Micele |
5 september 2013 12:00 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
(Bericht 6788962)
Ben zelf iemand die graag wat te snel zal rijden, maar zeggen dat snelheid geen killer is zal er toch ferm naast zijn.
Mijn gedacht, bijna alle dodelijke ongevallen en zeker van jonge mensen ligt aan hun snelheid.
En sommigen (en heel veel sommigen) kunnen heel snel rijden maar kunnen niet zo goed rijden.
Met dikwijls rampzalige gevolgen.
En niet te vergeten, dikwijls op snelheidsremmers.
|
Samengevat: je wilt je graag doodrijden ( te snel), maar omdat je wat ouder bent lukt het maar niet ? :roll:
Hoge snelheid "doodt" niet, onaangepaste snelheid "kan" wel de (hoofd) oorzaak zijn.
Bvb in deelstaat Baden-Württemberg (met de hoogste snelheidslimieten) is gemiddeld over 5 jaren(´01-´05) onaangepaste snelheid van de bestuurder bij 21,5 % van alle letselongevallen ( alle wegen) ongevaloorzaak:
Citaat:
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/un...egistriert.pdf page 2
Unfallursachen * bei VU - PERS
Prozentuale Verteilung der Unfallursachen bezogen auf "Fehlverhalten der Fahrzeugführer" = 100 %
... 2001 % 2002 % 2003 % 2004 % 2005 %
Geschwindigkeit (Ursachen-Nr.: 12 - 13)
11.318 21,3 10.650 20,6 10.949 21,5 10.828 22,0 10.641 22,1
* = Die Zahl der Unfallursachen ist größer als die Zahl der Unfälle, da einem Unfall mehrere Ursachen zugrunde liegen können.
|
Uw gedacht ligt er dus heel ferm naast.
Zoals je ziet registreert men daar de ongevaloorzaken wel degelijk, men registreert daar zelf de ongevallen met enkel materiële schade (page 1 van pdf). In Belgie wordt "oorzaak snelheid" NIET geregistreerd door de politie, ook ongevallen met enkel materiële schade worden hier NIET geregistreerd door de politie.
Citaat:
http://www.hbvl.be/limburg/hasselt/1...-snelheid.aspx
Hasseltse politierechter: "160km/u is geen onaangepaste snelheid"
20/02/'09
Een snelheid van 160 km/u op de autosnelweg is volgens een Hasseltse politierechter geen onaangepaste snelheid, want in Duitsland mag het immers ook. Het gaat om het vonnis van een dodelijk ongeval in 2007.
De rechter gaf de beklaagde negen maanden voorwaardelijk en legde een rijverbod van zeven maanden op.
Geen verkeer
In december 2007 reed de beklaagde dronken en met een snelheid van minstens 160 km/u achterop de wagen van het slachtoffer in. De politierechter vindt nu dat die snelheid niet overdreven was, omdat er geen ander verkeer in de buurt was.
"Het enkele feit dat de beklaagde zijn voertuig bestuurde met een snelheid van minstens 160 km/u levert niet het bewijs dat hij zijn voertuig bestuurde met een aan de concrete verkeerssituatie onaangepaste snelheid", staat te lezen in het vonnis.
|
Enkel op auto- en snelwegen in Nederland (120 kmh wegen) is "toedracht te snel rijden" met grote afstand de MINSTE oorzaak van dodelijke ongevallen en dit over een periode van 6 jaar (1998-2003) :
http://www.rijksoverheid.nl/document...eersdoden.html
open de pdf en lees:
Citaat:
Van geen van deze factoren kan dus worden aangetoond dat dit de oorzaak is van de stijging van het aantal doden op 120 km-wegen.
Toedrachten van ongevallen waarbij de verkeersdoden op 120 km/uur wegen vielen.
1998 1999 2000 2001 2002 2003
Totaal op alle 120 km/uur wegen
57 59 77 64 68 89
Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen,
verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen)
17 10 25 14 28 19
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden
4 3 0 6 0 17
Onvoldoende of juist teveel rechts rijden
4 11 10 9 7 6
Onvoldoende afstand bewaren
3 2 5 6 4 9
Te snel rijden
2 3 2 0 1 3
Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen
2 6 7 7 1 4
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg,
slaap/ziekte)
1 7 6 1 5 6
Onbekend/geen toedracht
24 17 22 21
|
|