Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   2013 = offerfeest zonder schaap? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191684)

nickb 17 september 2013 13:08

2013 = offerfeest zonder schaap?

Ik hoor in de moslimgemeenschap het geluid om dit jaar geen schaap te kopen. De prijzen liggen al over de 300 euro en daar komt ook nog die nieuwe belasting bij.

Het is de eerste keer dat ik het zo breed meemaak, dus ik acht het mogelijk dat moslims gewoon geld naar het buitenland gaan sturen en hier geen schaap kopen.

Is het echter de bedoeling van bepaalde politieke partijen dat dit zo moet gaan? Dus het geld massaal naar het buitenland en de boeren in de problemen brengen? Ik vind het namelijk een rare manier van werken van diegenen die hier eigenlijk van profiteren (belastingen, extra winsten,...).

maddox 17 september 2013 13:27

Die "nieuwe belasting" is een lokale tax in Mechelen.

En €300 voor een volwassen schaap. Da's nog redelijk, daar een volwassen schaap tussen de 70 en 100 kg weegt voor de "gewone" variantes. Zelfs met een redelijk verspillende slachtmethode moet daar toch 30 kg bruikbaar materiaal vanaf komen.

En, het is ook de periode waarin schapenfokkers hun beestjes uit de wei halen, ze krijgen te gemakkelijk vleugels.

nickb 17 september 2013 13:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6806350)

En €300 voor een volwassen schaap. Da's nog redelijk, daar een volwassen schaap tussen de 70 en 100 kg weegt voor de "gewone" variantes. Zelfs met een redelijk verspillende slachtmethode moet daar toch 30 kg bruikbaar materiaal vanaf komen.

En, het is ook de periode waarin schapenfokkers hun beestjes uit de wei halen, ze krijgen te gemakkelijk vleugels.

Ik spreek over een schaap van tegen de 30 kilo. Dus vlees is veel minder dan dat en dan voor zo'n hoge prijs. Reken daar ook nog 10 euro bij voor versnijden, en dan heb ik het nog niet over 25 euro die Antwerpen vraagt voor de slachtvloer. Dus 25 + 15 + 10 = 50 euro extra bijbetalen boven de al te hoge prijs.

En wat nu in Mechelen is is morgen in Antwerpen. Een boycot is niet meer dan normaal als er een alternatief is: geld sturen naar het buitenland.

maddox 17 september 2013 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nickb (Bericht 6806373)
Ik spreek over een schaap van tegen de 30 kilo.

Tja, zo'n lekker jong, mals beestje dat minder hard tegenstriebeld. Niet verwonderlijk dat de stoere slims geen koe slachten op de tijdelijke slachtvloer. Dat zou te veel op werken lijken.
Citaat:

Dus vlees is veel minder dan dat en dan voor zo'n hoge prijs.
Iets is waard wat de gek ervoor geeft.
Waarom al die moeite doen? Terwijl een paar halal lamskotelletjes bij de Aldi of lokale halalslager een stuk goedkoper zijn per kilo dan het veel te duur betaalde levende schaap.
Citaat:

Reken daar ook nog 10 euro bij voor versnijden
Dat moet je ook aan de slager betalen, of werkt die gratis?
Citaat:

En dan heb ik het nog niet over 25 euro die Antwerpen vraagt voor de slachtvloer.
Bof, je kan het ook zien als een zeer goedkope boete, want ten slotte is zo'n tijdelijke slachtvloer een overtreding op de slachtwetten en een gruwel qua dierenwelzijn.
Citaat:

Dus 25 + 15 + 10 = 50 euro extra bijbetalen boven de al te hoge prijs.
Gaat het OCMW dat niet betalen?
Citaat:

En wat nu in Mechelen is is morgen in Antwerpen. Een boycot is niet meer dan normaal als er een alternatief is: geld sturen naar het buitenland.
Om de goedkope geiten te betalen en dan te importeren om verder mee te kweken?

Peche 17 september 2013 14:16

Wie zijn eigen vlees wil eten, moet het maar zelf kunnen slachten.
Ik denk dat zo'n traditie niet overroepen mag worden.
Ik zou wel stukkie schapenvlees lusten.

nickb 17 september 2013 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6806403)
T...

Ok, verder dan die eerste letter ben ik niet gekomen. :lol:

nickb 17 september 2013 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 6806411)

Ik zie het al voor mij. Het hele jaar door zelf slachten.

Daar heb je organisatie voor nodig die door de staat verzorgd wordt. Ze krijgen hun winsten van de handelaars (btw + belasting op inkomsten).

maddox 17 september 2013 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 6806411)

Regel 2 van maddox. Niet betrapt worden. Dan mag je zoveel zelf slachten als je wil.

Xenophon 17 september 2013 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nickb (Bericht 6806329)
Ik hoor in de moslimgemeenschap het geluid om dit jaar geen schaap te kopen. De prijzen liggen al over de 300 euro en daar komt ook nog die nieuwe belasting bij.

Het is de eerste keer dat ik het zo breed meemaak, dus ik acht het mogelijk dat moslims gewoon geld naar het buitenland gaan sturen en hier geen schaap kopen.

Is het echter de bedoeling van bepaalde politieke partijen dat dit zo moet gaan? Dus het geld massaal naar het buitenland en de boeren in de problemen brengen? Ik vind het namelijk een rare manier van werken van diegenen die hier eigenlijk van profiteren (belastingen, extra winsten,...).

Zeker de schuld van het Vb, ongetwijfeld.

Xenophon 17 september 2013 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6806350)

:D

nickb 17 september 2013 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 6806449)
Zeker de schuld van het Vb, ongetwijfeld.

Deze keer niet. Als het om allochtonen gaat, heeft het VB niet zoveel macht als ze denken. Allochtonen luisteren niet naar het VB, en hun politieke collega's hebben een hekel aan hen.

Het gaat hier om de hebzucht van sommige mensen aan de top.

Peche 18 september 2013 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nickb (Bericht 6806418)
Ik zie het al voor mij. Het hele jaar door zelf slachten.

Daar heb je organisatie voor nodig die door de staat verzorgd wordt. Ze krijgen hun winsten van de handelaars (btw + belasting op inkomsten).

Het hele jaar door slachten misschien wel. Minder CO2 uitstoot!
Minder transport, meer ruimte voor dieren. Ja waarom niet eigenlijk?
Waarom moet het dier een lijdensweg meemaken door het te transporteren naar een slachthuis en "vriendelijk te begeleiden" tot de werkelijke daad?

Uw diepvriezer steekt snel vol met verse lamskoteletjes en dan moet je misschien maar 2x per jaar slachten. Dat bespaart.

De voordelen zijn in ons voordeel ;) Beter 1 tot 2 maal BTW betalen dan elke dag je vlootje vlees omhuld in plastiek te kopen he.

Sean 18 september 2013 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nickb (Bericht 6806453)
Deze keer niet. Als het om allochtonen gaat, heeft het VB niet zoveel macht als ze denken. Allochtonen luisteren niet naar het VB, en hun politieke collega's hebben een hekel aan hen.

Het gaat hier om de hebzucht van sommige mensen aan de top.

Bij mijn weten is het gevraagde bedrag om de slachtvloeren in te richten niet eens kostendekkend, hoe kan er dan sprake zijn van hebzucht?
De evolutie naar een systeem waar de gebruiker betaald voor de kosten lijkt me overigens zonder meer positief, als we dan ook nog eens de uitzonderingsposities voor religie in de wetgeving afschaffen dan zijn we op de goede weg.

Vette Pois(s)on 18 september 2013 10:08

De bloedlust cultuur wil en zal kelen.

harriechristus 18 september 2013 13:14

In plaats van een schaap stel ik voor een aap, Allah geheten......:-):-):-)

maddox 18 september 2013 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6807585)

Da's spijtig voor die onschuldige aap.
Laat ons een minder bloederig voorstel geven, bijvoorbeeld het offeren van een teddybeer genaamd Mohammed.

Zipper 18 september 2013 15:02

2 Bijlage(n)
Het beste ware natuurlijk die bloedige barbaarse slachtpartij af te schaffen.

Aton 18 september 2013 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 6807585)

:lol: ;-)

Aton 18 september 2013 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 6807797)
Da's spijtig voor die onschuldige aap.
Laat ons een minder bloederig voorstel geven, bijvoorbeeld het offeren van een teddybeer genaamd Mohammed.

Hoe paranoia een religieus regime wel kan zijn.

Scherven A. Mok 18 september 2013 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 6807815)
Het beste ware natuurlijk die bloedige barbaarse slachtpartij af te schaffen.

Enveloppen met geld geven in de plaats, zoals de maffia.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be