Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Het Dabrowski-Einstein correlaat (https://forum.politics.be/showthread.php?t=189844)

tandem 1 augustus 2013 11:04

Het Dabrowski-Einstein correlaat

Voor een beter begrip is onderstaande link beslist bruikbaar.

http://pdfcast.org/pdf/einstein-and-the ... ntegration

Om kort te zijn, binnen het spectrum van tijd en ruimte kunnen we als mensheid keuzes maken in verschillende richtingen, als deze keuze beperkt wordt (en vervolgens ook verstard geraakt) dan missen we quasi letterlijk een beter zicht op het alternatief dat in z’n eenvoudig tegengestelde te vinden is (cfr Einstein). Economisch speelt dit gegeven evenzeer, een eenzijdig inflatoire economie kan niet oneindig doorgaan, het 'opblazen' kan dan ook geneutraliseerd worden bij toepassing van deflatie. Deze denkpiste leidt tot de neutraliserende attractor, het totale schuldencomplex kan (in theorie) dan ook opgelost worden door slechts 1 formule (ic de attractor). Deze ‘sleutel’ vinden we door eerst alle economische betrekkingen zo eenvoudig mogelijk voor te stellen, dit kan mits gebruik van de Fishervergelijking aangevuld met het schuldencomplex dat in oorsprong geen bestanddeel is van deze economische verkeersvergelijking.

http://www.chaospunt.org/?page_id=3075

Kodo Kodo 1 augustus 2013 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 6738376)
Voor een beter begrip is onderstaande link beslist bruikbaar.

http://pdfcast.org/pdf/einstein-and-the ... ntegration

Om kort te zijn, binnen het spectrum van tijd en ruimte kunnen we als mensheid keuzes maken in verschillende richtingen, (enz...) Fishervergelijking aangevuld met het schuldencomplex dat in oorsprong geen bestanddeel is van deze economische verkeersvergelijking.

http://www.chaospunt.org/?page_id=3075

Om kort te zijn, binnen het spectrum van tijd en ruimte lijkt het gebruik van het woord "correlaat" mij ontoereikend te correleren met het tijds- en ruimtebesef van de gemiddelde forummer om enige belangstelling voor deze surrealistische draad te kunnen wekken.

zonbron 2 augustus 2013 01:55

En blijkbaar heeft het uiteindelijk toch niets met fractalen van doen.

BTW, de eerste link werkt niet.

Txiki 2 augustus 2013 08:22

Dit gaat mijn petje toch te boven om er over mee te kunnen praten. Maar ik vind het wel interessant om te lezen. Ik ga deze draad gewoon al lezend volgen.

Txiki 2 augustus 2013 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 6739150)
Om kort te zijn, binnen het spectrum van tijd en ruimte lijkt het gebruik van het woord "correlaat" mij ontoereikend te correleren met het tijds- en ruimtebesef van de gemiddelde forummer om enige belangstelling voor deze surrealistische draad te kunnen wekken.

Dat kan zijn. En dan?

tandem 2 augustus 2013 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 6739150)

Dat klopt, er zijn mensen die zich bezighouden met problemen, er zijn er ook die zich bezighouden met oplossingen. Het verschil kan je makkelijk zien, het vermoeden ontstaat dat de laatste groep in de minderheid is.

tandem 2 augustus 2013 08:46

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zonbron (Bericht 6739239)
En blijkbaar heeft het uiteindelijk toch niets met fractalen van doen. BTW, de eerste link werkt niet.

Beetje vreemd dat Kodo Kodo het wel heeft kunnen openen gezien de reactie. Maar je hebt gelijk, link werkt beetje mank. Aangehecht in PDF ...

tandem 2 augustus 2013 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6739318)
Dit gaat mijn petje toch te boven om er over mee te kunnen praten. Maar ik vind het wel interessant om te lezen. Ik ga deze draad gewoon al lezend volgen.

Wat er gezegd wordt is in theorie zeer eenvoudig. Dabrowski stelt dat de mens ontwikkelt volgens een herkenbaar patroon, naarmate deze ontwikkeling krijgen we meer inzicht in het leven als 'systeem'. Dit gaat middels een proces van 'overstijgen', dit is een ander woord voor visieverruiming. Naarmate deze visie verruimd krijgen we ook een ander beeld over tijd en ruimte en alle bewegingen die zich hierin afspelen.

Toegepast op de economische crisis zien we nu dat heel deze malaise tot een haast onwaarschijnlijk absurditeit kan verklaard worden. Deze voor sommigen misschien onthutsende vaststelling kan gemaakt worden door de overstijging van het hedendaagse denkkader. Het bewijs hiervoor kan makkelijk geleverd worden, enkel is het denken nog wat weerbarstig maar dat kan opgelost worden door het maken van wat oefeningen in deze context. Tenminste, als de bereidheid hiertoe bestaat, geen evidentie op zich omwille van aantal andere factoren.

tandem 2 augustus 2013 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6739318)
Dit gaat mijn petje toch te boven om er over mee te kunnen praten.

Deze beeldspraak is quasi perfect om te duiden wat Dabrowski stelt, 'boven dat petje' ligt informatie die belangrijk is om het probleem 'onder het petje' op te lossen. Zo zie je maar hoe bepaalde uitspraken zeer betekenisvol kunnen zijn, veel vaker maken we deze reflectie niet.

JeeBee 2 augustus 2013 10:11

Het Dabrowski-Einstein correlaat......

Een oneerbiedige en niet correcte poging van een zekere heer Dabrowski om zijn theorie te koppelen aan een zeer gekende naam.

Mocht het gelul van Dabrowski kracht uitstralen dan had hij (een verkrachting van) Einstein niet nodig.

tandem 2 augustus 2013 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 6739447)
Het Dabrowski-Einstein correlaat...... Een oneerbiedige en niet correcte poging van een zekere heer Dabrowski om zijn theorie te koppelen aan een zeer gekende naam. Mocht het gelul van Dabrowski kracht uitstralen dan had hij (een verkrachting van) Einstein niet nodig.

Zo Schopenhauer ons liet weten, de waarheid komt in drie fasen ...

(1) ze wordt belachelijk gemaakt
(2) ze wordt krachtdadig tegengewerkt
(3) ze wordt als vanzelfsprekend aangenomen

Als je liever een andere naam dan Dabrowski ziet, misschien is het nog solden in de Fnac:-)

Txiki 2 augustus 2013 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 6739355)
Wat er gezegd wordt is in theorie zeer eenvoudig. Dabrowski stelt dat de mens ontwikkelt volgens een herkenbaar patroon, naarmate deze ontwikkeling krijgen we meer inzicht in het leven als 'systeem'. Dit gaat middels een proces van 'overstijgen', dit is een ander woord voor visieverruiming. Naarmate deze visie verruimd krijgen we ook een ander beeld over tijd en ruimte en alle bewegingen die zich hierin afspelen.

Toegepast op de economische crisis zien we nu dat heel deze malaise tot een haast onwaarschijnlijk absurditeit kan verklaard worden. Deze voor sommigen misschien onthutsende vaststelling kan gemaakt worden door de overstijging van het hedendaagse denkkader. Het bewijs hiervoor kan makkelijk geleverd worden, enkel is het denken nog wat weerbarstig maar dat kan opgelost worden door het maken van wat oefeningen in deze context. Tenminste, als de bereidheid hiertoe bestaat, geen evidentie op zich omwille van aantal andere factoren.

Dus, als ik het goed begrijp, wil hij gewoon zeggen dat deze crisis een detail in de geschiedenis is?

tandem 2 augustus 2013 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6739499)
Dus, als ik het goed begrijp, wil hij gewoon zeggen dat deze crisis een detail in de geschiedenis is?

Zo kan je het zien inderdaad, het is een beetje vergelijkbaar met toen we nog dachten dat de aarde nog plat was. Steeds meer tendenzen wijzen in die richting, hieronder nog een voorbeeld. Op de eerste bladzijde staat iets bijzonders ...

http://www.chaospunt.org/wp-content/...-Reviseted.pdf

JeeBee 2 augustus 2013 13:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 6739498)
Zo Schopenhauer ons liet weten, de waarheid komt in drie fasen ...

(1) ze wordt belachelijk gemaakt
(2) ze wordt krachtdadig tegengewerkt
(3) ze wordt als vanzelfsprekend aangenomen

Als je liever een andere naam dan Dabrowski ziet, misschien is het nog solden in de Fnac:-)

Nu nog uitleggen wat Einstein, Dabrowski en Fischer met elkaar te maken hebben en met de economie.

Wanneer Schopenhauer ons liet weten dat de waarheid in 3 fazen komt dan laat JeeBee je weten dat de onwaarheid in vele vormen komt, dikwijls vermomd in gewichtige woorden (zie in de verwoording van het onderwerp), die allemaal ergens als 'waarheid' worden geclaimd om daarna met een oneigenlijk gebruik - alweer- van Schopenhauer blijkbaar 'immuun' denken te kunnen gemaakt.

tandem 2 augustus 2013 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 6739692)
Nu nog uitleggen wat Einstein, Dabrowski en Fischer met elkaar te maken hebben en met de economie. Wanneer Schopenhauer ons liet weten dat de waarheid in 3 fazen komt dan laat JeeBee je weten dat de onwaarheid in vele vormen komt, dikwijls vermomd in gewichtige woorden (zie in de verwoording van het onderwerp), die allemaal ergens als 'waarheid' worden geclaimd om daarna met een oneigenlijk gebruik - alweer- van Schopenhauer blijkbaar 'immuun' denken te kunnen gemaakt.

Dat klopt, kunnen die relatie heel eenvoudig trachten aan te tonen, vertrekkend van Fisher.

Wat stelt het Chicago Plan (cfr Fisher)?

(1) Het doorbreken van traditionele economische cycli
(2) Het technisch aflossen van staatsschulden
(3) Het technisch aflossen van private schulden
(4) De eliminatie van de vrees voor bankruns
(5) Geen verantwoording voor hyperinflatoire toestanden

Met de Fishervergelijking is het makkelijk te zien waarom dit klopt maar je hoort via media (politiek) totaal andere berichten. Hoe zou je dit willen verklaren? Zijn ze dan zo dom, bedriegen ze de bevolking doelbewust, missen ze iets ... andere reden?

tandem 2 augustus 2013 14:23

Citaat:

Nu nog uitleggen wat Einstein, Dabrowski en Fischer met elkaar te maken hebben en met de economie.

(1) Dabrowski stelt dat de kijk op het leven drastisch wijzigt bij een perceptieverschuiving (ic visieverruiming) die zich zowel individueel als sociaal kan voordoen
(2) Einstein stelt dat de mensheid geen oplossingen vindt binnen hetzelfde denken dan waarin de problemen veroorzaakt worden, hiermee verwijst hij naar de meerlagigheid van het denken of bewustzijnsgroei
(3) met Fisher kan je dat makkelijk bewijzen waarom dat zo is (zie Chicago rapport)

Uiteindelijk is dit zeer eenvoudig

Txiki 2 augustus 2013 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 6739757)
Dat klopt, kunnen die relatie heel eenvoudig trachten aan te tonen, vertrekkend van Fisher.

Wat stelt het Chicago Plan (cfr Fisher)?

(1) Het doorbreken van traditionele economische cycli
(2) Het technisch aflossen van staatsschulden
(3) Het technisch aflossen van private schulden
(4) De eliminatie van de vrees voor bankruns
(5) Geen verantwoording voor hyperinflatoire toestanden

Met de Fishervergelijking is het makkelijk te zien waarom dit klopt maar je hoort via media (politiek) totaal andere berichten. Hoe zou je dit willen verklaren? Zijn ze dan zo dom, bedriegen ze de bevolking doelbewust, missen ze iets ... andere reden?

Ik gok op een mix daarvan.

Txiki 2 augustus 2013 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 6739778)
(1) Dabrowski stelt dat de kijk op het leven drastisch wijzigt bij een perceptieverschuiving (ic visieverruiming) die zich zowel individueel als sociaal kan voordoen
(2) Einstein stelt dat de mensheid geen oplossingen vindt binnen hetzelfde denken dan waarin de problemen veroorzaakt worden, hiermee verwijst hij naar de meerlagigheid van het denken of bewustzijnsgroei
(3) met Fisher kan je dat makkelijk bewijzen waarom dat zo is (zie Chicago rapport)

Uiteindelijk is dit zeer eenvoudig

Maar iemand moet het wel duidelijk uitleggen af en toe :-) Waarvoor dank, trouwens.

R.Verhiest 2 augustus 2013 14:32

toevallig ben ik bezig met de ontwikkeling van de kosmologie vanaf Newton tot de snaartheorie met 11 dimensies & is de vraag naar gelijkenissen in de "zachte" wetenschappen misschien wel relevant.

Normaal levert dit echter niets anders op dan Science fiction (Jack Vance bvb-)

De overeenkomsten van de beroemde Kondratieff's en de quantum mechanica zijn dan ook eerder beperkt.

Txiki 2 augustus 2013 14:41

Citaat:

Wanneer Schopenhauer ons liet weten dat de waarheid in 3 fazen komt dan laat JeeBee je weten dat de onwaarheid in vele vormen komt, dikwijls vermomd in gewichtige woorden (zie in de verwoording van het onderwerp), die allemaal ergens als 'waarheid' worden geclaimd om daarna met een oneigenlijk gebruik - alweer- van Schopenhauer blijkbaar 'immuun' denken te kunnen gemaakt.

Awel ja, en dat heb ik dus nog niet begrepen. De uitleg over Einstein en Dabrowski heb ik gelezen, dat over het Chicago-plan ben ik begonnen. Maar het is wat veel om als (voor mij) nieuw thema in één ruk zomaar te lezen en het dan ook nog ineens volledig te verstaan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be