Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Coninck is gezeur over werklozen beu:' Er zijn genoeg goede arbeidskrachten'... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=189693)

simply the best 28 juli 2013 14:33

De Coninck is gezeur over werklozen beu:' Er zijn genoeg goede arbeidskrachten'...

Boeiend... De mensen/organisaties van de praktijk ( dienstenchequebedrijven en de VDAB) zeggen dat er onvoldoende goede werkkrachten te vinden zijn.

Minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) vindt dat klinkklare nonsens.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...ozen-beu.dhtml

Citaat:

"De VDAB heeft 40.000 jobs in knelpuntberoepen te geef. Gaande van opvoeders over dakbedekkers tot schoonmakers. Maar niemand wil ze, klaagt de arbeidsmarktbemiddelaar. Minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) wordt er witheet van. "Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je inspanningen levert, je die jobs niet ingevuld krijgt", haalt ze fors uit."
"Goede arbeidskrachten, die zijn er volgens De Coninck echt wel genoeg. Het is een kwestie van activering, benadrukt ze, zeker bij de meest kwetsbare groepen die om begeleiding en opleiding vragen. Investeer daarin en de vacatures raken wel ingevuld, stelt de minister.

Daarom keurde de regering een voorstel van De Coninck goed om subsidies uit te keren aan dienstenchequebedrijven die willen investeren in uitkeringsgerechtigde werkzoekenden en leefloners.

Krijgen die kwetsbare groepen binnen de drie maanden na hun aanwerving een opleiding van hun werkgever, dan krijgt die laatste 150 euro voor een werknemer die tijdens zijn eerste drie maanden negen uur opleiding krijgt en 300 euro voor eentje waaraan het dubbel aantal uren wordt gespendeerd.

De Coninck zal er jaarlijks 7 miljoen euro voor uittrekken, met als doel het aandeel leefloners en uitkeringsgerechtigde werkzoekenden in de dienstenchequesector op te krikken tot 60 procent. "Door hen aan het werk te krijgen in het witte circuit en weg te houden van zwartwerk, kunnen we ervoor zorgen dat die mensen sociale rechten opbouwen voor de toekomst. Zo bieden we hen reële kansen", aldus een tevreden minister."

Maar wat zeggen de mensen uit de praktijk?

Citaat:

"Maar dat is buiten de dienstenchequesector gerekend. Die houdt vol dat ze die werkwillige laagopgeleiden voor een job als huishoudhulp gewoonweg niet vindt. "We steunen de ambitie van de minister", zegt Arnaud Le Grelle van Federgon, de beroepsfederatie waaronder ook dienstenchequebedrijven vallen. Maar in de praktijk? "Compleet onhaalbaar."

De reden: potentiële werknemers voldoen niet aan de vereisten of stellen onmogelijke voorwaarden om te beginnen werken, zegt De Grelle. "De subsidies van De Coninck zijn goedbedoeld, maar het ontbreekt ons niet aan financiële middelen, wel aan deftige kandidaten."

Wie heeft volgens jullie gelijk?

Volgens mij kan Monica zo heet (wit of rood speelt bij mij in deze geen rol :-) ) worden als ze wil, maar gelijk heeft ze niet.

Vrijheideerst 28 juli 2013 15:11

434.000!

andev 28 juli 2013 15:18

Misschien moet men meer nakijken of alle werklozen zich wel inspannen om een job te vinden. Daarna om welke redenen ze die niet aannemen en... of die redenen aanvaardbaar zijn!
Indien niet, snoeien in hun uitkering tot ze wel zin krijgen om te werken!
Verder zwartwerk nog meer op de hielen zitten, en geen massa's Polen en anderen binnenlaten en hier aan het werk zetten zolang niet alle Belgen die voor die jobs geschikt zijn aan het werk zijn, met of tegen hun zin!
Enz.
En de reacties die zullen regenen kennen we ook al ondertussen...

Groentje-18 28 juli 2013 15:51

Je lijkt het van mijn facebookstatus hebben gepikt. Ik had die tegenstelling daar een paar weken geleden al aangekaart. ;)

Inderdaad straf ...

Volgens Monica zijn het "kwetsbare mensen".
Volgens de VDAB/dienstenschequebedrijven/zelfstandigen en KMO's stellen ze onredelijk hoge eisen aan werk.

Intussentijd moeten er zelfs postbodes in het buitenland gezocht worden en is het alombekend dat via dienstenchequebedrijven niet onze werkloosheid verminderd omdat er structureel werklozen laaggeschoolden mee aan de slag gaan, maar wel mensen uit het buitenland die hier nog niet gevestigd waren (en dat in bepaalde gevallen ook nooit zullen doen wegens de hoge lasten) die deze vacatures hier komen opvullen. Bv. Poolse, Afrikaanse en Slavische dames met diploma, die in het thuisland geen werk vinden.

Subsidie van werknemers uit het buitenland dus en helemaal geen verlaging van onze werkloosheidsuitkeringen ... Het was nochtans wel de bedoeling van deze maatregel om de hoge kosten van werkloosheidsuitkering en hoge werkloosheid bij die groepen (laaggeschoolden) te verminderen.
Idem dito met vacatures in de bouw. Heel Brussel loopt vol met on- of laaggeschoolde migranten, maar die met "Belg" op hun paspoort werken niet, want ze trekken een te royale uitkering en hebben te veel voordelen bij hun paspoort. Degenen die hier wel willen werken, zijn degenen die hier (nog) niks krijgen en moeten overkomen uit het buitenland ... Wegenwerkers zijn ook al jaren zelden nieuwe Belgen. Het zijn steeds niet-Belgen.

Klojo eerste klas 28 juli 2013 15:56

Waar is de tijd.....
Elke dag letterlijk een stempel gaan halen in 't doplokaal en vanaf de 3e week al onder mijn voeten krijgen omdat ik nog geen werk had gezocht/gevonden....vlak in 't groot verlof......
't Schijnt dat dat nu is veranderd ? 8O

Vrijheideerst 28 juli 2013 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 6733757)
Misschien moet men meer nakijken of alle werklozen zich wel inspannen om een job te vinden. Daarna om welke redenen ze die niet aannemen en... of die redenen aanvaardbaar zijn!
Indien niet, snoeien in hun uitkering tot ze wel zin krijgen om te werken!
Verder zwartwerk nog meer op de hielen zitten, en geen massa's Polen en anderen binnenlaten en hier aan het werk zetten zolang niet alle Belgen die voor die jobs geschikt zijn aan het werk zijn, met of tegen hun zin!
Enz.
En de reacties die zullen regenen kennen we ook al ondertussen...

Er is momenteel gewoon geen werk. De RVA moet nog altijd een duidelijker onderscheid maken tussen zij die willen werken en zij die het niet willen, maar ik hoop voor u dat u nooit uw werk verliest tijdens deze crisis.

En dat zwartwerk is de schuld van de overheid zélf.

reservespeler 28 juli 2013 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6733825)
Er is momenteel gewoon geen werk. De RVA moet nog altijd een duidelijker onderscheid maken tussen zij die willen werken en zij die het niet willen, maar ik hoop voor u dat u nooit uw werk verliest tijdens deze crisis.

En dat zwartwerk is de schuld van de overheid zélf.

U heeft gelijk.
De overheid dacht hieraan een einde te kunnen maken via dienstenchequebedrijven. Het is echter heel anders uitgedraaid, een groot deel van deze bedrijven aarzelen niet om maffiapraktijken te gebruiken om zoveel mogelijk geld van vadertje staat binnen te rijven.

reservespeler 28 juli 2013 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 6733810)
Waar is de tijd.....
Elke dag letterlijk een stempel gaan halen in 't doplokaal en vanaf de 3e week al onder mijn voeten krijgen omdat ik nog geen werk had gezocht/gevonden....vlak in 't groot verlof......
't Schijnt dat dat nu is veranderd ? 8O

Zouden ze trug in moeten voeren.
'smorgens en 'smiddags.

speurneus 28 juli 2013 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6733825)
Er is momenteel gewoon geen werk. .

Hoe verklaar jij dan dat tienduizenden vacatures niet ingevuld raken?

Vrijheideerst 28 juli 2013 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 6733916)
Hoe verklaar jij dan dat tienduizenden vacatures niet ingevuld raken?

Omdat bedrijven ondanks de crisis de meest ridicule eisen blijven stellen. Hoe verklaar jij dan dat de werkloosheid maar blijft stijgen?

Vrijheideerst 28 juli 2013 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6733840)
U heeft gelijk.
De overheid dacht hieraan een einde te kunnen maken via dienstenchequebedrijven. Het is echter heel anders uitgedraaid, een groot deel van deze bedrijven aarzelen niet om maffiapraktijken te gebruiken om zoveel mogelijk geld van vadertje staat binnen te rijven.

Klopt, afschaffen die handel, net als alle andere "hulpmiddelen" zoals startbanen en activakaarten.

simply the best 28 juli 2013 19:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6733977)
Omdat bedrijven ondanks de crisis de meest ridicule eisen blijven stellen. Hoe verklaar jij dan dat de werkloosheid maar blijft stijgen?

"Maar dat is buiten de dienstenchequesector gerekend. Die houdt vol dat ze die werkwillige laagopgeleiden voor een job als huishoudhulp gewoonweg niet vindt."

Vrijheideerst 28 juli 2013 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door simply the best (Bericht 6734060)
"Maar dat is buiten de dienstenchequesector gerekend. Die houdt vol dat ze die werkwillige laagopgeleiden voor een job als huishoudhulp gewoonweg niet vindt."

Ah, werkwilligen je zegt het goed. Dan moet men de werkonwilligen maar schrappen he, maar dat is "onmenselijk"...

simply the best 28 juli 2013 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6734069)
Ah, werkwilligen je zegt het goed. Dan moet men die maar schrappen he, maar dat is "onmenselijk"...

En als men die schrapt, heeft men dan werkwilligen?

Vrijheideerst 28 juli 2013 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door simply the best (Bericht 6734080)
En als men die schrapt, heeft men dan werkwilligen?

De werkonwilligen schrappen, natuurlijk. Foutje...

simply the best 28 juli 2013 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6734083)
De werkonwilligen schrappen, natuurlijk. Foutje...

Ja, dat had ik wel begrepen. :-)

Maar als men de werkonwilligen schrapt heeft men dan plots werkwilligen om die jobs in te vullen?

Vrijheideerst 28 juli 2013 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door simply the best (Bericht 6734090)
Ja, dat had ik wel begrepen. :-)

Maar als men de werkonwilligen schrapt heeft men dan plots werkwilligen om die jobs in te vullen?

Niet plots, maar toch sneller.

simply the best 28 juli 2013 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6734097)
Niet plots, maar toch sneller.

Waar zitten die werkwillige werklozen dan nu?

Mambo 28 juli 2013 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door simply the best (Bericht 6733703)
Boeiend... De mensen/organisaties van de praktijk ( dienstenchequebedrijven en de VDAB) zeggen dat er onvoldoende goede werkkrachten te vinden zijn.

Minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) vindt dat klinkklare nonsens.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...ozen-beu.dhtml

Maar wat zeggen de mensen uit de praktijk?

Wie heeft volgens jullie gelijk?

Volgens mij kan Monica zo heet (wit of rood speelt bij mij in deze geen rol :-) ) worden als ze wil, maar gelijk heeft ze niet.

Dienstencheque bedrijven zijn financieel niet rendabel om in te investeren.
Het is een leeglopend vat.
De minister zou dat moeten weten.
Blijkbaar weet ze dat niet.
Nochtans aan haar bril zal het niet gelegen hebben om dat niet in te zien.

Je kan evengoed subsidies toekennen aan zonnepanelen plaatsers terwijl ook die sector vierkant op zijn gat ligt.

Vrijheideerst 29 juli 2013 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door simply the best (Bericht 6734098)
Waar zitten die werkwillige werklozen dan nu?

Eerlijker maatregelen om mensen aan het werk te hebben vallen gewoon samen met het onderscheid dat ik hierboven aankaartte.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be