Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
(Bericht 6800508)
Een velomobiel past moeiteloos op een fietspad, daar de breedte van dergelijke fietsen ergens rond zeventig centimeter draait. Smaller dus dan de meeste bakfietsen die je tegenwoordig meer en meer ziet verschijnen.
|
Wettelijke norm, 2 wielige fietsen mogen niet breder zijn dan 80 cm en meerwielige tot 1 meter.
(sorry als ik mis ben op een paar cm). De lengte en de draaicirkel van een velomobiel is een ander probleem. Ook is niet iedereen geinteresseert in lichaamsorigamie voor ze kunnen vertrekken.
Citaat:
Daarnaast is een velomobiel eigenlijk niet echt duur in relatie tot het gebruik en in vergelijking met een wagen.
|
Eigenlijk niet, als je de bijkomende kosten van een wagen bekijkt. Verzekering ,baantaks, onderhoud enzoverder. Daarentegenover, met een wagen kan je wel een weekvoorraad eten halen voor een gezin, of een ritje Ikea, of toch die trip naar zee. Of toch naar het werk rijden tijdens die gure herfststorm.
Citaat:
In België gebruiken heel veel mensen hun tweede wagen bijna uitsluitend voor woon-werkverkeer. Dagelijks zitten ze alleen in de auto. Vaak voor belachelijk kleine afstanden: heel veel ritten situeren zich tussen vijf en twintig kilometers.Hier past een velomobiel heel goed. In tegenstelling tot een wagen die in zo'n situatie zichzelf eigenlijk vervoert, is een velomobiel lichter dan de bestuurder. Met vrij weinig energie kun je mooie snelheden halen. Je fietst de file voorbij, daar je volgens de wegcode op het fietspad mag rijden.
|
Dat is dan heel spijtig voor die mensen, daar past een gewone fiets van €250 ook al goed in.
En anders een 125CC motorfiets waar iedereen met een paar jaar een autorijbewijs zo mag mee rijden. Zonder moeite de file voorbij, geen gezeik met derdeklasse wegen, geen miserie met zijwind (een dik probleem met de alleweders en flevo's)
Citaat:
Ongetwijfeld zal niet iedereen voor zoiets kiezen. Mensen zijn gewoontedieren en vinden tien kilometer fietsen vaak als een "enorme inspanning". Wel kan een velomobiel een inspiratie vormen om terug te keren naar lichte voertuigen in plaats van die monsters die nu meer en meer opkomen. Wagens lijken tegenwoordig steeds zwaarder te worden.
|
Wagens worden steeds zwaarder door de toegenomen veiligheidseisen van Europa. Kreukelzones, airbags tot in de aars toe, versterkte kooien rond elke passagier, 35keer beveiligde remmen en electronica per kilo.
En die 10 km fietsen is an sich geen zware inspanning. Maar als ik kan kiezen tussen een half uurtje "verplicht fietsen" of 10 minuutjes met de wagen, dan kies ik voor de wagen. Als het fietsen ter ontspanning is, is een ander verhaal, er zijn mensen die de ronde van vlaanderen rijden voor hun plezier, en dat is hun gegund. Maar als iemand moet kiezen tussen 9u op een dag te spenderen aan zijn werk, of 10 uur, dan wordt het al gauw een ander verhaal.