Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Regering-Di Rupo was nooit populairder dan nu (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191003)

WetIsWet 30 augustus 2013 06:40

Regering-Di Rupo was nooit populairder dan nu

Onder het motto 'ze zijn toch zo goed bezig', nog wat propaganda van de regimepers. Helaas geraken ze niet veel verder dan wat holle slogans.

Enkele opvallende quotes:

Citaat:

De premier ligt wel nog steeds veel beter in de markt bij de Franstaligen dan bij de Vlamingen. In het noorden van het land prijkt er een 5,5 op zijn rapport, in het zuiden een 6,5
Hoewel ik niet kan begrijpen dat er mensen hoedanook punten geven aan dit sujet dat zich verstopt in besluiteloosheid en angst, is het uiteindelijk ook maar een povere 5,9 voor de persoon Di Rupo en maar 5,5 voor zijn voltallige regering.

Citaat:

Amper 38 procent van de Vlamingen vindt dat hij opnieuw premier moet worden na de verkiezingen van mei 2014, blijkt uit dezelfde peiling. De kloof met de Walen en Brusselaars is gigantisch, want ruim 70 procent van de Franstaligen ziet hem wel weer zitten als eerste minister.
De tweespalt tussen nederlandstaligen en franstaligen wordt alsmaar groter. Ook vraag ik me af hoe het komt dat als Di Rupo zogezegd een rechts-liberaal beleid voert zoals gevraagd door de nederlandstaligen, hij zo onpopulair is in die bevolkingsgroep.

Het volledige artikel vind je hier.

abramis brama 30 augustus 2013 06:45

Wie zich in slaap heeft laten sussen zal wel weer wakker geschud worden als ze hun begroting voor 2014 gaan maken. :mrgreen:

Ze kunnen véél hete aardappels voor zich uitschuiven tot na mei 2014, maar DIE niet. :twisted:

peter1962 30 augustus 2013 06:52

Dit moet hard aankomen bij de oppositie. Ik voel een oprecht en diep medeleven met hun pijn.
Maar we kunnen het ook positief bekijken : er is dus nog véél werk voor Café Bracke & vrienden. Die kunnen het al die mensen uitleggen hoe verkeerd ze wel zijn als ze de regering wel goed vinden.
Siegfried zal blij zijn.

Distel 30 augustus 2013 06:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 (Bericht 6779853)
Dit moet hard aankomen bij de oppositie.

De regering heeft aan Vlaamse kant een minderheid. We zouden in zekere zin dus kunnen stellen dat de oppositie aan Vlaamse kant paradoxaal genoeg eigenlijk in de regering zit. En ja, dit zal hen pijn doen. En volgend jaar nog veel meer.

Knuppel 30 augustus 2013 07:05

Wie in de lagere school een goeie 5% haalt is "met de hakken over de sloot" geraakt.

Voor een premier die niet meer haalt heet dat: "Elio Di Rupo was nog nooit zo populair".

Eigenlijk klopt dat ook gezien Di Rupo in vorige peilingen niet eens met de hakken over de sloot geraakte, maar vierkant gebuisd werd.
Nog altijd trouwens, want slechts 3% ziet hem nog langer zitten als premier.

De verkiezingen naderen. Meer dan tegenvallende peilingen (die uiterst negatief uitvallen voor Di Rupo en zijn collaborateurs) in een positieve verpakking (proberen) te presenteren is dit niet. Als de media niet meer hebben dan dit om Di Rupo en de zijnen te steunen hebben we niet eens verkiezingen nodig om te weten wat dit soort 'reclame' oplevert.

Den Duisteren Duikboot 30 augustus 2013 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 6779863)
Wie in de lagere school een goeie 5% haalt is "met de hakken over de sloot" geraakt.

Zo ver ben jij nooit geraakt, denk ik.

WetIsWet 30 augustus 2013 07:10

Citaat:

Dit moet hard aankomen bij de oppositie. Ik voel een oprecht en diep medeleven met hun pijn.
Maar we kunnen het ook positief bekijken : er is dus nog véél werk voor Café Bracke & vrienden. Die kunnen het al die mensen uitleggen hoe verkeerd ze wel zijn als ze de regering wel goed vinden.
Siegfried zal blij zijn.

Welke oppositie bedoel je Peter?

De oppositie aan franstalige kant? Want enkel daar scoort hij 70%, maar spijtig genoeg is die er niet want enkel Ecolo en FDF zitten daar in de oppositie (de ene omdat ze gerold zijn, de andere omdat ze eigenlijk in de franstalige logica in een cordon zouden thuishoren).

De oppositie aan nederlandstalige kant? Naar mijn mening hebben die veel recht van vieren als slechts 1/3 de huidige bewindsploeg terug wil zien na mei 2014!

Distel 30 augustus 2013 07:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 6779863)

Voor een premier die niet meer haalt heet dat: "Elio Di Rupo was nog nooit zo populair".

Eigenlijk klopt dat ook gezien Di Rupo in vorige peilingen niet eens met de hakken over de sloot geraakte, maar vierkant gebuisd werd.
Nog altijd trouwens, want slechts 3% ziet hem nog langer zitten als premier.

De verkiezingen naderen. Meer dan tegenvallende peilingen (die uiterst negatief uitvallen voor Di Rupo en zijn collaborateurs) in een positieve verpakking (proberen) te presenteren is dit niet. Als de media niet meer hebben dan dit om Di Rupo en de zijnen te steunen hebben we niet eens verkiezingen nodig om te weten wat dit soort 'reclame' oplevert.

2

Distel 30 augustus 2013 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet (Bericht 6779866)
Welke oppositie bedoel je Peter?

De oppositie aan franstalige kant? Want enkel daar scoort hij 70%, maar spijtig genoeg is die er niet want enkel Ecolo en FDF zitten daar in de oppositie (de ene omdat ze gerold zijn, de andere omdat ze eigenlijk in de franstalige logica in een cordon zouden thuishoren).

De oppositie aan nederlandstalige kant? Naar mijn mening hebben die veel recht van vieren als slechts 1/3 de huidige bewindsploeg terug wil zien na mei 2014!

Dat is nu eenmaal de Belgische reflex: we doen of we de 800 pound gorilla in het midden van de kamer niet zien zitten, en alles zal wel vanzelf opgelost geraken. En ondertussen brengen we de Grote Goednieuwsshow aan iedereen die het wilt horen en vooral ook aan iedereen die het niet wilt horen.

Het Oosten 30 augustus 2013 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet (Bericht 6779848)
Onder het motto 'ze zijn toch zo goed bezig', nog wat propaganda van de regimepers. Helaas geraken ze niet veel verder dan wat holle slogans.

Enkele opvallende quotes:

Hoewel ik niet kan begrijpen dat er mensen hoedanook punten geven aan dit sujet dat zich verstopt in besluiteloosheid en angst, is het uiteindelijk ook maar een povere 5,9 voor de persoon Di Rupo en maar 5,5 voor zijn voltallige regering.

De tweespalt tussen nederlandstaligen en franstaligen wordt alsmaar groter. Ook vraag ik me af hoe het komt dat als Di Rupo zogezegd een rechts-liberaal beleid voert zoals gevraagd door de nederlandstaligen, hij zo onpopulair is in die bevolkingsgroep.

Het volledige artikel vind je hier.

Gezien de moeilijke toestand toen ze begonnen en de economische crisis die niet van de minste is, vind ik dat de dames en heren van deze regering vrij goed hebben gepresteerd. Niemand had dit voor mogelijk gehouden.

Knuppel 30 augustus 2013 07:17

Citaat:

Dat de Vlamingen de inspanningen van Di Rupo appreciëren, wil nog niet zeggen dat ze hem een tweede termijn gunnen. Maar 38 procent van de Vlamingen vindt dat hij opnieuw premier moet worden na de verkiezingen van mei 2014.

De kloof met de Walen en Brusselaars is gigantisch, want ruim 70 procent van de Franstaligen ziet hem wel weer zitten als eerste minister.

Dat de Vlamingen Di Rupo nooit eerder een zo goed waarderingscijfer geven, maar tegelijkertijd stellen dat ze hem niet terug willen als premier is mogelijk te verklaren door het feit dat ze na de verkiezingen per se terug een Vlaming aan het roer van het land willen zien staan.

En vermits Di Rupo niet één stem van een Vlaming nodig heeft.....
Krijgen ze hem heel waarschijnlijk nog eens in de maag gesplitst. Een "evenwicht" van 50% in de federale regering is immers niet langer nodig. Toch niet voor de Vlaamse meerderheid....

Petertje en zijn "democraten" kunnen dus hoopvol naar de Belgische toekomst kijken.

De schoofzak 30 augustus 2013 07:20

Er staan een paar uitgebreide voetnota's onder het rapport, bijvoorbeeld in
De Standaard van vandaag:

COMMENTAAR: DIEPER VALLEN KAN NIET MEER

GUY TEGENBOS

Citaat:

De schande bestaat er niet alleen in dat ze onbekwaam is om te beslissen, maar dat ze ook
blijft weigeren de bekwaamste kandidaten te
nemen
. De zes partijen willen die functies
plat politiek onder elkaar verdelen.
Het gaat dus niet over goed bestuur, het gaat
over postjes uitdelen en het overheidsapparaat
laten bezetten door eigen vriendjes.

Naast deze dubbele schande werd deze zaak
ook nog een klucht:
de zes partijen hadden
een headhuntersbureau veel overheidsgeld
betaald om een schijn van onpartijdigheid te
wekken, maar dat mislukte toen bleek dat
toch een kandidaat was doorgelaten die niet
eens aan de formele voorwaarden voldeed.
De laatste dagen blijken de ambities wat af te
zwakken: de partijen laten merken dat ze niet
noodzakelijk de eigen kandidaat benoemd
willen zien, als ‘die van de ander’ maar niet
benoemd wordt.
Men zoekt nu naar kandidaten waartegen
het minst politieke
weerstand bestaat.

Maar dat is ook een methode
die garandeert dat niet de
meest bekwame kandidaat
wordt gekozen.
De coalitie kan in dit dossier
niets goeds meer doen. Wat
ze ook doet, het zal niet in het
algemeen belang zijn
en daar
ook niet op lijken.Wie benoemd wordt, zal bij
niemand geloofwaardigheid hebben of vertrouwen
wekken, twee eigenschappen die nodig
zijn om een goed manager te zijn.
De coalitie moet dit schandelijk proces afbreken,
zich erbij neerleggen dat zij niet zal benoemen
en dat haar eigen lievelingen het niet
zullen halen; ze moet een nieuwe procedure
starten en haar eigen neutraal selectiebureau
Selor de beste kandidaten laten zoeken, en de
beslissing overlaten aan de volgende regering
.

Txiki 30 augustus 2013 07:24

Ze zeggen er toch nooit bij wát ze precies gevraagd hebben en hoeveel mensen effectief geantwoord hebben. Nooit iets over de methode en de ruis daarop.

Hoe dan ook: wie ligt daar van wakker? Goede waar behoeft geen krans.

vlijmscherp 30 augustus 2013 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6779849)
Wie zich in slaap heeft laten sussen zal wel weer wakker geschud worden als ze hun begroting voor 2014 gaan maken. :mrgreen:

Ze kunnen véél hete aardappels voor zich uitschuiven tot na mei 2014, maar DIE niet. :twisted:

bwa, die begroting, dat komt wel in orde hoor. Uiteindelijk is dat maar wat cijfertjes op papier zetten.

maar de topbenoemingen, daar gaan ze zich nog serieus op verkijken! Blijkbaar, volgens La Libre toch, zit het probleem bij de Vlaamse partijen.

Zou niet zo onlogisch zijn, die weten dat hun macht aan het breken is en willen nog wat postjes binnen halen.

reservespeler 30 augustus 2013 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 6779865)
Zo ver ben jij nooit geraakt, denk ik.

Gaan we persoonlijk worden?

Het Oosten 30 augustus 2013 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6779876)
Er staan een paar uitgebreide voetnota's onder het rapport, bijvoorbeeld in
De Standaard van vandaag:

COMMENTAAR: DIEPER VALLEN KAN NIET MEER

GUY TEGENBOS

Ja maar ja, men vindt altijd iets om te bekritiseren. En verre van mij om te zeggen dat deze Federale regering volmaakt is. Dat is ze dus niet. Maar de Vlaamse regering is dit maar evenmin.

Maar al bij al heeft deze federale regering bergen werk verzet in een vrij korte tijd: ons land weer kredietwaardig gemaakt, heeft ze hete communautaire dossiers durven aanpakken en oplossen, de crisis draaglijk proberen te maken voor zoveel mogelijk mensen en toch grote besparingen doorgevoerd, de electriteitsmaatschappijen aangepakt, de asielprocedure in betere banen geleid, het archaïsch onderscheid tussen arbeiders en bedienden afgeschaft, een massa bevoegdheden en geld getransfereerd naar de gewesten, en ga zo maar door.

Men moet het toch wel allemaal doen. Niet alles lukt altijd in een coalitieregering. Natuurlijk, vanachter een bureau als journalist dingen afbreken, is gemakkelijk. En schreeuwen op een forum dat niets deugt, is nog gemakkelijker.

Zijn bestuursverantwoordelijk opnemen, dat is al heel wat moeilijker, maar het heeft dan wel zijn verdienste. Wie Federaal niets doet zoals de NVA, kan niets verkeerds doen, maar helaas ook niets goeds!

Zo, en nu ga ik op vakantie. Maar ik kom terug. Goed uitgerust voor de... 'Big Battle' van 2014.

Bad Attila 30 augustus 2013 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door WetIsWet (Bericht 6779848)

probleem zijn vooral de racistische, imperialistische Vlamingen die het niet kunnen verkroppen dat een homoseksuele allochtoonse Franstalige, Eerste Minister is. :-P

spabert 30 augustus 2013 07:42

Citaat:

Siegfried zal blij zijn.

2
uiteraard ;-)

vlijmscherp 30 augustus 2013 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6779892)
probleem zijn vooral de racistische, imperialistische Vlamingen die het niet kunnen verkroppen dat een homoseksuele allochtoonse Franstalige, Eerste Minister is. :-P

bwa, dat is hooguit 5% van de bevolking, waarom zouden we daar rekening moeten mee houden?

ouwe knar 30 augustus 2013 07:44

liegen ze daar in t oosten allemaal zo =het onderscheid tussen arbeiders en bedienden weggewerkt ,dus ik gaals ex arbeider evenveel pensioen krijgen ,ik kijk er naar uit

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be