Oorspronkelijk geplaatst door Laynee
(Bericht 6723473)
Er is welgeteld één ayah in de Koran die verwijst naar de Ramadan. Deze situeert zich in de 2e Surah van de Koran, nl. Al-Baraqah.
Het is relevant om naar de context van deze ayah te kijken. Surah Al-Baqarah is opgedeeld in 2 delen: het 1ste deel gaat grotendeels over Bani Israel, het 2e deel grotendeels over de Moslimnatie of gemeenschap. De ayah over de Ramadan vindt men terug in het 2e deel van de surah. Een verhaal wordt opgebouwd tot aan die ayah en gaat verder.
Wat er kort samengevat in de surah wordt uitgelegd zijn de “misdaden” van het ene volk, waarom dat volk een hoogverheven of uitverkoren status niet meer verdient en wordt vervangen door een ander volk dat voortaan als rolmodel dient voor de gehele mensheid.
In surah Al Baqarah zegt Allah swt om te beginnen dat alle mensen geëerd zijn. Adam as wordt vermeld. Van zijn kinderen werd dan een volk of natie verkozen boven andere volkeren, nl. Bani Israel. Zo gaat de surah een tijdje verder. Wat Allah dan tussen de lijntjes door vermeld, is de reden dat die Mohammed vzmh niet accepteren als profeet. Ze zeiden dat hij niet van de kinderen van Bani Israel, niet hun familie was. Hij zou afstammen van de andere lijn, Ismael, dus hoe kan het profeetschap tot hem komen? Allah vraagt hen of Abraham as van de kinderen van Bani Israel was. Met Abraham werd het verbond van het profeetschap gesloten. De surah gaat verder over Jakob. Waarom? Van de kinderen van Abraham as is Bani Israel het meest trots op hem. Want Jakob’s andere naam was Israel en ze noemen zichzelf de kinderen van Israel. Men zou kunnen zeggen dat ze zich de kinderen van Abraham zouden moeten noemen, met wie het profeetschap werd verzekerd, maar dat doen ze niet. Dan zijn er enkele dingen die Allah swt specifiek over Abraham in de surah vermeld:
1) Op het sterfbed van Jakob riep hij zijn 12 zonen samen. Allah vraagt: "was je erbij toen de dood tot Jakob kwam? Toen hij aan zijn kinderen vroeg: wie gaan jullie aanbidden nadat ik heen ben? De zonen zeiden: wij zullen moslims zijn voor Allah. Wij zullen dezelfde religie aanhangen als onze voorvaders Abraham, Ismael en Isaak."
Wat Allah hier zegt is dat vóór de kinderen van Jakob hun eigen grootvader Isaak vermeldden, ze notie maakten van de broer van hun grootvader, Ismael.
Er zit hier ook beeldspraak in. De 12 kinderen van Jakob of Israel waren zijn echte kinderen en als we het nu over Bani Israel hebben, heeft dit betrekking op een heel volk. Dus Allah verwijst naar het feit dat de échte kinderen van Israel zeiden dat ze moslim zullen zijn. Wat is dan het probleem voor de joden om de profeet te accepteren? En als ze denken dat Ismael niet waardig is, dat hun voorvaders daar anders over dachten.
2) Met de ayah “Toen Abraham de fundamenten van het huis legde, samen met Ismael…” Welk huis was hij aan het bouwen? De Ka’aba.
Bani Israel weet dat Abraham met Ismael naar het Arabisch schiereiland was vertrokken (zie Genesis, de Bijbel, de Torah). Dus het huis moet zich wel daar bevinden.
Het is daarna pas dat Allah de ayah openbaart dat de idioten zullen zeggen: wat heeft hen van hun qibla (gebedsrichting, hoofdstad van een natie) verandert? Voor de openbaring van deze ayah bidden de moslims in de richting van Jeruzalem (de tempelberg, Al-Aqsa,) maar nu werd het Mekka (de Ka’aba). Dit wil zeggen dat de moslims voor de openbaring van deze ayah de hoofdstad van de joden als die van hun eigen accepteerden.
Maar toen Allah het veranderde voor de moslims, met vermelding dat Abraham het huis had gebouwd, waren de joden van Medina beledigd en woedend. Ze begonnen zelfs te klagen: “wat heeft hen van hùn qibla verandert?”, “waarom deden ze dat?”. Ze zeiden zelfs niet onze qibla, als in “wat heeft hen van onze qibla afgewend?” maar wat heeft hen van hun qibla afgewend. Ze zeiden dus dat die qibla van de moslims is, zij die geloven in God, Zijn openbaringen en boodschappers. Ze wisten dat indien Allah heeft besloten om de qibla helemaal te wijzigen, Hij voortaan de zonen van Ismael zal eren. Natuurlijk konden de joden niet accepteren dat ze het zo erg verknoeid hadden, zo erg, dat er een ander verkozen volk in de plaats kwam. In plaats van de waarheid van Allah te accepteren, toonden ze hun woede en dus “idiotie”. Allah zegt dan: “zeg hen, Hij is de Heer van het Oosten en Westen en leidt op een recht pad wie Hij wenst.” Dus Allah doet wat Hij wil, Hij heeft de autoriteit om de qibla te veranderen.
Steeds als er een natie wordt gevormd, als een volk wordt bevrijdt, wordt er een hoofdstad ingesteld.
De volgende vers in de surah is dan ook “dit is hoe Wij u tot een nieuwe natie maakten”.
Maar nu de link met de Ramadan. Is het enkel de qibla die moslims een nieuwe natie maakt? Of is het iets dieper? Bidden tot God bestond reeds, het vasten ook,… De dieperliggende reden is dat de nieuwe natie de Laatste Openbaring van God kreeg. In welke maand werd het laatste boek van God geopenbaard? In de maand Ramadan.
Dus dient de maand waarin de Koran werd geopenbaard, een maand van vreugde/feest te zijn, voor moslims om zich te vieren als een nieuwe natie. Als we dan aan vieren denken, denken de meesten aan het Suikerfeest, oftewel het einde van de Ramadan. Maar het echte vieren is de Ramadan, het vasten, de hele maand. Allah zegt: “het vasten is jullie voorgeschreven, zoals het aan hen voor jullie was voorgeschreven”. Moslims en Mohamed vastten voor de Ramadan openbaring op dezelfde dagen als de joden. “Maar”, zegt Allah, “het is nu niet meer enkele dagen” (joden vastten ongeveer 9 tot 10 dagen) en verder “de maand Ramadan is de maand waarin de Koran werd geopenbaard, een leiding voor de mensen, met meerdere bewijzen, een onderscheid makend tussen goed en kwaad”. Moslims weten dit, dus wat Allah zegt is dat moslims opnieuw worden geïntroduceerd tot de Koran in de maand Ramadan. Elke moslim zou opnieuw moeten voelen hoe het is om moslim te zijn, hoe het is om tot de moslimnatie te horen. Wat Allah zegt is dat vasten niet over eten en drinken gaat maar over het verhogen of vernieuwen van onze appetijt voor de Koran, datgene dat ons tot een nieuwe natie voor God maakt. Wie het lichaam honger laat lijden, kan de ziel meer voeden. Allah zegt: “wie getuige is van de maand van Ramadan, dient het te vasten”. Dus als je als moslim geluk hebt om de Ramadan te zien, dan dien je het te vieren. Vier dat je tot de natie van God behoort! Versterk uw imaan/geloof door zoveel mogelijk van de Koran op te nemen. Ramadan Mubarak!
|