Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Sport en Politiek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19084)

Nello 18 augustus 2004 21:02

Sport en Politiek

Citaat:

Sport en Politiek

Een mens vraagt zich af of sport nog sport kan zijn. Neem nu de Olympische Spelen in Athene: een samenkomst van sportlui die daar hun ding gaan doen. Toch zijn er individuen zoals Bert Anciaux die ook dit gaan uitbuiten. Dhr. Anciaux pleit namelijk voor de splitsing van het BOIC, in een Vlaams gedeelte, en voor de rest kan hem niet schelen wat ermee gebeurt. Uiteindelijk is dit een spijtige zaak, want ik betwijfel sterk dat er meer medailles zullen verkregen worden indien onze atleten onder een leeuwenvlag de openingsceremonie bijwonen. Het is overigens ook onmogelijk, daar het IOC enkel nationale vlaggen erkent, en Anciaux mag dan zeggen wat hij wil, hij is en blijft een Belg. Verder lijkt het ook ietwat uit de tijd nog steeds met een symbool van 702 jaar geleden te paraderen, dat refereert naar een uiterst bloedige slachtpartij waarbij vele jonge mannen het leven lieten. Weinig vredevol alleszins, vooral omdat deze veldslag enkel ging over een belastingsopslag, niet over een Vlaamse identiteit.

Het heeft echter ook geen weerslag op het grootste deel van het huidige Vlaanderen. Het was een strijd van Oost- en West-Vlaanderen, met hulp van o.a. Henegouwen, tegen de Franse machthebbers. Antwerpen, Limburg en Brabant hebben in sé geen "affaire" met deze folklore, het is van een andere tijd, én een andere wereld.

De Olympische Spelen werden in de oudheid overigens gebracht als eerste éénmaking van de Griekse wereld. Ze bevatten een boodschap van vrede, éénheid en vriendschap, niet van onverdraagzaamheid en separatisme.

Ik denk dat dhr. Anciaux ook eens een lesje mag nemen aan Noord- en Zuid-Korea, dat het duidelijke bewijs levert dat sport en politiek kan gescheiden blijven...

Zou het niet beter zijn de Belgische topsport te motiveren, in plaats van ook hier een communautaire zaak van te maken? Een goed, nationaal, sportbeleid dat jonge talenten snel ontdekt en samen traint tot de toekomstige nrs. 1 van morgen.
bron: www.cedricvloemans.be

schaduw 19 augustus 2004 05:50

Aaaaaaaahaaah epilepsieeeeeeeee

VlaamseBelg 19 augustus 2004 08:27

Inderdaad een idioot voorstel, maar het is tegenwoordig in voor ministers om hun "sector" communautair te scheiden he.

Nello 19 augustus 2004 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw
Aaaaaaaahaaah epilepsieeeeeeeee

?

Peace 19 augustus 2004 08:45

Ere wie ere toekomt. Indien de sportbond in een Vlaams gedeelte en een Waals gedeelte gesplitst wordt, zetten wij Vlaanderen veel meer op de wereldkaart.

Bovendien is het heel waarschijnlijk dat er dan veel meer geld voor Vlaamse sporters ter beschikking komt dan voor Waalse.

Tzuvar Raemborr 19 augustus 2004 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nello
?

Hij bedoelt dat je onderschrift erg irritant is (en mogelijk zelfs gevaarlijk voor mensen met epilepsie).

Marco 19 augustus 2004 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Ere wie ere toekomt. Indien de sportbond in een Vlaams gedeelte en een Waals gedeelte gesplitst wordt, zetten wij Vlaanderen veel meer op de wereldkaart.

Bovendien is het heel waarschijnlijk dat er dan veel meer geld voor Vlaamse sporters ter beschikking komt dan voor Waalse.

Dus uw prioriteiten zijn:
1. Vlaanderen
2. sport.
Bij een sport-beleid denk ik toch eerder aan:
1. sport
2. Vlaanderen

Dus als Vlaanderen meer geld krijgt en meer op de wereldkaart komt maar slechtere sportprestaties heeft, dan is dat aanvaardbaar?
Laat een sportbeleid er één weze die de beste sporter kansen geeft, Vlaming of Waal, wat maakt het uit.

Nello 19 augustus 2004 09:07

mag ik peace erop wijzen dat de vlaamse gemeenschap niet eens geld geeft aan het BOIC? dat doet enkel de franstalige gemeenschap...

LA'er 19 augustus 2004 14:47

Citaat:

?

Inderdaad, uw onderschrift is zeer irriterend!

Nello 19 augustus 2004 14:50

bij mijn weten is het volledig conform het reglement van Politics...
ik vind vlaamse leeuwen ook irriterend.

Tegendradigaard 19 augustus 2004 14:53

Ik dacht dat het leeuwevlagsymbool al iets ouder was dan 1302 ?

Nello 19 augustus 2004 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Ik dacht dat het leeuwevlagsymbool al iets ouder was dan 1302 ?

ja, maar de symboliek die rond de vlag is gehangen niet. Daar gaat het om!

LA'er 19 augustus 2004 14:56

Citaat:

bij mijn weten is het volledig conform het reglement van Politics...
ik vind vlaamse leeuwen ook irriterend.

Het gaat zeker niet om de inhoud want ik ben ook Belgisch gezind, maar die flitsen en felle kleuren, kunt u de tekst anders niet wat trager laten gaan ofzo? Of wat minder felle kleuren gebruiken, zeker dat licht blauw pikt nogal in de ogen.

oriana 19 augustus 2004 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peace

En dat terwijl Justine Henin waarschijnlijk de ENIGE is die met een gouden medaille kan naar huis komen :roll:

Ga jij je nu daarvan distantiëren als dat gebeurt?
Gaat het jou even koud laten dan wanneer een Nederlander of een Fransman een gouden plak haalt?

Nello 19 augustus 2004 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LA'er
Het gaat zeker niet om de inhoud want ik ben ook Belgisch gezind, maar die flitsen en felle kleuren, kunt u de tekst anders niet wat trager laten gaan ofzo? Of wat minder felle kleuren gebruiken, zeker dat licht blauw pikt nogal in de ogen.

momenteel kan ik er niets aan veranderen, heb geen flash op deze pc.

Tegendradigaard 19 augustus 2004 15:02

Aan elke nationale vlag zie ik bloed hangen. Ook aan de Belgische. Dus dan moeten we wel consequent zijn en alle vlagen verbannen he

Nello 19 augustus 2004 15:03

laten we beginnen met de leeuwenvlag (6)

LA'er 19 augustus 2004 15:05

Citaat:

momenteel kan ik er niets aan veranderen, heb geen flash op deze pc.

Ahzo, welja, het heeft geen haast.

Nello 19 augustus 2004 15:07

zodra het mogelijk is, pas ik het aan.

Philips Inc. 19 augustus 2004 15:10

Citaat:

Te weinig bezoekers Cedric? :-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be