Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Van Yp op pensioen, hier komt Van Daele (https://forum.politics.be/showthread.php?t=188589)

peter1962 4 juli 2013 10:26

Van Yp op pensioen, hier komt Van Daele

Nu we zien dat zelfs N-VA (uit taktisch electorale redenen ? ) zwijgt over de vraag of de monarchie op dit moment een nieuwe invulling moet krijgen of afgeschaft worden is het voor de volle 100% zeker dat de troonswissel probleemloos zal verlopen. Enkel de usual suspects van het vlaams blok pleiten daar nu luid voor, maar het optreden van Gerolf in Ter zake heeft weinig geesten doen anders denken volgens mij.
Exit het scenario voor afschaffing dus.

Nu er een nieuwe speler op de troon gaat zitten is de echt belangrijke vraag natuurlijk : wat gaat hij zeggen en wat gaat hij doen. Of anders uitgedrukt : wie gaat hem dat vertellen ? Koningen hebben geen rechtstreekse en formele macht, spelen een specifiek bemiddelende en temperende rol in ons politiek systeem. Maar er is iemand nodig die hem daarin met grote kennis van diplomatie kan helpen.
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130704_00646663
Net zoals een minister in grote mate afhangt van zijn kabinetschef is dat wellicht voor een koning ook zo. De macht van jacques van ypersele de stryhou was bijna legendarisch, hij hield de pen vast van boudewijn en later (spijtig genoeg) ook die van albert. Nu gaat deze man die nog vanuit een ander tijdperk komt met pensioen.
Men kiest opnieuw voor een topdiplomaat, iemand met veel internationale ervaring in diplomatie en die dus beslissingsnemers kent in heel der wereld en als kabinetschef van van rompuy ook de hele top van de EU kent. Dat kan interessant worden, we zullen in 2014 zien of er een stijlbreuk komt bij de formatiegesprekken in ik denk dat dat in veel grotere mate zal afhangen van de kabinetschef dan van de koning van dienst.

Txiki 4 juli 2013 10:40

.

fonne 4 juli 2013 17:16

Allez de ene demente christendemocraat wordt opgevolgd door de volgende. Frans van Daele gaat een frisse wind laten waaien door het koningshuis? Hij is immers nog maar een jong veulen van 65:-)

Supe®Staaf 4 juli 2013 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6705321)
Nu we zien dat zelfs N-VA (uit taktisch electorale redenen ? ) zwijgt over de vraag of de monarchie op dit moment een nieuwe invulling moet krijgen of afgeschaft worden is het voor de volle 100% zeker dat de troonswissel probleemloos zal verlopen.

Ik vermoed dat de taktiek van de N-Va er in deze omstandigheden uit bestaat om 'takt' te veinzen.

Citaat:

Enkel de usual suspects van het vlaams blok pleiten daar nu luid voor, maar het optreden van Gerolf in Ter zake heeft weinig geesten doen anders denken volgens mij.
Blijkbaar ontbreekt het de VB"ers zowel aan taktisch inzicht als aan takt...

Echte Waal 4 juli 2013 18:25

Misschien zal De Zever meer success hebben met Van Daele...

twitterendwaterding 4 juli 2013 18:36

De toekomst van de CD&V (in de regering) is alleszins verzekerd.

peter1962 4 juli 2013 19:02

[quote=Supe®Staaf;6706038]
Citaat:

Ik vermoed dat de taktiek van de N-Va er in deze omstandigheden uit bestaat om 'takt' te veinzen.
Inderdaad, maar de brains van de partij zullen ondertussen ook al wel begrepen hebben dat ze naast 90% van de vlaams nationalistische kiezers ook nog honderdduizenden gewone vlamingen als kiezer hebben binnen gepakt. En die mensen gaat men niet schofferen, dus géén bruuske opmerkingen over het koningshuis. Een paar principiële uitspraken om de partijraad te verblijden en de VU achterban te tonen dat men nog altijd republikein is, en héél deugdzaam in de leer van het "been stijfhouden" en andere folklore maar ab-so-luut niks doen om stemmen van janneke & mieke te verliezen in 2014 omwille van de eigen agenda. Erst kommt das fressen, und dan die moral.

Citaat:

Blijkbaar ontbreekt het de VB"ers zowel aan taktisch inzicht als aan takt...
geeft niet, die spelen toch geen enkele rol in dit verhaal. trouwens ook niet in andere.

Supe®Staaf 4 juli 2013 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6706075)

Inderdaad, maar de brains van de partij zullen ondertussen ook al wel begrepen hebben dat ze naast 90% van de vlaams nationalistische kiezers ook nog honderdduizenden gewone vlamingen als kiezer hebben binnen gepakt. En die mensen gaat men niet schofferen, dus géén bruuske opmerkingen over het koningshuis. Een paar principiële uitspraken om de partijraad te verblijden en de VU achterban te tonen dat men nog altijd republikein is, en héél deugdzaam in de leer van het "been stijfhouden" en andere folklore maar ab-so-luut niks doen om stemmen van janneke & mieke te verliezen in 2014 omwille van de eigen agenda. Erst kommt das fressen, und dan die moral.

Dat maakt die N-Va zo gevaarlijk.
Ondanks hun talrijke spagaten tussen woord en daad, tussen programma en verborgen agenda, dansen ze vaak heel handig hun gespleten dansjes.
Hoewel ik vermoed dat het merendeel van het brainwork door hun voorzitter geleverd wordt.
Als de andere partijen ooit nog aan de bak willen komen, moeten ze die Bart De Wever op een of andere manier (politiek) kunnen uitschakelen.
Ik hoop dat de dag komt dat hij een Stieveke doet (zich vergrijpt aan een of andere hoer, liefst van vreemde origine) of een Vandenbroeckske (een foute tweet, rare brandstof voor zijn BBQ...) of gewoon een Claeske (nikske weten van een foute aankoop voor 't Stad maar toch een dikke bonus op de N-Va- of persoonlijke rekening)

Brakelaar 4 juli 2013 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6706087)
Dat maakt die N-Va zo gevaarlijk.
Ondanks hun talrijke spagaten tussen woord en daad, tussen programma en verborgen agenda, dansen ze vaak heel handig hun gespleten dansjes.
Hoewel ik vermoed dat het merendeel van het brainwork door hun voorzitter geleverd wordt.
Als de andere partijen ooit nog aan de bak willen komen, moeten ze die Bart De Wever op een of andere manier (politiek) kunnen uitschakelen.
Ik hoop dat de dag komt dat hij een Stieveke doet (zich vergrijpt aan een of andere hoer, liefst van vreemde origine) of een Vandenbroeckske (een foute tweet, rare brandstof voor zijn BBQ...) of gewoon een Claeske (nikske weten van een foute aankoop voor 't Stad maar toch een dikke bonus op de N-Va- of persoonlijke rekening)

echt flauw gezever mijn beste,iets van de bovenste plank!!:roll:

Supe®Staaf 4 juli 2013 19:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar (Bericht 6706091)
echt flauw gezever mijn beste,iets van de bovenste plank!!:roll:

Is uwen Vlaamsnationalen held De Wever dan misschien onfeilbaar?
Bedenk dat er onlangs nog zo een onfeilbare zijn biezen moest pakken:

gertc 4 juli 2013 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6706075)
Een paar principiële uitspraken om de partijraad te verblijden en de VU achterban te tonen dat men nog altijd republikein is, en héél deugdzaam in de leer van het "been stijfhouden" en andere folklore maar ab-so-luut niks doen om stemmen van janneke & mieke te verliezen in 2014 omwille van de eigen agenda. Erst kommt das fressen, und dan die moral.

En als dat al zo zou zijn, dan geef ik ze in deze gelijk - een grote overwinning in 2014 is bovendien misschien wel de snelste weg naar een republiek. Das Fressen UND die Moral...

BWarrior 4 juli 2013 20:21

Citaat:

Nu we zien dat zelfs N-VA (uit taktisch electorale redenen ? ) zwijgt over de vraag of de monarchie op dit moment een nieuwe invulling moet krijgen of afgeschaft worden is het voor de volle 100% zeker dat de troonswissel probleemloos zal verlopen.

Daar spreken ze toch wél over.

En zij niet alleen.

Brakelaar 4 juli 2013 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6706140)
Is uwen Vlaamsnationalen held De Wever dan misschien onfeilbaar?

Das mijn Vlaamsnationalen held niet,deze die jij toont is uw held denk ik :roll:

nabat54 4 juli 2013 20:23

Citaat:

Nu we zien dat zelfs N-VA (uit taktisch electorale redenen ? ) zwijgt over de vraag of de monarchie op dit moment een nieuwe invulling moet krijgen of afgeschaft worden is het voor de volle 100% zeker dat de troonswissel probleemloos zal verlopen. Enkel de usual suspects van het vlaams blok pleiten daar nu luid voor, maar het optreden van Gerolf in Ter zake heeft weinig geesten doen anders denken volgens mij.

Nu er een nieuwe speler op de troon gaat zitten is de echt belangrijke vraag natuurlijk : wat gaat hij zeggen en wat gaat hij doen. Of anders uitgedrukt : wie gaat hem dat vertellen ? Koningen hebben geen rechtstreekse en formele macht, spelen een specifiek bemiddelende en temperende rol in ons politiek systeem. Maar er is iemand nodig die hem daarin met grote kennis van diplomatie kan helpen.
Net zoals een minister in grote mate afhangt van zijn kabinetschef is dat wellicht voor een koning ook zo. De macht van jacques van ypersele de stryhou was bijna legendarisch, hij hield de pen vast van boudewijn en later (spijtig genoeg) ook die van albert. Nu gaat deze man die nog vanuit een ander tijdperk komt met pensioen.
Men kiest opnieuw voor een topdiplomaat, iemand met veel internationale ervaring in diplomatie en die dus beslissingsnemers kent in heel der wereld en als kabinetschef van van rompuy ook de hele top van de EU kent. Dat kan interessant worden, we zullen in 2014 zien of er een stijlbreuk komt bij de formatiegesprekken in ik denk dat dat in veel grotere mate zal afhangen van de kabinetschef dan van de koning van dienst.

Jij ziet vooral spoken.....

N-VA-fractieleider Jan Jambon deed een oproep om de monarchie aan te passen aan de 21ste eeuw.
‘De N-VA wil de democratie voluit laten spelen, en dus moet het staatshoofd democratisch verkozen worden.
Wij zijn dus voorstander van een republiek. Als er geen meerderheid bestaat voor een republiek, aanvaarden we het kader van de monarchie.
Maar vraag ons niet om er warm voor te lopen,’ aldus Jambon.

bron : http://www.standaard.be/cnt/DMF20130704_00646772

peter1962 4 juli 2013 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6706163)
Daar spreken ze toch wél over.

En zij niet alleen.

In zaken die echt electoraal belangrijk kunnen worden moet je enkel kijken naar wat de voorzitter zegt. En de voorzitter sprak zijn waardering uit over de koning. Iemand die lager in de pikorde staat in de partij mag dan wat principieel komen doen in het parlement, dat herinnert niemand zich nog binnen een etmaal.

BWarrior 4 juli 2013 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6706171)
In zaken die echt electoraal belangrijk kunnen worden moet je enkel kijken naar wat de voorzitter zegt. En de voorzitter sprak zijn waardering uit over de koning. Iemand die lager in de pikorde staat in de partij mag dan wat principieel komen doen in het parlement, dat herinnert niemand zich nog binnen een etmaal.

Absoluut. Maar de voorzitter wou ook spreken over het genaderecht, over het ondertekenen van wetten en koninklijke besluiten enz.

Het Oosten 4 juli 2013 20:39

Citaat:

De ene kaloot volgt de andere op als ik het goed begrijp.

Supe®Staaf 4 juli 2013 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar (Bericht 6706164)
Das mijn Vlaamsnationalen held niet,deze die jij toont is uw held denk ik :roll:

Neen, Ratzinger is mijn held niet.
Maar misschien wel die van De Wevers bompa.
Zaten ze niet in dezelfde jugendjeugdbeweging?

BWarrior 4 juli 2013 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6706182)

Neen, Ratzinger is mijn held niet.
Maar misschien wel die van De Wevers bompa.
Zaten ze niet in dezelfde jugendjeugdbeweging?

Samen met Schiltz? ;-)

Supe®Staaf 4 juli 2013 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6706184)
Samen met Schiltz? ;-)

Et Hugo quoque, fili mi...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be