Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Een nieuwe en onderhandelde oplossing voor BHV (https://forum.politics.be/showthread.php?t=190036)

BWarrior 7 augustus 2013 18:39

Een nieuwe en onderhandelde oplossing voor BHV
 
Nu de zakenkrant De Tijd vrijgegeven heeft dat het akkoord over de gerechtelijke ontdubbeling van het arrondissement zeer wankel is, is de kans dat er nieuwe onderhandelingen komen reëel. Deze moeten tegemoetkomen aan de rechtvaardige Vlaamse verzuchtingen die een aanpassing van gerechtelijke landschap aan de federale structuur van de Staat vragen alsook aan de eerlijke rechtsbedeling voor Franstaligen.

1. SPLITSING KIESARRONDISSEMENT BHV

De wetteksten splitsing, zoals die goedgekeurd zijn in juli 2012, dienen zo spoedig mogelijk vervangen te worden teneinde het globale evenwicht (infra) in het raamwerk van een nieuw institutioneel akkoord te waarborgen.

Een werkgroep zal binnen de volgende bandbreedte oplossingen uitwerken:

1. Het kiesarrondissement BHV wordt behandeld voor de Kamer, de Senaat en de Europese verkiezingen. Er worden twee kieskringen opgericht: Brussel en Halle.
2. Deze splitsing van BHV zal evenwel niet gelden voor de zes faciliteitengemeenten die electoraal bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden gevoegd, teneinde geen "dubbele kiesbrieven" te hebben.
3. In gemeentes in het Vlaams Gewest met een significante minderheid (30%) anderstaligen blijft de mogelijkheid bestaan om in het Brussels Gewest te stemmen. Het gaat hier minstens om de volgende gemeentes: Asse, Beersel, Bever, Dilbeek, Grimbergen, Hoeilaart, Machelen, Overijse, Vilvoorde. Om een coherent bestuursniveau te verkrijgen zal ook Zaventem onder dit stelsel vallen.
4. Omdat het belangrijk is dat verkiezingen best zo efficiënt mogelijk verlopen, zullen de kiezers die onder (3) vallen zelf kunnen beslissen of ze hun stem te Brussel, dan wel in hun eigen gemeente uitbrengen.
5. Voor de andere gemeentes in B-H-V moet een parlementaire werkcommissie bekijken welke gemeentes de nieuwe kieskring Halle zullen uitmaken en welke nog bij de kieskring Brussel onder (4) kunnen behoren.
6. Deze splitsing geldt enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers, waar het Grondwettelijk Hof moeilijkheden vaststelde.
7. De benoeming der burgemeesters in het nieuwe arrondissement Brussel zal gebeuren op voordracht van de Waalse gewestregering. Zij brengt evenwel de Vlaamse en de Franse gemeenschapsregering op de hoogte. Evenwel moet de federale regering elke benoeming moeten bekrachtigen.In geval van betwistingen is de Franstalige Kamer van de Raad van State bevoegd. Voor de gemeenten onder (3) wordt een gelijkaardige regeling uitgewerkt.
8. De Franse gemeenschap verwerft een voogdijbevoegdheid in alle gemeentes die behoren tot het kiesarrondissement Brussel en in de gemeenten bedoeld onder (3). Wanneer de Franse gemeenschap evenwel bevoegdheden uitoefent van het Waals gewest (op grond van art. 139 Belg. Grondwet), wordt een voorafgaand samenwerkingsakkoord met de Vlaamse Gemeenschap afgesloten.
9. De administratie wordt vereenvoudigd door alle documenten op het grondgebied van de voormalige kieskring BHV in de twee landstalen uit te vaardigen. In de zes faciliteitengemeenten dienen de Nederlandstalige inwoners jaarlijks hun documenten aan te vragen.
10. De faciliteiten worden uitgedoofd en zullen binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een bijzonder statuut krijgen.

2. HET BRUSSELS GEWEST

1. Omdat democratie belangrijk is, zal de oververtegenwoordiging van één gemeenschap afgebouwd worden.
2. In het Brussels Gewest zal de tweetaligheid op termijn optioneel worden. De Nederlandstalige minderheid behoudt wel de rechten die de Franstalige minderheid momenteel geniet in de faciliteitengemeenten rond Brussel.
3. De Vlaamse instellingen worden best uit Brussel verplaatst naar een andere stad binnen het Vlaams Gewest.
4. De taken van de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap worden uitgebreid: zij zal op termijn dezelfde bevoegdheden verkrijgen als het Vlaams, het Waals Gewest, de Franse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap, zonder evenwel afbreuk te doen aan de autonomie van het Brussels Gewest.
5. Brussel wordt expliciet als volwaardig Gewest erkend. De nodige Grondwetsartikels zullen in die zin aangepast worden.
6. Enkel tweetalige lijsten mogen tijdens de verkiezingen in het Brussels Gewest neergelegd worden.
7. De autonomie van de Brusselse gemeenten zal maximaal uitgebreid worden.


3. HET GERECHTELIJK ARRONDISSEMENT BRUSSEL

Dit dossier wordt in een latere fase behandeld, zonder evenwel afbreuk te doen aan de verworvenheden van elk der beide gemeenschappen.

4. ANDERE INSTITUTIONELE MAATREGELEN

1. Er wordt een federale kieskring opgericht, waarvan minstens 50% van de parlementairen uitmaakt.
2. In deze federale kieskring zal een 50/50 verdeelsleutel gehanteerd worden.
3. Het "Minderhedenverdrag" zal goedgekeurd worden.

5. DE FINANCIERINGSWET

In het kader van een vereenvoudiging der staatsstructuren, moet de financieringswet en de herziene financieringswet grondig herzien worden.

Minstens moet aan volgende criteria voldaan worden:

1. De armere gewesten mogen niet verder verarmen
2. Een herfinanciering van het Brussels Gewest met 750 miljoen euro dringt zich op
3. Om de interregionale transfers transparant te maken, zal een onafhankelijk agentschap erover waken dat deze jaarlijks op 12 miljard euro komen te liggen tussen het Vlaams Gewest (m.n. de provincies Limburg Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen) en de rest van het Rijk.

6. DE BEVOEGDHEIDSOVERDRACHTEN

De huidige bevoegdheidsverdeling is te complex. De zesde staatshervorming is aan een evaluatie toe. Het is aangewezen om bepaalde delen te verfijnen:

1) In het kader van zo homogeen mogelijke bevoegdheidspaketten dient de hele sociale zekerheid federaal te blijven.
2) De delen van de staatshervorming die niet vallen onder het luik "arbeidsmarktbeleid" alsook "verkeer" worden naar een parlementaire commissie verschoven met het oog op een evenwichtig akkoord. Indien beslist wordt bevoegdheden over te hevelen buiten die eerste twee luiken, dient er een evenwicht te komen met herfederaliseringen (ontwikkelingssamenwerking, buitenlandse handel, openbare werken, de geluidsnormen, milieu, landbouw...).
3) Wat de luiken arbeidsmarkt en verkeer betreft zullen
- de gewesten betrokken worden bij de RVA in een raadgevende hoedanigheid
- bepaalde doelgroepcriteria vastleggen na eensluidend advies van de federale regering
- nauwer betrokken worden bij de vastlegging van het federale verkeersreglement

7. MODERNISERING MONARCHIE

Sedert jaren is er vraag naar een modernisering van de Monarchie en een meer heldere taakomschrijving van de rol van de Koning.

1) De Koning zal decreten en ordonnanties mede-ondertekenen om aldus zijn rol als federale vorst te vervullen
2) Het gratierecht wordt gemoderniseerd. In de Grondwet wordt desbetreffend toegevoegd: "na de Kroonraad geconsulteerd te hebben".
3) De Koning zal, o.w.v. de transparantie, het Kernkabinet voorzitten
4) De Koning zal de informateur van de deelstaatregeringen aanduiden, die zijn regering samenstelt.
5) De artikelen aangaande de Koning worden vereenvoudigd. De bepaling "onverminderd de gewest- en gemeenschapsbevoegdheden..." zal worden geschrapt

Knuppel 7 augustus 2013 18:52

Bruno blijf bij je leest. Bij een heronderhandelde oplossing voor BHV dus.

En laat dat dochter-onvriendelijke schepsel dat volgens jouw club door God is gezonden aan ons voorbij gaan. Niemand vraagt om jouw zever.

vlijmscherp 7 augustus 2013 19:23

Lang geleden dat ik zo'n grappige tekst gelezen heb....

Vrijheideerst 7 augustus 2013 19:24

Het is toch geen belangrijk probleem?

Dus wat kan het BUB schelen? En waarom morren de franstaligen nu alweer?

:magniet:

Jacob Van Artevelde 7 augustus 2013 19:36

Voor wie het nog niet wist, de BUB is dus een Front des Francophones met een andere naam....

Vrijheideerst 7 augustus 2013 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 6745933)
Voor wie het nog niet wist, de BUB is dus een Front des Francophones met een andere naam....

8-)

BWarrior 7 augustus 2013 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 6745892)
Bruno blijf bij je leest. Bij een heronderhandelde oplossing voor BHV dus.

Blij dat u in mij een ervaringsdeskundige ziet ;)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 6745892)
En laat dat dochter-onvriendelijke schepsel dat volgens jouw club door God is gezonden aan ons voorbij gaan. Niemand vraagt om jouw zever.

Koning Filip is dochter-onvriendelijk?

Demper 7 augustus 2013 20:35

België barst!

Eduard Khil 7 augustus 2013 20:48

cool. Langs de ene kant moet een oververtegenwoordigde groep in brussel inbinden. Langs de andere kant wordt een andere groep op het federale niveau nog verder oververtegenwoordigd. Seems like a deal! Verder worden de transfers nog verhoogd maar moeten ze wel met minder mensen betaald worden. Seems like a deal! Burgemeesters in Brussel worden voorgedragen door de Walen. Defacto een uitbreiding van Brussel dus zodat die bij Walbanie wordt gevoegd. Seems like a deal!

moet ik nog verder gaan? Zelfs de franstaligen (op het fdf na) durven niet zover te gaan in hun eisen. Wederom een bewijs dat Bwarrior niet meer is dan een franskiljon

R.Verhiest 7 augustus 2013 20:57

& als we nu eens vlamingen en walen (die overigens wat hun paspoorten en identiteitskaarten betreft niet ens bestaan) afschaffen - dan houden we alleen nog maar belgen over die in een bepaalde gemeente wonen. Artikel 35 van de grondwet invullen als zijnde alle bevoegdheden voor de gemeenten, behalve die bevoegdheden die ze federaal wensen ingevuld.

Indien in zo'n systeem alle 19 brusselse gemeenten en de 6 zgn faciliteitengemeenten dan gaan beslissen dat de voertaal in hun gemeente Frans is
(misschien zijn er zlfs somlmige gemeenten die Engels, Turks of Arabisch verkiezen)
heeft dat consequenties bij de meerderheid van de belgen bv.. in de keuze van een echte hoofdstad waar iedereen thuis is...

BWarrior 8 augustus 2013 01:17

Enige overpeinzingen en het lezen der commentaren hebben mij milder gestemd. Ik heb het voorstel dan ook in die zin aangepast.

Nu de zakenkrant De Tijd vrijgegeven heeft dat het akkoord over de gerechtelijke ontdubbeling van het arrondissement zeer wankel is, is de kans dat er nieuwe onderhandelingen komen reëel. Deze moeten tegemoetkomen aan de rechtvaardige Vlaamse verzuchtingen die een aanpassing van gerechtelijke landschap aan de federale structuur van de Staat vragen alsook aan de eerlijke rechtsbedeling voor Franstaligen.

1. SPLITSING KIESARRONDISSEMENT BHV

De wetteksten splitsing, zoals die goedgekeurd zijn in juli 2012, dienen zo spoedig mogelijk vervangen te worden teneinde het globale evenwicht (infra) in het raamwerk van een nieuw institutioneel akkoord te waarborgen.

Een werkgroep zal binnen de volgende bandbreedte oplossingen uitwerken:

1. Het kiesarrondissement BHV wordt behandeld voor de Kamer, de Senaat en de Europese verkiezingen. Er worden twee kieskringen opgericht: Brussel en Halle.

2. Deze splitsing van BHV zal evenwel niet gelden voor de zes faciliteitengemeenten die electoraal bij het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden gevoegd, teneinde geen "dubbele kiesbrieven" te hebben.

3. In gemeentes in het Vlaams Gewest met een significante minderheid (30%) anderstaligen blijft de mogelijkheid bestaan om in het Brussels Gewest te stemmen. Het gaat hier minstens om de volgende gemeentes: Asse, Beersel, Bever, Dilbeek, Grimbergen, Hoeilaart, Machelen, Overijse, Vilvoorde. Om een coherent bestuursniveau te verkrijgen zal ook Zaventem onder dit stelsel vallen.

4. Omdat het belangrijk is dat verkiezingen best zo efficiënt mogelijk verlopen, zullen de kiezers die onder (3) vallen zelf kunnen beslissen of ze hun stem te Brussel, dan wel in hun eigen gemeente uitbrengen.

5. Voor de andere gemeentes in B-H-V moet een parlementaire werkcommissie bekijken welke gemeentes de nieuwe kieskring Halle zullen uitmaken en welke nog bij de kieskring Brussel onder (4) kunnen behoren.

6. Deze splitsing geldt enkel voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers, waar het Grondwettelijk Hof moeilijkheden vaststelde.

7. De benoeming der burgemeesters in het nieuwe arrondissement Brussel zal gebeuren op voordracht van de Waalse gewestregering. Zij brengt evenwel de Vlaamse en de Franse gemeenschapsregering op de hoogte. Evenwel moet de federale regering elke benoeming moeten bekrachtigen.In geval van betwistingen is de Franstalige Kamer van de Raad van State bevoegd. Voor de gemeenten onder (3) wordt een gelijkaardige regeling uitgewerkt.

8. De Franse gemeenschap verwerft een voogdijbevoegdheid in alle gemeentes die behoren tot het kiesarrondissement Brussel en in de gemeenten bedoeld onder (3). Wanneer de Franse gemeenschap evenwel bevoegdheden uitoefent van het Waals gewest (op grond van art. 139 Belg. Grondwet), wordt een voorafgaand samenwerkingsakkoord met de Vlaamse Gemeenschap afgesloten.

9. De administratie wordt vereenvoudigd door alle documenten op het grondgebied van de voormalige kieskring BHV in de twee landstalen uit te vaardigen. In de zes faciliteitengemeenten dienen de Nederlandstalige inwoners jaarlijks hun documenten aan te vragen.

10. De faciliteiten worden uitgedoofd en zullen binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een bijzonder statuut krijgen.

11. Om de noodzakelijke evenwichten op het grondgebied van de voormalige provincie Brabant te bewaren, zullen bepaalde Brusselse taken naar Leuven gedeconcentreerd worden. Deze stad zal dan ook administratief tweetalig worden.

2. HET BRUSSELS GEWEST

1. Omdat democratie belangrijk is, zal de oververtegenwoordiging van één gemeenschap afgebouwd worden.

2. In het Brussels Gewest zal de tweetaligheid op termijn optioneel worden.
De Nederlandstalige minderheid behoudt wel minstens in een overgangsfase de rechten die de Franstalige minderheid momenteel geniet in de faciliteitengemeenten rond Brussel.

3. De Vlaamse instellingen worden best uit Brussel verplaatst naar een andere stad binnen het Vlaams Gewest.

4. De taken van de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap worden uitgebreid: zij zal op termijn dezelfde bevoegdheden verkrijgen als het Vlaams, het Waals Gewest, de Franse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschap en de Duitstalige Gemeenschap, zonder evenwel afbreuk te doen aan de autonomie van het Brussels Gewest.

In een tweede fase verdwijnen minstens de bevoegdheden die de Vlaamse Gemeenschap te Brussel uitoefent

5. Brussel wordt expliciet als volwaardig Gewest erkend. De nodige Grondwetsartikels zullen in die zin aangepast worden.

6. Enkel tweetalige lijsten mogen tijdens de verkiezingen in het Brussels Gewest neergelegd worden.Een taalhoffelijkheidsakkoord garandeert dat de Nederlandstalige Brusselaars geen eigen lijsten neerleggen.

7. De autonomie van de Brusselse gemeenten zal maximaal uitgebreid worden.


3. HET GERECHTELIJK ARRONDISSEMENT BRUSSEL

Dit dossier wordt in een latere fase behandeld, zonder evenwel afbreuk te doen aan de verworvenheden van elk der beide gemeenschappen.

4. ANDERE INSTITUTIONELE MAATREGELEN

1. Er wordt een federale kieskring opgericht, waarvan minstens 50% van de parlementairen uitmaakt.
2. In deze federale kieskring zal een 50/50 verdeelsleutel gehanteerd worden.
3. Het "Minderhedenverdrag" zal goedgekeurd worden.
4. Geen wet kan tot stand komen in deze federale kieskring tenzij door een meerderheid in beide taalgroepen
5. De stemmingen van wetten in het federaal parlement kunnen niet eenzijdig beslist worden door de Kamerleden die in provinciale kieskringen verkozen worden (indien geen meerderheid in beide taalgroepen in de groep federaal verkozen parlementairen gevonden wordt). In onderhavig geval zal de regering met volmachten werken
6. De alarmbelprocedure en belangenconflicten zijn in wezen beschermingsmechanismen voor een minderheid. Het past dan ook dat de deelstaat die het grootste taalgebied omspannen hier niet langer gebruik van kunnen maken. In afwijking op die regel, kunnen ze dit wel mits een voorafgaand Samenwerkingsakkoord met alle andere deelstaten
.

5. DE FINANCIERINGSWET

In het kader van een vereenvoudiging der staatsstructuren, moet de financieringswet en de herziene financieringswet grondig herzien worden.

Minstens moet aan volgende criteria voldaan worden:

1. De armere gewesten mogen niet verder verarmen
2. Een herfinanciering van het Brussels Gewest met 750 miljoen euro dringt zich op
3. Om de interregionale transfers transparant te maken, zal een onafhankelijk agentschap erover waken dat deze jaarlijks op 12 miljard euro komen te liggen tussen het Vlaams Gewest (m.n. de provincies Limburg Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen) en de rest van het Rijk.
4. Het staat elk gewest vrij om een bijkomende som te vragen. Een interfederaal agentschap zal zich desgevallend over de kwestie buigen. Afgesproken wordt dat de armere gewesten maximaal 50% van het vastgelegde bedrag kunnen vragen. De rijkere Gewesten zullen deze bijdragen financieren vanuit hun autonome begrotingen. Het Vlaams Gewest kan aanspraak maken op een bedrag van 25% van de som, vastgesteld in (3), indien de interregionale transfer het volgende jaar met dezelfde som verhoogd wordt.
5. De solidariteit tussen rijkere en arme gewesten moet substantieel en exponentieel toenemen. Om de vijf jaar zal een bijkomende kapitaalinjectie volgen.


6. DE BEVOEGDHEIDSOVERDRACHTEN

De huidige bevoegdheidsverdeling is te complex. De zesde staatshervorming is aan een evaluatie toe. Het is aangewezen om bepaalde delen te verfijnen:

1) In het kader van zo homogeen mogelijke bevoegdheidspaketten dient de hele sociale zekerheid federaal te blijven.
2) De delen van de staatshervorming die niet vallen onder het luik "arbeidsmarktbeleid" alsook "verkeer" worden naar een parlementaire commissie verschoven met het oog op een evenwichtig akkoord. Indien beslist wordt bevoegdheden over te hevelen buiten die eerste twee luiken, dient er een evenwicht te komen met herfederaliseringen (ontwikkelingssamenwerking, buitenlandse handel, openbare werken, de geluidsnormen, milieu, landbouw...).
3) Wat de luiken arbeidsmarkt en verkeer betreft zullen
- de gewesten betrokken worden bij de RVA in een raadgevende hoedanigheid
- bepaalde doelgroepcriteria vastleggen na eensluidend advies van de federale regering
- nauwer betrokken worden bij de vastlegging van het federale verkeersreglement

Hoe dan ook wordt de Belgische Staat gemoderniseerd en zal ze ingericht worden op basis van vijf gewesten: het Vlaams Gewest, het Brabants Gewest, het Brussels Gewest, het Waals Gewest en het Duitstalig Gewest. Het komt aan de federale Wetgever toe om aan Gewesten die zich uitstrekken over meerdere provincies om desgevallend hele provincies onder zijn voogdij te stellen (hetgeen een herfederalisering van de gemeente- en de provinciewet veronderstelt).

In principe verdwijnen de gemeenschappen, behoudens de Franse Gemeenschap gelet op haar specifiek karakter


7. MODERNISERING MONARCHIE

Sedert jaren is er vraag naar een modernisering van de Monarchie en een meer heldere taakomschrijving van de rol van de Koning.

1) De Koning zal decreten en ordonnanties mede-ondertekenen om aldus zijn rol als federale vorst te vervullen
2) Het gratierecht wordt gemoderniseerd. In de Grondwet wordt desbetreffend toegevoegd: "na de Kroonraad geconsulteerd te hebben".
3) De Koning zal, o.w.v. de transparantie, het Kernkabinet voorzitten
4) De Koning zal de informateur van de deelstaatregeringen aanduiden, die zijn regering samenstelt.
5) De artikelen aangaande de Koning worden vereenvoudigd. De bepaling "onverminderd de gewest- en gemeenschapsbevoegdheden..." zal worden geschrapt

Gwyndion 8 augustus 2013 06:46

Hmm, dus BWarrior is een sockpuppet neem ik aan? IK twijfelde eerst nog of hij gewoon een BUB adeptje is maar zelfs BUB'ers heb ik nog niet zulke onzin zien verkondigen. De tekst staat vol met eenzijdige toegiften aan de FR gemeenschap (bvb bevoegdheid in Brussel) dewelke de VL gemeenschap niet onvangt.

Brakelaar 8 augustus 2013 06:53

Ik denk eerder dat hij aan de drank ligt, wat een gelul man!

The Bold Revenger 8 augustus 2013 07:13

Dat is gewoon een forumtrol, die posts verzint om anderen op stang te jagen. Niet ernstig te nemen en liefst niet op reageren. De moderatoren zuden dergelijke forumtrollen beter permanent verwijderen.

stropdrager 8 augustus 2013 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion (Bericht 6746277)
Hmm, dus BWarrior is een sockpuppet neem ik aan? IK twijfelde eerst nog of hij gewoon een BUB adeptje is maar zelfs BUB'ers heb ik nog niet zulke onzin zien verkondigen. De tekst staat vol met eenzijdige toegiften aan de FR gemeenschap (bvb bevoegdheid in Brussel) dewelke de VL gemeenschap niet onvangt.

Er is dan ook weinig verschil tussen de BUB en het FDF. Geen wonder dus dat ze nauwelijks stemmen halen in Vlaanderen.

SDG 8 augustus 2013 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 6746230)
Enige overpeinzingen en het lezen der commentaren hebben mij milder gestemd. Ik heb het voorstel dan ook in die zin aangepast.

7. MODERNISERING MONARCHIE

Sedert jaren is er vraag naar een modernisering van de Monarchie en een meer heldere taakomschrijving van de rol van de Koning.

1) De Koning zal decreten en ordonnanties mede-ondertekenen om aldus zijn rol als federale vorst te vervullen
2) Het gratierecht wordt gemoderniseerd. In de Grondwet wordt desbetreffend toegevoegd: "na de Kroonraad geconsulteerd te hebben".
3) De Koning zal, o.w.v. de transparantie, het Kernkabinet voorzitten
4) De Koning zal de informateur van de deelstaatregeringen aanduiden, die zijn regering samenstelt.
5) De artikelen aangaande de Koning worden vereenvoudigd. De bepaling "onverminderd de gewest- en gemeenschapsbevoegdheden..." zal worden geschrapt

Ik zou de koning ook nog het recht toekennen om zelf naar eigen goeddunken de regering van alle parlementen samen te stellen, ministers te benoemen en te ontslaan. Als je iets doet, moet je het meteen goed doen, Bruno.

O ja, voor ik het vergeet: iedere kritiek op het koningshuis dient voortaan als majesteitsschennis beschouwd te worden en behandeld te worden door een nog op te richten uitzonderingsrechtbank. Uiteraard paritair samengesteld exclusief de voorzitter, die altijd een Franstalige is. ;-)

spabert 8 augustus 2013 08:53

In een ander land zou ik republikein zijn. Maar niet in ons mooie landje.
De Koninklijke familie doet dat goed. Niets menselijks is hen vreemd.

vlijmscherp 8 augustus 2013 08:53

dit allemaal gaat voor mij niet ver genoeg.

geen gezever, alle provincies Franstalig, enkel in de provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg komen uitdovende faciliteiten voor Nederlandstaligen.

morte-vivante 8 augustus 2013 08:53

kom kom, Bruno houdt toch rekening met de Vlaamse verzuchtingen die in zijn ogen rechtvaardig zijn:

* Leuven 2-talig
* uitbreiding Brussel met de 6 faciliteitengemeenten, plus Asse, Beersel, Bever, Dilbeek, Grimbergen, Hoeilaart, Machelen, Overijse, Vilvoorde en Zaventem. Ook de overige gemeenten in Halle-Vilvoorde krijgen de kans om eindelijk te behoren tot de wereldstad Brussel, maar daar moeten de Franstaligen eerst eens over nadenken
* Het Waals gewest wordt uitgebreid met Brussel, en de Vlaamse rand (ow, Brusselse rand)
* Waalse Gemeenschap krijgt de voogdij over de Vlaamse rand (ow, Brusselse rand)
* Vlaamse privileges in Brussel afgeschaft, plus een 1-talige hoofdstad voor ons drietalig landje
* grotere excessen voor de Brusselse gemeentelijke baronieën
* pariteit voor de federale kieskring, democratische principes worden hiervoor aan de kant geschoven
* afschaffen van alarmbelprocedures en belangenconflicten, toch voor de Vlamingen
* meer geld voor Brussel, in ruil worden de Vlaamse privileges in Brussel afgeschaft, en worden Vlamingen gedegradeerd tot 2-derangsburgers in hun eigen hoofdstad, die maar Frans moeten leren
* nog meer geld voor Wallonië en Brussel

Het enige dat ik nog mis om toch tegemoet te komen aan die rechtvaardige, Vlaamse verzuchtingen, is absolute macht voor onze Roi Philippe 1.
En om de administratieve beslommeringen te vereenvoudigen, België ééntalig Frans. Toch op bestuursnivo. Frans is dan ook een wereldtaal

fonne 8 augustus 2013 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door spabert (Bericht 6746368)
In een ander land zou ik republikein zijn. Maar niet in ons mooie landje.
De Koninklijke familie doet dat goed. Niets menselijks is hen vreemd.

Inderdaad, ze hebben alle Tien Geboden al flink aan hun laars gelapt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be