Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Ambras in The Greens-EFA EU fractie tussen groen en separatisten. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191627)

ViveLaBelgique 15 september 2013 12:58

Ambras in The Greens-EFA EU fractie tussen groen en separatisten.

Vandaag haalde Bart Staes zwaar uit naar Mark Demesmaecker. Beiden zijn Europees parlementslid in dezelfde EU fractie ( Europees parlementslid Groen in de 'The Greens-EFA' EU-fractie).

De eerste is verkozen op een Groen!-lijst de 2de op een N-VA lijst. Kort samengevat is het een openbaar geheim dat N-VA zal kiezen voor "European Conservatives and Reformists"-EU fractie. Dit is een Eurosceptische fractie.

Duitsland, waar N-VA zo hoog me oploopt, heeft niet eens een politieke vertegenwoordiging in die fractie.

Sjaax 15 september 2013 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6803641)
Vandaag haalde Bart Staes zwaar uit naar Mark Demesmaecker. Beiden zijn Europees parlementslid in dezelfde EU fractie ( Europees parlementslid Groen in de 'The Greens-EFA' EU-fractie).

De eerste is verkozen op een Groen!-lijst de 2de op een N-VA lijst. Kort samengevat is het een openbaar geheim dat N-VA zal kiezen voor "European Conservatives and Reformists"-EU fractie. Dit is een Eurosceptische fractie.

Duitsland, waar N-VA zo hoog me oploopt, heeft niet eens een politieke vertegenwoordiging in die fractie.

Eindelijk komt er wat politieke duidelijkheid. Links Groen en rechts N-VA in één fractie, dat is toch onbegrijpelijk voor een simpele burger.

mvd 15 september 2013 13:24

Citaat:

Was het maar waar. Mogelijk gaan die twee fracties (EVA en de Groenen) gewoon uit elkaar. Ik geloof nooit dat N-VA bij een eurokritische fractie gaat, simpelweg omdat N-VA fundamenteel pro-Europees is.

Die debatten op de zevende dag zijn hemeltergend, het zijn schijndebatten tussen partijen die volledig meegaan in de Europese logica.

mvd 15 september 2013 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 6803645)
Eindelijk komt er wat politieke duidelijkheid. Links Groen en rechts N-VA in één fractie, dat is toch onbegrijpelijk voor een simpele burger.

De begrippen links en rechts zijn van geen betekenis.
'De simpele burger' weet niet eens dat er in het Europees parlement verschillende fracties zijn. Bart Staes zat vroeger bij de Volksunie. De N-VA is als grote partij met veel verschillende kamers de erfgenaam van de Volksunie.

Sjaax 15 september 2013 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6803666)
Was het maar waar. Mogelijk gaan die twee fracties (EVA en de Groenen) gewoon uit elkaar. Ik geloof nooit dat N-VA bij een eurokritische fractie gaat, simpelweg omdat N-VA fundamenteel pro-Europees is.

Pro-Europa zijn is tevens een fundamenteel probleem voor de N-VA. Je bent voor Vlaams nationalisme of niet. Je kunt niet én voor Vlaams nationalisme zijn én voor meer Europese invloed.

mvd 15 september 2013 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 6803699)
Pro-Europa zijn is tevens een fundamenteel probleem voor de N-VA. Je bent voor Vlaams nationalisme of niet. Je kunt niet én voor Vlaams nationalisme zijn én voor meer Europese invloed.

Dat kan wel, de N-VA bewijst het. Je kunt perfect een onderscheid maken tussen 'grote schaal' (leger, munt,..) waar de EU bevoegd voor is en 'kleine schaal' (onderwijs, verkeer,..) op het niveau van de lidstaten.

Niet dat ik daar voorstander van ben, maar in theorie kan het natuurlijk wel.

ViveLaBelgique 15 september 2013 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6803666)

Die debatten op de zevende dag zijn hemeltergend, het zijn schijndebatten tussen partijen die volledig meegaan in de Europese logica.

De vraag is bij welke Europese fractie N-VA nog onderdak kan vinden.

Ik vraag me ook af wat ondermeer de Scottisch National Party bij de groene Europese fractie zit te doen.

ViveLaBelgique 15 september 2013 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6803743)
Dat kan wel, de N-VA bewijst het. Je kunt perfect een onderscheid maken tussen 'grote schaal' (leger, munt,..) waar de EU bevoegd voor is en 'kleine schaal' (onderwijs, verkeer,..) op het niveau van de lidstaten.

Niet dat ik daar voorstander van ben, maar in theorie kan het natuurlijk wel.

Dat is ook de visie van de EVP waar N-VA nog deel van uitmaakte toen ze nog in kartel zaten met de CD&V.

ViveLaBelgique 15 september 2013 15:36

Citaat:

Het Vlaams Belang biedt als enige partij een duidelijke separatistische, protectionistische en Anti-EU lijn aan de kiezer. Hier is wel degelijk een markt voor maar de marketing bij het Vlaams Belang is om te janken.

reservespeler 15 september 2013 15:47

Citaat:

En in welke fracrie zit B.U.B.?

reservespeler 15 september 2013 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 6803645)

Dat komt nu eenmaal doordat je in een fractie moet zetelen.
Zelfs bij de SOSSEN rommelt het, maar dat wordt natuuuuuurlijk er niet bij verteld.

reservespeler 15 september 2013 15:49

Citaat:

Och wel

mvd 15 september 2013 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6803791)

Ik vraag me ook af wat ondermeer de Scottisch National Party bij de groene Europese fractie zit te doen.

SNP zit niet bij de EGP, maar bij de EVA, net als N-VA die daar goed zitten.

ViveLaBelgique 15 september 2013 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mvd (Bericht 6803820)
SNP zit niet bij de EGP, maar bij de EVA, net als N-VA die daar goed zitten.

De EVA ( oftewel EFA in het Engels) maakt deel uit van de "The Greens-EFA"-fractie. Het zijn de groenen die het gross van deze fractie uitmaken. Daarom dat ik het een groene fractie noem.

Bolleke Wol 15 september 2013 21:23

SNP kan best bij een groene fractie horen hoor.

Txiki 16 september 2013 07:20

Citaat:

Bronnen? Linkjes naar verslagen daarover?

Je vertelt niet eens "waarom" Staes uithaalde. Waar en in welke context?

Txiki 16 september 2013 07:20

Citaat:

Flauwekul. De EVA zit vol van dat soort partijen.

Txiki 16 september 2013 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 6803791)

Dan heb je duidelijk geen idee hoe dat gegroeid is.

vlijmscherp 16 september 2013 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 6804445)
Bronnen? Linkjes naar verslagen daarover?

Je vertelt niet eens "waarom" Staes uithaalde. Waar en in welke context?

In de Zevende Dag was er een debat over Europa. Je raadt het nooit maar op een gegeven moment ging het meer over de N-VA dan over de Europese Commissie en het beleid.
Staes haalde idd uit naar Demesmaecker. Niet heel onterecht maar het paste totaal niet in het debat.

Txiki 16 september 2013 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6804456)
In de Zevende Dag was er een debat over Europa. Je raadt het nooit maar op een gegeven moment ging het meer over de N-VA dan over de Europese Commissie en het beleid.
Staes haalde idd uit naar Demesmaecker. Niet heel onterecht maar het paste totaal niet in het debat.

Wat zei hij dan dat het zou betekenen dat er ambras is tussen de groenen en de EVA?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be