Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gemeenten verkopen privégegevens van inwoners aan bedrijven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191378)

reservespeler 9 september 2013 09:08

Gemeenten verkopen privégegevens van inwoners aan bedrijven

HBVL 09-09-2013 08:56 Binnenland

De privacycommissie hekelt dat verschillende Vlaamse gemeenten adresgegevens van hun inwoners doorverkopen aan commerciële bedrijven. Informatie over inwoners die net een bouwvergunning kregen, zou bijzonder gegeerd zijn. Dat schrijft De Standaard.

Volgens de privacycommissie valt de prakijk in geen geval onder openbaarheid van bestuur. Inge Demets van Infobuild bevestigt in de krant dat de instantie de informatie doorverkoopt. "Het klopt inderaad dat we gegevens verzamelen bij de verantwoordelijke administraties. Dat gaat niet altijd even vlot. In Limburg en Antwerpen weigeren gemeenten dat vaker dan in Oost- en West-Vlaanderen", klinkt het.

En als wij als vereniging iets willen weten krijgen we het niet.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland...bedrijven.aspx

Amon_Re 9 september 2013 09:29

'T is de schuld van N-VA

ViveLaBelgique 9 september 2013 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6794926)
'T is de schuld van N-VA

Bron ?

gertc 9 september 2013 09:39

Mijn adresgegevens zijn van mij. Dus als een gemeente die gegevens verkoopt, verkoopt ze iets dat niet van haar is. Kun je een gemeente aanklagen voor diefstal?

Amon_Re 9 september 2013 09:41

Neen. Schending van Privacy daarentegen...

subocaj 9 september 2013 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6794940)
Neen. Schending van Privacy daarentegen...

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

De schoofzak 9 september 2013 10:29

Ik roep mijn partijbestuur en de nva-parlementairen op om de regering te dwingen een lijst op te stellen van alle verkopen van dergelijke private gegevens van alle gemeentes.

Nu, dat is al een tijdje aan de gang. In een ver verleden, toen pc's nog niet te vinden waren in doorsnee Vlaamse huiskamers, ontving de Schoof ook plots publiciteit van diverse leveranciers van bouw en aanverwanten.

Sommige mensen die bouwen zijn daar wel mee gediend.
Ik pleit dus voor een aan te kruisen hokje op de aanvraag van de bouwvergunning: ik wil wel of niet dat mijn naam en adres doorgegeven worden aan de lijst van aannemers die zich kenbaar gemaakt hebben in onze gemeente dat ze daarin geïnteresseerd te zijn.

.

Amon_Re 9 september 2013 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 6794964)
:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Heb je ook iets zinnigs te vertellen of is dat te moeilijk voor je intellect?

Amon_Re 9 september 2013 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6795001)
Ik roep mijn partijbestuur en de nva-parlementairen op om de regering te dwingen een lijst op te stellen van alle verkopen van dergelijke private gegevens van alle gemeentes.

Nu, dat is al een tijdje aan de gang. In een ver verleden, toen pc's nog niet te vinden waren in doorsnee Vlaamse huiskamers, ontving de Schoof ook plots publiciteit van diverse leveranciers van bouw en aanverwanten.

Ik pleit dus voor een aan te kruisen hokje op de aanvraag van de bouwvergunning: ik wil wel of niet dat mijn naam en adres doorgegeven worden aan de lijst van aannemers die zich kenbaar gemaakt hebben in onze gemeente dat ze daarin geïnteresseerd te zijn.

.

Niet mee akkoord. Het verstrekken van privé gegevens aan commerciële entiteiten moet ten allen tijde verboden zijn.

De schoofzak 9 september 2013 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6795030)
Niet mee akkoord. Het verstrekken van privé gegevens aan commerciële entiteiten moet ten allen tijde verboden zijn.

Privacy bescherming moet de mens dienen, en niet omgekeerd zoals jij hier de indruk geeft het te doen.

Als ik aan het bouwen zou zijn (of niet), en als ik daarvoor de toestemming kan geven, dan zie ik niet in waarom dit niet zou mogen.

Ik kan me wel inbeelden dat sommige dingen nooit zouden mogen, ik fantaseer nu even, vb. toestemming geven tot het meedelen van gegevens uit het medisch dossier aan private ondernemingen ...
(alhoewel, al een slecht voorbeeld, mits strikt regulering en als het kan helpen voor het wetenschappelijk onderzoek ... stel je voor dat zoiets zou bijdragen tot een vaccin tegen aids.)

.

Scherven A. Mok 9 september 2013 11:38

In sommige achterlijke gemeenten met veel cd&v en n-va verkozenen krijgt de parochiale werking van de kaloten de gegevens van de nieuwe inwoners zodat die uit bad gebeld worden en half naakt en de hele living nat makend de deur openen voor oude madammekes die met geloof komen leuren. :-D
Die die met een ruime meerderheid de macht hebben mogen altijd alles blijkbaar.

reservespeler 9 september 2013 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6795086)
In sommige achterlijke gemeenten met veel cd&v en n-va verkozenen krijgt de parochiale werking van de kaloten de gegevens van de nieuwe inwoners zodat die uit bad gebeld worden en half naakt en de hele living nat makend de deur openen voor oude madammekes die met geloof komen leuren. :-D
Die die met een ruime meerderheid de macht hebben mogen altijd alles blijkbaar.

Bron

reservespeler 9 september 2013 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6795001)

.

Ik denk ook zoiets in die aard.

Amon_Re 9 september 2013 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 6795080)
Privacy bescherming moet de mens dienen, en niet omgekeerd zoals jij hier de indruk geeft het te doen.

Als ik aan het bouwen zou zijn (of niet), en als ik daarvoor de toestemming kan geven, dan zie ik niet in waarom dit niet zou mogen.

Dit is geen taak voor de overheid. De overheid dient ten alle tijde uw private data voor zich houden en zorgen voor een deftig wettelijk kader om ervoor te zorgen dat commerciële entiteiten zich ook gedragen.

De overheid moet kleiner, niet groter.

Scherven A. Mok 9 september 2013 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6795091)
Bron

mijn leven ;-)

reservespeler 9 september 2013 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6795093)
Dit is geen taak voor de overheid. De overheid dient ten alle tijde uw private data voor zich houden en zorgen voor een deftig wettelijk kader om ervoor te zorgen dat commerciële entiteiten zich ook gedragen.

De overheid moet kleiner, niet groter.

Het is natuurlijk een heel delicate zaak, maar sommige mensen hebben er misschien baat bij dat er aannemers of .... zich aanbieden.

Je beslist door het aanvinken dat je akkoord bent met aanbiedingen van zelfstandigen.

Niet aanvinken (ook per ongeluk vergeten) = gelijk aan NEE

Amon_Re 9 september 2013 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6795105)
Het is natuurlijk een heel delicate zaak, maar sommige mensen hebben er misschien baat bij dat er aannemers of .... zich aanbieden.

Je beslist door het aanvinken dat je akkoord bent met aanbiedingen van zelfstandigen.

Niet aanvinken (ook per ongeluk vergeten) = gelijk aan NEE

En waarom zou de overheid zich met zoiets moeten bezig houden? Ga je ook zo'n vinkje laten zetten bij medische dossiers? Sterfgevallen? Beetje serieus blijven aub, laat de commerce de commerciële problemen oplossen, de staat moet daar niet tussen komen zitten.

Txiki 9 september 2013 11:54

Welke gemeenten doen dat?

Amon_Re 9 september 2013 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6795119)
Welke gemeenten doen dat?

Dat nakijken zou teveel werk vragen van onze kwaliteitsjournalistiek.

reservespeler 9 september 2013 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 6795153)
Dat nakijken zou teveel werk vragen van onze kwaliteitsjournalistiek.

Inderdaad, het vuurtje aansteken en wegwezen.
Ik ga het bij ons alvast navragen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be