Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Stad Genk virtueel failliet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=189454)

demonen 22 juli 2013 18:30

Stad Genk virtueel failliet
 
De Stad Genk heft reeds jaren een speciale tax nl de Fordtax en die bedraagt 10 miljoen Euro per jaar (een veelvoud wat Ford Keulen aan zijn miljoenenstad betaalt). De Stad Genk is een super werkgever want na de sluiting van Ford Genk zijn zij de absoluut grootste werkgever van Limburg en die monstertax kwam goed van pas want zij betalen daar hun gepensioneerden rijkelijk mee.
Maar nu gaat Ford sluiten en dat betekent geen Fordtax meer en miljoenen euro's minder op Gemeentelijke tax op werknemersinkomsten.
Gevolg is dat de Stad Genk in zwaar weer terecht komt.
Dus gaan ze Ford voor de rechter dagen wegens contractbreuk. Ford Genk heeft echter geen contract met de Stad Genk maar zij zijn radeloos.
Dus daagt de burgemeester Ford voor de rechter en eist 60 miljoen Euro schadevergoeding.

Karel Martel B 22 juli 2013 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6727774)
Dus gaan ze Ford voor de rechter dagen wegens contractbreuk. Ford Genk heeft echter geen contract met de Stad Genk

Ik denk dat ik het probleem zie.

Vette Pois(s)on 22 juli 2013 18:43

teveel gegokt op 1 paard

Maikel Joosten 22 juli 2013 18:50

Is hier een bron van? Zo ja wilt u die delen, ik geloof hoor daar niet van maar ik wil toch als Limburger weten waar u dat van heeft.

Het zou toch ironie zijn zo kort op het faillissement van Detroit, de voormalige hoofdstad van de auto-industrie.

EDIT: Toch zelf wat gevonden

http://nieuws.vtm.be/binnenland/5412...-euro-van-ford

zoals Vette Pois(s)on zie: teveel gegokt op een paard. Er zullen nog meer koppen gaan rollen dan alleen de arbeiders.

pajoske 22 juli 2013 20:46

Beseffen ze in Genk niet dat dit een heel slecht signaal is aan nieuwe potentiële investeerders?

ZION 22 juli 2013 20:49

Alles te wijten aan Di Rupo! Ja toch?

stuyckp 22 juli 2013 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ZION (Bericht 6727933)
Alles te wijten aan Di Rupo! Ja toch?

Welneen, iedereen weet toch dat het de schuld is van N-VA.
Het komt allemaal door die gijzeling van meer dan een jaar.

Maikel Joosten 22 juli 2013 21:10

De enige schuldige in het verhaal is het stadsbestuur dat echt nog in de 21ste eeuw gelooft dat een multinatinal als Ford haar woord zou houden. Zelfs als ze dat gedaan hebben hadden ze nog wat andere reserves moeten aanleggen.

demonen 22 juli 2013 22:01

De vorige burgemeester van Genk, Jef Gabriëls, was enorm inhalig en onder zijn bewind (zijn wil was wet) verhoogde de Fordtax stelselmatig naar een exuberant bedrag van 10 miljoen Euro per jaar.
Toen de man op pensioen ging zei hij op TV Limburg dat hij afstand had genomen van al zijn politieke funkties. De man had gelogen. Enkele jaren na zij burgemeesterspensioen dook hij terug op in het nationale nieuws. De man was nog steeds voorzitter van de Vlaamse Gemeenten en Steden. Hij kreeg het niet over zijn hart om deze lukratieve funktie neer te leggen. Maar toen ging de Gemeentelijke holding failliet en in zijn hoedanigheid van Voorzitter zat hij in het bestuur. Hij was zo dom om die dag met de trein te komen (alle andere bestuurders hadden een wagen met privéchauffeur en waren met gierende banden vertrokken). De Jef moest echter wandelend naar het station en werd achtervolgds door een meute jouurnalisten en cameramensen. Hij begon te wenen en riep dat hij met dat faillissement niets te maken had en wou met rust gelaten worden. Enkele weken later werd er in 7 haasten een speciale wet door het parlement gestemd die de bestuurders vd Gemeentelijke Holding niet langer persoonlijk aansprakelijk werden gesteld.
Jef Gabriëls was ook de man vh eerste Gemeentelijk Referendum. Er kwam op aandringen vd oppositie en de massale afkeer vd bevolking een stemming over deherinrichting vh Gemeenteplein (grote bibliotheek, ondergrondse parking, appartementen en wwinkelcentra). De grote meerderheid vd bevolking wees dit plan af maar Jef's wil is wet en hij drukte het éénzijdig door. Sinds de bouw van dit complex gaat Jef jaarlijks 7 �* 8 keer op wereldreis.

demonen 22 juli 2013 22:07

De opvolger van Jef Gabriëls, Wim Dries, is niet veel beter. Toen Ford Genk in moeilijk vaarwater kwam (Ford Genk was wat loonkosten betrof 2 keer duurder dan Ford Valencia en er kwam een besparingsronde (het personeel moest 12% inleveren) want de toekomst kwam in gevaar. Ford Genk had Dries tot redelijkheid gevraagd want 10 miljoen Euro/jaar was ongehoord (geen enkele Ford vestiging ter wereld betaalde zulke plaatselijke taxen) maar hij antwoordde botweg "koken kost geld". 6 maanden later maakte Odell bekend dat Ford Genk zou sluiten.

Jan Meuleman 22 juli 2013 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6728011)
De vorige burgemeester van Genk, Jef Gabriëls, was enorm inhalig en onder zijn bewind (zijn wil was wet) verhoogde de Fordtax stelselmatig naar een exuberant bedrag van 10 miljoen Euro per jaar.
Toen de man op pensioen ging zei hij op TV Limburg dat hij afstand had genomen van al zijn politieke funkties. De man had gelogen. Enkele jaren na zij burgemeesterspensioen dook hij terug op in het nationale nieuws. De man was nog steeds voorzitter van de Vlaamse Gemeenten en Steden. Hij kreeg het niet over zijn hart om deze lukratieve funktie neer te leggen. Maar toen ging de Gemeentelijke holding failliet en in zijn hoedanigheid van Voorzitter zat hij in het bestuur. Hij was zo dom om die dag met de trein te komen (alle andere bestuurders hadden een wagen met privéchauffeur en waren met gierende banden vertrokken). De Jef moest echter wandelend naar het station en werd achtervolgds door een meute jouurnalisten en cameramensen. Hij begon te wenen en riep dat hij met dat faillissement niets te maken had en wou met rust gelaten worden. Enkele weken later werd er in 7 haasten een speciale wet door het parlement gestemd die de bestuurders vd Gemeentelijke Holding niet langer persoonlijk aansprakelijk werden gesteld.
Jef Gabriëls was ook de man vh eerste Gemeentelijk Referendum. Er kwam op aandringen vd oppositie en de massale afkeer vd bevolking een stemming over deherinrichting vh Gemeenteplein (grote bibliotheek, ondergrondse parking, appartementen en wwinkelcentra). De grote meerderheid vd bevolking wees dit plan af maar Jef's wil is wet en hij drukte het éénzijdig door. Sinds de bouw van dit complex gaat Jef jaarlijks 7 �* 8 keer op wereldreis.

Heeft deze methode gediend als voorbeeld voor de arco waarborgen van Leterme?

Jan Meuleman 22 juli 2013 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6728020)
De opvolger van Jef Gabriëls, Wim Dries, is niet veel beter. Toen Ford Genk in moeilijk vaarwater kwam (Ford Genk was wat loonkosten betrof 2 keer duurder dan Ford Valencia en er kwam een besparingsronde (het personeel moest 12% inleveren) want de toekomst kwam in gevaar. Ford Genk had Dries tot redelijkheid gevraagd want 10 miljoen Euro/jaar was ongehoord (geen enkele Ford vestiging ter wereld betaalde zulke plaatselijke taxen) maar hij antwoordde botweg "koken kost geld". 6 maanden later maakte Odell bekend dat Ford Genk zou sluiten.

Jef Gabriëls en Wim Dries zijn beiden CD&Vers.

meneer 22 juli 2013 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6727774)
De Stad Genk heft reeds jaren een speciale tax nl de Fordtax en die bedraagt 10 miljoen Euro per jaar (een veelvoud wat Ford Keulen aan zijn miljoenenstad betaalt). De Stad Genk is een super werkgever want na de sluiting van Ford Genk zijn zij de absoluut grootste werkgever van Limburg en die monstertax kwam goed van pas want zij betalen daar hun gepensioneerden rijkelijk mee.
Maar nu gaat Ford sluiten en dat betekent geen Fordtax meer en miljoenen euro's minder op Gemeentelijke tax op werknemersinkomsten.
Gevolg is dat de Stad Genk in zwaar weer terecht komt.
Dus gaan ze Ford voor de rechter dagen wegens contractbreuk. Ford Genk heeft echter geen contract met de Stad Genk maar zij zijn radeloos.
Dus daagt de burgemeester Ford voor de rechter en eist 60 miljoen Euro schadevergoeding.

Belzikske heeft zijn Eigen Detroit ?

Txiki 25 juli 2013 20:26

Het wordt hoog tijd dat er een einde wordt gesteld aan die kanker van casinopolitiek.

Stingray 25 juli 2013 21:15

Ze zullen wel een oplossing vinden : verhoging gemeentelijke opcentiemen, verhoging kadastrale inkomens door allerlei trukjes, verhoging van de bijdragen voor water etc etc etc etc etc etc etc.

Beringen is hun al voor gegaan.

En dat allemaal ipv hun overschot aan ambetantenaren buiten te gooien.

Jan Meuleman 25 juli 2013 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6731271)
Ze zullen wel een oplossing vinden : verhoging gemeentelijke opcentiemen, verhoging kadastrale inkomens door allerlei trukjes, verhoging van de bijdragen voor water etc etc etc etc etc etc etc.

Beringen is hun al voor gegaan.

En dat allemaal ipv hun overschot aan ambetantenaren buiten te gooien.

Dat is wel moeilijk, het zijn immers vriendjes van de vriendjes.

pajoske 25 juli 2013 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp (Bericht 6727953)
Welneen, iedereen weet toch dat het de schuld is van N-VA.
Het komt allemaal door die gijzeling van meer dan een jaar.

Ik wil NVA niet alleen beschuldigen. Maar je mag toch wel zeggen dat in België enorm veel tijd verloren (tientallen jaren) werd door het geleuter op niveau van dorpspolitiek ivm BHV. terwijl de echte problemen niet (of veel te weinig) aan bod kwamen.

Stingray 25 juli 2013 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 6731318)
Ik wil NVA niet alleen beschuldigen. Maar je mag toch wel zeggen dat in België enorm veel tijd verloren (tientallen jaren) werd door het geleuter op niveau van dorpspolitiek ivm BHV. terwijl de echte problemen niet (of veel te weinig) aan bod kwamen.

Ah ja, ik was het vergeten dat is de echte reden voor de crisis in de EU, dorpspolitiek.

Mosasaurus 26 juli 2013 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6728011)
De vorige burgemeester van Genk, Jef Gabriëls, was enorm inhalig en onder zijn bewind (zijn wil was wet) verhoogde de Fordtax stelselmatig naar een exuberant bedrag van 10 miljoen Euro per jaar.
Toen de man op pensioen ging zei hij op TV Limburg dat hij afstand had genomen van al zijn politieke funkties. De man had gelogen. Enkele jaren na zij burgemeesterspensioen dook hij terug op in het nationale nieuws. De man was nog steeds voorzitter van de Vlaamse Gemeenten en Steden. Hij kreeg het niet over zijn hart om deze lukratieve funktie neer te leggen. Maar toen ging de Gemeentelijke holding failliet en in zijn hoedanigheid van Voorzitter zat hij in het bestuur. Hij was zo dom om die dag met de trein te komen (alle andere bestuurders hadden een wagen met privéchauffeur en waren met gierende banden vertrokken). De Jef moest echter wandelend naar het station en werd achtervolgds door een meute jouurnalisten en cameramensen. Hij begon te wenen en riep dat hij met dat faillissement niets te maken had en wou met rust gelaten worden. Enkele weken later werd er in 7 haasten een speciale wet door het parlement gestemd die de bestuurders vd Gemeentelijke Holding niet langer persoonlijk aansprakelijk werden gesteld.
Jef Gabriëls was ook de man vh eerste Gemeentelijk Referendum. Er kwam op aandringen vd oppositie en de massale afkeer vd bevolking een stemming over deherinrichting vh Gemeenteplein (grote bibliotheek, ondergrondse parking, appartementen en wwinkelcentra). De grote meerderheid vd bevolking wees dit plan af maar Jef's wil is wet en hij drukte het éénzijdig door. Sinds de bouw van dit complex gaat Jef jaarlijks 7 �* 8 keer op wereldreis.


Genk is altijd een gemeente gebleven en heeft eigenlijk niet het recht om zich stad te noemen aangezien er historisch ( afgezien van de mijngebouwen) niets te vinden.

Jef Gabriels heeft tijdens zijn " bestuur" geen windeieren gelegd. Zo heeft hij er onderandere voor gezorgd dat al zijn gronden en die van familie en vrienden verkaveld werden .. Dus daar ging hij nog eens voorbij de vetpot.

Stingray 26 juli 2013 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus (Bericht 6731555)
Genk is altijd een gemeente gebleven en heeft eigenlijk niet het recht om zich stad te noemen aangezien er historisch ( afgezien van de mijngebouwen) niets te vinden.

Jef Gabriels heeft tijdens zijn " bestuur" geen windeieren gelegd. Zo heeft hij er onderandere voor gezorgd dat al zijn gronden en die van familie en vrienden verkaveld werden .. Dus daar ging hij nog eens voorbij de vetpot.

Niets nieuws onder de zon, dat doen ze in vrijwel alle gemeenten en dat wordt ook getolereerd door de bevolking blijkbaar.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be