Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Oktober begrotingsmaand (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191344)

demonen 8 september 2013 11:24

Oktober begrotingsmaand

De regering Di Rupo moet de schuldgraad (vandaag ongeveer 105% tov BBP) onder de 100% brengen voor het einde van dit jaar (ongeveer 100 dagen).
We spreken dan over een bedrag van 20 miljard Euro.
Hoe gaan ze dat doen wetende dat geen enkel land ter wereld zulk een gigantische besparing heeft moeten doorvoeren in zulk korte tijdspanne?
Bijkomend : de geruchten worden steeds sterker dat Dexia (de grootste derivatenbank van Europa en de derde grootste ter wereld) nog dit jaar een kapitaalsverhoging (lees extra belastingsgeld) nodig heeft.
En ook belangrijk : het aantal faillissementen, bedrijfssluitingen, werkloosheid, ... zijn nog steeds in stijgende lijn (minder inkomsten, extra uitgaven).
VRAAG : hoe gaan ze het doen?

abramis brama 8 september 2013 11:30

We weten al langer dat de N-VA voor 2014 helemaal geen campagne moet voeren.

Al wat ze moeten doen is op het gemakje in een zetel gaan zitten, en de kleine partijtjes onder leiding van Di Rupo de begroting 2014 laten uitvechten. D�*t zal de beste verkiezingspropaganda zijn die de N-VA (en VB) zich kunnen wensen.

We gaan nog lachen ! :mrgreen: (Hoewel die begroting an sich niet om mee te lachen zal zijn)

Jan Meuleman 8 september 2013 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 6793747)
De regering Di Rupo moet de schuldgraad (vandaag ongeveer 105% tov BBP) onder de 100% brengen voor het einde van dit jaar (ongeveer 100 dagen).
Hoe gaan ze dat doen wetende dat geen enkel land ter wereld zulk een gigantische besparing heeft moeten doorvoeren in zulk korte tijdspanne?
Bijkomend : de geruchten worden steeds sterker dat Dexia (de grootste derivatenbank van Europa en de derde grootste ter wereld) nog dit jaar een kapitaalsverhoging (lees extra belastingsgeld) nodig heeft.
En ook belangrijk : het aantal faillissementen, bedrijfssluitingen, werkloosheid, ... zijn nog steeds in stijgende lijn (minder inkomsten, extra uitgaven).

mogelijkheden:
1) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
2) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
3) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
Di Rupo heeft dus keuze genoeg, en de Vlaamse tradito geven toch alles toe. Dus...

Ill Duce 8 september 2013 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6793753)
We weten al langer dat de N-VA voor 2014 helemaal geen campagne moet voeren.

Al wat ze moeten doen is op het gemakje in een zetel gaan zitten, en de kleine partijtjes onder leiding van Di Rupo de begroting 2014 laten uitvechten. D�*t zal de beste verkiezingspropaganda zijn die de N-VA (en VB) zich kunnen wensen.

We gaan nog lachen ! :mrgreen: (Hoewel die begroting an sich niet om mee te lachen zal zijn)

Denk je? Ze zijn goed op weg om zich behoorlijk geliefd te maken met hun verkapte belastingen onder de vorm van GAS-boetes en dies meer.

Het lijkt wel de PS. Is dat hun rode kant die bovenkomt van hun rood-bruine ideologie?

fonne 8 september 2013 11:56

Citaat:

Je vergeet de stijgende trend van de rentevoeten: alles wat binnenkomt uit de magere economische groei (nog steeds onder de bevolkingsgroei!) wordt tienvoudig uitgegeven aan de stijgende rentelasten op onze schuld.

Gelukkig hebben we nog Belgacom en B-Post om te verkopen. Al is de waarde van Belgacom door de willekeurige ingrepen van Johan Vandelanotte ondertussen al behoorlijk gedaald: van een piek van 36€ in 2007 naar 18€ vandaag. Net zoals de monopolierentes van de electriciens overigens.

abramis brama 8 september 2013 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ill Duce (Bericht 6793793)
Denk je? Ze zijn goed op weg om zich behoorlijk geliefd te maken met hun verkapte belastingen onder de vorm van GAS-boetes en dies meer.

Het lijkt wel de PS. Is dat hun rode kant die bovenkomt van hun rood-bruine ideologie?

Welke "en dies meer" bedoel je dan precies ?

Overigens had ik altijd de indruk dat die GAS-boetes niet alleen doorgevoerd werden door de N-VA maar dat de kleine partijtjes daar ook aan mee doen, maar ik kan mis zijn.

Die GAS-boetes vind ik overigens helemaal geen slecht concept. Er zijn heel wat situaties waar ze écht een stok achter de deur kunnen vormen zonder het gerechtelijk apparaat nodeloos te hoeven belasten. Dat er ook al eens iets misloopt (of uit de context getrokken wordt in de berichtgeving) is te verwaarlozen collateral damage. Doch dit terzijde. Het gaat hier over het feit dat de kleine Vlaamse partijtjes op het punt staan hun pootjes stevig te verbranden aan een begrotingsoverleg onder PS-leiding. :mrgreen:

Xenophon 8 september 2013 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama (Bericht 6793809)

Overigens had ik altijd de indruk dat die GAS-boetes niet alleen doorgevoerd werden door de N-VA maar dat de kleine partijtjes daar ook aan mee doen, maar ik kan mis zijn.

Die GAS-boetes vind ik overigens helemaal geen slecht concept. Er zijn heel wat situaties waar ze écht een stok achter de deur kunnen vormen zonder het gerechtelijk apparaat nodeloos te hoeven belasten. Dat er ook al eens iets misloopt (of uit de context getrokken wordt in de berichtgeving) is te verwaarlozen collateral damage. Doch dit terzijde. Het gaat hier over het feit dat de kleine Vlaamse partijtjes op het punt staan hun pootjes stevig te verbranden aan een begrotingsoverleg onder PS-leiding. :mrgreen:

Ik vraag me af, als het gerechtelijk apparaat er niet mee belast moet worden, dan wil dat zeggen dat het niet strafbaar is, anders zou men er het gerechtelijk apparaat mee belasten, waarom moet het dan beboet worden?

Stingray 8 september 2013 12:28

Ondanks dit :

http://trends.knack.be/economie/nieu...0383129515.htm

Belastingen, belastingen, belastingen en nog eens belastingen....al dan niet onder verdoken vorm.

Boduo 8 september 2013 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stingray (Bericht 6793863)
Ondanks dit :

http://trends.knack.be/economie/nieu...0383129515.htm

Belastingen, belastingen, belastingen en nog eens belastingen....al dan niet onder verdoken vorm.

In de conclusie van dat artikel: hetzelfde gejank over belasting op arbeid & op kapitaal dat we al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren horen.
Wie nog niet zot is, kan er zot van worden !

Robinus V 8 september 2013 23:27

Citaat:

Dat hangt er maar vanaf hoezeer zelfdestructieve zielen zoals jijzelf geloofd worden. Hoe meer mensen zoals jij geloofd worden, hoe groter de kans dat Dexia een kapitaalsverhoging nodig heeft. Maar hoe dan ook, door de voltooiing van de scheiding tussen spaargelden en de rest zijn de spaargelden veilig en hoeft de Belgische burger geen angst aangepraat te worden.

Robinus V 8 september 2013 23:35

Citaat:

Hij is ondertussen geband, maar ik ken ook wel een aantal zaken die onder 'en dies meer' vallen: meer betalen op openbaar vervoer, meer betalen op vuilnisophaling, meer betalen... Mensen zijn dan evengoed geld kwijt dat ze niet meer in de rest van de economische activiteit kunnen steken, maar het heet niet 'belasting', dus dan is het oké...

Het valt op dat de partijen die tegen belastingen zijn allen ervoor zijn om de burgers op andere manieren meer geld uit de zakken te halen.

westdiep 9 september 2013 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6794639)
Het valt op dat de partijen die tegen belastingen zijn allen ervoor zijn om de burgers op andere manieren meer geld uit de zakken te halen.

Je bedoelt de VAA op bedrijfswagens of de zonnepanelentaks van Freya?
Maar je hebt wel een punt, alleen denk ik dat je stelling voor alle partijen geldt en niet alleen 'zij die tegen het woord belasting' zijn.

demonen 9 september 2013 06:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6794637)
Dat hangt er maar vanaf hoezeer zelfdestructieve zielen zoals jijzelf geloofd worden. Hoe meer mensen zoals jij geloofd worden, hoe groter de kans dat Dexia een kapitaalsverhoging nodig heeft. Maar hoe dan ook, door de voltooiing van de scheiding tussen spaargelden en de rest zijn de spaargelden veilig en hoeft de Belgische burger geen angst aangepraat te worden.

Dus als Detroit in faling gaat dan is dat door mijn destructieve ziel gebeurd.
En nu zijn de langjarige rentes voor België serieus aan het klimmen, ook mijn fout?
Is het niet zielig om uitschot te verdedigen dat ECHT aan de oorsprong ligt van heel deze diepe miserie? Trouwens, de afloop van Dexia bedraagt minstens 70 jaar (die vd staatsschuld nog veel langer). Ik ga dat niet meer meemaken maar post mortum toch mijn schuld waarschijnlijk?

Stingray 9 september 2013 11:44

Citaat:

Tenzij de roverheid zelf besluit de rekeningen te plunderen...

reservespeler 9 september 2013 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 6793775)
mogelijkheden:
1) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
2) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
3) ze vragen geld aan de Vlamingen want de Walen mogen niet verarmen.
Di Rupo heeft dus keuze genoeg, en de Vlaamse tradito geven toch alles toe. Dus...

Mogelijkheid 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 vergeten.

4) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

5) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

6) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

7) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

8) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

9) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

10) Ze pakken geld van de vlamingen want de walen mogen niet verarmen.

reservespeler 9 september 2013 11:58

Citaat:

De GAS boetes zijn ingevoerd door de meerderheid (lees de regering), N-VA heeft dit voorstel gesteund omdat er door het falen van Justitie teveel kleine criminaliteit en overlast niet beboet of gestraft werd.

reservespeler 9 september 2013 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6793857)
Ik vraag me af, als het gerechtelijk apparaat er niet mee belast moet worden, dan wil dat zeggen dat het niet strafbaar is, anders zou men er het gerechtelijk apparaat mee belasten, waarom moet het dan beboet worden?

Kleine winkeldiefstallen en dergelijke zitten wel degelijk in het strafrecht, maar doordat justitie niet werkt, werd dit niet beboet. De GASboetes zorgen ervoor dat dit nu wel kan. Ik weet ok wel dat in sommige steden de GASboetes misbruikt worden.

Bekijk het zoals een snelheidsovertreding, tot op een bepaald niveau is er minnelijke schikking mogelijk. Ook hier komt justitie niet tussen.

Svennies 9 september 2013 14:18

Citaat:

Dat zijn al géén geruchten meer,maar een vaststaand feit...

Waarschijnlijk zo'n 5 miljard,althans voorlopig toch,en het kan later nog wel meer worden....

Het gaan nog boeiende tijden worden....

Svennies 9 september 2013 14:25

Citaat:

Grappig toch hoe jij dan weer in zulke zaken geloofd.....

Net alsof die hele roverheid het niet zou aandurven om met één pennestreek die regeltjes midden in het spel zomaar te veranderen én aanpassen naar eigen goeddunken...

De Gutt operatie van destijds al vergeten...:roll::roll:

Enter 9 september 2013 14:47

Met een beetje politieke moed:

1) Afschaffen van de sociale zekerheid in de huidige vorm
2) Afschaffen van het minimumloon
3) Afslanking van het overheidsapparaat met ten minste 30%
4) Stimuleren van de ondernemingen door
- Verbieden van vakbonden
- Ontslagregeling versoepelen voor alle werknemers onder een bepaalde baremafunctie
- In beslagname van 10% van het spaartegoed van niet-ondernemers.
...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be