Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Franstalige meerderheid in België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=190842)

gertc 26 augustus 2013 15:13

Franstalige meerderheid in België?

(uit persmededeling N-VA):
Citaat:

N-VA-Kamerlid Zuhal Demir veroordeelt een nieuwe uiting van gebrek aan loyaliteit van bepaalde Franstaligen tegenover de Vlamingen. Volgens de Organisation International de la Francofonie is in België een meerderheid van 77 procent Franstalig. Vlaanderen wordt dus door een officiële instantie, waar ook België actief lid van is, voorgesteld als een kleine minderheid in België. "Ik eis dat de regering deze fout meteen rechtzet."

Zuhal Demir kon haar ogen niet geloven toen ze het bericht las. België is officieel lid van de genoemde Organisation International de la Francofonie en dus mee verantwoordelijk voor het wereldwijd verspreiden van deze voor Vlamingen beledigende desinformatie.

Link naar de Organisation International de la Francofonie: http://www.francophonie.org/Belgique-84.html
En op die webstek staat dus inderdaad:
Citaat:

Nombre de locuteurs de français 8 243 900 (2010)
Population 10 698 000 (2010) hbts
Nu, helemaal fout is dat natuurlijk niet - als je de Vlamingen die ook Frans spreken meetelt ;-)

Travis66 26 augustus 2013 15:14

Klopt toch? De meeste Vlamingen zijn minstens tweetalig. En hun eerste taal is "si locale" dat je die perfect kan negeren.

reservespeler 26 augustus 2013 15:18

Een schande is het

Amon_Re 26 augustus 2013 15:23

...

DewareJakob 26 augustus 2013 15:23

Had je het echt anders verwacht?

Xenophon 26 augustus 2013 15:25

Nadat Belgie de laatste vijftig jaar deelneemt aan de top der Franstalige landen hebben ze bij de N-VA begrepen dat er iets niet klopt.

peter1962 26 augustus 2013 15:25

Wat kun je van zoiets zeggen ? Het is idioot, en moet worden rechtgezet.

graaf de bethune 26 augustus 2013 15:37

Dus als ik het goed begrijp kunnen wij Vlamingen , vermits we maar met 23% zijn in dit onland ons nu ook beroepen op belangenconflicten, alarmbelprocedures, bescherming als minderheid aanvragen.

knip 26 augustus 2013 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune (Bericht 6773980)
Dus als ik het goed begrijp kunnen wij Vlamingen , vermits we maar met 23% zijn in dit onland ons nu ook beroepen op belangenconflicten, alarmbelprocedures, bescherming als minderheid aanvragen.

Idd een 1 stem van de vlaming moet dus meer waard zijn dan die van een Franstalige. Momenteel is het omgekeerd.

giserke 26 augustus 2013 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6773948)

Zou kunnen nadat ze dat hebben gedaan, niet meer kunnen deelnemen aan de Organisation International de la Francofonie.

Stingray 26 augustus 2013 15:48

Tegenover het Engels stelt het Frans niets voor.

peter1962 26 augustus 2013 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6774004)
Zou kunnen nadat ze dat hebben gedaan, niet meer kunnen deelnemen aan de Organisation International de la Francofonie.

Goeie vraag, ik dacht van niet. Anders zou pakweg canada (montreal) ook niet kunnen deelnemen ? Zal het ook eens nazien op hun website.

Perzik 26 augustus 2013 16:33

Zie ook vooral onderaan op die pagina.
Voir aussi federation Walloni- BXL

SDG 26 augustus 2013 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 6773926)
Klopt toch? De meeste Vlamingen zijn minstens tweetalig. En hun eerste taal is "si locale" dat je die perfect kan negeren.

:cheer: Make us proud! On compte sur vous! :cheer:

Weyland 26 augustus 2013 17:06

Eberhard Leclerc voorspelt een Franstalige meerderheid voor over een halve eeuw. Ik ben benieuwd.

quercus 26 augustus 2013 17:14

Dit verhaal past perfect in de illusie die de Fransen omtrent zichzelf pogen in stand te houden. "Une plus grande France". Desnoods met vervalste of dubbelzinnig interpreteerbare statistieken. Blijkbaar is het voor hen reeds voldoende dat je als niet-Franstalige Frans kent en het kunt spreken om als "francophone" bestempeld te worden. Zo is het gemakkelijk... :roll:

Weyland 26 augustus 2013 17:15

Ik vraag me af hoeveel pariteiten er nog in stand zouden blijven en voor hoe lang mochten Franstaligen de meerderheid vormen in België. ;) Voor het eerst in de geschiedenis zou de minderheid eens het onderspit kunnen delven.

peter1962 26 augustus 2013 17:22

van sommige landen kun je toch wel ernstig twijfelen aan de geciteerde aantallen...
Zelfs in Albanië zouden er 316.000 franstaligen zijn :lol:
In Polien 550.000

Lulkoek dus

Eberhard Leclerc 26 augustus 2013 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6773948)

Jij weet dus weer niet wat het woord ''locuteurs'' betekent.

Let op er staat géén ....natifs.

De Organisation International de la Francofonie stelt dus vast dat er ongeveer 3 miljoen Belgen zijn die géén Frans spreken.

Als we alle schabouwelijk Frans rochelende Vlamen mee tellen als in staat om in het Frans te converseren, lijkt me die 3 miljoen in orde als schatting.

circe 26 augustus 2013 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6774153)
Dit verhaal past perfect in de illusie die de Fransen omtrent zichzelf pogen in stand te houden. "Une plus grande France". Desnoods met vervalste of dubbelzinnig interpreteerbare statistieken. Blijkbaar is het voor hen reeds voldoende dat je als niet-Franstalige Frans kent en het kunt spreken om als "francophone" bestempeld te worden. Zo is het gemakkelijk... :roll:

zo hebben ze de taalgrens ook vastgelegd hoor! Ze denken vast dat ze dit zo nog eens kunnen arrangeren.

Als ze zo doorgaan spreek ik zelfs geen Frans meer in Wallonie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be