Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vlaams-nationalistisch forum (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=67)
-   -   Nationalisme is... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18950)

Volksstormer 14 augustus 2004 17:05

Nationalisme is...

in de eerste plaats identiteitsbescherming

OF

in de eerste plaats staatsvorming

Volksstormer 14 augustus 2004 18:07

De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden, zolang de nationalisten (ook) maar denken aan Europese staatsvorming!

Philips Inc. 14 augustus 2004 18:13

Nationalisme is geen van beide: nationalisme is een politieke ideologie die de natie als basis ziet van de politieke structuren (waaronder een staat).

Volksstormer 14 augustus 2004 18:48

Dus in uw geval staatsvorming. :roll: ;-)

Ik had niets anders verwacht van een Niveaan. ;-)

Jordi 14 augustus 2004 20:16

Nationalisme is voor mij opkomen voor je identiteit door middel van staatsvorming.

Volksstormer 14 augustus 2004 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jordi
Nationalisme is voor mij opkomen voor je identiteit door middel van staatsvorming.

Niet noodzakelijk.

Doet het IJzerbedevaartcomitee of de NVA iets voor onze etno-culturele homogeniteit? NEEN!

Ik zou willen vergelijken met de Franse Jeunesses Identitaires, die doen meer voor de volkeren van Frankrijk (en Europa) zonder aan separatisme te doen.

DaBlacky 15 augustus 2004 00:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Niet noodzakelijk.

Doet het IJzerbedevaartcomitee of de NVA iets voor onze etno-culturele homogeniteit? NEEN!

Ik zou willen vergelijken met de Franse Jeunesses Identitaires, die doen meer voor de volkeren van Frankrijk (en Europa) zonder aan separatisme te doen.

Hoe doe je iets aan etno-culturele homogeniteit? Verhinderen dat "blanken" met "zwarten" kinderen maken?

PAJOT 15 augustus 2004 09:08

Nationalisme is een methode om een volk tot bewustzijn te brengen, dat wil zeggen het vormen van een natie.

PAJOT 15 augustus 2004 09:45

Nationalisme moet ook meerdere gelaagdheden hebben. Vlaams-nationalisme is in essentie Diets-nationalisme, Diets-nationalisme veronderstelt een Europees nationalisme. Aan het nationalisme beantwoorden dus de structuren van de Natiestaat, de Volkstaat en het Rijk, geordend volgens hetzelfde principe.

Rock Against Communism 15 augustus 2004 10:19

Voor mij is nationalisme staatsvorming, maar dit slechts als middel om tot identiteitsbescherming te komen.

edit: dus ik ga akkoord met Jordi

Volksstormer 15 augustus 2004 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rock Against Communism
Voor mij is nationalisme staatsvorming, maar dit slechts als middel om tot identiteitsbescherming te komen.

edit: dus ik ga akkoord met Jordi

Hebt u dan voor identiteitsbescherming gekozen?

Volksstormer 15 augustus 2004 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Hoe doe je iets aan etno-culturele homogeniteit? Verhinderen dat "blanken" met "zwarten" kinderen maken?

Dat is slechts één aspect van het fenomeen kolonisatie dat we nu beleven. Nationalisten mogen daar (zéker) niet vies van zijn!

Volksstormer 15 augustus 2004 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Nationalisme is een methode om een volk tot bewustzijn te brengen, dat wil zeggen het vormen van een natie.

Kulturkampf

Rock Against Communism 15 augustus 2004 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Hebt u dan voor identiteitsbescherming gekozen?

jazeker

C uit W 15 augustus 2004 18:45

Ergens in het midden, het ene weegt zwaarder door dan het andere al naar gelang de situatie

Pelgrim 15 augustus 2004 20:27

Ik koos het eerste. Maar waarschijnlijk om lichtelijk andere redenen.

Niet voor één of ander ideaal van het zuivere Ubervolk. Wel omwille van het idee dat globalisering nefast is voor de mensheid en dat de gelijkwaardigheid in verscheidenheid tussen volkeren moet bewaard worden. Niet enkel op cultureel vlak, maar vooral de politieke én economische onafhankelijkheid is van belang.

Philips Inc. 16 augustus 2004 11:10

Vlaams-nationalisme is de politieke emancipatie van de vlaamse gemeenschap ...

Het heeft niets met cultureel protectionisme te maken.

C uit W 16 augustus 2004 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

Niet voor één of ander ideaal van het zuivere Ubervolk. Wel omwille van het idee dat globalisering nefast is voor de mensheid en dat de gelijkwaardigheid in verscheidenheid tussen volkeren moet bewaard worden. Niet enkel op cultureel vlak, maar vooral de politieke én economische onafhankelijkheid is van belang.

Politieke en economische onafhankelijkheid zijn een gevolg van de culturele onafhankelijkheid ;)
Ik heb hetzelfde gestemd met dezelfde reden trouwens.

Pelgrim 16 augustus 2004 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Politieke en economische onafhankelijkheid zijn een gevolg van de culturele onafhankelijkheid ;)
Ik heb hetzelfde gestemd met dezelfde reden trouwens.

die drie hangen onlosmakelijk samen.

Ondermeer daarom begrijp ik niet hoe je vlaams nationalisme met het neoliberale globalisme kan verenigen. Vlaanderen moet ook economisch een eigen beleid kunnen bepalen, zonder te worden onderworpen aan de wensen van een of andere economische mondiale technocratie.

Volksstormer 16 augustus 2004 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

Wat is dan 'cultuur' in uw niet-marxistisch communisme?

Een nationalist zal cultuur 'volks' noemen, een marxist 'burgerlijk'.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be