Lincoln |
19 augustus 2004 11:53 |
"nieuwe initiatief voor integratie"
Niet alleen de vlaamse overheid moet haar best doen om vlaamingen dichter bij de marokkaanse cultuur te brengen maar ook marokkaanen moeten zelf daarvoor zorgen !!!
Citaat:
"Uit den standaard"
Inleefreizen naar MarokkoVzw Andalous dompelt Vlamingen onder in plaatselijke leefgewoontesVan onze medewerkster:
GENT - Een aantal allochtonen kwam op het idee Vlamingen mee te nemen op reis naar Marokko. Ze krijgen er een bad in de plaatselijke leefgewoontes. ,,Een Vlaamse vrouw barstte in tranen uit, de confrontatie had haar fel geraakt'', zegt Zohra Boucharafat van de initiatiefnemende vzw Andalous.
MAROKKO is een prachtig land, maar Gent is natuurlijk ook de moeite'', zegt Zohra Boucharafat (40) lachend. Ze kwam op haar zevende naar België en groeide hier op. Ze werkte in de integratiesector. ,,We zetten projecten op om Vlaamse en Marokkaanse vrouwen met elkaar te laten kennismaken. We babbelden er maar op los. Het was mijn droom om Vlamingen dichter naar Marokko te brengen, hen alles ter plaatste te laten ontdekken.'' In een vrouwenblad lanceerde ze in 2001 een kleine oproep, waarop een stroom reacties volgde. Intussen is vzw Andalous toe aan de zesde inleefreis.
,,Andalous is een verwijzing naar Andalusië waar christenen, joden en moslims destijds vreedzaam samenleefden. Het is een ideaalbeeld, zeker met de verrechtsing van vandaag. Wij werden bij onze aankomst in België nog heel gastvrij onthaald.''
Tijdens de inleefreis maken de deelnemers kennis met de Marokkaanse cultuur. ,,We hebben ginds een netwerk van familie en vrienden. Daar worden ze ontvangen, ze logeren er ook. Wij kennen de taal en kunnen tolken. We stellen een basisprogramma op, maar op vraag van de deelnemers werken we ook projecten uit. Zo bezochten we met een Vlaamse leerkracht een plaatselijk schooltje, of we legden contacten met plaatselijke muzikanten. Een vrouw barstte ooit in tranen uit omdat de confrontatie voor haar heel aangrijpend was.''
Aanvankelijk ging het enkel om vrouwen, nu werkt Andalous met gemengde groepen van maximum 12 deelnemers. Ze komen uit heel Vlaanderen. Helke Geudens (28) uit Gent reisde in april mee naar Marokko. ,,Dat was net op het moment van de oorlog in Irak. Eén keer kregen we op de markt een vijandige reactie te horen. De omstanders maakten de man vlug duidelijk dat hij ons met rust moest laten'', zegt ze.
Een uitstap naar Seffrou maakte veel indruk op haar, een ouder paar leefde er in een huis dat in de rotswand was uitgekapt. Ook ging ze met Marokkaanse vrouwen mee naar een heilige badplaats in Moulay Yacob, dat Sint-Jacobs betekent. ,,Door de koepel viel licht naar binnen, er waren zwaveldampen en mooie mozaïeken. Daartussen kon je de vrouwen en kinderen horen tateren en kwebbelen.''
De groep maakte ook kennis met de legendarische gastvrijheid. ,,Er waren de vele lekkere maaltijden op basis van couscous, de tajineschotels, de pannenkoekjes met honing en verse kaas als ontbijt. We werden volgepropt.''
Het viel haar op hoe uiteenlopend de samenleving in Marokko is. ,,Heel wat jonge Marokkaanse meisjes dragen geen hoofddoek, lopen in korte rokjes en maken zich op om 's avonds uit te gaan. De samenleving in Marokko verandert snel. De verschillen tussen de generaties zijn soms groot'', zegt ze.
Helke Geudens is onderwijzeres en liep hier stage in een school met veel Marokkaanse kinderen. ,,De inleefreis gaf me een aanknopingspunt om met hun ouders contact te leggen.'' Wie interesse heeft om mee te reizen naar Marokko van 25 september tot 2 oktober kan contact opnemen met vzw Andalous, Warandestraat 13 Gent, 09-330.91.45 (na 18 uur).
www.inleefreizen.be
19/08/2004 Hilde Pauwels
|
Ik denk dat zoals ; racisme ,een andere dergelijke fenomenen niet alleen door politiek opgelost kan worden ,ik zeg niet dat racisme alleen in europa is , maar wel overal , alleen denk ik dat het vreemde gevoel bij de mensen met vriendelijke manieren kan bestreden worden !!!
|