Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De staatshervorming en het verkeersreglement (https://forum.politics.be/showthread.php?t=189011)

BWarrior 11 juli 2013 16:08

De staatshervorming en het verkeersreglement
 
Momenteel wordt het verkeer op onze wegen geregeld door de Belgische Wegcode (1975), de Verkeerswet (1968) en en de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens (1976) en, tenslotte, het KB van 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

In het regeerakkoord staat dat het verkeersreglement federaal blijft, uitgezonderd:

a) De snelheidsbeperkingen op de openbare weg (behoudens op autosnelwegen).

b) de regelgeving inzake de beveiliging van de lading en de hoogst toegelaten massa en de massa’s over de assen van de voertuigen op de openbare weg.

c) de regelgeving met betrekking tot het gevaarlijk en uitzonderlijk vervoer.

d) de regelgeving inzake het plaatsen van verkeerstekens wordt geregionaliseerd (hiermee wordt de wet van 1976 bedoeld).

Het gaat hier dus om themata als waar mogen verkeerslichten geplaatst worden? Waar moet een oversteekplaats voor voetgangers geplaatst worden? Bestaat de verplichting van een gebodsbord bij de nadering van de scholen en van de speelpleinen waar speciaal veel kinderen komen?; Waar moet het voorrangsbord staan? Of nog: wat is de afstand tussen onderbroken strepen op de openbare weg? Waar staan de borden voor het in- of uitgaan van een bebouwde kom? Nochtans gelden ook hier weer twee beperkingen: a) de defederalisering doet geen afbreuk aan het politiereglement; b) de defederalisering heeft geen betrekking op transregionale wegen waar samenwerkingsakkoorden moeten gesloten worden.

e) de handhaving van de geregionaliseerde regels van het verkeersreglement.

Er wordt nog aan toegevoegd:

Citaat:

De voogdij van de Gewesten over de aanvullende regelgeving inzake
verkeersveiligheid wordt bevestigd.

Men zal meer rekening houden met het advies van de Gewesten met betrekking tot de wijzigingen aan het verkeersreglement. Indien een
gewest een negatief advies geeft over de federale voorstellen, zal er
een overleg tussen de federale staat en de Gewesten worden
georganiseerd via de interministeriële conferentie.

Bij gebrek aan een akkoord, neemt de federale regering de uiteindelijke beslissing.

Anderzijds zullen de Gewesten op eigen initiatief voorstellen kunnen
doen om de regels van het verkeersreglement te wijzigen. Indien de
Gewesten en defederale staat het, na overleg, over deze wijzigingen
eens zijn, zullen ze worden goedgekeurd en in het verkeersreglement
worden ingevoegd.
Onbegrijpelijk schijnt me toe, hoe men én één verkeersreglement wil behouden én bepaalde delen wil regionaliseren. Wordt dan in het verkeersreglement ingeschreven wat per gewest verschilt? Moeten de drie gewesten het eens worden over de geregionaliseerde regels (zeker inzake de plaatsing van verkeerstekens)?

Of komen er drie verkeersreglementen?

Vrijheideerst 12 juli 2013 14:54

Hoe ziet u dit in Heel Nederlandse context?

BWarrior 12 juli 2013 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6715853)
Hoe ziet u dit in Heel Nederlandse context?

Het zou inderdaad beter zijn één verkeersreglement hebben voor de hele Benelux. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord.

job 12 juli 2013 17:01

Eén van de eerste regels die het Vlaamse Gewest zal invoeren is dat de maximum snelheid verlaagd wordt van 90 naar 70. Daardoor verdwijnen al een pak verkeersborden.

BWarrior 12 juli 2013 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 6715997)
Eén van de eerste regels die het Vlaamse Gewest zal invoeren is dat de maximum snelheid verlaagd wordt van 90 naar 70. Daardoor verdwijnen al een pak verkeersborden.

Goed, maar hoe kan je dat integreren in één federaal verkeersreglement, laat staan dat je de plaatsing van verkeerstekens - die regionaal dus verschillend wordt - daarin kan integreren?

FIK 13 juli 2013 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6716027)
Goed, maar hoe kan je dat integreren in één federaal verkeersreglement, laat staan dat je de plaatsing van verkeerstekens - die regionaal dus verschillend wordt - daarin kan integreren?

Waarschijnlijk zullen de Gewesten bepaalde artikelen uit de regelgeving autonoom kunnen aanpassen en dat zal dan enkel van toepassing zijn op de wegen die onder het beheer vallen van het betrokken Gewest.

Voor Gewestgrensoverschrijdende wegen bestaat trouwens al een samenwerkingsakkoord tussen de 3 Belgische Gewesten.

Bierke 13 juli 2013 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FIK (Bericht 6716671)
Waarschijnlijk zullen de Gewesten bepaalde artikelen uit de regelgeving autonoom kunnen aanpassen en dat zal dan enkel van toepassing zijn op de wegen die onder het beheer vallen van het betrokken Gewest.

Voor Gewestgrensoverschrijdende wegen bestaat trouwens al een samenwerkingsakkoord tussen de 3 Belgische Gewesten.

Klopt en die zou beter meteen Europees worden

BWarrior 13 juli 2013 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FIK (Bericht 6716671)
Waarschijnlijk zullen de Gewesten bepaalde artikelen uit de regelgeving autonoom kunnen aanpassen en dat zal dan enkel van toepassing zijn op de wegen die onder het beheer vallen van het betrokken Gewest.

Voor Gewestgrensoverschrijdende wegen bestaat trouwens al een samenwerkingsakkoord tussen de 3 Belgische Gewesten.

Maar die artikelen zijn verbonden met andere (federale) artikelen en hoe kan men dit dan integreren in één en dezelfde verkeerscode ... ? Men kan toch (denk ik) niet zeggen: in het Brussels gewest ligt de afstand tussen de witte lijnen op zoveel meter, in het Vlaams gewest op zoveel meter en in het Waals gewest op nog een andere afstand, dit in één en hetzelfde reglement ?

BWarrior 13 juli 2013 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FIK (Bericht 6716671)

Voor Gewestgrensoverschrijdende wegen bestaat trouwens al een samenwerkingsakkoord tussen de 3 Belgische Gewesten.

Voor wat het openbaar vervoer betreft ...

NoTuma 13 juli 2013 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6715952)
Het zou inderdaad beter zijn één verkeersreglement hebben voor de hele Benelux. Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord.

In de gehele Europese unie bedoel je...

BWarrior 13 juli 2013 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma (Bericht 6716691)
In de gehele Europese unie bedoel je...

In België doet men er wel alles aan om dat te verhinderen.

Micele 13 juli 2013 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door job (Bericht 6715997)
Eén van de eerste regels die het Vlaamse Gewest zal invoeren is dat de maximum snelheid verlaagd wordt van 90 naar 70. Daardoor verdwijnen al een pak verkeersborden.

Denk je ? Stevaert heeft niets meer te zeggen hoor. ;-)

Daarbij moet dan elke weg waar nog 90 mag, vol 90-borden gezet worden.
De enige die daarbij een goede zaak doen zijn bordenfirma´s.

Micele 13 juli 2013 14:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 6716679)
Klopt en die zou beter meteen Europees worden

Een zekere basis van een Europees verkeesrreglement is er al een heel tijdje (moederverdrag 1968), volgens mij houden zich de meeste Europese landen zich met enkele uitzonderingen of bezwaren# daaraan; het verdrag werd ook met de tijd aangepast, zich link en citaat onderaan #

Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Wenen_(1968)

Het Verdrag van Wenen is zowel binnen Europa als daarbuiten door een groot aantal staten ondertekend. Voor Nederland is het op 8 november 2008 in werking getreden. Net als vele andere staten heeft men wel enkele zogenaamde voorbehouden gemaakt: verklaringen dat zij zich aan een of meerdere bepalingen in het verdrag niet gebonden achten. Het verdrag laat ook toe dat dergelijke voorbehouden worden gemaakt.
Door deze voorbehouden moet het erop worden gehouden dat het Verdrag van Wenen niet kan worden gezien als een serie harde volkenrechtelijk afdwingbare verplichtingen. Niet voor niets hebben de Verenigde Naties voor zover bekend nog nooit een verdragsstaat aangesproken vanwege niet-nakoming. Het verdrag kan wellicht beter worden gezien als grensoverschrijdende richtlijn omtrent vorm en inhoud van verkeerstekens, waar landen zich wel of niet aan kunnen houden - of zij nou verdragspartij zijn of niet. In deze laatste zin kan het verdrag als een groot succes worden beschouwd. Op het Europese continent en ver daarbuiten houden landen zich aan het Verdrag van Wenen. Toch bestaat hierop een belangrijke uitzondering: de Verenigde Staten, waar de verkeersborden en -tekens duidelijk afwijken van de rest van de wereld.
#
Citaat:

http://www.minbuza.nl/producten-en-d.../5/002753.html

Europese Overeenkomst tot aanvulling van het Verdrag inzake het wegverkeer dat op 8 november 1968 te Wenen voor ondertekening werd opengesteld

Op deze pagina:
Verdragsgegevens
Koninkrijk
Partijen
Voorbehouden, verklaringen en bezwaren
Verbanden
helemaal onderaan van de link vind men ook de kindverdragen en hun links
Citaat:

Moederverdrag(en)
Datum totstandkoming Titel Plaats totstandkoming
8 november 1968 Verdrag inzake het wegverkeer Wenen

Kindverdrag(en):

Datum totstandkoming Titel Plaats totstandkoming
28 februari 1992 Wijzigingen van de Bijlage bij de Europese Overeenkomst van 1971 tot aanvulling van het Verdrag inzake het wegverkeer, 1968 Genève

27 juli 1999 Wijzigingen van de Europese Overeenkomst van 1971 tot aanvulling van het Verdrag inzake het wegverkeer van 1968 Genève

28 september 2004 Wijzigingen van de Bijlage bij de Europese Overeenkomst van 1971 tot aanvulling van het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer van 1968 Genève

Laatst aangepast: 30 mei 2013

FIK 13 juli 2013 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6716685)
Maar die artikelen zijn verbonden met andere (federale) artikelen en hoe kan men dit dan integreren in één en dezelfde verkeerscode ... ? Men kan toch (denk ik) niet zeggen: in het Brussels gewest ligt de afstand tussen de witte lijnen op zoveel meter, in het Vlaams gewest op zoveel meter en in het Waals gewest op nog een andere afstand, dit in één en hetzelfde reglement ?

Waarom niet? De wegcode zal nu waarschijnlijk bestaan uit een aantal 'federale' artikelen die gemeenschappelijk zijn voor alle Gewesten en een aantal andere artikelen die verschillen tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6716690)
Voor wat het openbaar vervoer betreft ...

Ook voor het wegbeheer, al sinds 1991.

BWarrior 13 juli 2013 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FIK (Bericht 6716841)
Waarom niet? De wegcode zal nu waarschijnlijk bestaan uit een aantal 'federale' artikelen die gemeenschappelijk zijn voor alle Gewesten en een aantal andere artikelen die verschillen tussen Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Dan wordt verwacht dat de weggebruiker er telkens aan denkt in welk gewest hij rijdt? Niemand begrijpt zoiets, in de praktijk betekent dat: drie wegcodes kennen ( ! ).

Bovendien zullen op intergewestelijke wegen toch, middels samenwerkingsakkoorden, dezelfde regels gelden (om het nog complexer te maken).

Micele 13 juli 2013 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6717044)
Dan wordt verwacht dat de weggebruiker er telkens aan denkt in welk gewest hij rijdt? Niemand begrijpt zoiets, in de praktijk betekent dat: drie wegcodes kennen ( ! )

En wie "kent" er één wegcode ?

Onzin dus, je moet enkel de minieme verschillen kennen en wie weet komen er geen.

Wie door Europese landen rijdt moet toch ook al die "wegcodeverschillen" kennen, wat is dan het probleem ? Of rij je nooit met een voertuig in het buitenland ?

Jan van den Berghe 13 juli 2013 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6717044)
Dan wordt verwacht dat de weggebruiker er telkens aan denkt in welk gewest hij rijdt? Niemand begrijpt zoiets, in de praktijk betekent dat: drie wegcodes kennen ( ! ).

Dat lijkt me toch niet moeilijk. Als we met het gezin in het Meetjesland zijn, gebeurt het ook vrij vaak dat we om de haverklap van land verwisselen. En wat als je naar Frankrijk op reis gaat? Dan rij je misschien ook door Luxemburg. Of wat als je naar Italië rijdt? Door Frankrijk of Duitsland, door Zwitserland of Oostenrijk. En dan nog eens Italië. Gaat u me nu vertellen dat de mensen de verkeersreglementering niet kennen?

Jan van den Berghe 13 juli 2013 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6714688)
Onbegrijpelijk schijnt me toe, hoe men én één verkeersreglement wil behouden én bepaalde delen wil regionaliseren.

Mocht u op de hoogte zijn van de bestaande problemen, dan was die hervorming wel begrijpelijk. Door onze lintbebouwing hebben we in Vlaanderen de terechte keuze gemaakt de richtsnelheid naar zeventig te brengen. Alleen is de wegcode niet veranderd, dus moeten we overal borden plaatsen. Een oerwoud van borden.

Met deze stap kan het straatbeeld weer wat netter worden. En het verhoogt ook de verkeersveiligheid. Als automobilist hoef je voortaan niet voortdurend meer te kijken welk snelheidsregime er geldt. Er zal ongetwijfeld in blokken en zones gewerkt worden, zoals in Nederland.

BWarrior 13 juli 2013 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6717168)
Dat lijkt me toch niet moeilijk. Als we met het gezin in het Meetjesland zijn, gebeurt het ook vrij vaak dat we om de haverklap van land verwisselen. En wat als je naar Frankrijk op reis gaat? Dan rij je misschien ook door Luxemburg. Of wat als je naar Italië rijdt? Door Frankrijk of Duitsland, door Zwitserland of Oostenrijk. En dan nog eens Italië. Gaat u me nu vertellen dat de mensen de verkeersreglementering niet kennen?

Impliceert uw post nu dat die verkeersreglementeringen min of meer hetzelfde zijn in die landen...?

BWarrior 13 juli 2013 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6717171)
Mocht u op de hoogte zijn van de bestaande problemen, dan was die hervorming wel begrijpelijk. Door onze lintbebouwing hebben we in Vlaanderen de terechte keuze gemaakt de richtsnelheid naar zeventig te brengen. Alleen is de wegcode niet veranderd, dus moeten we overal borden plaatsen. Een oerwoud van borden.

Maar in alle Europese staten zijn er verschillen in bebouwing tussen verschillende regio's en is er toch maar één wegcode...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be