Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Anglicismen an sich steeds meer bon ton (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191007)

Effect 30 augustus 2013 09:24

Anglicismen an sich steeds meer bon ton

Citaat:

Het aantal Engelse leenwoorden in onze taal is het afgelopen jaar met tien procent gestegen. Taalkundigen maken zich zorgen.

Jan Dijkstra, neerlandicus aan de Vrije Universiteit, vindt de toename onwenselijk: “Woorden van Nederlandse origine vormen niet alleen de crème de la crème van ons vocabulaire maar ook het pièce de résistance van onze contemporaine couleur locale. Door de saillante entree van Engelse leenwoorden is het cachet van onze flux de bouche op zijn retour: het prestige van het Nederlands pur sang is passé.”

Volgens Dijkstra is er te weinig respect voor de moedertaal: “Het is bon ton om Amerikaanse termen en passant in ons repertoire op te nemen, zonder te zoeken naar Nederlandstalige remplaçanten. Enfin, dat notoire dedain voor de eigen taal is au fond het echec van ons nationale discours.”

Mensen die het tij pogen te keren, krijgen met weerstand te maken: “Du moment dat je sans rancune een cordon sanitaire voor anglicismen bepleit, word je en plein public als larmoyant enfant terrible avant la lettre weggebonjourd door de éminence grise. Mocht deze misère een fait accompli blijken, soit. Toch blijf ik cordon bleu hopen op een renaissance van linguïstische grandeur.”

Ook taalkundige Wim Bakker is bezorgd: “Het is zum kotzen. Angelsaksische spielerei an sich is sowieso salonfähig geworden en een hetze tegen die kitsch lijkt überhaupt niet eens in frage. Einzelgängers die er anders over denken, worden rücksichtslos kaltgestellt.”

Bakker vindt het onzin dat onze taal geen bezieling zou hebben: “Volgens sommigen heeft het Nederlands geen schwung, maar dat is quatsch. Ik krijg een unheimisch gevoel bij het hineininterpretieren van onze leitkultur en dat is echt geen weltschmerz voor de bühne.”

Gijs Jans, leraar Noors in Waalwijk, is minder pessimistisch: “Personlig denk ik dat het Nederlands kraftig nok is om invloeden fra utlandet te vær.”
bron

Meningen?

De schoofzak 30 augustus 2013 09:36

Mensen die pogen het tij te keren ... staat in het artikel.

Zo'n grondstroom houdt gij niet tegen.
Nog niet zo lang geleden was de grondstroom in Vlaanderen om te verfransen.
(voorbeeld: het dialect in West-Vlaanderen voor lift is ascenseur)

Wie of wat heeft dat (een beetje) gestopt ?

Als je kleinkind zegt dat je 'cool' bent, dan lach je daar mee.
Maar zelf ga je toch niet systematisch spreken van webstek en van t-hemdje ... of soortgelijk geroep in de woestijn.

.

quercus 30 augustus 2013 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6780010)
bron

Meningen?

Citaat:

Jan Dijkstra, neerlandicus aan de Vrije Universiteit, vindt de toename onwenselijk: “Woorden van Nederlandse origine vormen niet alleen de crème de la crème van ons vocabulaire maar ook het pièce de résistance van onze contemporaine couleur locale. Door de saillante entree van Engelse leenwoorden is het cachet van onze flux de bouche op zijn retour: het prestige van het Nederlands pur sang is passé.”
Tja, zo te lezen wil Dijkstra die anglicismen zo snel mogelijk vervangen door gallicismen. Je zou voorwaar beginnen denken dat Dijkstra "ne Brusseleir" is.

peter1962 30 augustus 2013 09:36

Leuke satire, maar hoort eerder in K & K thuis. :-)

Another Jack 30 augustus 2013 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6780029)
Tja, zo te lezen wil Dijkstra die anglicismen zo snel mogelijk vervangen door gallicismen. Je zou voorwaar beginnen denken dat Dijkstra "ne Brusseleir" is.

Het is een grap, quercus...
Lees het volgende stukje van die andere prof...

Amon_Re 30 augustus 2013 09:40

Meh

quercus 30 augustus 2013 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6780033)
Het is een grap, quercus...
Lees het volgende stukje van die andere prof...

Dat was ook de bedoeling van mijn repliek. Maar ja... :roll:

Bad Attila 30 augustus 2013 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6780038)

You failed!

Effect 30 augustus 2013 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 6780038)

Met open ogen erin getuimeld :roll:

Goudbever 30 augustus 2013 11:10

Die Peter de Roover is zo een sukkel die webstek of verbonden met het internet zegt

quercus 30 augustus 2013 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6780090)
You failed!

I leave you with that opinion.

quercus 30 augustus 2013 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6780179)
Met open ogen erin getuimeld :roll:

Als je vindt dat je van die mening deugd hebt, dan wil ik je dat wel gunnen... :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be