Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Verfransing afremmen door te stoppen met Frans taalonderwijs in Vlaanderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191315)

Turkse Nederlander 7 september 2013 12:51

Verfransing afremmen door te stoppen met Frans taalonderwijs in Vlaanderen

Doordat de meeste Vlamingen Frans spreken, kunnen alle Walen met hun Frans terecht in de Vlaamse gebieden. Dit vormt voor hun dus geen stimulans om Nederlands te leren. Als niemand in de Vlaamse gebieden Frans spreekt, dan dwing je de Walen om een andere taal te spreken. Vooral in de grensgebieden is het belangrijk dat de Vlamingen geen Frans spreken om het Nederlands te beschermen. Frans is gewoon geen belangrijke taal in de wereld dus het is ook niet nodig om die taal te leren.

rafkaf 7 september 2013 12:52

:thumbsup:

circe 7 september 2013 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 6792559)
Doordat de meeste Vlamingen Frans spreken, kunnen alle Walen met hun Frans terecht in de Vlaamse gebieden. Dit vormt voor hun dus geen stimulans om Nederlands te leren. Als niemand in de Vlaamse gebieden Frans spreekt, dan dwing je de Walen om een andere taal te spreken. Vooral in de grensgebieden is het belangrijk dat de Vlamingen geen Frans spreken om het Nederlands te beschermen. Frans is gewoon geen belangrijke taal in de wereld dus het is ook niet nodig om die taal te leren.

neen daar ben ik geen voorstander van.

Wel vind ik dat Engels sowieso de tweede taal zou moeten zijn, met Frans als derde. Duits en Spaans zijn nochtans grotere talen dan Frans (Duits zeker, vermits dat de lingua Franca van Oost-Europa geworden is).
Dan toch maar Duits als derde taal, en Frans 4de.

Als de Franstaligen een gelijkaardige oefening doen, kunnen we netjes met elkaar communiceren in het Engels. iedereen content.

Turkse Nederlander 7 september 2013 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6792572)
neen daar ben ik geen voorstander van.

Wel vind ik dat Engels sowieso de tweede taal zou moeten zijn, met Frans als derde. Duits en Spaans zijn nochtans grotere talen dan Frans (Duits zeker, vermits dat de lingua Franca van Oost-Europa geworden is).
Dan toch maar Duits als derde taal, en Frans 4de.

Als de Franstaligen een gelijkaardige oefening doen, kunnen we netjes met elkaar communiceren in het Engels. iedereen content.

Frans als vierde taal is misschien ook een goede keuze. In Nederland krijg je op de middelbare school 3 uur per week Frans en vanaf het derde jaar is het een keuze vak. Niet genoeg om de taal goed te leren spreken.

Brakelaar 7 september 2013 13:20

Citaat:

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

mvd 7 september 2013 13:24

Citaat:

Akkoord. Maar dat komt er nooit door. Vic Van Aelst heeft ooit eens iets gelijkaardigs gezegd, hij werd door de 'nationalisten' van N-VA terug gefloten.

Turkse Nederlander 7 september 2013 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6792618)
Akkoord. Maar dat komt er nooit door. Vic Van Aelst heeft ooit eens iets gelijkaardigs gezegd, hij werd door de 'nationalisten' van N-VA terug gefloten.

Krijgen alle Waalse kinderen ook Nederlands taalonderwijs? Als Walen geen Nederlands taalonderwijs krijgen, dan ook geen Frans taalonderwijs voor Vlamingen. Dat is toch meer dan logisch?

Henri1 7 september 2013 13:44

Citaat:

U bent door deze uitspraak onsterfelijk geworden.

Henri1 7 september 2013 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brakelaar (Bericht 6792613)
:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Van u had ik niets anders verwacht.

Henri1 7 september 2013 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 6792649)
Krijgen alle Waalse kinderen ook Nederlands taalonderwijs? Als Walen geen Nederlands taalonderwijs krijgen, dan ook geen Frans taalonderwijs voor Vlamingen. Dat is toch meer dan logisch?

JA.

Turkse Nederlander 7 september 2013 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 6792653)
JA.

Net zo veel als dat Vlamingen Franstalig onderwijs krijgen? Waarom bestaat dan de indruk dat de Waloniers veel slechter Nederlands spreken dan dat Vlamingen Frans spreken?

BonBon 7 september 2013 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander (Bericht 6792658)
Net zo veel als dat Vlamingen Franstalig onderwijs krijgen? Waarom bestaat dan de indruk dat de Waloniers veel slechter Nederlands spreken dan dat Vlamingen Frans spreken?

Natuurlijk krijgen ze geen Nederlandse les, meestal enkel in het middelbaar als keuzevak. In Vlaanderen krijgen we Frans vanaf de kleuterklas.

Nederlanders begrijpen dat niet als ik ze dat zeg, voor hen zou het logisch zijn dat beide kanten elkaars taal zou leren.

Snerror 7 september 2013 13:58

Citaat:

JA.

Dus moeten we besluiten dat ze respectloos en van slechte wil zijn.

mvd 7 september 2013 14:01

Citaat:

JA.

Nee

circe 7 september 2013 14:02

Citaat:

JA.

NEEN!

Sinds wanneer is Nederlands de verplichte tweede taal in de franstalige gemeenschap?

Everytime 7 september 2013 14:05

Citaat:

Als u zo denkt, wat moet u dan van het Nederlands denken?

mvd 7 september 2013 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 6792683)
Als u zo denkt, wat moet u dan van het Nederlands denken?

Nederlands is onze taal, pipo. De tweede taal zou in Vlaanderen beter Engels worden, en daarna misschien Spaans of Duits.

Everytime 7 september 2013 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6792618)

Vic Van Aelst is een bekrompen man die Franstaligen niet kan verdragen. Op de VRT zei hij dat zich "ongerust" met al die Franstaligen in Asse, Zellik, Ninove, Aalst, enz.................voelde - "Ze zitten overal" - alsof dit het einde van de wereld was. Wat een Van Aelst moet begrijpen, is dat iedereen het recht heeft te gaan leven waar hij/ze wil.

Yuan Ching Hsu 7 september 2013 14:22

Er was een tijd dat Vlamingen trots waren op hun talenknobbel. Kortzichtig regionalisme dreigt ons dommer te maken. We hebben drie landstalen. Ik vind dat alle Belgen alle drie de talen zouden moeten leren. Engels kan men er nog bij nemen als vierde taal.

Als ik me in internationaal gezelschap bevind, ben ik trots dat ik naast mijn moedertaal behoorlijk wat Frans en Duits en Engels spreek.

Everytime 7 september 2013 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6792686)
Nederlands is onze taal, pipo. De tweede taal zou in Vlaanderen beter Engels worden, en daarna misschien Spaans of Duits.

Waarom? Door de blinde haat vanwege een bepaalde Vlaanderen tegenover het Frans en de Franstaligen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be