![]() |
Tank u wel
Tank u wel
U reed deze week ongetwijfeld eens langs bij een benzinestation. Misschien vroeg u zich af waarom het tellertje van het aantal liter brandstof zo achter bleef bij het tellertje van de euro's die u moet neertellen. En dan legde u misschien de link met enkele krantenartikels of nieuwsuitzendingen. Niet onterecht. De korfprijs voor de zeven belangrijkste soorten ruwe olie afkomstig van de OPEC (de organisatie van petroleumexporterende landen) bereikte deze week het historische hoogtepunt van 40,04 dollar. Een beetje rekenwerk leert ons dus dat een liter benzine eigenlijk ongeveer 0,25 dollar of bijna 0,21 euro kost. Wetende dat u voor een liter benzine (octaangehalte 98) 1,197 euro* aan de pomp neertelt, is dat dus een verschil van 0,99 euro! Vraag is dus waar die 'kleine euro' verschil per liter naartoe gaat? Aangezien ondernemingen geen liefdadigheidsinstellingen zijn,kan u samen met ons aannemen dat de bedrijfskosten en de winst, de marge tussen de prijs per vat en de pompprijs al wat verkleinen. Al die kosten en de winstmarge van onze pomphouders en hun moederondernemingen komen neer op ongeveer 0,19 euro per liter. Eer een liter benzine dus vanuit de OPEC-landen tot in uw benzinetank is geraakt, kost hij ongeveer 0,40 euro. En toch betaalt u 1,197 euro voor diezelfde liter benzine? Waar zit dan dat verschil van maar liefst 0,80 euro? Juist ja ... de accijnzen! Medeverantwoordelijk voor de exuberant hoge prijs aan de pomp is het zogenaamde 'cliquet-systeem' dat door de regering-Verhofstadt heimelijk werd ingevoerd. Bij elke prijswijziging wrijft de regering zich met behulp van dit systeem vrolijk in de handen omdat dat telkens een verhoging van de inkomsten uit accijnzen op olieproducten betekent. Het cliquet-systeem is een pervers mechanisme dat niet alleen bij prijsstijgingen voor bijkomende accijnsinkomsten zorgt, maar ook bij prijsdalingen. Het voorziet er immers in dat prijsdalingen van brandstof gedeeltelijk worden afgeroomd door de staat. Het product wordt voor de consument weliswaar goedkoper, maar in feite niet zoveel als de echte prijsdaling omdat de staat met een deel van de prijsdaling gaat lopen in de vorm van accijnzen. Slotsom? De consument, u en ons, is dus sowieso het slachtoffer. Een slachtoffer dat vorig jaar een slordige 4,5 miljard euro aan accijnzen betaalde bij de aankoop van olieproducten. Of om het iets aanschouwelijker voor te stellen, graag het volgende voorbeeld. Wanneer u de tank van uw wagen met 50 liter benzine vult, betaalt u 59,85 euro. Daarvan gaat ongeveer 19,95 euro naar de economische wetmatigheden van kosten en winst. Voor de rest, bijna 40 euro, zeggen Guy Verhofstadt en zijn regering "tank u wel"! *: Officiële brandstofprijs in België op 5 augustus 2004, bron: www.q8.be |
Zonder al die taxen zouden de subsidies voor het Vlaams Blok nooit bestaan.
|
Citaat:
zwanzer |
Citaat:
|
Citaat:
Wie dit niet begrijpt verdient inderdaad een nominatie voor forumdebiel. |
Citaat:
Nee de automobilist moet betalen om te rijden, door Wegentaks Inschrijvingstak Taks op zijne naft... Als hij dus rap rijd verbruikt hij meer naft, betaald hij dus meer taks maar mag hij bovendien ook nog eens een flitsboete betalen. Dus wat doet de staat express niet, : Wel de filles oplossen want die brengen de staak miljoenen op, elke dag opnieuw, ! Dat ze zo kortzichtig zijn om nie in te zien dat de economie eronder lijd, wel ja daarvoor zijn het politiekers hé. |
Om files te vermijden (die zeer veel kosten aan de werkgevers) wil men openbaar vervoer aanmoedigen. En als dat is door de taxen hoog te houden dan is dat een zeer efficiënte manier (die de staat dan weer geld oplevert om het ergens anders te gebruiken).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Staken is een recht en het is trouwens al een tijdje geleden. |
Citaat:
|
Citaat:
![]() 8) |
Citaat:
Voorbeeld, stel dat een technicus zich moet verplaatsen van Gent naar een stadje in limburg met Treinverbinding, zoals Sint-truiden. Met de trein in de week: Ruim 2 uur Met de auto: Ruim 1 uur en een 20 tal minuten. Uitsparing kosten voor het bedrijf: 40 minuten! En dan hebben we het nog niet over steden die geen trein-verbinding hebben! Bijvoorbeeld Gent - Zelzate met een bus duurt 40 minuten tot 50 minuten... En met de auto ben je er op nog geen 20 minuten. Gelieve dus een beetje realisme aan de dag te leggen, als je deze criminele maatregelen van de overheid wilt verdedigen, gelieve dan met iets betere argumenten af te draven. |
Citaat:
OOk vertragingen tengevolge overmacht (defecte bovenleidingen, bladeren op de rails(!), sneeuw, te warme rails,...) worden niet als vertraging beschouwd. En verder worden treinen die simpelweg worden afgeschaft ook niet in de statistieken opgenomen (ah, ja, ze zijn niet aangekomen, dus ook niet te laat aangekomen, hé). En zo komt het dat NMBS kan zeggen dat meer dan 95% (van de overige) treinen stipt rijden. Tja... |
off topic:
als ik de site van het blok wil lezen, zal ik er wel naartoe surfen, je hoeft hem heus niet helemaal te copy-pasten, hoor! http://forum.politics.be/showthread.php?t=18503 |
Citaat:
Dat de autobestuurder zo gepest wordt om hem te verplichten het openbaar vervoer te gebruiken is gewoon smeerlapperij! Zeker in het licht van het misdaadbeleid waar men de mond vol heeft van preventie die miljoenen euros kost men een minimumeffect hebben! |
Citaat:
|
ik wil het je maar gemakkelijk maken;
al dat ctrl-C ctrl-V moet toch je vingers vermoeien, niet? :mrgreen: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be