Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   GAS-boete voor alcoholconsumptie op openbare weg in Antwerpen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191318)

Yuan Ching Hsu 7 september 2013 14:15

GAS-boete voor alcoholconsumptie op openbare weg in Antwerpen

Heel wat gedoe over 75 euro boete voor iedereen die een jointje durft te roken in Antwerpen. Veel tegenstanders vragen waarom niets wordt gedaan tegen het alcoholgebruik in het openbaar in Antwerpen.

Dit gebeurt echter al lang. Al sinds 2011 (voor de NVA dus) wordt alcoholgebruik in Antwerpen bestraft op bepaalde plaatsen (vooral het centrum) met een GAS-boete. Je kan al een boete krijgen wanneer je bijvoorbeeld aan het station rondloopt met een geopend blikje bier.

Ik heb de politie al vaak zien optreden, meestal tegen daklozen (ook ongeopende blikjes worden dan afgenomen). Maar vrienden van mij zijn ook al beboet geweest omdat ze een pintje dronken voor het station.

Ik vind zowel de boete voor cannabisgebruik als de boete voor alcoholgebruik er ver over. Criminaliseren van druggebruik werkt niet.

Wat vinden jullie?

Ill Duce 7 september 2013 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yuan Ching Hsu (Bericht 6792701)
Heel wat gedoe over 75 euro boete voor iedereen die een jointje durft te roken in Antwerpen. Veel tegenstanders vragen waarom niets wordt gedaan tegen het alcoholgebruik in het openbaar in Antwerpen.

Dit gebeurt echter al lang. Al sinds 2011 (voor de NVA dus) wordt alcoholgebruik in Antwerpen bestraft op bepaalde plaatsen (vooral het centrum) met een GAS-boete. Je kan al een boete krijgen wanneer je bijvoorbeeld aan het station rondloopt met een geopend blikje bier.

Ik heb de politie al vaak zien optreden, meestal tegen daklozen (ook ongeopende blikjes worden dan afgenomen). Maar vrienden van mij zijn ook al beboet geweest omdat ze een pintje dronken voor het station.

Ik vind zowel de boete voor cannabisgebruik als de boete voor alcoholgebruik er ver over. Criminaliseren van druggebruik werkt niet.

Wat vinden jullie?

Wel, de N-VA = Het Verstand van Vlaanderen, hé...

:lol:

Eduard Khil 7 september 2013 14:29

75 euro is veel te weinig

Ill Duce 7 september 2013 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 6792728)

Wat is't? Geen optredens meer in uwen hemel?

Yuan Ching Hsu 7 september 2013 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 6792728)

GAS-boetes kunnen oplopen tot, god knows, 250 euro?

Vind je dat niet wat buiten proportie? Het gaat niet eens om overlast. Een geopend blikje bier volstaat al om een boete te krijgen.

Ill Duce 7 september 2013 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yuan Ching Hsu (Bericht 6792741)
GAS-boetes kunnen oplopen tot, god knows, 250 euro?

Vind je dat niet wat buiten proportie? Het gaat niet eens om overlast. Een geopend blikje bier volstaat al om een boete te krijgen.

Ik heb het in de andere topic over 75 euro boete voor een joint al gezegd: het gaat hem niet over overlast, ze hebben mijn en uw centen nodig. Aangezien ze niet altijd een belastingverhoging kunnen doorvoeren - want dan zijn ze even erg als de PS - moeten ze het via andere strategieën bewerkstelligen.

De schoofzak 7 september 2013 15:03

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yuan Ching Hsu (Bericht 6792701)

Wat vinden jullie?

Ik zou graag een link zien over dat verbod van blikjes bier.
Raar dat dat dan ook niet zou gelden voor blikjes frisdrank. Omdat ze die leeg ook liever op de grond gooien dan in een vuilbak.

Ik heb dit al vaker gepost op het forum: een foto van in Australië:

Yuan Ching Hsu 7 september 2013 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6792802)

http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Be...enbare_weg.pdf

Artikel 3

Ill Duce 7 september 2013 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6792802)
Raar dat dat dan ook niet zou gelden voor blikjes frisdrank. Omdat ze die leeg ook liever op de grond gooien dan in een vuilbak.

Ik heb dit al vaker gepost op het forum: een foto van in Australië:

Er staan dan ook weinig vuilbakken in het straatbeeld.

De schoofzak 7 september 2013 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Yuan Ching Hsu (Bericht 6792811)

Thx,
goed om weten: geldig over gans 'publiek' Antwerpen, behalve terrassen.

Goed ook om de motivering te lezen.

Goed ook om te weten dat een meerderheid van verkozenen dit gestemd heeft.

.

De schoofzak 7 september 2013 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce (Bericht 6792812)

Je ziet ze toch staan (beeld een beetje verdraaien en je ziet de tweede):

https://maps.google.com/maps?q=Astri...230.05,,0,6.75

Ill Duce 7 september 2013 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6792820)
Thx,
goed om weten: geldig over gans 'publiek' Antwerpen, behalve terrassen.

Goed ook om de motivering te lezen.

Goed ook om te weten dat een meerderheid van verkozenen dit gestemd heeft.

.

Dat krijg je als je anderen verkiest om wetten op te stellen enz...

Dan hadden de Grieken het toch beter bekeken wat betreft democratie in hun poleis.

Robinus V 7 september 2013 15:27

Onder invloed achter het stuur mag inderdaad niet getolereerd worden. Maar de vergelijking tussen alcohol achter het stuur en een joint zonder achter het stuur te kruipen loopt mank. Een eerlijker vergelijking is de aanpak van joint en alcohol in dezelfde situatie. Om populistische redenen wordt alcohol getolereerd en het gezondere (maar nog steeds ongezonde) alternatief, de joint, niet. Laat mensen gewoon vrij om zichzelf te vergiftigen met wat ze willen en benader de zaken zonder eurotekens in de ogen.

Robinus V 7 september 2013 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce (Bericht 6792812)

Inderdaad. Wie geen sluikstorten wenst, moet voldoende mogelijkheden voorzien om zonder te betalen van je afval af te geraken.

Ill Duce 7 september 2013 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6792853)
Inderdaad. Wie geen sluikstorten wenst, moet voldoende mogelijkheden voorzien om zonder te betalen van je afval af te geraken.

Jaja, maar dan kun je geen boetes meer uitschrijven. Dat brengt niet op.

Zucht 7 september 2013 15:42

Je moet er gewoon voor zorgen dat het plezierig is om vuilnis in de bak te deponeren.

https://www.youtube.com/watch?v=qRgW...7C183D5B9FF6DE

vlaams realist 7 september 2013 15:46

De onzin van GAS boetes en administratieve boetes in een democratie.
Als een rechter het de moeite niet waard vind,en aldus de aanklacht als zever beschouwd.Waarom kan een politiek aangestelde ambtenaar dan een boete opleggen?Als iedereen zijn afvalverwerking meebetaald,waarom denk je dan dat het soms gratis is.
Schrijnend voorbeeld,In Vilvoorde betaal je altijd,5km verder betaal je nooit.
Waarom zou ik 10 euro betalen om mn matras in het containerpark binnen te brengen,als ik het op zondagavond gewoon gratis op de Schaarbeekse hoop kan werpen?
Te streng in Vilvoorde,of te zwak in Schaarbeek?

driewerf 7 september 2013 16:21

Het gaat niet om de centen. Het gaat erom om justitie en het gevangeniswezen met nog meer achterstand op te zadelen. Zo kunnen de grote en complexe dossiers -- fraude, industiele vervuiling, de afval maffia, kortom de grande finance-- nog meer op verjaring mikken. Door klein grut aan te pakken zorgt BDW ervoor dat zijn vrienden en geldschieters de facto boven de wet staan.

Klojo eerste klas 7 september 2013 16:57

""""Dit reglement is enkel van toepassing in de volgende straten: Van Stralenstraat, Pijlstraat,
Rotterdamstraat (van het De Coninckplein tot het kruispunt met de Hollandstraat), Muizenstraat, Lange
Beeldekensstraat (van het De Coninckplein tot het kruispunt met de Dambruggestraat), Van
Schoonhovestraat, Van Wezenbeekstraat, Van Arteveldestraat, De Coninckplein, Koningin Astridplein,
Dambruggestraat (tussen Muizenstraat en Lange Beeldekensstraat), Gemeentestraat (tussen Van
Schoonhovestraat en Van Wezenbeekstraat)."""""
Is dit gans Antwerpen ? Of heb ik ergens een stuk tekst gemist ?:?

Stingray 7 september 2013 17:08

Het wordt eens tijd voor een gasboete voor windbuilen van politici. Ze veroorzaken teveel luchtverplaatsing zonder reden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be