maddox |
14 september 2013 01:01 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël
(Bericht 6802164)
Ik herinner me vooral iets van de miserie die niet-geautomatiseerde systemen kunnen opleveren eens de gewone stroom terug werkt. Maar ik beken dat ik er niet al te veel van weet.
|
Dat is al uitgelegd. Een automatisch overschakelend systeem is VEEEEL duurder. Dan zit je met een combinatie van UPS (uninteruptable power supply) en een generator die automatisch moet opspringen die de UPS gaat voeden. Dan is de UPS het "brein" van de setup.
Een generator met startmotor die betrouwbaar kan starten, zelfs na lange stilstand, dan spreken we al over sets van €2000+.
Maar een systeempje met een goedkope generator als backup. Da's echt niet zo moeilijk. Je zet alle dingen die je "echt" wil bekrachtigd hebben op 1 secundaire zekeringskast. Je zet er een wisselschakelaar op, die of de ene voeding, of de andere voeding doorlaat. Valt de stroom uit, start je zelf de generator, en zet je de schakelaar om. Probleem opgelost. En andersom gaat het net hetzelfde. Generator uitzetten, schakelaar omzetten en alles gaat zijn gangetje.
Een nog goedkopere optie is met een stekker werken. Die is een pak goedkoper dan een wisselschakelaar, maar dan moet je de stekker van stopkontakt wisselen.
Dat kost natuurlijk zelf wat moeite, en je desktop computer is wel even uitgevallen, maar het is geen rakettechnologie.
|