Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wat als verkeersongevallen dalen door putten in wegdek? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=188779)

brother paul 8 juli 2013 07:41

Wat als verkeersongevallen dalen door putten in wegdek?
 
Ik was hier dit artikel aan het lezen
http://www.standaard.be/cnt/BLMDE_20130704_001

en toen dacht ik ineens, stel u voor dat de daling van ongevallen niet komt door de flitspalen maar door gewoon slechte toestand van onze wegdek..

Mensen rijden dus traag om de putten te vermijden, of omdat onze wegen vol putten zitten. Je kunt op veel wegen gewoon niet meer hard rijden omdat het wegdek lamentabel is. Als je een vers glad asfaltje hebt scheur je daarover aan 120/u, maar zo'n lekker ouderwets betonplaatje die bij elke overgang ingedrukt wordt door de vrachtwagens is gelijk een accordeon waarover je moet rijden, waar 120km/u echt wel de limiet van uw voertuigvering test

Een andere optie, is de permanente ondercapaciteit van ons wegennetwerk: dus daling van ongevallen gaat mee met gebrek aan infrastructuur en permanente files die georganiseerd worden.

Dus de oplossing voor alle doden in Belgie is blijven weigeren investeren in wegen ?

Txiki 8 juli 2013 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 6710271)
Ik was hier dit artikel aan het lezen
http://www.standaard.be/cnt/BLMDE_20130704_001

en toen dacht ik ineens, stel u voor dat de daling van ongevallen niet komt door de flitspalen maar door gewoon slechte toestand van onze wegdek..

Mensen rijden dus traag om de putten te vermijden, of omdat onze wegen vol putten zitten. Je kunt op veel wegen gewoon niet meer hard rijden omdat het wegdek lamentabel is. Als je een vers glad asfaltje hebt scheur je daarover aan 120/u, maar zo'n lekker ouderwets betonplaatje die bij elke overgang ingedrukt wordt door de vrachtwagens is gelijk een accordeon waarover je moet rijden, waar 120km/u echt wel de limiet van uw voertuigvering test

Een andere optie, is de permanente ondercapaciteit van ons wegennetwerk: dus daling van ongevallen gaat mee met gebrek aan infrastructuur en permanente files die georganiseerd worden.

Dus de oplossing voor alle doden in Belgie is blijven weigeren investeren in wegen ?

Voor de doden zijn er geen oplossingen meer, he.

Mahalingam 8 juli 2013 09:41

In de rijkere landen beperkt met de snelheid van het verkeer met dit soort dingen:



Bulten in de weg maken en die (vanwege wettelijke aansprakelijkheid) goed markeren.
In arme landen doen ze het anders, daar heeft men kuilen . Het effect is hetzelfde.


Micele 8 juli 2013 10:09

Citaat:

Wat als verkeersongevallen dalen door putten in wegdek?
Omgekeerd, denk ook aan de "tweewielers". "Putten in het wegdek" is maar een van de punten van de noemer: "slechte weg".

Alle aktief veilige rijeigenschappen (wegligging, remmen, handling, controle, ... ) van het voertuig verslechteren door slecht wegdek, dit ongeacht de bestuurder of voertuig, slechte weg is ook soms onvoorzienbaar voor de bestuurder, die in zijn verwachtingen bedrogen wordt; ook al houdt hij er rekening mee...

Citaat:

http://www.gva.be/archief/guid/meest...4-142da34ad2b8

24/07/'06 ANTWERPEN Antwerpen is in Vlaanderen de provincie met de meeste zware ongevallen door de slechte staat van de weg.
...
In 2002 was een slecht wegdek in 8,2% de enige oorzaak.
Dit is van een provincie in Vlaanderen, in Wallonie zijn de wegen doorgaans slechter... maar ondertussen ben ik daar niet 100 % zeker van.

Om die Antwerpse 8,2 % te relativeren ga ik je nog een bijkomende link geven uit Duitsland, staat Baden-Württemberg, ca. zoveel inwoners als Be; jaren 2001-2005 in % respectievelijk, gemiddelde zet ik erachter:

page 1. Aandeel slechte-weg-oorzaak bij alle ongevallen
Citaat:

Unfallursachen*aller UDIS erfassten Unfälle 2001 in % 2002 in % 2003 in % 2004 in % 2005 in %

4. Straßenverhältnisse
(Ursachen-Nr.: 70 - 79)
7.125 4,3 5.695 3,5 5.675 3,6 6.233 4,0 7.963 5,0 (gemiddeld 4,1%/jaar)
page 2. Aandeel slechte-weg-oorzaak bij enkel letselongevallen (gewonden en doden)
Citaat:

Unfallursachen* bei VU - PERS 2001 in % 2002 in % 2003 in % 2004 in % 2005 in %
4. Straßenverhältnisse
(Ursachen-Nr.: 70 - 79)
2.952 4,9 2.354 4,0 2.337 4,1 2.499 4,5 2.835 5,2 (gemiddeld 4,5 %/jaar)

http://www.gib-acht-im-verkehr.de/un...egistriert.pdf
Men kan dus ruw aannemen dat in Baden-Württemberg het risico op een zwaar verkeersongeval door oorzaak slecht wegdek de helft lager ligt als in België. Men ziet het ook aan het verschil in verkeersdoden/inwoners tussen beide landen, die ruwe ~ 50 % verhouding zal het ook daar benaderen.

De relatie met "snelheid" is pure onzin, statistisch is het namelijk hoe beter en veiliger een weg of het wegdek is hoe hoger de gemiddelde snelheden zullen zijn, en hoe minder ongevallen en verkeersdoden er vallen per miljard voertuigkilometer, daarom vallen er bvb op snelwegen/autowegen afgerond 3 �* 5-maal minder doden per miljard voertuigkilometer. En dit in alle landen. Bron Irtad:
http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf in de laatste 2 kolommen ziet men het duidelijk verschil. :-D

Micele 8 juli 2013 10:47

vervolg... wat natuurlijk evident is, het onveiligste en gevaarlijkste aan putten, slecht wegdek (plassen ofzo) en allerhande onveilig wegmeubilair is dat het steeds de aandacht van al de bestuurders afleidt tov de andere weggebruikers en van die langs de weg. Die andere weggebruikers kan men "doodrijden", putten niet, integendeel als men een put niet ontwijkt -omdat men aandacht heeft voor het verkeer- wordt die put er beter (dieper) van. Bijkomend is nog dat men door de plotse schok ook afgeleid wordt van het verkeer.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be