Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Bedrijfswagen blijft mannenzaak ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=189677)

Universalia 27 juli 2013 17:43

Bedrijfswagen blijft mannenzaak ...
 
bron

Dat het een mannen of vrouwenzaak is kan mij eigenlijk weinig schelen, afschaffen die bedrijfswagens., filevorming ietsje opgelost, parkeerproblemen opgelost in bepaalde gevallen.

Begaat die vrouw in de wagen op de foto eigenlijk al geen overtreding??????



Ok, mijn bochtenwerk is weer prima vandaag ... :cheer:

Ondernemerke 30 juli 2013 13:22

Wel ik ben een ondernemer en heb verschillende bedrijfswagens. Zowel voor werknemers en enkele iets duurdere speeltjes voor mezelf. Maar : schaf volledig het principe bedrijfswagen af. JA van mij mag dat. Nul, nul nog fiscaal in te brengen. Geen extralegaal voordeel meer voor werknemers. Werknemers die ECHT een bedrijfswagen nodig hebben moeten maar met hun eigen wagen rond rijden. Met kilometervergoeding. Echt, van mij mag het begrip bedrijfswagen VOLLEDIG afgeschaft worden.

Maar dan ook het begrip LICHT VRACHT en OLDTIMER. Vrachtwagens moeten dan ook bij inschrijving volle pot B.I.V. en jaarlijkse rijdbelastingen betalen. Ook geen 100% aftrekbaarheid meer maar 0%. Oldtimers ook alles volle pot en jaarlijks de volledige verplichte keuringen. Dan mag dit van mij en liever gisteren dan vandaag.

morte-vivante 30 juli 2013 13:32

en de volgende ronde bedrijfswagens bashen

Doe maar aan symptoombestrijding, en laat de onderliggende oorzaak maar rotten. Goe bezig!!!


Pak de overheidsdiefstal genoemd "belastingen" aan, en ge hebt niet zo van die constructies als bedrijfwagens nodig

Universalia 30 juli 2013 14:05

Weet je, ik ben blij met uwer beider reacties, waarvoor dank.

Clicquot 30 juli 2013 15:54

Ik vroeg destijds een revisie van mijn loon en het enige wat mogelijk was: "een wagen, dat kunt ge krijgen nu, meer niet". 4 jaar later was het wel mogelijk...ik wou dus geen wagen, maar kreeg er ene...van mij mogen ze hem nog altijd hebben, dat was mijn vraag niet, 'k had dat geld liever bij m'n loon gezien en het treintje blijven nemen, maar ja :-/

die mevrouw draagt volgens mij ook geen gordel :-)

kameleon 30 juli 2013 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6736008)
Wel ik ben een ondernemer en heb verschillende bedrijfswagens. Zowel voor werknemers en enkele iets duurdere speeltjes voor mezelf. Maar : schaf volledig het principe bedrijfswagen af. JA van mij mag dat. Nul, nul nog fiscaal in te brengen. Geen extralegaal voordeel meer voor werknemers. Werknemers die ECHT een bedrijfswagen nodig hebben moeten maar met hun eigen wagen rond rijden. Met kilometervergoeding. Echt, van mij mag het begrip bedrijfswagen VOLLEDIG afgeschaft worden.

Waarom die duurdere speeltjes voor jezelf ?

Ondernemerke 31 juli 2013 08:13

Omdat ik het gewoon kan en wil betalen. En ondanks de heel hoge VAA nog steeds fiscaal interessant. Maar ook al zou het fiscaal niet meer interessant zijn en moest ik ze privé kopen dan kocht ik ze nog.

Simpel, mezelf meer loon uitkeren -wat ik trouwens nu als compensatie voor die veel hogere VAA ook gedaan heb- en een paar werknemers minder in dienst houden. Want draai of keer het hoe je wil. Veel zelfstandigen hebben hun dure wagens weg gedaan. Die zijn geplooid voor de grillen van Di Rupo. Maar er zijn er ook nog vele anderen die hun wagens hebben gehouden en als compensatie op de werkvloer zijn gaan snoeien. Di Rupo heeft met deze maatregel weer recht in zijn eigen voeten geschoten.

Tavek 1 augustus 2013 09:31

Ik heb een bedrijfswagen. Ik heb hem ook nodig (veel km's voor de zaak), maar mocht ik hem enkel gebruiken voor prive en woon/werk (in princiepe ook prive), moest ik hem niet hebben en had ik liever een hoger bruto salaris. Met de fiets naar het werk gaan of het openbaar vervoer wordt nu niet echt gestimuleerd.

Ondernemerke 1 augustus 2013 12:55

Ik kan anders wel enkele tientallen hogere bedienden en kaderleden in bedrijven opnoemen die een audi A4/A6/A7 - BMW 5 of 6 reeks - mercedes E/CLA/CLS als bedrijfswagen hebben. Om 's morgens van thuis via de school van hun kinderen naar hun werk te rijden en 's avonds in tegenovergestelde richting. Dit gepaard gaan met een hoog loon (bedoel ik +3000 euro netto/maand). Om hun 9 tot 17 uur werktijd op hun bureau en koffie apparaat door te brengen. Neem die mensen morgen hun bedrijfswagen af, hun statussymbool dat op hun oprit staat (want het in HUN wagen en er hangt nergens iets van leasing of bedrijfsnaam op) en die gaan antidepressiva slikken. En links of rechts er een gezinsdrama bovenop.

Een echt gebeurd verhaal uit de kenniskring : Mijnheer had een mercedes C klasse en bij vernieuwing van zijn wagen moest hij zakken. Dus het was een mercedes A-klasse of gelijkaardigs. Natuurlijk mocht duurder ook maar dan moest hij zelf financieel bijspringen. Nu staat er dus een fonkelnieuwe mercedes CLA Full option op zijn oprit. Maar die wagen -die niet van hem is- kost hem maandelijks enkele honderden euro's meer dan een A-klasse. En waarom? Omdat zijn madam niet in een kleine mercedes wou gezien worden.

Tavek 1 augustus 2013 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6738466)
Ik kan anders wel enkele tientallen hogere bedienden en kaderleden in bedrijven opnoemen die een audi A4/A6/A7 - BMW 5 of 6 reeks - mercedes E/CLA/CLS als bedrijfswagen hebben. Om 's morgens van thuis via de school van hun kinderen naar hun werk te rijden en 's avonds in tegenovergestelde richting. Dit gepaard gaan met een hoog loon (bedoel ik +3000 euro netto/maand). Om hun 9 tot 17 uur werktijd op hun bureau en koffie apparaat door te brengen. Neem die mensen morgen hun bedrijfswagen af, hun statussymbool dat op hun oprit staat (want het in HUN wagen en er hangt nergens iets van leasing of bedrijfsnaam op) en die gaan antidepressiva slikken. En links of rechts er een gezinsdrama bovenop.

Een echt gebeurd verhaal uit de kenniskring : Mijnheer had een mercedes C klasse en bij vernieuwing van zijn wagen moest hij zakken. Dus het was een mercedes A-klasse of gelijkaardigs. Natuurlijk mocht duurder ook maar dan moest hij zelf financieel bijspringen. Nu staat er dus een fonkelnieuwe mercedes CLA Full option op zijn oprit. Maar die wagen -die niet van hem is- kost hem maandelijks enkele honderden euro's meer dan een A-klasse. En waarom? Omdat zijn madam niet in een kleine mercedes wou gezien worden.

Bedrijfswagens zijn pas interessant als je naar de modellen gaat die weinig uitstoten. Ik heb daarom bewust onder mijn functieniveau gekozen, nl. een volvo v40. Kost me een 30 tal euro per maand netto aan VAA.

Maar mocht ik dat ding zelf kopen, en zelf diesel, taksen, verzekering, onderhoud, etc....voor betalen, dan was ik vele honderden euros kwijt per maand.

Anyway, als ik kon fietsen, fietste ik :) Ik haal mijn prestige niet uit mijn auto. Ik krijg die egoboost wel als ik op verlof ben in de states en men mij overal aanspreekt met doctor :)

Socialisme=diefstal 1 augustus 2013 13:43

Dat gedoe over 'statussymbool', daar krijg ik het echt van.

Ik koop audi's omdat de herverkoopwaarde hoger ligt dan die van skoda's. Zonder ik de Skoda's als 'minderwaardig' beschouw, want dat zijn oerdegelijke wagens.

Feit is, na drie jaar is mijn audi A6 van 46.000 euro er nog 33.000 waard. Boekhoudkundig is dat veel interessanter dan een skoda die bij aankoop er maar 28.000 kostte maar drie jaar na datum nog maar 10.000 opbrengt.

Bijkomend voordeel is dat de 177pk in de audi maar 6 a 7 liter verbruikt, doe dat met een gelijkwaardige Toyota en je verbruikt gemakkelijk 9 a 10 liter.

En ja, mijn verkopers rijden ook met Duitse topmerken, omdat ze minder verbruiken dan andere wagens en omdat ze op het einde van de rit minder kosten dan goedkopere wagens.
Die bakken hebben meestal ook erg weinig co2 - uitstoot. Stom voorbeeld: een medewerker rijdt met een BMW 5#) met xdrive. 325pk maar een uitstoot van nog geen 153 gram. Die mens kontent omdat hij met zo'n monster kan rijden, ik kontent omdat dat ding mij evenveel kost als een Seat Alhambra 1.9tdi.

Voor de luxemerken zijn er op dit moment trouwens fantastische deals te doen in Spanje en Portugal, ze geraken ze daar aan de straatstenen niet kwijt. Laatst nog een Audi A6 avant, 2.0tdi 163pk met alle businessopties voor 31.000 gekocht. Gloednieuw! Daar maak ik dan iemand heel erg blij mee hier op de werkvloer...
Win win.

Sfax 1 augustus 2013 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6738466)
Ik kan anders wel enkele tientallen hogere bedienden en kaderleden in bedrijven opnoemen die een audi A4/A6/A7 - BMW 5 of 6 reeks - mercedes E/CLA/CLS als bedrijfswagen hebben. Om 's morgens van thuis via de school van hun kinderen naar hun werk te rijden en 's avonds in tegenovergestelde richting. Dit gepaard gaan met een hoog loon (bedoel ik +3000 euro netto/maand).

Tuurlijk. Zoals al zo vaak aangegeven: bedrijfswagens in België zijn geen "function needs car"-wagens, dat maken gewoon fundamenteel deel uit van het loon van die werknemer. Het is en blijft niet meer of minder dan een manier om een werknemer een fundamenteel voordeel te bieden, zonder je daar als werkgever blauw aan te betalen en zonder dat voordeel als werknemer kapot belast te zien worden.
Tuurlijk dat die wagens daarvoor en alleen maar daarvoor dienen. Dat is inherent aan de ridicule Belgische fiscaliteit.

Citaat:

Om hun 9 tot 17 uur werktijd op hun bureau en koffie apparaat door te brengen. Neem die mensen morgen hun bedrijfswagen af, hun statussymbool dat op hun oprit staat (want het in HUN wagen en er hangt nergens iets van leasing of bedrijfsnaam op) en die gaan antidepressiva slikken. En links of rechts er een gezinsdrama bovenop.

Een echt gebeurd verhaal uit de kenniskring : Mijnheer had een mercedes C klasse en bij vernieuwing van zijn wagen moest hij zakken. Dus het was een mercedes A-klasse of gelijkaardigs. Natuurlijk mocht duurder ook maar dan moest hij zelf financieel bijspringen. Nu staat er dus een fonkelnieuwe mercedes CLA Full option op zijn oprit. Maar die wagen -die niet van hem is- kost hem maandelijks enkele honderden euro's meer dan een A-klasse. En waarom? Omdat zijn madam niet in een kleine mercedes wou gezien worden.
Dat heeft weinig concreet met die bedrijfswagen te maken, maar alles met de kleingeestigheid van veel mensen en van Belgen in het bijzonder.
Afgunst tegen alles en iedereen die het beter heeft en een ziekelijke drang om toch maar beter te kunnen tonen dan een ander, zelfs al kunnen ze dat de facto niet aan. Typisch les petits Belges...

Sfax 1 augustus 2013 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Socialisme=diefstal (Bericht 6738504)
Dat gedoe over 'statussymbool', daar krijg ik het echt van.

Ik koop audi's omdat de herverkoopwaarde hoger ligt dan die van skoda's. Zonder ik de Skoda's als 'minderwaardig' beschouw, want dat zijn oerdegelijke wagens.

Feit is, na drie jaar is mijn audi A6 van 46.000 euro er nog 33.000 waard. Boekhoudkundig is dat veel interessanter dan een skoda die bij aankoop er maar 28.000 kostte maar drie jaar na datum nog maar 10.000 opbrengt.

Bijkomend voordeel is dat de 177pk in de audi maar 6 a 7 liter verbruikt, doe dat met een gelijkwaardige Toyota en je verbruikt gemakkelijk 9 a 10 liter.

En ja, mijn verkopers rijden ook met Duitse topmerken, omdat ze minder verbruiken dan andere wagens en omdat ze op het einde van de rit minder kosten dan goedkopere wagens.
Die bakken hebben meestal ook erg weinig co2 - uitstoot. Stom voorbeeld: een medewerker rijdt met een BMW 5#) met xdrive. 325pk maar een uitstoot van nog geen 153 gram. Die mens kontent omdat hij met zo'n monster kan rijden, ik kontent omdat dat ding mij evenveel kost als een Seat Alhambra 1.9tdi.

Voor de luxemerken zijn er op dit moment trouwens fantastische deals te doen in Spanje en Portugal, ze geraken ze daar aan de straatstenen niet kwijt. Laatst nog een Audi A6 avant, 2.0tdi 163pk met alle businessopties voor 31.000 gekocht. Gloednieuw! Daar maak ik dan iemand heel erg blij mee hier op de werkvloer...
Win win.

What about een wagen kopen, gewoon omdat je dat een leuk ding vindt? :D

Ik zweer hier bij BMW en kruipniet graag achter het stuur van een Mercedes, domweg omdat ik die laatste niet goed vind rijden en omdat de stijl me niet aanstaat, terwijl die eerste wel een leuke stijl heeft en zich bovendien laat rijden als een jonge tiener met veel goesting :D

Ondernemerke 1 augustus 2013 14:20

Voor die op de werkvloer vind ik een skoda anders al meer dan genoeg :D
Maar de vraag is : zou je jezelf nog een audi A6 geven moest deze niet meer fiscaal in te brengen zijn? Of je werknemer een BMW X5?

En velen bezien inderdaad een audi/BMW/mercedes als statussymbool. Bij mij zijn de echte statussymbolen porsche en nog meer ferrari en lamborghini. En mensen die dat kunnen kopen verdienen het ook dat die wagen als statussymbool worden bekeken. Een kleine zelfstandige kan niet zomaar het bedrag van een mooi huis aan een wagen geven. Een wagen die dan enkel als speeltje dient op de zonnige weekends. Een audi bekijk ik eerder als een vervoersmiddel om van punt A naar punt B te rijden.

Sfax 1 augustus 2013 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6738550)
Voor die op de werkvloer vind ik een skoda anders al meer dan genoeg :D
Maar de vraag is : zou je jezelf nog een audi A6 geven moest deze niet meer fiscaal in te brengen zijn? Of je werknemer een BMW X5?

En velen bezien inderdaad een audi/BMW/mercedes als statussymbool. Bij mij zijn de echte statussymbolen porsche en nog meer ferrari en lamborghini. En mensen die dat kunnen kopen verdienen het ook dat die wagen als statussymbool worden bekeken. Een kleine zelfstandige kan niet zomaar het bedrag van een mooi huis aan een wagen geven. Een wagen die dan enkel als speeltje dient op de zonnige weekends. Een audi bekijk ik eerder als een vervoersmiddel om van punt A naar punt B te rijden.

Komaan joh, dat zijn geen statussymbolen, dat zijn symbolen van een midlife crisis :D (voor de lambo wil ik nu nog wel een oogje dichtknijpen maar bon, even that one comes close to a midlife crisis)

Socialisme=diefstal 1 augustus 2013 14:30

Ook waar uiteraard. Ieder zijn meug!

Heel die discussie over bedrijfswagens vind ik wat steriel. Economische en fiscale factoren worden al te vaak overschaduwd door louter jaloezie. En dat is maatschappelijk gezien echt geen goed uitgangspunt.

Tot spijt van wie het benijdt, er zullen altijd mensen zijn die meer en beter bezitten. Er zijn twee manieren om daar mee om te gaan: of je gaat de competitie aan en je probeert om boven die rijkere andere uit te komen, of je bent gelukkig met wat je hebt en je laat de ander in zijn waarde.

Tavek 1 augustus 2013 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6738550)
Voor die op de werkvloer vind ik een skoda anders al meer dan genoeg :D
Maar de vraag is : zou je jezelf nog een audi A6 geven moest deze niet meer fiscaal in te brengen zijn? Of je werknemer een BMW X5?

En velen bezien inderdaad een audi/BMW/mercedes als statussymbool. Bij mij zijn de echte statussymbolen porsche en nog meer ferrari en lamborghini. En mensen die dat kunnen kopen verdienen het ook dat die wagen als statussymbool worden bekeken. Een kleine zelfstandige kan niet zomaar het bedrag van een mooi huis aan een wagen geven. Een wagen die dan enkel als speeltje dient op de zonnige weekends. Een audi bekijk ik eerder als een vervoersmiddel om van punt A naar punt B te rijden.

Helaas kan het me niet boeien wat voor auto iemand heeft en wat voor auto ik heb. Een auto is een noodzaak. Het is ook niet dat de auto iets zegt over de persoon. Iedere klungel met geld kan een dikke auto kopen. Ik heb hier mensen werken voor mij die met een zeer dikke BMW rondrijden, en als ik dan naar hun loon kijk, vraag ik me af hoe ze het betalen. Het antwoord is: ze beschouwen die wagen als hun identiteit, als hun status. Dus ze betalen met plezier 600-700 per maand af, terwijl ze slechts 1400 verdienen.

Voor de rest wonen ze bij ma :)

kameleon 1 augustus 2013 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6738466)
Ik kan anders wel enkele tientallen hogere bedienden en kaderleden in bedrijven opnoemen die een audi A4/A6/A7 - BMW 5 of 6 reeks - mercedes E/CLA/CLS als bedrijfswagen hebben. Om 's morgens van thuis via de school van hun kinderen naar hun werk te rijden en 's avonds in tegenovergestelde richting. Dit gepaard gaan met een hoog loon (bedoel ik +3000 euro netto/maand). Om hun 9 tot 17 uur werktijd op hun bureau en koffie apparaat door te brengen. Neem die mensen morgen hun bedrijfswagen af, hun statussymbool dat op hun oprit staat (want het in HUN wagen en er hangt nergens iets van leasing of bedrijfsnaam op) en die gaan antidepressiva slikken. En links of rechts er een gezinsdrama bovenop.

Een echt gebeurd verhaal uit de kenniskring : Mijnheer had een mercedes C klasse en bij vernieuwing van zijn wagen moest hij zakken. Dus het was een mercedes A-klasse of gelijkaardigs. Natuurlijk mocht duurder ook maar dan moest hij zelf financieel bijspringen. Nu staat er dus een fonkelnieuwe mercedes CLA Full option op zijn oprit. Maar die wagen -die niet van hem is- kost hem maandelijks enkele honderden euro's meer dan een A-klasse. En waarom? Omdat zijn madam niet in een kleine mercedes wou gezien worden.

+€3000 netto ? Hogere bedienden, kaderleden ? En dan nog een vette auto erboven op ? Bedoel je daarmee van die chefspelers ?

Sfax 1 augustus 2013 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kameleon (Bericht 6738583)
+€3000 netto ? Hogere bedienden, kaderleden ? En dan nog een vette auto erboven op ? Bedoel je daarmee van die chefspelers ?

Scary, isn't it :D

kameleon 1 augustus 2013 15:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sfax (Bericht 6738590)
Scary, isn't it :D

Ja, want ik als informaticus zit mijn nikkel af te draaien, terwijl ik van mijzelf vind dat ik veel meer bijdraag aan het bedrijf. Ach ja, dat wordt weer jobhoppen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be