Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Led auto-knipperlichten nauwelijks zichtbaar overdag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=189097)

Midas 14 juli 2013 05:07

Led auto-knipperlichten nauwelijks zichtbaar overdag
 
Vroeger kon of mocht je nauwelijks iets veranderen aan de verlichting van je wagen, met als reden dat dit de veiligheid in het gedrang zou kunnen brengen. Maar als grote auto-fabrikanten zelf met leds beginnen te experimenteren, dan mag ineens alles, en maakt het precies geen moer meer uit of het veilig is of niet.

Over smaak valt niet te twisten, maar de led-knipperlichten achteraan op verschillende moderne audi's zijn zo fijn, dat ze overdag en zeker in zonlicht nauwelijks zichtbaar zijn, en volgens mij echt wel een gevaar op de weg. Wat heeft richting aanduiden voor zin, als je het nauwelijks meer kan zien ?

Hetzelfde geldt ook voor sommige led-remlichten van andere automerken. Hoe zo'n dingen door de homologatie geraken,is mij een raadsel. Design wordt hier plots boven veiligheid gesteld. Rare gasten die EU-ambtenaren en instanties, tenzij het weer iets met geld en lobbying te maken heeft uiteraard ...


DewareJakob 14 juli 2013 15:33

Ledknipperlichten staan alleen op dat type auto's waarvan de bestuurder (op een paar uitzonderingen na) die toch niet gebruikt. (Tenzij alle 4 tegelijk om op voetpaden, fietspaden of gewoon in het midden van de straat te parkeren... :evil:

Micele 14 juli 2013 15:38

Leds zijn in principe steeds beter zichtbaar als gloeilampen.

Bij verkeerslichten wordt van een factor 5 gesproken (identieke omvang van het verkeerslicht), ik neem aan bij direct zonlicht.

Citaat:

http://www.duurzame-mobiliteit.be/ar...oor-het-milieu

De toepassing van LED-technologie zorgt voor een energiebesparing van 80% in vergelijking met het huidige verbruik. De zichtbaarheid van de verkeerssignalisatie is vijf keer hoger en de levensduur van elke LED is gegarandeerd tot 8 jaar. Deze verlengde levensduur zorgt eveneens voor een enorme afvalreductie in vergelijking met de 1.776 gloeilampen die momenteel halfjaarlijks moeten worden vervangen.
Bij auto´s zal het niet anders zijn, door die veel betere zichtbaarheid kan men natuurlijk aan leds besparen (en extra aan stroomverbruik) en veel flexibeler zijn in het design. Hoever sommige automodellen daar willlen gaan weet ik niet, maar er bestaan nog altijd wetten die opgevolgd moeten worden.

Daarnaast is er nog extra veiligheid: moest er één of enkele leds kapotgaan in een hele rij branden er nog steeds, bij één gloeilamp is alles uit.

Micele 14 juli 2013 16:10

vervolg, lichtsterkte in candela overdag:
Citaat:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...ech/300-art28b
(tabel lichtsterkte vind je onderaan in de link)

2° Lichtsterkte.

a) 1. Bij de goedkeuring van het voertuig, dienen de lichten, hun montage en hun voedingssysteem zodanig te zijn dat zij, in de richting evenwijdig met de lengteas van het voertuig, en onder de in punt b) bepaalde metingsvoorwaarden, de minimum en maximum lichtsterkte uitgedrukt in candela, de in onderstaande tabel vermelde waarden eerbiedigen:

Minimum Maximum
Voor de lichten met één niveau:
* standlichten 3 60
* achterlichten 1,5 12
* stoplichten 20 100
* richtingaanwijzers vooraan 88 700
* richtingaanwijzers achteraan 25 600
* achteruitrijlichten 40 600
* achtermistlichten
- alleen of per paar 75 300
- uitsluitend per paar 65 300
Voor de lichten met twee niveaus:
- 's nachts:
* stoplichten 15 80
* richtingaanwijzers achteraan 20 120
- overdag:
* stoplichten 65 520
* richtingaanwijzers achteraan 88 700
* dagrijlichten 400 1200


2. Voor de in dienst zijnde voertuigen mogen de gemeten lichtsterkten niet lager zijn dan 50 pct van de minima, noch hoger dan de maxima die opgegeven zijn in de tabel onder punt 1. Deze voorschriften zijn niet van toepassing voor voertuigen die sedert lange tijd stilstaan.

PeterCC 17 juli 2013 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6717800)
vervolg, lichtsterkte in candela overdag:

Zoals in je referentie aangegeven gebeuren de homologatiemetingen in de richting evenwijdig met de lengteas van het voertuig. Zo gemeten zullen die LED's ongetwijfeld voldoen, want anders kwamen ze niet door de homologatietests.

Het valt mij wel op dat de zichtbaarheid onder een hoek tov de lengteas bij sommige modellen inderdaad te wensen overlaat.
Bij een Audi Q5 bijvoorbeeld zijn de knipperlichten onder een hoek van pakweg 45° nauwelijks te zien. Ik geef die wagen maar als voorbeeld omdat kennissen er zo één hebben en dat echt opviel toen ik achter hen aan reed.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be