![]() |
Monarchie of republiek
Moet ons land een monarchie blijven of moeten we evolueren naar een republiek
|
Citaat:
|
Alweer hetzelfde gezeik!
"Moeten" staat om te beginnen op stal. Wij mogen voor een republiek kiezen tot St. Juttemis. Dat laten de traditionele loosers niet aan hun hart komen. Geen z�*k trekken zij zich aan van wat de bevolking wil. ZIJ hebben cement nodig om België te stutten, anders verliezen ze hun macht. Zolang een monarchie het voortbestaan van België kan verzekeren blijven de traditionele partijen ook aan de macht. Wel als slaafjes van de franstaligen, maar dat zal hen worst wezen. Door de kiezer, die hen wegstemt, laten ze zich in alle geval niet hun macht ontnemen. Desnoods plooien ze vierdubbel voor hun francofone zusterpartijen en steken ze het volk dat zij beweren te vertegenwoordigen het zoveelste mes in de rug. |
Citaat:
Maar als ik toch een koning voor lief moet nemen, dan géén francofoon maar een die mijn eigen taal machtig is! |
De binnenkort "vrije" regio's hebben ook geen koning meer, to state the obvious.
|
Ach, de republiek komt er wel. Zie naar onze kat, haar staart is zo lang en is er toch ook gekomen.
|
Citaat:
Persoonlijk krijg ik het noch warm, noch koud van beide bestuursvormen. Maar liever een protocollaire koning dan een machtsgeile president. |
Citaat:
Een term van 5 jaar, met maximum één herverkiezing is ideaal. En on a side note: de gemeenteraadsverkiezingen kunnen perfect terug gebracht worden naar 4 jaar. |
Citaat:
We hebben wél bijna twee koningen en drie koninginnen. We hebben daarbovenop een resem minister-presidenten plus een premier. Het enige dat we nodig hebben, hébben we al: twee minister-presidenten. EEN voor het noorden en EEN voor het zuiden des lands. Wie Brussel persé wil hebben pakt Brussel maar. Onder EEN voorwaarde: er zélf voor betalen. Zoals je ziet. Héél die koninklijke reutemeteut mag verdwijnen. En daar hoeft GEEN president voor in de plaats te komen. Wedden dat onze torenhoge staatschuld zou smelten als sneeuw voor de zon? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja, maar dus Orangisme in de hoedanigheid van de hereniging he lolbroek. ;-)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Europa heeft 10 koninkrijken. Hoe lang zijn de verschillende koningen aan de macht? (in aantal jaar) Verenigd Koninkrijk: 61 jaar Spanje: 38 België: 20 Denemarken: 41 Zweden: 40 Noorwegen: 22 Liechtenstein: 24 Luxemburg: 13 Monaco: 8 Nederland: 2 maanden (daarvoor 33 jaar) |
Wouter Beke:
Citaat:
Yep, de resultaten van deze enquête wijzen overduidelijk in die richting :lol: |
Hoelang zijn de presidenten van de EU-landen aan de macht. (omdat Europa meer republieken telt beperk ik mij tot de EU).
Finland: 1 jaar Estland: 7 jaar Letland: 2 Litouwen: 4 Polen: 3 Tsjechië: 6 maanden Slovakije: 9 Hongarije: 1 Oostenrijk: 9 Duitsland:1 Frankrijk: 1 Slovenië: 1 Kroatië: 3 Griekenland: 8 Italië: 7 Portugal: 7 Roemenië: 9 Bulgarije: 1 Geen enkel EU-land heeft een president die al langer dan 10 jaar aan de macht is, terwijl koningen die minder dan 10 jaar aan de macht zijn (of blijven) een grote uitzondering zijn. Aan de lezer van dit forum om uit maken of een president nu echt daadwerkelijk machtsgeiler is dan een koning. Mijn conclusie staat al lang vast. |
Hoe senieler de bevolking wordt... hoe meer koningsgezinden natuurlijk.
|
Citaat:
en een andere vraag is ook: willen de Nederlanders de Vlamingen er wel graag bij als ze niet royalistisch zijn? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be