Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Massaal dramatische examens (https://forum.politics.be/showthread.php?t=188466)

giserke 2 juli 2013 08:29

Massaal dramatische examens

Wat is er aan de hand in het secundair en hoger onderwijs?
Abnormaal veel B en C attesten werden uitgereikt.
In het college waar mijn nichtje zit bijna 20% een B attest en 10% een C attest.
En abnormaal veel 2de zit in het middelbaar. 8O
Toen ik in het college zat bestond dit praktisch niet.

En hoor in andere scholen dat het niet beter is.

Vrolijk op Vrijdag 2 juli 2013 08:45

Facebook en twitter hebben gezorgd dat het jonge brein enkel nog stukjes informatie van maximum 140 tekens kan opnemen.

Rahowa 2 juli 2013 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6701896)
In het college waar mijn nichtje zit bijna 20% een B attest en 10% een C attest.

De leraars willen zorgen dat er genoeg leerlingen overblijven voor hun jobke.

1207 2 juli 2013 20:40

Citaat:

Ze kennen de stof niet, dus buizen ze.

trouwens, het niveau is al serieus gezakt om de slaagcijfers te verhogen
vroeger was 2 kansen in hoger onderwijs en nu kunt ge jaren blijven aanmodderen (manama, banaba, vakken meepakken,...)
Ook niveau in middelbaar is gezakt.

2e zit bestaat trouwens amper nog, dat is grosso modo vervangen door vakantietaken (waar ge in principe niet op kunt buizen)

giserke 2 juli 2013 21:24

2de zit in het secundair bestond vroeger bijna nooit.
Nu schering en inslag.

Gwyndion 3 juli 2013 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6702794)

vroeger was 2 kansen in hoger onderwijs en nu kunt ge jaren blijven aanmodderen (manama, banaba, vakken meepakken,...)

2e zit bestaat trouwens amper nog, dat is grosso modo vervangen door vakantietaken (waar ge in principe niet op kunt buizen)

Proficiat, je hebt net aangetoond dat je geen flauw idee hebt waarover je praat, banaba etc zegt niets over het niveau maar over de mogelijkheden tot vervolgopleidingen.

Supe®Staaf 4 juli 2013 06:31

Citaat:

De verklaring zou wel eens in een weinig politiek correcte sfeer kunnen liggen....

Txiki 4 juli 2013 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 6702794)

Vroeger in het middelbaar bestond er geen tweede zit, maar net enkel vakantietaken.

En wat uw argumentatie betreft om aan te tonen dat het niveau in het hoger onderwijs al serieus gezakt zou zijn: die slaat nergens op. Manama en banaba zijn juist voortgezette studies. Dat heeft niets met aanmodderen te maken, maar alles met net het omgekeerde...

Txiki 4 juli 2013 07:25

Citaat:

Mag ik drie suggesties doen, die wel wat samenhangen?

1) de onderwijsmethode is NIET afgestemd op wat die kinderen nodig hebben: les krijgen en leren leren.
2) te veel ouders aanvaarden dat hun kind "niet gemotiveerd" is (krijg ik dagelijks aan de lijn nu)
3) te weinig ouders begeleiden bewust hun kinderen

Ik geef nu bijles aan een kind dat zwaar gebuisd is op wiskunde "ze heeft dyscalculie". Ze heeft juist niks dyscalculie. Dat kind heeft andere problemen, zoals al generaties kinderen dat hebben na vechtscheidingen. Maar naar de gemoedstoestand van kinderen wordt nog steeds veel te weinig gekeken. Mensen die denken dat de grote en kleine problemen van kinderen opgelost kunnen worden door er een medische term op te plakken en verder de rest te negeren, dwalen serieus.
Dat kind in kwestie kan haar wiskunde wél, dat is mij al heel duidelijk.
Daardoor vraag ik me af hoeveel kinderen er zo rondlopen.

Nu goed, dit is allemaal maar een suggestie. In feite is het een interessant fenomeen om eens goed te onderzoeken. Maar dan niet gewoon met er wat statistieken en onderwijssociologische theorietjes op te plakken.

Jan van den Berghe 4 juli 2013 09:23

Citaat:

Er is niets aan de hand met het onderwijs. Wel met de keuze van de ouders. Heel wat leerlingen moeten richtingen volgen binnen het ASO, terwijl ze veel gelukkiger zouden zijn in het TSO.

Jan van den Berghe 4 juli 2013 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6705085)
Vroeger in het middelbaar bestond er geen tweede zit, maar net enkel vakantietaken.

Er bestaat nu ook geen "tweede zit". Slechts in vijf en zes is er de mogelijkheid herexamens op te leggen, maar dat was een systeem dat in de oude humaniora ook bestond.

Jan van den Berghe 4 juli 2013 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 6702694)
De leraars willen zorgen dat er genoeg leerlingen overblijven voor hun jobke.

Leraars hebben niets aan leerlingen die er maar zitten "om de gaatjes in een klas te vullen".

vlijmscherp 4 juli 2013 09:29

ik ken een aantal jongeren die in het 1e en 2e middelbaar zitten en niemand is gebuisd of heeft herexamens.

DewareJakob 4 juli 2013 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6702874)
Nu schering en inslag.

Dat noemden ze herexamens, en dat bestond meer dan genoeg... :oops:

Jan van den Berghe 4 juli 2013 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6705237)
ik ken een aantal jongeren die in het 1e en 2e middelbaar zitten en niemand is gebuisd of heeft herexamens.

In de eerste graad is het niet langer toegelaten herexamens uit te schrijven.

giserke 4 juli 2013 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6705231)
Leraars hebben niets aan leerlingen die er maar zitten "om de gaatjes in een klas te vullen".

De subsidisch van de school hangen er wel van af.

Txiki 4 juli 2013 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6705228)
Er bestaat nu ook geen "tweede zit". Slechts in vijf en zes is er de mogelijkheid herexamens op te leggen, maar dat was een systeem dat in de oude humaniora ook bestond.

Ah zo. Bestond dat vroeger ook al? Mja, ik heb nooit herexamens gehad in het secundair. Nooit geweten dat die mogelijkheid bestond;

giserke 4 juli 2013 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6705228)

Herexamens of tweede zit, komt op het zelfde neer.

giserke 4 juli 2013 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6705331)
Ah zo. Bestond dat vroeger ook al? Mja, ik heb nooit herexamens gehad in het secundair. Nooit geweten dat die mogelijkheid bestond;

Het gebeurde dan ook bijna nooit.
Ik heb in mijn tijd ook niemand gekend die dit moest doen.

Scorpio 4 juli 2013 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6702874)
Nu schering en inslag.

Uitgestelde proeven mogen in principe enkel worden gegeven wanneer de delibererende klassenraad over onvoldoende gegevens beschikt om een beslissing te nemen. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer een leerling een aantal examens gemist heeft omwille van ziekte, of wanneer deze langere tijd afwezig is geweest en daardoor veel leerstof gemist heeft. Alleen dan mag een klassenraad beslissen een uitgestelde proef te geven.

Als in de school / scholen die jij kent uitgestelde proeven 'schering en inslag' zijn, dan wil dat zeggen dat die scholen zich niet al te veel van de regelgeving aantrekken. Als die scholen doorlichting krijgen, gaan ze dat gegarandeerd op hun boterham krijgen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be