Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Christenen houden niet van het vredesteken. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191438)

harriechristus 10 september 2013 18:53

Christenen houden niet van het vredesteken.

Op een christelijk scholengemeenschap zijn 3000 schoolagenda's vernietigd omdat daar een afbeelding in stond van een leerling met een T-shirt met daar op een vredesteken.

Dit zou een Nero kruis zijn waaraan Petrus de dood heeft gevonden oftewel een gebroken kruis om daarmede met Jezus te spotten volgens het tv programma van Pownews.

Volgens mij echter is het vredesteken inderdaad het kruis van Jezus, maar die aldus omgekeerd en gebroken tot de hemel en tot de vrede leidt.
Heel erg positief dus.

Koenraad Noël 10 september 2013 20:07

Wat een stel puriteinen, die Nederlandse protestanten.

Dutch_Strawberry 11 september 2013 00:01

Religieuze waanzin, en niets anders.

Johan Bollen 11 september 2013 00:09

Citaat:

Dit zou een Nero kruis zijn waaraan Petrus de dood heeft gevonden oftewel een gebroken kruis om daarmede met Jezus te spotten volgens het tv programma van Pownews.
Alzo geredeneerd is het nazikruis eigenlijk een Indisch symbool duidend op voorspoedigheid en dat zou dus wel in de agenda moeten kunnen omdat het niet beledigend is voor de christelijke God.

Johan Bollen 11 september 2013 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6797455)

Ik denk dat men eerder iets tegen vredesactivisten heeft en Nero als excuus voor censuur inzet. Geen symbolen buiten de eigen symbolen mogen 'vereerd' worden. Een soort van religieus autoritarisme. Ik zie het Franciscus I nog niet direct doen.

Weyland 11 september 2013 00:16

Nog nooit gehoord van een 'Nerokruis', een verzinsel van die school. Immers, iedere google brengt me naar hetzelfde nieuwsbericht.

Johan Bollen 11 september 2013 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 6797854)
Nog nooit gehoord van een 'Nerokruis', een verzinsel van die school. Immers, iedere google brengt me naar hetzelfde nieuwsbericht.

https://www.google.com.bo/search?q=n...w=1280&bih=836

Weyland 11 september 2013 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 6797857)

"Iedere google" moet zijn 'de eerste de beste google'. Haha. Je hebt me betrapt. Toch een belachelijke actie, zeker gezien de context van het symbool (wat duidelijk een vredesteken voorstelt hier).

Johan Bollen 11 september 2013 00:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 6797858)
"Iedere google" moet zijn 'de eerste de beste google'. Haha. Je hebt me betrapt. Toch een belachelijke actie, zeker gezien de context van het symbool (wat duidelijk een vredesteken voorstelt hier).

Uiteraard. En die school weet dat natuurlijk ook dat degenen die met zo'n kruis rondlopen (en waarschijnlijk ook die agenda) niet naar Nero verwijzen. Er zit in die zin een oneerlijkheid in het handelen van die school.

Xenophon 11 september 2013 01:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6797455)

Inderdaad, geen stemrecht voor protestanten!

harriechristus 11 september 2013 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6797871)
Inderdaad, geen stemrecht voor protestanten!

Oh, oh, wat zijn die christenen toch een stelletje gluiperds bij elkaar en dat denkt ook nog naar de hemel te kunnen gaan.

Daar steken de microwezentje dan wel even een stokje voor.....:-):-):-)

cookie monster 11 september 2013 23:50

Holy shit 8O

bembem 12 september 2013 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6797377)
Op een christelijk scholengemeenschap zijn 3000 schoolagenda's vernietigd omdat daar een afbeelding in stond van een leerling met een T-shirt met daar op een vredesteken.

Volgens mij echter is het vredesteken inderdaad het kruis van Jezus, maar die aldus omgekeerd en gebroken tot de hemel en tot de vrede leidt.
Heel erg positief dus.

Kruis? Ik zie geen kruis :lol:

harriechristus 12 september 2013 07:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 6799435)
Kruis? Ik zie geen kruis :lol:

Het is een omgekeerd kruis met naar beneden gebroken zij-armen.

Maar het lijkt meer op een omgekeerde boom met zijtakken.

harriechristus 12 september 2013 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 6799419)
Holy shit 8O

Dat krijg je als je teveel koekies eet.....:-):-):-)

giserke 12 september 2013 08:05

Citaat:

Heel erg positief dus.

Dat is het symbool van een omgekeerd kruis.
En het is echt zo bedoeld door de ontwerper om een omgekeerde Christus af te symboliseren.

W

AnarchoChristophe 12 september 2013 09:10

Citaat:

Heel erg positief dus.

Dit is een kruis.

Dit is het kruis van St. Petrus.

Je moet nogal verbeelding hebben om daar dit van te maken.

Dat is nog eerder gebaseerd op de Mercedes-Benz ster dan op het kruis van St. Petrus.

Aton 12 september 2013 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6799693)

Dat is nog eerder gebaseerd op de Mercedes-Benz ster dan op het kruis van St. Petrus.

Gelovigen hebben nu eenmaal veel verbeelding. :-)

giserke 12 september 2013 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 6799693)
Dit is een kruis.

Dit is het kruis van St. Petrus.

Dat heeft niks met verbeelding te maken, maar met de reden waarom dit symbool in gebruik is genomen.

Scherven A. Mok 12 september 2013 09:33

Het vredesteken is de dodenrune. Dat past eigenlijk beter bij de Islam. Het omgekeerde vredesteken is de levensboomrune. Dat past misschien beter bij het Christendom. Momenteel. Ooit was dat wellicht omgekeerd. Ik moet van geen religie en symboliek weten. Alle kruisen lijken op mijn lid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be