Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   electrische fietsauto (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191493)

Scherven A. Mok 12 september 2013 09:00

electrische fietsauto
 
Ik wil graag ook zo eentje. Maar met een ander soort batterij want ik kan die niet zomaar in de pries steken.

maddox 12 september 2013 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6799678)
Ik wil graag ook zo eentje. Maar met een ander soort batterij want ik kan die niet zomaar in de pries steken.

Geen probleem. Dat is geen rakettechnologie hoor.

Pak'm beet €1500 aan accu, motor en electronica, €500 aan aluminium en bijhorende materialen voor frame en ophanging, 4 ouwe mountainbikes en 2 BMX'en

Maandje doorwerken, en dan komt de voor mij moeilijke afdeling, de aerodynamische kap.

Het opladen dan gebeurd zoals in het voorbeeld, je steekt de stekker in het stopkontakt, en een uur of 3 later geeft de lader "Biep" , oftewel, accu vol.

Scherven A. Mok 12 september 2013 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6799763)
Geen probleem. Dat is geen rakettechnologie hoor.

Pak'm beet €1500 aan accu, motor en electronica, €500 aan aluminium en bijhorende materialen voor frame en ophanging, 4 ouwe mountainbikes en 2 BMX'en

Maandje doorwerken, en dan komt de voor mij moeilijke afdeling, de aerodynamische kap.

Het opladen dan gebeurd zoals in het voorbeeld, je steekt de stekker in het stopkontakt, en een uur of 3 later geeft de lader "Biep" , oftewel, accu vol.

Maak er eens eentje voor mij, ik zal meehelpen. Maar wel met een uitneembare batterij want ik woon in een appartement. :-D

giserke 12 september 2013 11:16

Ik voel dan meer voor nen helikopter op batterijen.

maddox 12 september 2013 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6799857)
Maak er eens eentje voor mij, ik zal meehelpen. Maar wel met een uitneembare batterij want ik woon in een appartement. :-D

Het meehelpen is het punt niet. Welke vaardigheden kan U aanreiken?

Hebt U het prijskaartje eens bekeken, gewoon de aankoop van de basismaterialen is €2000.

Ik wil gerust zulke dingen bouwen, maar onbekenden sponsoren is niet mijn favoriete bezigheid.

Ook heb ik andere dingen te doen, dus een maandje mijn "vrije uren" per dag op te offeren...

maddox 12 september 2013 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6799868)
Ik voel dan meer voor nen helikopter op batterijen.

Zelfs de beste commercieel beschikbare accu gaat U niet veel vliegtijd geven.

Blue Sky 12 september 2013 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6799678)
Ik wil graag ook zo eentje. Maar met een ander soort batterij want ik kan die niet zomaar in de pries steken.

Ik zie er regelmatig zo eentje rijden. Op zich ziet het er allemaal goed uit, neemt weinig plaats in, je zit droog enz, maar in een land waar koning auto de scepter zwaait en alom vertegenwoordigd is, zou ik er met zo'n (dood)kist niet graag tussen rijden.

Micele 12 september 2013 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6799942)
Ik zie er regelmatig zo eentje rijden. Op zich ziet het er allemaal goed uit, neemt weinig plaats in, je zit droog enz, maar in een land waar koning auto de scepter zwaait en alom vertegenwoordigd is, zou ik er met zo'n (dood)kist niet graag tussen rijden.

Blijkbaar heb je het niet begrepen dat is ook een "koning auto" hoor, weliswaar een bijzonder lichte electro-auto; niets speciaal dus. Hij heeft trouwens een nummerplaat.

Enkele autobouwers (ik denk ook aan Loremo#) wilden ook zo´n compacte lichte aerodynamische E-auto** (maar dan zonder trappers en véél passief veiliger) op de markt brengen maar dat is niet gelukt, dus hun versies met zeer lichte brandstofmotoren (diesel- / benzine-hybride) met amper 1,5 �* 2 liter brandstofverbruik ook niet. Heel spijtig eigenlijk.

# http://www.youtube.com/watch?v=kT3WFvBYGwY deze maar dan in de pure electro-versie. Loremo = Low Resistance Mobile

https://www.google.be/search?q=Lorem...=isch&imgdii=_ een vierzitter met koffer, een meer "volwaardige auto" dus.
#


**Deze Loremo EV bedoelde ik:
http://www.youtube.com/watch?v=YEUopHCP5MM

maddox 12 september 2013 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6799942)
Ik zie er regelmatig zo eentje rijden. Op zich ziet het er allemaal goed uit, neemt weinig plaats in, je zit droog enz, maar in een land waar koning auto de scepter zwaait en alom vertegenwoordigd is, zou ik er met zo'n (dood)kist niet graag tussen rijden.

Ironisch. Kakken op brandstofzuipende transportmiddelen.
Zelfs op de bres om persoonlijk fossielbrandstof- gemotoriseerd transport van het lichte type te verbieden.
En een bijna perfect bruikbaar alternatief is niet goed genoeg. Alhoewel ik dacht dat u zo dol was op electrische voertuigen.

Bent U een Le Corbusier- adept?

Aurora_Borealis 12 september 2013 14:01

'fiets'-auto...? Dat ding is een Twike en haalt wel 85 km/h.

Prijzen starten vanaf 22000 euro ex BTW (ouch...)

zie:
http://www.twike.com/en/home/home.html

Micele 12 september 2013 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 6800016)
'fiets'-auto...? Dat ding is een Twike en haalt wel 85 km/h.

Prijzen starten vanaf 22000 euro ex BTW (ouch...)

zie:
http://www.twike.com/en/home/home.html

Dan doe mij toch maar een van de 10 afgewerkte Loremo EV voor vermoedelijk 19.990 €, maar wslk zijn die al lang gereserveerd aan medewerkers van het concept, en worden onder voorwaarden verkocht :
Citaat:

http://www.loremo.com/varianten-2/

Bis Dezember 2013 werden Vorserien von je 10 diesel- und 10 elektrogetriebenen Loremo Fahrzeugen produziert. Diese werden – verbunden mit Auflagen, wie dem regelmäßigen Verfassen von Fahrberichten, etc. – für Preise zwischen € 9.990 und € 19.990 verkauft.
Kan eigenlijk alleen maar (enorm) in waarde stijgen. (luid dromen mag nog ;-))

Techniek:
http://www.loremo.com/technik-antrieb/

Ritje: http://www.youtube.com/watch?v=YEUopHCP5MM

http://de.wikipedia.org/wiki/Loremo

Stond in 2011 nog geprijsd op 30.000 € (met 20 kWh Li-ions)
http://www.futurecars.com/future-car...n-egg-omelette

http://www.technologicvehicles.com/e...specifications

maddox 12 september 2013 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 6800016)
'fiets'-auto...? Dat ding is een Twike en haalt wel 85 km/h.
Prijzen starten vanaf 22000 euro ex BTW (ouch...)

Maar het milieu wordt gespaard nietwaar. Dat mag toch wat geld kosten zekers.

Weet U wat, voor die prestaties en het ogenschijnlijke gebrek aan comfort kan je even goed een 100CC scootertje aankopen. Dat kost +/- €1800 -indien U eentje van een "goed merk" koopt.

Aurora_Borealis 12 september 2013 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6800050)
Maar het milieu wordt gespaard nietwaar. Dat mag toch wat geld kosten zekers.

Weet U wat, voor die prestaties en het ogenschijnlijke gebrek aan comfort kan je even goed een 100CC scootertje aankopen. Dat kost +/- €1800 -indien U eentje van een "goed merk" koopt.

Dat is duur ja... een deftige velomobiel kan je krijgen voor 7000 ~ 8000 euro (genre Alleweder of Flevobike) en een elektrische ombouwkit met 250W naafmotor+batterij heb je al voor 2000 euro (bijv. BionX).

Aurora_Borealis 12 september 2013 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6800032)
Dan doe mij toch maar een van de 10 afgewerkte Loremo EV voor vermoedelijk 19.990 €, maar wslk zijn die al lang gereserveerd aan medewerkers van het concept, en worden onder voorwaarden verkocht :

Kan eigenlijk alleen maar (enorm) in waarde stijgen. (luid dromen mag nog ;-))

Techniek:
http://www.loremo.com/technik-antrieb/

Ritje: http://www.youtube.com/watch?v=YEUopHCP5MM

http://de.wikipedia.org/wiki/Loremo

Stond in 2011 nog geprijsd op 30.000 € (met 20 kWh Li-ions)
http://www.futurecars.com/future-car...n-egg-omelette

http://www.technologicvehicles.com/e...specifications

Allé, die Loremo ziet er toch wat speelgoedachtig uit.

Waarom dan geen Peraves Monotracer MTE-150, één van de meest zuinige elektrische voertuigen ooit (6 kWh/100 km, ter vergelijking: een Nissan Leaf haalt maar 21 kWh/100 km) en snel (250 km/h gelimiteerd) ?



En bovenal, nu reeds te koop...

maddox 12 september 2013 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 6800080)
Dat is duur ja... een deftige velomobiel kan je krijgen voor 7000 ~ 8000 euro (genre Alleweder of Flevobike) en een elektrische ombouwkit met 250W naafmotor+batterij heb je al voor 2000 euro (bijv. BionX).

Dan zit je voor een fiets met hulpmotor, die met moeite op een fietspad past toch weer aan de prijs van een kleine, zuinige wagen.
Je moet al een hardcore fanaat zijn wil je een wagen inwisselen voor het extreem groene alternatief.

En hoeveel mensen wil U een BionX systeem zien monteren op een fiets, laat staan zo'n peperdure velomobiel?

Jan van den Berghe 12 september 2013 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6799678)
Ik wil graag ook zo eentje. Maar met een ander soort batterij want ik kan die niet zomaar in de pries steken.

Och, dat is wel heel oud nieuws. De Twike bestaat al vele, vele jaren. Hoofdzakelijk te vinden in Zwitserland en Duitsland. In België daarentegen bijna niet te vinden, ook al omdat het verschrikkelijk moeilijk blijkt dit voertuig in te schrijven.

Jan van den Berghe 12 september 2013 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6799942)
Ik zie er regelmatig zo eentje rijden. Op zich ziet het er allemaal goed uit, neemt weinig plaats in, je zit droog enz, maar in een land waar koning auto de scepter zwaait en alom vertegenwoordigd is, zou ik er met zo'n (dood)kist niet graag tussen rijden.

Voelt u zich dan veilig in een Smart? Of in een 2CV? Of in een oude Mini?

Jan van den Berghe 12 september 2013 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6800475)
Dan zit je voor een fiets met hulpmotor, die met moeite op een fietspad past toch weer aan de prijs van een kleine, zuinige wagen.
Je moet al een hardcore fanaat zijn wil je een wagen inwisselen voor het extreem groene alternatief.

En hoeveel mensen wil U een BionX systeem zien monteren op een fiets, laat staan zo'n peperdure velomobiel?

Een velomobiel past moeiteloos op een fietspad, daar de breedte van dergelijke fietsen ergens rond zeventig centimeter draait. Smaller dus dan de meeste bakfietsen die je tegenwoordig meer en meer ziet verschijnen.

Daarnaast is een velomobiel eigenlijk niet echt duur in relatie tot het gebruik en in vergelijking met een wagen. In België gebruiken heel veel mensen hun tweede wagen bijna uitsluitend voor woon-werkverkeer. Dagelijks zitten ze alleen in de auto. Vaak voor belachelijk kleine afstanden: heel veel ritten situeren zich tussen vijf en twintig kilometers.

Hier past een velomobiel heel goed. In tegenstelling tot een wagen die in zo'n situatie zichzelf eigenlijk vervoert, is een velomobiel lichter dan de bestuurder. Met vrij weinig energie kun je mooie snelheden halen. Je fietst de file voorbij, daar je volgens de wegcode op het fietspad mag rijden.

Ongetwijfeld zal niet iedereen voor zoiets kiezen. Mensen zijn gewoontedieren en vinden tien kilometer fietsen vaak als een "enorme inspanning". Wel kan een velomobiel een inspiratie vormen om terug te keren naar lichte voertuigen in plaats van die monsters die nu meer en meer opkomen. Wagens lijken tegenwoordig steeds zwaarder te worden.

maddox 12 september 2013 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6800508)
Een velomobiel past moeiteloos op een fietspad, daar de breedte van dergelijke fietsen ergens rond zeventig centimeter draait. Smaller dus dan de meeste bakfietsen die je tegenwoordig meer en meer ziet verschijnen.

Wettelijke norm, 2 wielige fietsen mogen niet breder zijn dan 80 cm en meerwielige tot 1 meter.
(sorry als ik mis ben op een paar cm). De lengte en de draaicirkel van een velomobiel is een ander probleem. Ook is niet iedereen geinteresseert in lichaamsorigamie voor ze kunnen vertrekken.
Citaat:

Daarnaast is een velomobiel eigenlijk niet echt duur in relatie tot het gebruik en in vergelijking met een wagen.
Eigenlijk niet, als je de bijkomende kosten van een wagen bekijkt. Verzekering ,baantaks, onderhoud enzoverder. Daarentegenover, met een wagen kan je wel een weekvoorraad eten halen voor een gezin, of een ritje Ikea, of toch die trip naar zee. Of toch naar het werk rijden tijdens die gure herfststorm.
Citaat:

In België gebruiken heel veel mensen hun tweede wagen bijna uitsluitend voor woon-werkverkeer. Dagelijks zitten ze alleen in de auto. Vaak voor belachelijk kleine afstanden: heel veel ritten situeren zich tussen vijf en twintig kilometers.Hier past een velomobiel heel goed. In tegenstelling tot een wagen die in zo'n situatie zichzelf eigenlijk vervoert, is een velomobiel lichter dan de bestuurder. Met vrij weinig energie kun je mooie snelheden halen. Je fietst de file voorbij, daar je volgens de wegcode op het fietspad mag rijden.
Dat is dan heel spijtig voor die mensen, daar past een gewone fiets van €250 ook al goed in.
En anders een 125CC motorfiets waar iedereen met een paar jaar een autorijbewijs zo mag mee rijden. Zonder moeite de file voorbij, geen gezeik met derdeklasse wegen, geen miserie met zijwind (een dik probleem met de alleweders en flevo's)
Citaat:

Ongetwijfeld zal niet iedereen voor zoiets kiezen. Mensen zijn gewoontedieren en vinden tien kilometer fietsen vaak als een "enorme inspanning". Wel kan een velomobiel een inspiratie vormen om terug te keren naar lichte voertuigen in plaats van die monsters die nu meer en meer opkomen. Wagens lijken tegenwoordig steeds zwaarder te worden.
Wagens worden steeds zwaarder door de toegenomen veiligheidseisen van Europa. Kreukelzones, airbags tot in de aars toe, versterkte kooien rond elke passagier, 35keer beveiligde remmen en electronica per kilo.

En die 10 km fietsen is an sich geen zware inspanning. Maar als ik kan kiezen tussen een half uurtje "verplicht fietsen" of 10 minuutjes met de wagen, dan kies ik voor de wagen. Als het fietsen ter ontspanning is, is een ander verhaal, er zijn mensen die de ronde van vlaanderen rijden voor hun plezier, en dat is hun gegund. Maar als iemand moet kiezen tussen 9u op een dag te spenderen aan zijn werk, of 10 uur, dan wordt het al gauw een ander verhaal.

Jan van den Berghe 12 september 2013 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6800536)
Wettelijke norm, 2 wielige fietsen mogen niet breder zijn dan 80 cm en meerwielige tot 1 meter.
(sorry als ik mis ben op een paar cm). De lengte en de draaicirkel van een velomobiel is een ander probleem. Ook is niet iedereen geinteresseert in lichaamsorigamie voor ze kunnen vertrekken.

Bij bepaalde modellen is dat laatste inderdaad het geval. Bij andere, zoals de Alligt Alleweder, Versatile of Sunrider, is de instap heel gemakkelijk.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be