Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Koning der belgen ? Of toch niet écht ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=189391)

abramis brama 21 juli 2013 09:01

Koning der belgen ? Of toch niet écht ?

Citaat:

Een duizendtal koningsgezinde, en vooral Franstalige, Belgen staat te wachten op de koninklijke familie aan de Brusselse kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele waar het jaarlijkse Te Deum net afgelopen is. Een volkstoeloop blijft voorlopig uit in de hoofdstad.
Opnieuw wordt pijnlijk duidelijk dat vandaag niet de koning der belgen, maar de koning der Walen wordt gekroond. Ik verwacht in de loop van de dag nog heel wat meer van dit soort vaststellingen wanneer men het publiek voor deze poppenkast verder gaat analyseren. Het publiek zal gans de dag voornamelijk franstalig en grotendeels min of meer bejaard zijn. Aangezien de scholen dicht zijn zullen er geen grote massa's kindjes gedwongen met een tricoloor vodje staan wapperen. De weinige Nederlandstalige toeschouwers zullen ofwel in de hoogbejaarde categorie thuishoren (type Oudstrijder) ofwel in de categorie Niet-Al-Te-Snugger (een basisvereiste om in een moderne democratie nog achter een middeleeuws geboorterechtssysteem te staan).

Vanavond weten we meer. Nu ga ik lekker vissen. 8-)

R.Verhiest 21 juli 2013 09:11

In alle monarchieën zal je "republikeinen" aantreffen die een koning(in) liever kwijt dan rijk zijn. Je zou ook kunnen stellen dat een rechtstreeks verkozen minister-president te verkiezen en meer democratisch is. De kroonprinses wordt alleszins consequent in de meest gebruikte landstaal opgevoed : zullen de walen dan zoals reeds in het verleden gebeurde minder koningsgezind en meer republikeins worden ?

Het gezond verstand stapt over de "taalkwestie" heen - zijn de vlamingen meer europees gezind omdat een vlaming president van Europa is ?

Everytime 21 juli 2013 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6725335)
Opnieuw wordt pijnlijk duidelijk dat vandaag niet de koning der belgen, maar de koning der Walen wordt gekroond. Ik verwacht in de loop van de dag nog heel wat meer van dit soort vaststellingen wanneer men het publiek voor deze poppenkast verder gaat analyseren. Het publiek zal gans de dag voornamelijk franstalig en grotendeels min of meer bejaard zijn. Aangezien de scholen dicht zijn zullen er geen grote massa's kindjes gedwongen met een tricoloor vodje staan wapperen. De weinige Nederlandstalige toeschouwers zullen ofwel in de hoogbejaarde categorie thuishoren (type Oudstrijder) ofwel in de categorie Niet-Al-Te-Snugger (een basisvereiste om in een moderne democratie nog achter een middeleeuws geboorterechtssysteem te staan).

Zeer mogelijk dat dit een grote Franstalige feest wordt. Franstaligen hebben zowiezo niets meer met de Vlamingen en leven al in twee verschillende werelden. En neen, ik ben niet van mening veranderd : ik denk nog steeds dat België onsplitsbaar is vanwege Brussel en het Koningshuis. Op de ene kant denk ik dat België zal blijven bestaan maar op de andere kant zal dit een België zijn, met Franstaligen die onder Franstaligen blijven en met Vlamingen die onder Vlamingen blijven. In andere woorden, twee "landen" in een zoals Zwitserland drie "landen" in een is. Niemand spreekt van Zwitserland in de media en men zou kunnen denken dat alles perfect daar is mar geloof mij, de kloof is er even groot als hier. Ik heb familie in Zwitserland, op de Franstalige kant van het land : ze leeft veel meer met Frankrijk en het is er niet echt de grote liefde tussen de Franstaligen en de Duitstaligen. Toch bestaat het land nog.

Goudbever 21 juli 2013 09:21

K&k

maddox 21 juli 2013 09:41

Citaat:

Wel iets kompleet anders dan de orangegekte in Nederland.

Adrian M 21 juli 2013 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6725366)
Wel iets kompleet anders dan de orangegekte in Nederland.

Moeilijk voor te stellen waarschijnlijk, Nederlanders zijn meer Orangisten dan dat ze aanhangers van de monarchie zijn.
Bij ons werd zo'n troonswisseling dan ook meer ervaren als een nationale dag
30 april (was tevens een nationale feestdag), een republikein kun je dus rustig fanatiek met het Oranje zien zwaaien.

Mee daarom stelde ook een Wilders zich zo op. Wel -/of geen monarchie was voor later ...nu feesten.

ZION 21 juli 2013 10:15

Citaat:

In die Niet Al Te Snugger categorie,zitten nogal wat vissers,meestal Vlomse.

Jan Meuleman 21 juli 2013 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZION (Bericht 6725417)

Dat is natuurlijk een door jou goed gekend milieu.

maddox 21 juli 2013 10:22

Citaat:

Zelfs die niet zo snuggere vissers zitten nu in de schaduw, aan de waterkant naar hun dobbers te turen. Niet in Brussel te gapen als een vis op't droge naar een stijve hark met het IQ van een gedroogde stokvis.

Vrijheideerst 21 juli 2013 10:23

Citaat:

Niveau nihil?

Jan Meuleman 21 juli 2013 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6725429)
Zelfs die niet zo snuggere vissers zitten nu in de schaduw, aan de waterkant naar hun dobbers te turen. Niet in Brussel te gapen als een vis op't droge naar een stijve hark met het IQ van een gedroogde stokvis.

Groot gelijk, wie zijn nu de snuggerste?

robert t 21 juli 2013 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6725430)
Niveau nihil?

Die man hoort in de psychiatrie thuis. Zijn Vlamingenhaat heeft ertoe geleid dat hij zo zot als een achterdeur geworden is. Alleen een zeer competente psychiater kan aan deze situatie iets, maar niet veel, veranderen.

Xenophon 21 juli 2013 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6725348)
In alle monarchieën zal je "republikeinen" aantreffen die een koning(in) liever kwijt dan rijk zijn. Je zou ook kunnen stellen dat een rechtstreeks verkozen minister-president te verkiezen en meer democratisch is. De kroonprinses wordt alleszins consequent in de meest gebruikte landstaal opgevoed : zullen de walen dan zoals reeds in het verleden gebeurde minder koningsgezind en meer republikeins worden ?

Het gezond verstand stapt over de "taalkwestie" heen - zijn de vlamingen meer europees gezind omdat een vlaming president van Europa is ?

En dat van diegene die iedereen wil verplichten van dezelfde taal te spreken...

fonne 21 juli 2013 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door scherprechter (Bericht 6725659)
Zion heeft duidelijk te lang in de zon gezeten.

Dat krijgt ge met domme vissers die hun zonnescherm vergeten:twisted:

fonne 21 juli 2013 13:46

Citaat:

De weinige Nederlandstalige toeschouwers zullen ofwel in de hoogbejaarde categorie thuishoren (type Oudstrijder)

De oudstrijders in hun rolstoel waren opgevorderd voor het plaatselijke te deum waar, wegens het gebrek aan koning, dit keer niet voor de terugkeer van de geestelijke gezondheid van het koningshuis, maar voor het land gebeden werd.

lollysticky 21 juli 2013 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6725351)
Zeer mogelijk dat dit een grote Franstalige feest wordt. Franstaligen hebben zowiezo niets meer met de Vlamingen en leven al in twee verschillende werelden. En neen, ik ben niet van mening veranderd : ik denk nog steeds dat België onsplitsbaar is vanwege Brussel en het Koningshuis. Op de ene kant denk ik dat België zal blijven bestaan maar op de andere kant zal dit een België zijn, met Franstaligen die onder Franstaligen blijven en met Vlamingen die onder Vlamingen blijven. In andere woorden, twee "landen" in een zoals Zwitserland drie "landen" in een is. Niemand spreekt van Zwitserland in de media en men zou kunnen denken dat alles perfect daar is mar geloof mij, de kloof is er even groot als hier. Ik heb familie in Zwitserland, op de Franstalige kant van het land : ze leeft veel meer met Frankrijk en het is er niet echt de grote liefde tussen de Franstaligen en de Duitstaligen. Toch bestaat het land nog.

ik denk dag uw scenario zeer realistisch is... alhoewel ik het liever anders zou willen, denk ik ook dat België zal blijven bestaan :)

fonne 21 juli 2013 13:50

Citaat:

Zwitserland is dan ook een voorbeeldige democratie. De Franstaligen hebben er dan ook geen alarmkoeiebellen waarmee ze het land kunnen platleggen en de Duitstalige meerderheid voortdurend kunnen chanteren. Anders was het Franstalige deel er al lang buitengeschopt.

Jan Meuleman 21 juli 2013 13:54

Citaat:

Zeer mogelijk dat dit een grote Franstalige feest wordt. Franstaligen hebben zowiezo niets meer met de Vlamingen en leven al in twee verschillende werelden.

Franstaligen willen helemaal niet samenleven met de Vlamingen, ervan profiteren wel. Laat ze maar beginnen te zoeken naar een nieuwe melkkoe, we zijn het beu!

circe 21 juli 2013 14:54

de commentaren op TV waren ook leuk:

met moeite vier rijen mensen op de "cruciale" punten:

- het is te heet
- slechts een selectie van het Belgische volk

en de best gevonden: "de Belgen vieren INGETOGEN fees"!

Svennies 21 juli 2013 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6725821)
de commentaren op TV waren ook leuk:

met moeite vier rijen mensen op de "cruciale" punten:

- het is te heet
- slechts een selectie van het Belgische volk

en de best gevonden: "de Belgen vieren INGETOGEN fees"!

Aan de beelden momenteel gezien is het er nog niet écht op gebeterd...

Er staan daar méér flikken dan volk...

Gelukkig maar,anders had er hélemaal niemand gestaan...: Rofl:: Rofl:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be