Boude uitspraken in het buitenland
Wat mij soms opvalt, is dat Vlamingen die ergens in de wereld zijn gaan wonen en werken, wel eens boude uitspraken durven doen over het politieke regime van het land in kwestie. Uitspraken waarvan ik me afvraag of ze die ook zo publiekelijk zouden (durven) doen over het politieke regime in het eigen land.
Een voorbeeld staat in Trends van deze week, op bladzijde 26, over de opstand in Brazilië:
Citaat:
Ze krijgen gelijk van Vlaamse ondernemers ter plekke. "Wat nu gebeurt, is fantastisch", zegt Ann Vanden Avenne. (...) "De politici hebben geen belang bij verandering", vervolgt ze. "Ze behoren tot de heersende klasse en bedienen hun familie met functies. Zolang het volk voetbal heeft, blijft het kalm, dachten ze. Wij vroegen ons vaak af hoever de Brazilianen het zouden laten komen. Maar nu zijn ze het echt beu."
|
Klinkt toch bekend in de oren, niet? Hoevelen hebben op dit forum, en hoe vaak dan nog, iets zeer gelijkaardigs geschreven over de Belgische staat en de Vlamingen?
En dus vraag ik me af of mevrouw Vanden Avenne een even grote mond zou opzetten hier in België. Niet dat ze ongelijk heeft, integendeel.
Lees ook even mee wat Benoît Somers vertelt:
Citaat:
"Onder druk van de betogingen verwierp het parlement uiteindelijk een wetsvoorstel dat de macht van het openbaar ministerie beperkt bij onderzoeken naar corruptie, onder meer bij politici. In beschaafde landen zijn zulke wetsvoorstellen gewoon niet mogelijk."
|
Hoe zit dat in België?
|