Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gevelbelasting (https://forum.politics.be/showthread.php?t=190015)

Txiki 7 augustus 2013 07:17

Gevelbelasting

Schaarbeek voert een gevelbelasting in. 55 euro per vierkante meter per maand voor als uw gevel 'te lelijk' is. Staat in de papieren versie van De Standaard op pagina 29.

Eigenlijk, waarop wachten de mensen om de gemeente een belasting op te leggen van 55 euro per vierkante meter lelijke straat?

maddox 7 augustus 2013 07:20

Hoe gaan ze dat kwantificeren?
Welke richtlijnen zijn er om "een niet lelijke gevel" te bekomen.

Trouwens, lelijk is een kwestie van smaak nietwaar.

subocaj 7 augustus 2013 07:26

Maken ze hem daarvoor mooi en zoals jij het wil?
Dan is het niet te duur, materiaal inbegrepen.

spabert 7 augustus 2013 07:43

Ze beginnen Philippe Moureaux al te missen in Schaarbeek, zoals re verwachten.

SDG 7 augustus 2013 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door spabert (Bericht 6745004)
Ze beginnen Philippe Moureaux al te missen in Schaarbeek, zoals re verwachten.

Die is nooit burgemeester geweest in Schaarbeek.

stuyckp 7 augustus 2013 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SDG (Bericht 6745029)
Die is nooit burgemeester geweest in Schaarbeek.

Ze missen hem dus al lang ;-)

circe 7 augustus 2013 08:41

Ik vind dat niet zo'n slecht idee.

Men kan de verrijking meten aan het gebrek aan deftig geschilderde ramen, voordeuren, propere stoep, bloemetje op de vensterbank, nette gordijnen/raambekleding.

Als ieder zijn eigen gevel een beetje opkalefatert dan ziet heel de gemeente er op slag een heel pak anders uit.

Waar zijn de subsidies (want in Gent geven ze die aan de verrijkers: normale vlamingen moeten zèlf hun ramen schilderen, maar verrijkers krijgen de potten verf gratis).

Vrijheideerst 7 augustus 2013 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6745065)
Ik vind dat niet zo'n slecht idee.

Men kan de verrijking meten aan het gebrek aan deftig geschilderde ramen, voordeuren, propere stoep, bloemetje op de vensterbank, nette gordijnen/raambekleding.

Als ieder zijn eigen gevel een beetje opkalefatert dan ziet heel de gemeente er op slag een heel pak anders uit.

Waar zijn de subsidies (want in Gent geven ze die aan de verrijkers: normale vlamingen moeten zèlf hun ramen schilderen, maar verrijkers krijgen de potten verf gratis).

Ik vind dat gewoon een zoveelste nutteloze taks die de eigen onkunde moet camoufleren.

subocaj 7 augustus 2013 09:10

Gaan ze die taks gebruiken om schilders te subsidiëren?

circe 7 augustus 2013 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6745084)
Ik vind dat gewoon een zoveelste nutteloze taks die de eigen onkunde moet camoufleren.

voor sommige verrijkende bevolkingsgroepen is een extra taks of boete noodzakelijk omdat die mensen vanuit zichzelf niet de minste behoefte hebben om hun EIGEN huis en hun EIGEN voortuin/stoep een beetje netjes te houden.

Ze missen dan ook de nodige spreekwoorden (ieder veegt voor eigen deur) in hun taalgebruik neem ik aan?

Clicquot 7 augustus 2013 09:49

Bij ons doen ze dat anders; alle eigenaars die een winkel uitbaten of huurders van een winkel, krijgen tot 75% terugbetaald van 't stad als men de gevel verfraait. Je moet wel een minimumkost doen van 10K€. Aanmoediging om de stadslook up te graden. Wel tof als je weet dat de meeste gevels een nieuw look kunnen gebruiken. Taks komt misschien achteraf ;-)

Vrijheideerst 7 augustus 2013 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6745088)
voor sommige verrijkende bevolkingsgroepen is een extra taks of boete noodzakelijk omdat die mensen vanuit zichzelf niet de minste behoefte hebben om hun EIGEN huis en hun EIGEN voortuin/stoep een beetje netjes te houden.

Ze missen dan ook de nodige spreekwoorden (ieder veegt voor eigen deur) in hun taalgebruik neem ik aan?

Wat heeft dat nu met verrijkende bevolkingsgroepen te maken? Als het blanken zijn, wordt dat allemaal met de glimlach genegeerd, ofwat? :roll:

circe 7 augustus 2013 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6745116)
Wat heeft dat nu met verrijkende bevolkingsgroepen te maken? Als het blanken zijn, wordt dat allemaal met de glimlach genegeerd, ofwat? :roll:

de meeste wijken waar de verloedering hoogtij viert zijn dan misschien per ongeluk "verrijkte" wijken?

Vrijheideerst 7 augustus 2013 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6745132)
de meeste wijken waar de verloedering hoogtij viert zijn dan misschien per ongeluk "verrijkte" wijken?

Ja, maar toch niet allemaal, kom gerust eens hier kijken. :magniet:

De schoofzak 7 augustus 2013 11:06

Die taks zou wel eens veel kunnen opbrengen.

Brussel is vaak niet zo erg mooi en proper.
Dat komt omdat ze niet genoeg geld krijgen van Vlaanderen.

.

spabert 7 augustus 2013 11:45

Schoofzak
daarmee ben ik het volmondig eens.
Vlaanderen spuwt op de motor van zijn welvaart

uw dienaar zal voluit tegen deze onrechtvaardigheid strijden tot zijn laatste snik.
beloofd!!!

De schoofzak 7 augustus 2013 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door spabert (Bericht 6745287)
Schoofzak
daarmee ben ik het volmondig eens.
Vlaanderen spuwt op de motor van zijn welvaart

uw dienaar zal voluit tegen deze onrechtvaardigheid strijden tot zijn laatste snik.
beloofd!!!

Yep.
We gaan heel het motormanagement eens vervangen.

.

pajoske 7 augustus 2013 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Clicquot (Bericht 6745114)
Bij ons doen ze dat anders; alle eigenaars die een winkel uitbaten of huurders van een winkel, krijgen tot 75% terugbetaald van 't stad als men de gevel verfraait. Je moet wel een minimumkost doen van 10K€. Aanmoediging om de stadslook up te graden. Wel tof als je weet dat de meeste gevels een nieuw look kunnen gebruiken. Taks komt misschien achteraf ;-)

http://www.woneninbrussel.be/premies...erfraaiing.asp

cookie monster 7 augustus 2013 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 6745084)

Is dit trouwens wel wettig ??

Johan217 7 augustus 2013 14:13

Gaat het hier over lelijk of over vuil?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be