Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kannibaal Vandenbroucke (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18945)

Marlies 14 augustus 2004 16:37

Kannibaal Vandenbroucke
 
Kannibaal Vandenbroucke

Kersvers onderwijsminister Frank Vandenbroucke had eerst ene Geert Schelstraete benoemd tot topadviseur. Schelstraete was de nummer één van het katholiek onderwijs, dus daarna zou er een gelijkaardige geste volgen in het voordeel van het gemeenschapsonderwijs. Het was dan ook niet verbazend dat het kort daarop de beurt was aan ene Dirk Van Damme, het hoofd van de RAGO, de Raad voor het Autonome Gemeenschapsonderwijs, in de volksmond 'het officieel onderwijs', om kabinetchef te worden..

Iedereen die de Belgische politiek een beetje kent, had dat kunnen voorspellen, ook zonder kristallen bol. De 'vrije' Schelstraete wordt dus topadviseur, de 'officiële' Van Damme kabinetschef. De Belgische wafelijzerpolitiek werkt weer op volle toeren.

In het vrije onderwijsnet waren ze heel tevreden dat één van hun mannetjes in zo'n strategische positie was benoemd, maar in het officiële net waren de reacties veel minder enthousiast. Men had heel lang moeten zoeken naar een geschikte kandidaat om de RAGO te leiden en Van Damme had bij zijn aanstelling uitdrukkelijk beloofd dat hij zich niet zou laten 'wegkopen' door één of ander kabinet. Maar we weten wat zo'n beloften waard zijn ... In het officiële net klaagt men nu over de 'onthoofding' van het gemeenschapsonderwijs, en 'het kannibalisme van de kabinetten'.

Er is slechts op één punt consensus: iedereen hield zijn hart vast toen Van Damme aankondigde dat hij zijn benoeming beschouwde als "een unieke kans om het onderwijs ingrijpend te hervormen". Terwijl iedereen had gehoopt op eens een gewoon rustig schooljaar, zonder hervormingen, zonder experimenten en zonder de zoveelste revolutie. Maar klaarblijkelijk willen alle onderwijsministers de geschiedenis ingaan als drastische hervormers. De ene vernieuwing is nog maar half uitgevoerd, of daar komt er al een nieuwe aan. Het onderwijs staat voortdurend in de steigers. Er zijn voortdurend 'werken in uitvoering'. En men moet zich al jarenlang verontschuldigen voor 'de tijdelijke hinder'.

Er is geen behoefte aan een zoveelste revolutie in het onderwijs. Eerder aan een periode van stabiliteit. Men moet eerst een beetje op adem komen, en de schade herstellen die de orkanen Marleen en Freya in het onderwijslandschap hebben aangericht.

http://www.vlaamsblok.be

bruut geweld 14 augustus 2004 16:48

Zuivere copy paste van de bloksite..
je bent er als "nieuw" forummer toch wel van op de hoogte dat de moderatoren recentelijk hebben beslist dat de DIT GEEN BLOKserver is ...ancapa was trouwens daarvoor reeds terechtgewezen..

Heb zo'n vermoeden dat jij een oude forummer met nieuwe nick bent...

doggy 14 augustus 2004 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlies
(...) Er is slechts op één punt consensus: iedereen hield zijn hart vast toen Van Damme aankondigde dat hij zijn benoeming beschouwde als "een unieke kans om het onderwijs ingrijpend te hervormen". Terwijl iedereen had gehoopt op eens een gewoon rustig schooljaar, zonder hervormingen, zonder experimenten en zonder de zoveelste revolutie. Maar klaarblijkelijk willen alle onderwijsministers de geschiedenis ingaan als drastische hervormers. De ene vernieuwing is nog maar half uitgevoerd, of daar komt er al een nieuwe aan. Het onderwijs staat voortdurend in de steigers. Er zijn voortdurend 'werken in uitvoering'. En men moet zich al jarenlang verontschuldigen voor 'de tijdelijke hinder'.

Er is geen behoefte aan een zoveelste revolutie in het onderwijs. Eerder aan een periode van stabiliteit. Men moet eerst een beetje op adem komen, en de schade herstellen die de orkanen Marleen en Freya in het onderwijslandschap hebben aangericht.

http://www.vlaamsblok.be

wel het onderwijs IS in mijn opzicht nu eenmaal een veranderlijk gegeven dat constant vraagt naar vernieuwing en herziening.

Vreemd is dat het blok dan wel zwijgt over HUN visie hierop.
Hoe zouden zij het dan doen?

in hun on-line partijprogramma lees ik anders ook wel dat ze genoeg plannen hebben om het onderwijs te hervormen, terwijl ze daar hier zo hard tegen staan te roepen...

Eternity 14 augustus 2004 17:05

...

Jan van den Berghe 14 augustus 2004 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doggy
wel het onderwijs IS in mijn opzicht nu eenmaal een veranderlijk gegeven dat constant vraagt naar vernieuwing en herziening.

Als onderwijzer met een toch wel zekere ervaring spreek ik dat VOLLEDIG tegen. De laatste jaren is het onderwijs al door genoeg hervormingen gegaan. Leerplan op leerplan. Handboek op handboek. Nu wil men meer en meer de nadruk gaan leggen op de vaardigheden (bij ons is dat al zo, maar dat wil men nu ook doordrukken in het middelbaar): kennis is daarbij veel minder belangrijk. Gaat men verder in die richting? Wel, dan zijn we ons goed en gedegen onderwijs aan het stuk maken. Nu is er nood aan rust en stabilisering. Onderwijs moet inderdaad soms bijgesteld worden, maar dat is wat anders dan wat men de laatste jaren aan het doen is, nl. hervormen om te hervormen.

Jan van den Berghe 14 augustus 2004 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doggy
Vreemd is dat het blok dan wel zwijgt over HUN visie hierop.
Hoe zouden zij het dan doen?

in hun on-line partijprogramma lees ik anders ook wel dat ze genoeg plannen hebben om het onderwijs te hervormen, terwijl ze daar hier zo hard tegen staan te roepen...

Er is wel een verschil, dunkt me. In het verleden heeft het Vlaams Blok zich altijd voorstander en verdediger getoond om de vrije onderwijskeuze voor de inrichtende machten. Dit betekent dat het Vlaams Blok de scholen de vrijheid gunt dat onderwijstype in te richten dat hun het meest geschikt lijkt. Nu hebben scholen geen keuze: enkele jaren geleden heeft de Vlaamse overheid de scholen het mes op de keel gezet en de eenheidsstructuur erdoor gedrukt. De scholen die vrijheid weer gunnen, kan men inderdaad als een hervorming zien, maar is wel van een heel andere aard van het voortdurend hervormen (vooral naar inhoud en methodisch handelen) die ons nu werkelijk door de strot wordt geduwd. Want, de mensen in het onderwijs zijn al die hervorming meer dan kotsbeu!

doggy 14 augustus 2004 17:35

omdat u duidelijk kennis ter zake heeft, zal ik alvast mijn opvatting bijsturen.
als buitenstaander is het namelijk niet echt duidelijk w�*t dat juist inhoudt...
u mag mij daar altijd over informeren :-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Er is wel een verschil, dunkt me. In het verleden heeft het Vlaams Blok zich altijd voorstander en verdediger getoond om de vrije onderwijskeuze voor de inrichtende machten. Dit betekent dat het Vlaams Blok de scholen de vrijheid gunt dat onderwijstype in te richten dat hun het meest geschikt lijkt. Nu hebben scholen geen keuze: enkele jaren geleden heeft de Vlaamse overheid de scholen het mes op de keel gezet en de eenheidsstructuur erdoor gedrukt. De scholen die vrijheid weer gunnen, kan men inderdaad als een hervorming zien, maar is wel van een heel andere aard van het voortdurend hervormen (vooral naar inhoud en methodisch handelen) die ons nu werkelijk door de strot wordt geduwd. Want, de mensen in het onderwijs zijn al die hervorming meer dan kotsbeu!

het on-line partijprogramma vraagt óók duidelijk een hervorming naar inhoud en methodisch handelen, hoor. zoals het weren van politiek en multicultuur
voor de rest blijft het nogal vaag... ze geven de voorkeur aan het "traditionele onderwijs", een vlag die héél wat ladingen kan dekken...

oriana 14 augustus 2004 17:57

hou je eens aan de regels

Eternity 14 augustus 2004 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door oriana
hou je eens aan de regels

2nd ...

In elke thread van Marlies is er nu al minstens (meestal 2) 1 regel gebroken ...

Jan van den Berghe 14 augustus 2004 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doggy
... ze geven de voorkeur aan het "traditionele onderwijs", een vlag die héél wat ladingen kan dekken...

Die vlag dekt niet "veel ladingen". Met "traditioneel onderwijs" wordt gewoon wat wij in onderwijstermen omschrijven als het type II-onderwijs bedoeld. D.i. de oude humaniora.

doggy 14 augustus 2004 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Die vlag dekt niet "veel ladingen". Met "traditioneel onderwijs" wordt gewoon wat wij in onderwijstermen omschrijven als het type II-onderwijs bedoeld. D.i. de oude humaniora.

dan schort er m.i. toch nog iets aan de eenvoudige communicatie tov het volk, want dat kan een leek als ik er niet uithalen ;-)

en hoe sta je dan als insider tov de hervormingen die het blok zou willen doorvoeren?

Praetorian 14 augustus 2004 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Er is wel een verschil, dunkt me. In het verleden heeft het Vlaams Blok zich altijd voorstander en verdediger getoond om de vrije onderwijskeuze voor de inrichtende machten. Dit betekent dat het Vlaams Blok de scholen de vrijheid gunt dat onderwijstype in te richten dat hun het meest geschikt lijkt. Nu hebben scholen geen keuze: enkele jaren geleden heeft de Vlaamse overheid de scholen het mes op de keel gezet en de eenheidsstructuur erdoor gedrukt. De scholen die vrijheid weer gunnen, kan men inderdaad als een hervorming zien, maar is wel van een heel andere aard van het voortdurend hervormen (vooral naar inhoud en methodisch handelen) die ons nu werkelijk door de strot wordt geduwd. Want, de mensen in het onderwijs zijn al die hervorming meer dan kotsbeu!

Hoe kan u dat coherent laten lopen met het verzet van het Blok tegen Moslimscholen?

Percalion 14 augustus 2004 21:04

misschien even een misverstand uit de weg ruimen:

hervormingen zijn wél nodig, maar wat de afgelopen jaren hadden waren geen hervormingen.

Dat was inderdaad stormschade, oplapbeurtjes, rommelen in de marge, pleisters op houten benen, enfin, u begrijpt me.

volgens vivant moeten scholen de absolute vrijheid krijgen wat betreft invulling van bepaalde doelstellingen.
Er moeten uiteraard eindtermen vastgelegd worden (iedereen moet kunnen lezen en schrijven bijvoorbeeld) maar die moeten tot het strikte minimum beperkt worden. Scholen moeten zelf kiezen welke accenten zij leggen. Dit leggen ze vast in hun eigen eindtermen. De inspectie komt kijken in hoeverre de school zijn eigen leerplan volgt; aangezien het leerplan van de school zo belangrijk zal zijn dat ouders op basis van het leerplan de school kiezen. Zo ontstaat een gezonde vorm van lichte concurrentie, die tot kwaliteitsverbetering zal leiden.

Waar was het, dat ik las dat het goede onderwijs in vlaanderen waarschijnlijk samenhangt met de concurrentie tussen de netten?

ingenious 14 augustus 2004 22:46

dat een minister zich laat omringen door specialisten lijkt mij een goede zaak. dat dus het hoofd van het katholieke en gemeenschapsonderwijs daarvoor gevraagd worden lijkt me niet schandaleus. ik ken die mensen echter niet, dus over hun werkelijke capaciteiten zeg ik niks.

verder denk ik ook dat het onderwijs hervormd moet worden. het onderwijs moet aangepast worden aan een veranderde maatschappij. het onderwijs zou continu moeten evolueren.

Hans1 15 augustus 2004 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marlies
Kannibaal Vandenbroucke

Kersvers onderwijsminister Frank Vandenbroucke had eerst ene Geert Schelstraete benoemd tot topadviseur. Schelstraete was de nummer één van het katholiek onderwijs, dus daarna zou er een gelijkaardige geste volgen in het voordeel van het gemeenschapsonderwijs. Het was dan ook niet verbazend dat het kort daarop de beurt was aan ene Dirk Van Damme, het hoofd van de RAGO, de Raad voor het Autonome Gemeenschapsonderwijs, in de volksmond 'het officieel onderwijs', om kabinetchef te worden..

Iedereen die de Belgische politiek een beetje kent, had dat kunnen voorspellen, ook zonder kristallen bol. De 'vrije' Schelstraete wordt dus topadviseur, de 'officiële' Van Damme kabinetschef. De Belgische wafelijzerpolitiek werkt weer op volle toeren.

In het vrije onderwijsnet waren ze heel tevreden dat één van hun mannetjes in zo'n strategische positie was benoemd, maar in het officiële net waren de reacties veel minder enthousiast. Men had heel lang moeten zoeken naar een geschikte kandidaat om de RAGO te leiden en Van Damme had bij zijn aanstelling uitdrukkelijk beloofd dat hij zich niet zou laten 'wegkopen' door één of ander kabinet. Maar we weten wat zo'n beloften waard zijn ... In het officiële net klaagt men nu over de 'onthoofding' van het gemeenschapsonderwijs, en 'het kannibalisme van de kabinetten'.

Er is slechts op één punt consensus: iedereen hield zijn hart vast toen Van Damme aankondigde dat hij zijn benoeming beschouwde als "een unieke kans om het onderwijs ingrijpend te hervormen". Terwijl iedereen had gehoopt op eens een gewoon rustig schooljaar, zonder hervormingen, zonder experimenten en zonder de zoveelste revolutie. Maar klaarblijkelijk willen alle onderwijsministers de geschiedenis ingaan als drastische hervormers. De ene vernieuwing is nog maar half uitgevoerd, of daar komt er al een nieuwe aan. Het onderwijs staat voortdurend in de steigers. Er zijn voortdurend 'werken in uitvoering'. En men moet zich al jarenlang verontschuldigen voor 'de tijdelijke hinder'.

Er is geen behoefte aan een zoveelste revolutie in het onderwijs. Eerder aan een periode van stabiliteit. Men moet eerst een beetje op adem komen, en de schade herstellen die de orkanen Marleen en Freya in het onderwijslandschap hebben aangericht.

http://www.vlaamsblok.be

Sorry, dit kan je toch niet verwijten aan België? Dit is Vlaemsche politiek en weer een bewijs dat wat ze zelf doen, ze niet beter doen.

Leve het unitarisme, zou ik zeggen !


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be