Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Fraude bij het Internetbankieren ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=189816)

Universalia 31 juli 2013 12:14

Fraude bij het Internetbankieren ...

Ik twijfelde of het binnenland waardig zou zijn of ik het de K&K zou inflikkeren.

Bron

Citaat:

In de meeste fraudegevallen gaat het om 'phishing'. Daarbij sturen de fraudeurs de achteloze burger e-mails, zogezegd in naam van de bank, en vragen hen om een aantal gegevens door te geven. De fraudeurs namen daarna telefonisch contact op, geven zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de response code door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Op die manier geraken ze op een onrechtmatige manier aan geld.
Ik begrijp eigenlijk niet goed dat er nog steeds mensen zijn die daar in trappen.

Als je inlogged op uw banksite en eensklaps merk je daar een vraag dat men al uw gegevens nodig heeft, daar men een probleem gehad heeft bij de bank, en zo alle klanten hun gegevens kwijtspeelde en ze die opnieuw moeten te weten zien te komen via de klanten zelf ... (geen backups daar dus :rofl).

Komt dat geloofwaardig over? NEE.

Twijfel je toch, dan is de beste optie op dat ogenblik, een telefoontje naar uw bankinstelling toe en wat tekst en uitleg vragen.

Vrij recent zijn er ook berichten verschenen op het net dat er een bende is die zich uitgeeft als Microsoft medewerkers en een aantal inlog en andere gegevens 'eisen'. Goede raad, ga daar zeker niet op in. De mensen van Microsoft die houden zich daar echt niet mee bezig hoor. Het zijn gewoon fishing bendes.

Dan heb je nog het deel ransomware (politievirus, wat niets met de Politiediensten te maken heeft hoor) Men blokkeert van buitenuit uw PC en eist een bedrag om dit terug ongedaan te maken. Krijg je er wel af hoor maar dat is meer iets voor de echte PC liefhebbers.

Zelf lees ik nogal vrij regelmatig enkele beveiligingssites door kwestie van te weten welke duistere dingen er op het Internet rondwaren. :-)

Ik geef er graag eentje mee van onze Noorderburen:

handig

Mijn tekst naar het forum toe in de zin van:

Een verwittigd man/vrouw is er twee waard ... ;-)

maddox 31 juli 2013 12:18

Bof, de grootste hoop mensen is gewoon te dom om iets ingewikkelder dan een vuurstenen knol te gebruiken.

Ondernemerke 31 juli 2013 12:25

Mensen zijn of beter worden nu eenmaal simpel gehouden. Eigenlijk zouden ze gewoon moeten zeggen : zijt ge zo stom om u te laten beet nemen zodat ge uw gegevens vrijgeeft en alles kwijt zijt = pech voor u, lomperik.

De schoofzak 31 juli 2013 12:31

Of het nu dit soort van oplichting is, of eenderwelke andere soort van oplichting: ik begrijp niet dat mensen er in trappen.

Mogelijks zijn die oplichters echte meesters in het manipuleren.
En wie kunnen ze best manipuleren? De goedgelovige. De simpele. De hebzuchtige. ...

.

simply the best 31 juli 2013 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 6737209)
Ik twijfelde of het binnenland waardig zou zijn of ik het de K&K zou inflikkeren.

Bron

Ik begrijp eigenlijk niet goed dat er nog steeds mensen zijn die daar in trappen.

Als je inlogged op uw banksite en eensklaps merk je daar een vraag dat men al uw gegevens nodig heeft, daar men een probleem gehad heeft bij de bank, en zo alle klanten hun gegevens kwijtspeelde en ze die opnieuw moeten te weten zien te komen via de klanten zelf ... (geen backups daar dus :rofl).

Twijfel je toch, dan is de beste optie op dat ogenblik, een telefoontje naar uw bankinstelling toe en wat tekst en uitleg vragen.

Vrij recent zijn er ook berichten verschenen op het net dat er een bende is die zich uitgeeft als Microsoft medewerkers en een aantal inlog en andere gegevens 'eisen'. Goede raad, ga daar zeker niet op in. De mensen van Microsoft die houden zich daar echt niet mee bezig hoor. Het zijn gewoon fishing bendes.

Dan heb je nog het deel ransomware (politievirus, wat niets met de Politiediensten te maken heeft hoor) Men blokkeert van buitenuit uw PC en eist een bedrag om dit terug ongedaan te maken. Krijg je er wel af hoor maar dat is meer iets voor de echte PC liefhebbers.

Zelf lees ik nogal vrij regelmatig enkele beveiligingssites door kwestie van te weten welke duistere dingen er op het Internet rondwaren. :-)

handig

Jij hebt me niet zulle met jouw vervalste site. :-) ;-)

Universalia 31 juli 2013 12:53

Citaat:

Jij hebt me niet zulle met jouw vervalste site
Vervalste site, verklaar u nader:???:

simply the best 31 juli 2013 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 6737263)
Vervalste site, verklaar u nader:???:

Grappie... ;-)

Universalia 31 juli 2013 12:59

Oef! Ik dacht al dat ik wat verkeerd geschreven, of naar verwezen had

cookie monster 31 juli 2013 16:17

Ik ga op al die mailtjes in , het moest maar eens echt zijn :(
!!!! NOT !!!!

Clicquot 31 juli 2013 16:53

Er zijn gewoon nog te veel mensen die niet goed vertrouwd zijn met hun pc/het internet. Iedereen denkt dat pc's/het internet de normaalste zaak van de wereld is, maar dat is het zeker niet. Dat komt wel ooit... ik denk dat vooral die groep van mensen aan de haak hangen bij het phishen

Universalia 31 juli 2013 20:26

Ter info ... Microsoft belt nooit!!

Link

;-)

cookie monster 1 augustus 2013 22:21

Indien mijn bank enkel nog online zou bankieren ,
saluttos tottos nooittos meerros !!

De schoofzak 2 augustus 2013 06:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6739084)
Indien mijn bank enkel nog online zou bankieren ,
saluttos tottos nooittos meerros !!

En ik heb geen gsm nodig. Wil je me spreken, bel me dan maar als ik thuis ben, in plaats van me overal lastig te vallen.

Als ge verstaat wat ik bedoel.

.

lamenielachen 3 augustus 2013 17:29

Citaat:

Bron

handig

Vandaag ben ik opgebeld door een vreemdeling die Engels sprak.
Hij begon over Microsoft enz. waarop ik direct heb ingelegd zonder verdere poespas.
Hij belde zelfs niet terug.
Het is voor een groot deel aan ons om even arrogant te zijn als zij en alle contact zo vlug moegelijk abrupt af te sluiten.
Eens je begint te antwoorden hebben ze een strategie.
Indien je abrupt afsluit weten ze dat je alert bent.
Waar ik me wel vragen over stel is, hoe komen ze aan m'n privé nummer? Ik sta zelfs niet in het telefoonboek. Dat moet dan via spyware zijn als ik iets normaal bestel via computer, waar ik nochtans ook heel voorzichtig ben.

lamenielachen 3 augustus 2013 17:29

Citaat:

Bron

handig

Hij begon over Microsoft enz. waarop ik direct heb ingelegd zonder verdere poespas.
Het is voor een groot deel aan ons om even arrogant te zijn als zij en alle contact zo vlug moegelijk abrupt af te sluiten.
Waar ik me wel vragen over stel is, hoe komen ze aan m'n privé nummer? Ik sta zelfs niet in het telefoonboek. Dat moet dan via spyware zijn als ik iets normaal bestel via computer, waar ik nochtans ook heel voorzichtig ben.

simply the best 3 augustus 2013 18:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 6741007)

Ik vermoed dat je lid/kiezer ben van de N-VA. Dan hebben ze dat nummer waarschijnlijk van de geheine diensten verkregen. 8O

cookie monster 4 augustus 2013 01:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6739274)
Als ge verstaat wat ik bedoel.

.

Ik begrijp wat u bedoelt :)
GSM & telefoon (netline) heb ik , maar geen facebook :oops:
Tijd geleden werd ik daar nog aan herinnerd ,
iedereen van onze kennissen & klasgenoten hebben facebook ,
da's gemakkelijk om dan mekaar te contacteren ;
en ik bleef bij m'n standpunt , smoelenboek , rien de knots :)

Universalia 7 augustus 2013 08:17

Ter info

Meestal zijn de meeste mensen veel te gemakkelijk met het 'uitdelen' van hun gegevens, FaceBook, Twitter ... (uiteraard is dat zijn/haar probleem wat hij/zij er mee doet toch ... )

Ga je iets kopen in een winkel dan hoor je in de meeste gevallen tijdens de betaling de winkelbediende vragen:

* heeft u een @-mail adres
* mag ik uw telefoonnummer
* uw thuisadres

Ik zeg dan meestal, daar hebt u geen zaken mee anders krijg je na enkele dagen wel de nodige reclame in uw brievenbus, mail-box of al uw gegevens zijn doorgegeven aan third party 'services' ...

Mijn paranoia is verschrikkelijk op dat gebied. (niets mis mee eigenlijk) :rofl:

Dat smoelboek zal hier nergens opkomen, op geen enkele PC :cheer:

Universalia 7 augustus 2013 12:19

Ergens ten velde las ik dit op het net ...

In sommige gevallen is het dan ook raadzaam het landnummer even na te kijken.

Linkje naar de Wiki

Daaruit leer je bijvoorbeeld dat mocht het nummer +99572000446 u opbellen dit eentje uit Georgië is, toch even mee opletten is de beste optie.

Opletten en nooit opnemen:
+99572000446 Georgië
+2348034910284 Nigeria

Ook de nummers die beginnen met

871
872
873
874
870
8816,8817

Deze blijken peperdure Satelliettelefoonnummers te zijn waar de beste optie weer is: niet opnemen.

Het beste plan is dus:

Ken je het nummer niet of lijkt je op het eerste zicht het landnummer of zonenummer niet duidelijk ...

NOOIT opnemen
NOOIT terugbellen
Nummer dat U belde: BLOKKEREN

Zo zie je maar :cheer:

andev 7 augustus 2013 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 6741006)

Van telefoonnummers gesproken...
Vroeger kregen we dikke kanjers van telefoonboeken met de nummers van de vaste telefoons. Je moest toen betalen om er niet in te staan...
Met de vele gsm's die er nu zijn waren er geen telefoonboeken. Tot we er over een paar weken toch een in de bus kregen vol gsm-nummers!
Weer betalen om er niet in te staan straks?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be