Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Eén Waal op de vijf betaalt geen verkeersbelasting (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191104)

De schoofzak 2 september 2013 06:14

Eén Waal op de vijf betaalt geen verkeersbelasting
 
Eén Waal op de vijf betaalt geen verkeersbelasting.

De Schoof zegt dat niet, De Standaard zegt dat. Op gezag van de Waalse ministers zelf, die nu controlerend personeel aanwerven.
En die Waalse ministers leggen de schuld bij ..... de federale gasten.

Koet bezig. Praktigge organisatioon, onze état.

Betaal maar, flamand.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130902_00719299


Citaat:

Zowat 20 procent van de Walen betaalt geen verkeersbelasting, waardoor het gewest naast een pak inkomsten grijpt. Dat schrijven de kranten van de groep Sudpresse maandag. Minister van Begroting André Antoine (cdH) neemt maatregelen om daar paal en perk aan te stellen.

De minister kreeg van zijn collega’s een budget van een miljoen euro toegezegd waarmee hij een twintigtal ambtenaren kan aanwerven en een tiental wagens kan kopen. De auto’s worden uitgerust met nummerplaatscanners, waarmee ze wanbetalers kunnen opsporen. Bedoeling is een akkoord te sluiten met staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet, om toegang te krijgen tot de gegevens van de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).

'Het aantal goede betalers daalt. Steeds minder Walen betalen de verkeersbelasting', legt Antoine uit. 'De fout ligt onder andere bij de federale administratie, die de belasting int voor rekening van de gewesten. Ze is er minder in geïnteresseerd. We moeten antwoord bieden, in naam van de fiscale rechtvaardigheid'.

Vanaf januari zijn de gewesten bevoegd voor de inning van de taks. De jacht op wanbetalers moet volgend jaar en in 2015 telkens 25 miljoen euro in het laatje brengen.

Scherven A. Mok 2 september 2013 06:25

Dat is wel een serieus verschil met Vlaanderen. Bij ons is dat maar 5 %. Dat is een verschil van 75 %.

Snerror 2 september 2013 06:28

Eerlijkheid en correctheid zijn voorwaarden om welvaart te creëren.

De schoofzak 2 september 2013 06:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6784594)
Dat is wel een serieus verschil met Vlaanderen. Bij ons is dat maar 5 %. Dat is een verschil van 75 %.

Aha, bewijzen van omgekeerde transferten !
Machtig interessant.

Mail direct naar de Waalse regering, dat ze stoppen met die vuile controlerende ambtenaren aan te werven.

.

Scherven A. Mok 2 september 2013 06:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6784598)
Aha, bewijzen van omgekeerde transferten !
Machtig interessant.

Mail direct naar de Waalse regering, dat ze stoppen met die vuile controlerende ambtenaren aan te werven.

.

Wat hebben transfers daar nu weer met te maken ? De federale overheid int maar het is niet via een verdeelsleutel dat ze uitbetaalt. Minder mensen die betalen is minder geld dat de regionale overheid ontvangt.
En misschien dat er tussen Vlaanderen en Wallonië niet eens een verschil is in absolute cijfers daar Vlaanderen rijken en bevolkter is.

De schoofzak 2 september 2013 06:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6784604)
Wat hebben transfers daar nu weer met te maken ? De federale overheid int maar het is niet via een verdeelsleutel dat ze uitbetaalt. Minder mensen die betalen is minder geld dat de regionale overheid ontvangt.
En misschien dat er tussen Vlaanderen en Wallonië niet eens een verschil is in absolute cijfers daar Vlaanderen rijken en bevolkter is.

Dat lijkt me de meest logische organisatiewijze. Alhoewel, het zou leuk zijn om nog een ommetje via Europa in te bouwen.

Ernstig nu,
al een geluk dat de Waalse regering aangepord wordt om de zaken te controleren ... want anders.

De meest simpele organisatievorm:
De Waalse regering bevoegd maken voor het geheel van die bevoegdheid, en dan kunnen ze dat geheel zodanig organiseren dat er veel efficiënter gecontroleerd kan worden.

.

Scherven A. Mok 2 september 2013 06:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6784611)
Dat lijkt me de meest logische organisatiewijze. Alhoewel, het zou leuk zijn om nog een ommetje via Europa in te bouwen.

Ernstig nu,
al een geluk dat de Waalse regering aangepord wordt om de zaken te controleren ... want anders.

De meest simpele organisatievorm:
De Waalse regering bevoegd maken voor het geheel van die bevoegdheid, en dan kunnen ze dat geheel zodanig organiseren dat er veel efficiënter gecontroleerd kan worden.

.

De meest simpele organisatievorm : schaf de regio's af.

reservespeler 2 september 2013 06:50

Ik begrijp dat niet.
Je koopt een auto.
Je sluit een verzekering af.
Met deze verzekering vraag je een inschrijving eneen kentekenbewijs aan.
Indien er niet betaald wordt, verzekering of taks, dan is het toch maar een kleine moeite om de politie met een wielklem op pad te sturen om deze wanbetaler zijn auto te blokeren of in beslag te nemen.

Het verhaal van zolang de auto niet op de openbare weg .... klopt niet.
Zolang je het kentekenbewijs niet terugstuurd naar de dienst inschrijvingen voertuigen, wordt je geacht en verzekering en taks te betalen.

Met andere woorden, extra personeel met scanners en dergelijke toestanden zijn absoluut niet nodig, een simpele link of verbinding met de diensten is voldoende.

En begin vooral niet over schending van privacy

De schoofzak 2 september 2013 06:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6784615)
Ik begrijp dat niet.
Je koopt een auto.
Je sluit een verzekering af.
Met deze verzekering vraag je een inschrijving eneen kentekenbewijs aan.
Indien er niet betaald wordt, verzekering of taks, dan is het toch maar een kleine moeite om de politie met een wielklem op pad te sturen om deze wanbetaler zijn auto te blokeren of in beslag te nemen.

Het verhaal van zolang de auto niet op de openbare weg .... klopt niet.
Zolang je het kentekenbewijs niet terugstuurd naar de dienst inschrijvingen voertuigen, wordt je geacht en verzekering en taks te betalen.

Met andere woorden, extra personeel met scanners en dergelijke toestanden zijn absoluut niet nodig, een simpele link of verbinding met de diensten is voldoende.

En begin vooral niet over schending van privacy

2

.

Bad Attila 2 september 2013 06:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6784611)
De meest simpele organisatievorm:
De Waalse regering bevoegd maken voor het geheel van die bevoegdheid, en dan kunnen ze dat geheel zodanig organiseren dat er veel efficiënter gecontroleerd kan worden.

.

Blijkbaar vanaf januari, als ik uw gelinkt artikel mag geloven. ;-)

De schoofzak 2 september 2013 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 6784622)
Blijkbaar vanaf januari, als ik uw gelinkt artikel mag geloven. ;-)

Citaat:

Bedoeling is een akkoord te sluiten met staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet, om toegang te krijgen tot de gegevens van de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).
Doen ze dan al die moeite, zoveel ambtenaren aanwerven en auto's kopen, voor nog vijf maanden ?

De Franstaligen wilden de DIV niet aan de gewesten/gemeenschappen geven; dat is de enige reden van de onnodig moeilijke organisatie.

.

HRobin 2 september 2013 07:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6784614)
De meest simpele organisatievorm : schaf de regio's af.

En het afschaffen van de regio's/gewesten zal leiden tot de meeste simpele organisatievorm?

Zou toch moeten, maar die verdomde wafelijzerpolitiek-mentaliteit moet er dan ook uit ;-)

Scherven A. Mok 2 september 2013 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6784615)
Ik begrijp dat niet.
Je koopt een auto.
Je sluit een verzekering af.
Met deze verzekering vraag je een inschrijving eneen kentekenbewijs aan.
Indien er niet betaald wordt, verzekering of taks, dan is het toch maar een kleine moeite om de politie met een wielklem op pad te sturen om deze wanbetaler zijn auto te blokeren of in beslag te nemen.

Het verhaal van zolang de auto niet op de openbare weg .... klopt niet.
Zolang je het kentekenbewijs niet terugstuurd naar de dienst inschrijvingen voertuigen, wordt je geacht en verzekering en taks te betalen.

Met andere woorden, extra personeel met scanners en dergelijke toestanden zijn absoluut niet nodig, een simpele link of verbinding met de diensten is voldoende.

En begin vooral niet over schending van privacy

Je koopt een tweede hands wagen en niemand weet dat. De administratieve diensten weten enkel dat iemand z'n platen heeft ingeleverd of een andere auto heeft gekocht indien alles in orde wordt gebracht. De oude auto kan naar het buitenland zijn geëxporteerd of op een autokerkhof geëindigd of zijn door verkocht aan iemand die al of niet verzekeringen en taksen betaald. In ons land staat de nummerplaat op naam van een persoon en niet op naam van de wagen. In sommige andere landen hoort bij elke wagen een nummerplaat. Verandert de wagen van eigenaar dan gaat de nummerplaat mee.

Scherven A. Mok 2 september 2013 07:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HRobin (Bericht 6784633)
En het afschaffen van de regio's/gewesten zal leiden tot de meeste simpele organisatievorm?

Zou toch moeten, maar die verdomde wafelijzerpolitiek-mentaliteit moet er dan ook uit ;-)


Ja dat wordt tijd ja. 't Is een schande dat geschipper en geruzie tussen West-Vlaanderen en Antwerpen.

Bad Attila 2 september 2013 07:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6784632)
Doen ze dan al die moeite, zoveel ambtenaren aanwerven en auto's kopen, voor nog vijf maanden ?

Ik vermoed dat dat te maken heeft met fiscale jaren.

Citaat:

De Franstaligen wilden de DIV niet aan de gewesten/gemeenschappen geven; dat is de enige reden van de onnodig moeilijke organisatie.

.
Ik ken daar niks van, dus weet ik of dit een goed of slecht idee zou zijn...

reservespeler 2 september 2013 07:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6784635)
Je koopt een tweede hands wagen en niemand weet dat. De administratieve diensten weten enkel dat iemand z'n platen heeft ingeleverd of een andere auto heeft gekocht indien alles in orde wordt gebracht. De oude auto kan naar het buitenland zijn geëxporteerd of op een autokerkhof geëindigd of zijn door verkocht aan iemand die al of niet verzekeringen en taksen betaald. In ons land staat de nummerplaat op naam van een persoon en niet op naam van de wagen. In sommige andere landen hoort bij elke wagen een nummerplaat. Verandert de wagen van eigenaar dan gaat de nummerplaat mee.

Leg mij dat eens uit.
Er is een nummerplaat, er wordt geen taks betaald, dat is optreden door Politiediensten.
Met een valse nummerplaat, gemaakt in een garage, rij je normaal gezien geen week rond vooraleer je op de bon staat.
Zelf meegemaakt omdat een klojo in de garage de voorste nummerplaat achter gemonteerd had (herstelling voor en achterbumper na een kleine, lichte kettingbotsing).

Garry 2 september 2013 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6784615)
Ik begrijp dat niet.
Je koopt een auto.
Je sluit een verzekering af.
Met deze verzekering vraag je een inschrijving eneen kentekenbewijs aan.
Indien er niet betaald wordt, verzekering of taks, dan is het toch maar een kleine moeite om de politie met een wielklem op pad te sturen om deze wanbetaler zijn auto te blokeren of in beslag te nemen.

Het verhaal van zolang de auto niet op de openbare weg .... klopt niet.
Zolang je het kentekenbewijs niet terugstuurd naar de dienst inschrijvingen voertuigen, wordt je geacht en verzekering en taks te betalen.

Met andere woorden, extra personeel met scanners en dergelijke toestanden zijn absoluut niet nodig, een simpele link of verbinding met de diensten is voldoende.

En begin vooral niet over schending van privacy

2

De schoofzak 2 september 2013 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6784614)
De meest simpele organisatievorm : schaf de regio's af.

We gaan geen onnozele taalspelletjes spelen.

Ik zou nu kunnen zeggen:
ok, dat is het.
We schaffen de regio's af en we schaffen ook b. af.
Dan hebben we in Benelux de volgende landen die zeer goed samenwerken, en hierna opgesomd van klein naar groot: Luxemburg, Wallonië, Vlaanderen en Nederland.

Politiek-ernstig gesproken: er is geen enkele tendens om terug in de richting van de unitaire staat te gaan.

.

manta 2 september 2013 07:54

Het meest verbazende is dat ze het geld bij zichzelf beginnen te zoeken.
Teken aan de wand dat ze zich aan 't voorbereiden zijn om op eigen benen te staan.

Garry 2 september 2013 07:56

En ik wil een VLAAMSE nummerplaat. Of de Walen nu betalen of niet kan mij geen moer schelen. Het interesseert me evenmin of de Engelse in Engeland betalen of niet of , of de Franse in Frankrijk betalen of niet. Zolang onze rijtaks maar naar Vlaanderen gaat.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be