![]() |
Politiek correcte uitsprak
Gisteren was er een discussie op radio MMM over hoe men mensen met een andere huidskleur moet aanspreken en aanduiden.
Je mag het woord neger niet gebruiken, want dat is een verwijzing naar de slavernij. Je mag het woord zwarte niet gebruiken, want dat is racisme. Je kan kleurling niet gebruiken, want dat is een belediging. De vraag waar men bleef mee zitten; is hun duid je iemand aan die niet blank is en blijf je toch politiek correct. |
Citaat:
Pigmentgehandicapte ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Bruinen aap is nogal populair en politiek correct de laatste tijd heb ik de indruk.
|
Citaat:
|
Zoals ik het zo lees en hoor, zou ik al bijna denken dat een "pigmentrijke" aangesproken moeten worden met "meester".
|
Wat is de reden dat die mensen moeten aangeduid worden?
Ik zie weinig redenen om iemand aan te wijzen. En waarom moet je een kleurling anders aanspreken? |
maximaal gepigmenteerden
|
(Noord)-Afrikaan?
|
Tegen chinezen en dergelijke zeggen we toch ook Aziaat?
|
Citaat:
Ik denk niet dat iemand een probleem heeft met de benaming zwarte(n)/kleurling(en) wanneer die huiskleur relevant is. Maar niet zelden wordt dat totaal onnodig vermeld. En het is daar waar het schoentje knelt. |
Citoyen?
|
Citaat:
Of heeft dat ook racistische implicaties? |
Citaat:
Je kunt het toch beter per individu bekijken? |
Ik ging er altijd van uit dat zwarte de correcte term was.
In het Engels zegt men toch ook "black". Wij zijn white/blank. Al die taboe der rond... :roll: Noemt mensen toch gewoon bij hun voornaam :) |
Citaat:
|
Citaat:
ne·ger (m,v; meervoud: negers) 1 lid van een van de zwarte rassen die oorspronkelijk uit Afrika afkomstig zijn. Er staat daar niets over racisme of slavernij. |
Citaat:
|
Misschien "couleur café"? :roll:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be