BWarrior |
11 juli 2013 16:08 |
De staatshervorming en het verkeersreglement
Momenteel wordt het verkeer op onze wegen geregeld door de Belgische Wegcode (1975), de Verkeerswet (1968) en en de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens (1976) en, tenslotte, het KB van 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
In het regeerakkoord staat dat het verkeersreglement federaal blijft, uitgezonderd:
a) De snelheidsbeperkingen op de openbare weg (behoudens op autosnelwegen).
b) de regelgeving inzake de beveiliging van de lading en de hoogst toegelaten massa en de massa’s over de assen van de voertuigen op de openbare weg.
c) de regelgeving met betrekking tot het gevaarlijk en uitzonderlijk vervoer.
d) de regelgeving inzake het plaatsen van verkeerstekens wordt geregionaliseerd (hiermee wordt de wet van 1976 bedoeld).
Het gaat hier dus om themata als waar mogen verkeerslichten geplaatst worden? Waar moet een oversteekplaats voor voetgangers geplaatst worden? Bestaat de verplichting van een gebodsbord bij de nadering van de scholen en van de speelpleinen waar speciaal veel kinderen komen?; Waar moet het voorrangsbord staan? Of nog: wat is de afstand tussen onderbroken strepen op de openbare weg? Waar staan de borden voor het in- of uitgaan van een bebouwde kom? Nochtans gelden ook hier weer twee beperkingen: a) de defederalisering doet geen afbreuk aan het politiereglement; b) de defederalisering heeft geen betrekking op transregionale wegen waar samenwerkingsakkoorden moeten gesloten worden.
e) de handhaving van de geregionaliseerde regels van het verkeersreglement.
Er wordt nog aan toegevoegd:
Citaat:
De voogdij van de Gewesten over de aanvullende regelgeving inzake
verkeersveiligheid wordt bevestigd.
Men zal meer rekening houden met het advies van de Gewesten met betrekking tot de wijzigingen aan het verkeersreglement. Indien een
gewest een negatief advies geeft over de federale voorstellen, zal er
een overleg tussen de federale staat en de Gewesten worden
georganiseerd via de interministeriële conferentie.
Bij gebrek aan een akkoord, neemt de federale regering de uiteindelijke beslissing.
Anderzijds zullen de Gewesten op eigen initiatief voorstellen kunnen
doen om de regels van het verkeersreglement te wijzigen. Indien de
Gewesten en defederale staat het, na overleg, over deze wijzigingen
eens zijn, zullen ze worden goedgekeurd en in het verkeersreglement
worden ingevoegd.
|
Onbegrijpelijk schijnt me toe, hoe men én één verkeersreglement wil behouden én bepaalde delen wil regionaliseren. Wordt dan in het verkeersreglement ingeschreven wat per gewest verschilt? Moeten de drie gewesten het eens worden over de geregionaliseerde regels (zeker inzake de plaatsing van verkeerstekens)?
Of komen er drie verkeersreglementen?
|