Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De weg ligt open naar de spaarboekjes (https://forum.politics.be/showthread.php?t=188483)

demonen 2 juli 2013 18:31

De weg ligt open naar de spaarboekjes

De overheidsschuld is in het eerste kwartaal boven 100 procent van het bruto binnenlands product gestegen, berekende De Tijd. Om de schuld tegen eind dit jaar weer onder 100 procent te krijgen, is de federale regering van plan voor minstens 2,3 miljard euro aan activa te verkopen.

Het straatarme België dat zijn industrie ziet wegtrekken, overheidsgebouwen en zijn goudvoorraad grotendeels verkocht gaat nu zijn laatste bezittingen te gelde maken om zijn waanzinnige staatsschuld tot 100% van het BBP te laten zakken.
De schuldenaar is niet meer kredietwaardig en zal nu een borg moeten hebben en die borg is ons (voornamelijk Vlaams) spaargeld.
Wij weten waar we aan toe zijn!

twitterendwaterding 2 juli 2013 18:34

Onze zeemzoete minister van financiën zal ons hopelijk wel op tijd inlichten.

Brakelaar 2 juli 2013 18:38

de sossen geilen erop!!

Schelfie 2 juli 2013 18:41

Het eerste wat ik ga doen als die belasting er ooit komt is al mijn geld van de bank halen, en in een kous onder mijn bed leggen.

Als de banken dan failliet gaan (aangezien de meeste mensen waarschijnlijk dat dan gaan doen) is de economische chaos in dit land compleet, en dit allemaal dankzij de "productieve" regering Di Rupo.

Scheefpoeper 2 juli 2013 19:04

Dan zal het te laat zijn, anticiperen is de boodschap

Bolleke Wol 2 juli 2013 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 6702631)
Het eerste wat ik ga doen als die belasting er ooit komt is al mijn geld van de bank halen, en in een kous onder mijn bed leggen.

Als de banken dan failliet gaan (aangezien de meeste mensen waarschijnlijk dat dan gaan doen) is de economische chaos in dit land compleet, en dit allemaal dankzij de "productieve" regering Di Rupo.

Als de economische chaos in dit land compleet is, dan is de kans groot dat dit ook zal gelden voor de rest van (West-)Europa, wat dan meteen ook het einde van de euro betekent.

Dat geld in uw kous gaat niet veel waard meer zijn denk ik.

Scheefpoeper 2 juli 2013 20:55

Ik steek het nog liever in brand zoals frank agusta

stevensterk 2 juli 2013 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6702820)
Als de economische chaos in dit land compleet is, dan is de kans groot dat dit ook zal gelden voor de rest van (West-)Europa, wat dan meteen ook het einde van de euro betekent.

Teruggaan naar een munt van lage waarde zou wel voor de nodige toename aan export zorgen om onze economie terug op de been te krijgen.

Zucht 2 juli 2013 21:03

Citaat:

Alles omwisselen in euromuntjes. Ik weet niet of het waar is maar heb eens ergens gelezen dat de metaalwaarde van sommige muntjes hoger is dan de nominale waarde.
Eens terug gaan uitzoeken of dat zo is en welke muntjes dat waren. :-)

pajoske 2 juli 2013 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stevensterk (Bericht 6702826)
Teruggaan naar een munt van lage waarde zou wel voor de nodige toename aan export zorgen om onze economie terug op de been te krijgen.

En de buurlanden gaan dan niet reageren met gelijkaardige maatregelen?
en een inflatie van 15% zoals in de jaren '70 van vorige eeuw?

fonne 2 juli 2013 21:25

Citaat:

Aangezien François Hollande een even dwaas beleid voert als Di Rupo is de kans groot dat op termijn de Neuro zich van de Zeuro afsplitst, en wij dan de minderwaardige Zeuro zullen krijgen.

parcifal 2 juli 2013 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scheefpoeper (Bericht 6702822)
Ik steek het nog liever in brand zoals frank agusta

Waarom wachten? Ga uw gang.

Bolleke Wol 2 juli 2013 23:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 6702832)
Alles omwisselen in euromuntjes. Ik weet niet of het waar is maar heb eens ergens gelezen dat de metaalwaarde van sommige muntjes hoger is dan de nominale waarde.
Eens terug gaan uitzoeken of dat zo is en welke muntjes dat waren. :-)

Momenteel is dat zeker niet het geval, ik heb ook al uitgepluisd (uw idee is zeker niet origineel :p )
de laatste tijd zijn metaalprijzen zelfs serieus naar beneden gegaan ter meerdere eer en glorie van de papieren fraude vanwege de centrale banken.

Maar hypothetisch gezien is het wel mogelijk. Ik zie in de nabije toekomst geen hyperinflatie met de euro gebeuren, maar misschien wel met de dollar, dus dollarmunten kunnen dan effectief meer waard zijn dan wat er op staat. Veel meer. Zo'n stuk of zes nulletjes meer. ;)

Bolleke Wol 2 juli 2013 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6702880)
Aangezien François Hollande een even dwaas beleid voert als Di Rupo is de kans groot dat op termijn de Neuro zich van de Zeuro afsplitst, en wij dan de minderwaardige Zeuro zullen krijgen.

Op middellange termijn wellicht maar op de langere termijn is de euro in zijn geheel ten dode opgeschreven hoor. Hoe productief Duitsland en "het noorden" ook zijn, het monetaire en financiële stelsel zelf draait op eeuwige groei van de schuldenberg.

We moeten gewoon af van het concept dat een centrale (private!) bank het geld in omloop brengt.

plakker 2 juli 2013 23:59

Citaat:

Wat is uw alternatief? Goud? :-D

Bolleke Wol 3 juli 2013 00:06

Geen goudstandaard nee, maar ik vind wel dat een nationale openbare bank de verplichting moet hebben om een goudreserve te behouden, voor noodsituaties.

plakker 3 juli 2013 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6703103)
Geen goudstandaard nee, maar ik vind wel dat een nationale openbare bank de verplichting moet hebben om een goudreserve te behouden, voor noodsituaties.

Ervan uitgaande dat "de bank" aan ons kant staat en ze bestaan om onze centjes te beschermen.
Uiteraard is dit gelul, en als je met je goud nergens meer terecht kan sta je er ook.
Een buitenlandse munt is eventueel een alternatief, maar dan moet je al zeker zijn dat die munt wel stabiel zal blijven

maddox 3 juli 2013 00:52

Ik zet mijn "spaar"geld wel om in gereedschap en ruw materiaal.
In combinatie met kennis en werklust verliest dat nooit waarde.

Met als bijkomend voordeel, het staat nergens officiëel geregistreerd.

Bolleke Wol 3 juli 2013 01:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door plakker (Bericht 6703108)
Ervan uitgaande dat "de bank" aan ons kant staat en ze bestaan om onze centjes te beschermen.
Uiteraard is dit gelul, en als je met je goud nergens meer terecht kan sta je er ook.
Een buitenlandse munt is eventueel een alternatief, maar dan moet je al zeker zijn dat die munt wel stabiel zal blijven

Een nationale openbare bank staat onder direct gezag van de wetgevende macht. Dat is geen private onderneming zoals de centrale bank.

brother paul 3 juli 2013 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6703103)

dat is ook maar een middeleeuwse gedachte, dat er goud zou moeten in een kluis liggen als tegenwaarde voor die briefjes..
Wat doe je dan met al het geld op de rekening ?
Wat doe je met die multiplicatoren die bestaan op die manier waar geld zo 1 keer per dag kan rollen tot 100 keer het volume van beschikbaar geld bij wijze van spreken.

Nee , vergeet dat goud reserve, in feite moet er gewoonweg iets gepresteerd zijn geworden of gewerkt zijn voor dat geld, en dat is het belangrijkste.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be