Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Bijbel voor gevorderden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=18957)

Percalion 14 augustus 2004 19:29

Bijbel voor gevorderden

gelezen in de bijbel:

"Gij zult een dorsende os niet muilbanden"

kan iemand dat eens uitleggen? wat is dorsen? wat is muilbanden? waarom mag het niet? is dat letterlijk of figuurlijk?

Jordi 14 augustus 2004 20:28

Dorsen is afval tussen het graan weghalen ofzoiets (denk ik).
Het heeft zeker iets met werken te maken en dat muilbanden is een muilband omoen zeker.

Dus iemand die werkt niet hinderen of iets dergelijks misschien?

Percalion 14 augustus 2004 21:28

man, konden ze dan niet gewoon zetten "gij zult iemand die werkt niet hinderen"

maar neen, altijd ingewikkeld doen, pfff

Bobke 14 augustus 2004 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
gelezen in de bijbel:

"Gij zult een dorsende os niet muilbanden"

kan iemand dat eens uitleggen? wat is dorsen? wat is muilbanden? waarom mag het niet? is dat letterlijk of figuurlijk?

Dorsen is het graan uit het koren slaan.
Muilbanden is de muil dichtbinden.
De betekenis zou dus kunnen zijn “je mag iemand die werkt niet beletten om te eten”

Raf 14 augustus 2004 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Dorsen is het graan uit het koren slaan.
Muilbanden is de muil dichtbinden.
De betekenis zou dus kunnen zijn “je mag iemand die werkt niet beletten om te eten”

Dat klopt helemaal. Het dorsen gebeurt tegenwoordig machinaal, maar in de goede ouwe tijd werd dat met een "vlegel" gedaan: een lange stok waaraan met een ketting een korte stok bevestigd wordt. Met dat korte stuk sla je dus het koren uit de halm.

Een os is een koebeest van de mannelijke kunne, dat zich onderscheidt van de stier doordat men bepaalde essentiële delen heeft verwijderd...

Een muilband is een attribuut dat de mens gebruikt om zijn affectie voor zijn trouwe viervoeters te uiten.

Hoe de combinatie van deze drie in de Bijbel verzeild is geraakt, is me een raadsel, maar onze "katholieke" vrienden kennende, presenteren zich een aantal mogelijkheden, die echter op een openbaar forum allicht niet als gepast beschouwd zouden worden...

Bobke 15 augustus 2004 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Dat klopt helemaal. Het dorsen gebeurt tegenwoordig machinaal, maar in de goede ouwe tijd werd dat met een "vlegel" gedaan: een lange stok waaraan met een ketting een korte stok bevestigd wordt. Met dat korte stuk sla je dus het koren uit de halm.

Precies, met een ketting of ook wel eens met een lederen riem.
Om de betekenis wat te verfijnen.
"Je mag niemand de vruchten van eigen arbeid ontzeggen".
[font=Times New Roman]Aangezien de os het lastdier van de mens was kan men er ook uit besluiten dat ge er u wel een (het grootste ?) deel moogt van toeeigen.[/font]

Raf 15 augustus 2004 01:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Precies, met een ketting of ook wel eens met een lederen riem.
Om de betekenis wat te verfijnen.
"Je mag niemand de vruchten van eigen arbeid ontzeggen".
[font=Times New Roman]Aangezien de os het lastdier van de mens was kan men er ook uit besluiten dat ge er u wel een (het grootste ?) deel moogt van toeeigen.[/font]

We zouden verdorie zo een agrarisch bedrijf uit de grond kunnen stampen se :-P

Percalion 15 augustus 2004 07:52

Koetjes en Kalfjes, uw garantie voor agrarische producten van religieuze kwaliteit :D

circe 15 augustus 2004 08:02

Ik denk dat een "dorsende os" zo'n os is die samen met een paar soortgenoten in een soort molen wordt vastgezet om continu rondjes te lopen zodat die molen het koren van het kaf kan scheiden.
Door die beesten te muilbanden kunnen ze niet eten van het graan dat ze aan het dorsen zijn, terwijl ze er uren voor rondjes moeten lopen. Zonder muilband zullen die beestjes natuurlijk af en toe wel eens een hapje van het graan meepikken.

Zoiets maar met dan een dorsmolen in het midden ipv een watermolen

Ik zou het interpreteren als: "ge zult de arbeiders de vruchten van hun eigen arbeid niet ontzeggen".

oeps, zie net dat bobke me voor was!

Percalion 15 augustus 2004 08:38

nog iemand leuke bijbelcitaten? ik wil niet discrimineren dus korancitaten, ... ook altijd welkom

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be