![]() |
Ik zit met een ei of ij ??
Feitelijk of eigenlijk , waarom worden de ei & ij niet omgedraaid ,
wie heeft (de) taal(schrijfwijze) bepaald ?? Fijteleik of ijgenleik , waarom worden de ij & ei niet omgedraaid , wie heeft (de) taal(schreifweize) bepaald ?? |
Ik heb nooit aanleg voor die dingen gehad. Ik 'oer gin verschil zullé
|
Citaat:
ij en ei werden lang geleden verschillend uitgesproken. "Zij zei" werd , als ik het me nog goed herinner uitgesproken als "Zie zei". Men wenst dat dna-spoor te behouden. Meer details vind je wel, na lang zoeken, ik ga er nu niet meer achter, op de website van de Nederlandse taalunie. De ntu vindt het dan ook niet erg dat je af en toe fouten schrijft. Ik heb ergens gelezen dat ze zelf toegeven dat het quasi onmogelijk is om nooit spellingsfouten te maken, maar de verandering naar een strikt logische en eenvoudige spelling zien ze niet zitten, en ze vermoeden dat die ook niet aanvaard zal worden door de Nederlandstaligen omdat het er te raar zou uitzien. |
de poll gaat gelijk op
|
|
Ik zie wel erg veel fouten op lange of korte "ei" bij de schoolverlaters. Blijkbaar is dat geen prioriteit meer, foutloos kunnen schrijven.
Kijk maar eens rond op Facebook....pure horror ! Maar ontopic : ik vind eitjes wel lekker :P |
Lastig die ei en ij.
Voor pampus liggen (uitgeteld zijn, bv door de drank). Voor Pampus liggen (met je boot voor het eilandje liggen). ![]() |
Citaat:
In ons dialect verandert de klank bij een lange IJ en blijft de klank bij een korte EI. Voorbeeld: hooimijt wordt hooimiet. De meid van de pastoor wordt de de meid van de pastuur. |
Citaat:
Hebben jullie zelf een water dat Het IJ heet, begin je over een eiland waar zelfs geen ij of ei in voorkomt... |
Citaat:
Het was ooit een opgave van het grote Dictee der Nederlandse taal. Zelfs de Nederlandse winnaar wist dat niet! Wellicht dat er op pampus vogeleieren zijn te vinden, zoals de aalschover, maar die vissen liever in het Naardermeer. |
Er zijn dialecten waar men duidelijk het verschil hoort tussen de lange ij en de korte ei. Dat werd hierboven ook al aangegeven. In Lommel maken ze ook het verschil.
Verder wordt de "ij" soms dof uitgesproken (eigenlijk, feitelijk, duidelijk ...) Dus best niet verwisselen! En nu ga ik een eitje bakken :-D |
peil en pijl zijn niet hetzelfde.
|
Citaat:
|
Ik ben Taijjntje Oosterhuis en ik ken héééél goed singe.
Kruising Poldernederlands en Mokums. Veel moeilijker wordt het voor de G, de lange ch of de korte g. Speciaal voor de Limburgers, maar ook Brabo's en Brabonegers. Châet che maar eveskes zitten, zeggen ze in Heuvelland. |
|
Ga liever ijken eiken. Of is het eiken ijken?
|
De leider lijdt. Of de lijder leidt ;-)
|
Citaat:
De pijl van de boog Het waterpeil hèt nog nuuit zu huug gestoan. Het waterpeil heeft nog nooit zo hoog gestaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be