Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   1000 boetes per dag bij trajectcontrole... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=190856)

Dower 26 augustus 2013 22:05

1000 boetes per dag bij trajectcontrole...
 
De politie flitst 1000 auto's per dag op de trajectcontroles: http://www.intoverkeersrecht.be/news...tcontrole.html

Op zich vind ik die trajectcontrole geen slechte zaak, iedereen rijdt de juiste snelheid en misschien verloopt het verkeer hierdoor wat vlotter en zijn er wat minder ongelukken.

Maar elke keer ik er passeer ben ik mij er in het begin van bewust, in het midden ben ik het vergeten en tegen het einde herinner ik het me weer. Resultaat: ik heb nog nooit een boete gehad maar tis toch opletten... Iemand met t zelfde gevoel?

Stingray 26 augustus 2013 22:41

Geen probleem mee. Mijn coyote waarschuwt mij op voorhand en rekent netjes uit hoe hoog mijn gemiddelde snelheid ligt.

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als al die chauffeurs op de pechstrook gaan staan om te wachten tot hun gemiddelde snelheid gedaald is...

Micele 26 augustus 2013 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dower (Bericht 6774573)
Op zich vind ik die trajectcontrole geen slechte zaak, iedereen rijdt de juiste snelheid en misschien verloopt het verkeer hierdoor wat vlotter en zijn er wat minder ongelukken.

"Juiste" snelheid of beter traagheid in theorie. "Waarom zou 90 of 120 of whatever kmh daar juist zijn" ?


Is helemaal niet bewezen, daarbij is het een gemiddelde snelheid dwz ik kan ook een stukje 180 kmh of meer rijden of naar omstandigheden heel gevaarlijk snel (slalommend) en daarna compenseren door heel gevaarlijk heel traag te rijden en onverwacht iedereen te hinderen (fata morgana : file ;-) ). Uiteraard door plotseling heel fel in te remmen te gaan (voor die fata morgana), of in gewone taal als een volslagen gevaarlijke idioot rijden. Maar dat is evenzo theorie.

Dus ik rij onaangepast zeer gevaarlijk snel en traag maar mijn gemiddelde is niet meer als 90 + marge (96 kmh) over die 1,9 km trajectcontrole en ik wordt niet geflitst, lekker veilig toch ? :-P :roll:

Citaat:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=172103
summum van snelheidsfetisjime: trajectcontrole >> 294 posts...

Micele 26 augustus 2013 23:55

Trajectcontrole en geflits leidt tot meer ongevallen ?
 
Minder ongelukken ? sure not: sinds wanneer doet dat geflits het aantal ongevallen dalen ? Integendeel zeker ?

Citaat:

http://assuraliaatschool.wordpress.c...dan-wagenpark/

Aantal ongevallen stijgt 2,5 keer sneller dan wagenpark





In 2010 werden door voertuigen uitde categorie BA Toerisme en Zaken 50.800 verkeersongevallen meer veroorzaakt dan in 2006. Op vier jaar tijd komt dit overeen met een stijging van 15,4 %, terwijl het wagenpark slechts met 6,4 % toenam. Dit blijkt uit de jaarlijkse Assuralia-enquête over de evolutie van de schadefrequentie.

Deze jaarlijkse enquête geeft een eerste tendens van het aantal schadegevallen en de evolutie van de schadefrequentie in 2010. De schadefrequentie werd berekend op basis van het aantal ongevallen in fout plus het aantal ongevallen waarbij de aansprakelijkheid verdeeld is, voorgevallen tussen 1 januari en 31 december.

De categorie ‘Toerisme en zaken’ kende in 2010 een schadefrequentie van 7,24 %, de hoogste van de afgelopen jaren. Dit percentage werd berekend uitgaande van een steekproef van 81 % van het totaal aantal personenwagens.

Het aantal schadegevallen kent een duidelijk stijgende lijn. Terwijl het aantal schadegevallen in 2006 geschat wordt op 328.900 voor ‘Toerisme en zaken’, wordt het aantal in 2010 op 379.700 geschat.

Omgerekend gebeurden er in 2006 gemiddeld 900 ongevallen per dag. Dat aantal is in 2010 toegenomen tot gemiddeld 1.040. Dit betekent dat er op vier jaar tijd 140 ongevallen per dag meer gebeuren.

In 2010 waren er 15,4 % meer schadegevallen dan vier jaar voordien. Deze stijging wordt deels verklaard door de uitbreiding van het wagenpark met 6,0 % in de afgelopen vier jaren.
Bij de analyse van de schadefrequentie van de andere categorieën van voertuigen, valt onmiddellijk de hoge schadefrequentie van ‘Autobussen en autocars’ en ‘Taxi’s en huurrijtuigen’ op.
...]
Is evenzomin een bewijs hé. ;-)

Citaat:

De Morgen, 26 mei 2012:

Aantal verkeersongevallen veel hoger dan algemeen aangenomen

Volgens Sofie Van Damme van het BIVV wordt het aantal verkeersongevallen in België zwaar onderschat. Ieder jaar ontvangt het BIVV gegevens over 40.000 ongevallen. Die komen via de politie terecht bij de Algemene Directie Statistiek van de FOD Economie. Het werkelijke slachtoffertol ligt echter veel hoger. 'Uit een studie blijkt dat ziekenhuizen 2,5 keer meer zwaargewonden rapporteren dan de politie', zegt Van Damme. Zelf schat het BIVV dat 40 procent van het aantal zwaargewonden ook daadwerkelijk in de officiële statistieken belandt. Bij fietser is dat amper 18 procent, omdat zij zelden verzekering of politie inschakelen.

Het ongevallenformulier dat de politie invult is meer dan 20 jaar oud en is dringend aan vernieuwing toe.

Het BIVV pleit daarom voor een centraal bestand waarin alle verkeersslachtoffers worden opgenomen.'Dat kan door de gegevens van ziekenhuizen, verzekeraars, politie en parketten aan elkaar te linken', zegt Van Damme.
Toeval tweemaal die 2,5 maal meer ? Denk tweemaal na... ;-)

fbpolitics 27 augustus 2013 00:08

Ieder kleine man weet dat dit puur om het inkomsten gaat voor de staat, en dat dit niets te maken heeft met verkeersveiligheid.
De posts hierboven bewijzen het in cijfers.

Txiki 27 augustus 2013 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics (Bericht 6774677)
Ieder kleine man weet dat dit puur om het inkomsten gaat voor de staat, en dat dit niets te maken heeft met verkeersveiligheid.
De posts hierboven bewijzen het in cijfers.

2

hurricane 27 augustus 2013 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics (Bericht 6774677)
Ieder kleine man weet dat dit puur om het inkomsten gaat voor de staat, en dat dit niets te maken heeft met verkeersveiligheid.
De posts hierboven bewijzen het in cijfers.

3

openeye 27 augustus 2013 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics (Bericht 6774677)
Ieder kleine man weet dat dit puur om het inkomsten gaat voor de staat, en dat dit niets te maken heeft met verkeersveiligheid.
De posts hierboven bewijzen het in cijfers.

4

Distel 27 augustus 2013 08:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics (Bericht 6774677)
Ieder kleine man weet dat dit puur om het inkomsten gaat voor de staat, en dat dit niets te maken heeft met verkeersveiligheid.
De posts hierboven bewijzen het in cijfers.

5

Stingray 27 augustus 2013 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fbpolitics (Bericht 6774677)
Ieder kleine man weet dat dit puur om het inkomsten gaat voor de staat, en dat dit niets te maken heeft met verkeersveiligheid.
De posts hierboven bewijzen het in cijfers.

6

Blue Sky 27 augustus 2013 14:27

Citaat:

Boetes omhoog, ongevallen omlaag

De controles bewijzen hun nut, zegt commissaris-generaal Catherine De Bolle. "Wij hebben het aantal ongevallen op de autowegen kunnen terugdringen van 4776 in 2006 naar 3363 in 2012. Het aantal dodelijke slachtoffers is teruggevallen van 192 naar 118. Niet toevallig is het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen in diezelfde periode meer dan verdubbeld, tot 1,2 miljoen pv's in 2012."

http://www.knack.be/nieuws/belgie/po...mal-96828.html

Anna List 27 augustus 2013 14:29

7

d'r is niks meer in mijn glas gebleven!

Distel 27 augustus 2013 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6775464)

Zo wordt de opwarming van de aarde ook veroorzaakt door een terugval in het aantal piraten op zee. Dat is ook allemaal niet toevallig.

http://www.forbes.com/sites/erikaand...lobal-warming/

Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit...

Stingray 27 augustus 2013 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 6775489)
Zo wordt de opwarming van de aarde ook veroorzaakt door een terugval in het aantal piraten op zee. Dat is ook allemaal niet toevallig.

http://www.forbes.com/sites/erikaand...lobal-warming/

Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit...

:lol:

Micele 27 augustus 2013 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6775464)

Citaat:

"Wij hebben het aantal ongevallen op de autowegen kunnen terugdringen van 4776 in 2006 naar 3363 in 2012.
Wie of wat of hoe is wij ?

tip:

Stingray 27 augustus 2013 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6775619)
Wie of wat of hoe is wij ?

tip:

De groene jihad ?

Micele 27 augustus 2013 16:35

Volgens deze flitspalenkaart van Europa moeten vooral Denemarken en Ierland "eerder onveilige landen" zijn:





Neuh, ze staan nu wel in de top vijf.

Tiens sinds BE het record flitspalen heeft zijn ze nog verder weggezakt sinds eerste-flitspalen-1998 van 12 naar 20-19e plaats, en voor hun flitspalen waren ze nog zo mooi aan ´t zakken van 16 naar 12. Hoe konden ze nu zo dom zijn ?

En Denemarken is zelfs (mee) top qua verkeersdoden op hun snelwegen per voertuigkilometer: die verhoging van 110 max naar 130 kmh-limiet in 2004/snelweg heeft dus geen kwaad gedaan, integendeel mss ?
Citaat:

http://internationaltransportforum.o...c/pdf/risk.pdf
Road user fatalities
Motorways per 1 billion Veh·Km
DK: 1
CH: 1
UK: 1,3
FI: 1,6
F: 1,8
D: 2
A: 2,2
Be: 2,9
Slov: 3,1
CZ: 3,4
straf hé, en dat allemaal met 10 flitspalen ... in héél Denemarken hé.: (vergelijk BE: 1857 volgens bron)
http://www.scdb.info/nl/statistik/

Is evenzomin een bewijs. ;-)

Enter 28 augustus 2013 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dower (Bericht 6774573)
De politie flitst 1000 auto's per dag op de trajectcontroles: http://www.intoverkeersrecht.be/news...tcontrole.html

Op zich vind ik die trajectcontrole geen slechte zaak, iedereen rijdt de juiste snelheid en misschien verloopt het verkeer hierdoor wat vlotter en zijn er wat minder ongelukken.

Maar elke keer ik er passeer ben ik mij er in het begin van bewust, in het midden ben ik het vergeten en tegen het einde herinner ik het me weer. Resultaat: ik heb nog nooit een boete gehad maar tis toch opletten... Iemand met t zelfde gevoel?

Het gevaar bestaat er in dat er meer op de snelheid gaat gelet worden en minder op het verkeer. Gevolg: meer ongelukken.

reservespeler 28 augustus 2013 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dower (Bericht 6774573)
De politie flitst 1000 auto's per dag op de trajectcontroles: http://www.intoverkeersrecht.be/news...tcontrole.html

Op zich vind ik die trajectcontrole geen slechte zaak, iedereen rijdt de juiste snelheid en misschien verloopt het verkeer hierdoor wat vlotter en zijn er wat minder ongelukken.

Maar elke keer ik er passeer ben ik mij er in het begin van bewust, in het midden ben ik het vergeten en tegen het einde herinner ik het me weer. Resultaat: ik heb nog nooit een boete gehad maar tis toch opletten... Iemand met t zelfde gevoel?

In Gent heeft dit niets te maken met verkeersveiligheid of vlotte doorstromming.

fbpolitics 29 augustus 2013 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6776623)
In Gent heeft dit niets te maken met verkeersveiligheid of vlotte doorstroming.

Zeer juist.
De trajectcontrole is zogezegd wegens het lawaai, dus een "constructiefout" van de ondernemer.
Men heeft in Gent de opbrengst van de pestboetes groot geblokletterd in de krant. Indien men dit geld zou gebruiken om het probleem 'lawaai' uit de weg te ruimen... Maar neen, het is kassa kassa.

En het blijft niet alleen bij dit soort praktijken in Gent. Doe maar eens een zoekopdracht naar berichten die ik heb gepost in de rubriek 'verkeer'.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be