Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Een ander racisme vraagt een ander beleid, aldus Jozef De Witte (https://forum.politics.be/showthread.php?t=189786)

simply the best 30 juli 2013 15:14

Een ander racisme vraagt een ander beleid, aldus Jozef De Witte

Vandaag is er een boeiend opiniestuk van de heer De Witte in De Morgen verschenen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...html#reactions

Hier enkele veelzeggende fragmenten voor de Vlaamse racisten:
Citaat:

We moeten ons met woorden blijven verzetten tegen een simplistisch antimigratie- en antimoslimdiscours, en ons met daden engageren.
Citaat:

Het overgrote deel van de migranten is helemaal geen moslim, en het overgrote deel van de moslims is geen migrant en is vaak als Belgisch staatsburger geboren Als we ons focussen op wat we met elkaar willen doen in de toekomst zal het een veel rijker 'wij' creëren
Citaat:

Het racisme van vandaag is niet meer dat van 1981. Het kenmerkt zich intussen ook door de afwijzing van migratie, de afwijzing van de islam, en door toenemende spanningen in een meer diverse samenleving. De afwijzing van migratie in de eerste plaats. De 'nulmigratie' was altijd al een illusie; een zich uitbreidende EU en de voortschrijdende globalisering vragen meer dan ooit om een goed migratiebeleid. Toch voert een negatieve houding ten opzichte van migratie de boventoon, gepaard gaand met een ontstellend gebrek aan kennis.
Citaat:

Islam als ware obsessie
Het overgrote deel van de migranten is helemaal geen moslim, en het overgrote deel van de moslims is geen migrant en is vaak als Belgisch staatsburger geboren. Sinds 1974 erkent België de islam als eredienst, maar na 9/11 is de islam een ware obsessie geworden. Sommigen stellen ze louter 'de islam' als systeem, als totalitaire godsdienst afwijzen, maar kunnen het toch niet laten om élke moslim op zijn best als een integrist, seksist, macho of homohater aan te merken, en op zijn slechtst als een terrorist. Voor hen mag er in geen geval een vermenging van culturen optreden: wat is eigenlijk het verschil met zij die zich tegen rassenvermenging hebben verzet? Ze sturen het maatschappelijke debat in de richting van morele waarden en maatregelen van culturele homogenisering, en zo gaat het niet langer over gelijke participatie aan de drie W's van Paula D'Hondt - werken, weten en wonen. Het concept racisme is diffuser geworden, stelt Tom Naegels in onze publicatie. Het gaat ook om onwennigheid en angst, en om lankmoedigheid tegenover wie 'anderen' uitsluit en discrimineert.
Citaat:

Het racisme van vandaag mag dan wel een 2.0-versie zijn, dat doet niets af van de belofte van de antiracismewet: dat elke inwoner van dit land gelijk in rechten en in waardigheid geboren wordt, en kan rekenen op gelijke kansen om die te realiseren, ook in een veranderende samenleving. Dat vergt van ons dat we - elk op onze plek - de tekenen des tijds begrijpen, ons met woorden blijven verzetten tegen een simplistisch antimigratie- en antimoslimdiscours, en dat we ons met daden engageren, elk op zijn eigen plek.
Misschien kan je heel het artikel wel het best lezen. Klik hier en je ziet het, samen met vele reacties, die op het eerste zicht niet warm lopen voor het hetgeen Jozef De Witte neer heeft gepend.

Soms krijg ik de indruk dat hoe meer Jozef De Witte aan het woord komt hoe meer onbegrip er voor zijn migrantenstandpunt komt.
Soms krijgt men de indruk dat men, als men niet met de migrantenpolitiek (en vooral de resultaten) akkoord gaat men automatisch in het racistische verdoemhoekje terechtkomt en beschouwd wordt als iemand die niet mee is met de 'moderniteit'.

BonBon 30 juli 2013 15:24

Een onlangs geregulariseerde Rus blijkt de moordenaar van die vrouw in Gent, migratie wil niet zeggen dat al de vuiligheid van alle landen hier toegelaten moet worden, we moeten een mogelijkheid hebben om misdadigers en ongeletterde achterlijken te weigeren en retour te zenden.

De Witte eikel bevestigd gewoon nog eens dat de anti racisme wetten enkel bedoeld zijn tegen blanken, de rest mag doen wat ze willen.

Demper 30 juli 2013 15:42

Wat dat hypocriet stuk str*** te zeggen heeft, kan mij nu eens werkelijk geen bal schelen.

De schoofzak 30 juli 2013 15:44

Dat Diene Witte maar eens zorgt dat vrouwen niet gediscrimineerd worden door de verplichting via sociale dwang, om een hoofddoek te dragen;

enz. voor elke zaak voor dewelke moslims die met hun godsdienst al te opzichtig uitpakken, mijn teelballen uithangen. (en dat geldt ook voor kaloten, mocht ge daar aan twijfelen ...)

.

peter1962 30 juli 2013 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BonBon (Bericht 6736165)
Een onlangs geregulariseerde Rus blijkt de moordenaar van die vrouw in Gent, migratie wil niet zeggen dat al de vuiligheid van alle landen hier toegelaten moet worden, we moeten een mogelijkheid hebben om misdadigers en ongeletterde achterlijken te weigeren en retour te zenden.

De Witte eikel bevestigd gewoon nog eens dat de anti racisme wetten enkel bedoeld zijn tegen blanken, de rest mag doen wat ze willen.

Zijn russen nu plots geen blanken misschien ?

Demper 30 juli 2013 15:53

De tijd dat dergelijk schoelje zijn links vingertje kan ophouden en ons een bloemlezing denkt te moeten geven over racisme en vreemdelingen is definitief voorbij.

meneer 30 juli 2013 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6736218)

Niet alle blanken zijn goede mensen. JIJ gaat dit toch niet tegenspreken ?

meneer 30 juli 2013 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6736226)
De tijd dat dergelijk schoelje zijn links vingertje kan ophouden en ons een bloemlezing denkt te moeten geven over racisme en vreemdelingen is definitief voorbij.

De Witte zeveraar is erger uitschot als de laatste der al dan niet geïmmigreerde beroepsmisdadigers.

simply the best 30 juli 2013 16:39

Aaai,waaraan ben ik begonnen?! 8O

doremi 30 juli 2013 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door simply the best (Bericht 6736152)
Vandaag is er een boeiend opiniestuk van de heer De Witte in De Morgen verschenen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Op...html#reactions

Hier enkele veelzeggende fragmenten voor de Vlaamse racisten:

Misschien kan je heel het artikel wel het best lezen. Klik hier en je ziet het, samen met vele reacties, die op het eerste zicht niet warm lopen voor het hetgeen Jozef De Witte neer heeft gepend.

Soms krijg ik de indruk dat hoe meer Jozef De Witte aan het woord komt hoe meer onbegrip er voor zijn migrantenstandpunt komt.
Soms krijgt men de indruk dat men, als men niet met de migrantenpolitiek (en vooral de resultaten) akkoord gaat men automatisch in het racistische verdoemhoekje terechtkomt en beschouwd wordt als iemand die niet mee is met de 'moderniteit'.

De meeste migranten zijn geen moslims vind ik een heel goed standpunt dat we eigenlijk meer zouden moeten verspreiden.
De uitspraak 'de meeste migranten (of zoals sommigen het noemen: vreemdelingen, buitenlanders, enz. enz.) zijn brave goed geïntegreerde mensen' is een waarheid als een koe. Zo goed als nergens is er algemene wrevel t.o.v. pakweg Chinezen en andere oosterlingen, Europese migranten, migranten uit Noord -en Zuid-Amerika. Nochtans maken deze mensen, zoals De Witte terecht stelt, een overgroot deel uit van de mensen met een allochtone afkomst/achtergrond.

Dat impliceert dan natuurlijk wel net het omgekeerde wat De Witte daarna komt te zeggen nl. dat er een overdreven focus is op de Islam. Dat is erg dubbelzinnig, gezien deze kleine minderheid in een minderheid blijkbaar 'lukt' in iets waar dat bij andere groepen niet gebeurt. het standpunt van De Witte verduidelijkt (uiteraard onbedoeld) dat er wel degelijk een probleem is met de integratie van moslims.

Er is geen groot vreemdelingen of asiel -en migratieprobleem, wel een Islam-probleem. Dit niet durven/willen/kunnen zeggen is een aanfluiting voor alle migranten of mensen met een vreemde origine die zich hier dagelijks mee inzetten om hier iets te verwezenlijken en die zijn zeer talrijk. iets minder dan de helft van onze gevangenissen is gevuld met Moslims en toch zijn zij slechts een minderheid in de minderheid. Jozef, wat leer jij daar uit?

cookie monster 30 juli 2013 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 6736199)
Wat dat hypocriet stuk str*** te zeggen heeft, kan mij nu eens werkelijk geen bal schelen.

Omdat ik die niet vertrouw ,
wil ik wel weten wat die allemaal te zeggen heeft !!

knip 30 juli 2013 17:59

Wat als je als Homo een klacht indient tegen een Marokkaan voor homofobie bij het CGKR... Wie gaat voorrang krijgen. De blanke autochtone homo of de allochtone marokaan? De Marokaan kan immers aanhalen dat het CGKR en de homo dan racistisch zijn...

Rahowa 30 juli 2013 19:06

Krijgt de witte (geen hoofdletters voor die onderkruiper)en zijn centrum werkelijk 12 miljoen per jaar van ons belastingsgeld om dergelijke zevers te verkondigen.Als bijltjesdag komt hoop ik dat ze hem eerst aanpakken.

Bobke 30 juli 2013 19:22

Citaat:

Sinds migranten een ras zijn waarschijnlijk.

Vrolijk op Vrijdag 30 juli 2013 19:44

Die De Witte is me nogal ne kapoen zeg.
Europeanen zouden hun etno-cultureel weefsel moeten offeren op het altaar van de multikul en het nog leuk vinden ook.

Sean 30 juli 2013 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doremi (Bericht 6736305)
Dat impliceert dan natuurlijk wel net het omgekeerde wat De Witte daarna komt te zeggen nl. dat er een overdreven focus is op de Islam. Dat is erg dubbelzinnig, gezien deze kleine minderheid in een minderheid blijkbaar 'lukt' in iets waar dat bij andere groepen niet gebeurt. het standpunt van De Witte verduidelijkt (uiteraard onbedoeld) dat er wel degelijk een probleem is met de integratie van moslims.

Op basis van de titel dacht ik even dat De Witte het licht had gezien, tijdens het lezen van de eerste post werd echter al snel duidelijk dat alles bij het oude zou blijven.
Denken in termen van oorzaak en gevolg blijkt nog maar eens niet besteed aan zelfvoldane types zoals De Witte.
Het zou mij niks verbazen indien dit standpunt het pad naar een wetgeving om islamofobie te beteugelen verder moet effenen, figuren zoals Dewitte, Anciaux en Piryns gedragen zich als een verlengstuk van het OIC.

The Bold Revenger 31 juli 2013 08:38

Citaat:

'Islamofobie is een rare term. Alsof het slecht vinden van een religie een ziekte is'

Op de Nederlandse televisiezender VPRO was zondag stand-upcomedian Hans Teeuwen te gast. Die spendeerde een goed uur van de traditioneel drie uren durende uitzending ‘Zomergasten’ aan godsdienst, met fragmenten waarbij enerzijds het werk van Moeder Teresa te zien was en anderzijds een debat tussen de voormalige Britse premier Tony Blair en schrijver/publicist Christopher Hitchens, die in 2011 overleed.

Uiteraard kwam ook de islam - ‘een godsdienst die er helemaal niet van gediend is bespot te worden’ - aan bod. Daarvoor had Teeuwen een fragment van Pat Condell uitgekozen, een Engelse komiek die filmpjes opneemt waarin hij het opneemt voor het secularisme en het atheïsme. In het fragment dat Teeuwen had uitgekozen haalde Condell hard uit naar de gewelddadige kant van de islam, naar aanleiding van de rellen die in 2012 uitbraken na de vertoning van de islamkritische film 'Innocence of Muslims'.

Teeuwen zei na het fragment het lef van Condell te bewonderen omdat hij zelf in onze contreien een sfeer van zelfcensuur proeft, wanneer het over de islam gaat. Op de vraag of hij bang is voor de islam, antwoordde Teeuwen:

‘Ik ben niet bang voor de islam, maar ik ben wel bang voor het geweld. Ik loop ook met zelfcensuur in mijn hoofd rond. Ik heb begrepen dat het niet vrijblijvend is om daar grappen over te maken.’

Op de vraag of hij islamofoob is, antwoordde hij:

‘Dat vind ik een rare term. (Condell) maakt de term ook belachelijk. Islamofobie is natuurlijk een raar begrip, alsof kritiek op een religie of het slecht vinden voor een samenleving van godsdienst - de gedachte dat de wereld er niet beter van wordt - een waanidee is. Het wordt in de categorie van een ziekte geplaatst. Ik denk niet dat het een ziekte is een weerzin te hebben tegen godsdienst in het algemeen en de islam in het bijzonder.’

Teeuwen gaf toe bang te zijn voor de gevolgen die mogelijke grappen over de islam op zijn persoon zouden kunnen hebben:

‘Ik ben bang bedreigd te worden, doodgeschoten te worden, (het lot dat Theo Van Gogh trof)’. Ik vind het leuk als een olifant door de porseleinkast te gaan, dat is mijn stijl, maar ik ben op mijn hoede. Ik wilde dat dat niet zo was of niet hoefde te zijn, maar ik ben het wel.’

Op de vraag wat daaraan te doen valt, antwoordde Teeuwen: ‘Een kogelvrije vest dragen’.

Teeuwen was in 2007 te gast in het Nederlandse televisieprogramma ‘De Meiden van Halal’, dat werd gepresenteerd door drie Amsterdamse zussen van Marokkaanse afkomst, die werden gezien als streng islamitisch omdat ze met hoofddoek openbare optredens maakten, maar zich tevens als geëmancipeerd presenteerden. Toen Teeuwen te gast was bij de Meiden van Halal stal hij de show, maar voerde tussen alle grappen door toch een sterk pleidooi voor vrije meningsuiting. Teeuwens gastoptreden werd later uitgeroepen tot televisiemoment van het jaar 2007

BonBon 31 juli 2013 09:03

Citaat:

Vlaamse blanken, zo goed? Arabieren zijn trouwens ook blanken.

BonBon 31 juli 2013 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door simply the best (Bericht 6736152)

Dit vat het mooi samen, De Witte is een gore racist volgens zijn eigen voorwaarden. Positieve discriminatie en het toelaten van racisme binnen migrantengroepen is evenzeer racistisch maar blijkbaar geen probleem voor De Witte eikel.
Islaofobie is net anti-racisme, welk politiek kleur heet De Witte eigenlijk, Groen?

JeeBee 31 juli 2013 09:31

Citaat:

Het overgrote deel van de migranten is helemaal geen moslim, en het overgrote deel van de moslims is geen migrant en is vaak als Belgisch staatsburger geboren.
A smoking gun indien gekoppeld aan de gevangenispopulatie waarin een overgrote minderheid wél een meerderheid blijkt te vormen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be