![]() |
Hervorming pensioenstelsel
In onderstaand artikel zag ik een interessante reactie staan;
http://www.tijd.be/dossier/zomerchec...62524-7403.art Citaat:
In hoeverre is het realistisch en doenbaar om over te stappen op zo'n kapitalisatiestelsel zoals dat vroeger blijkbaar het geval was? En zou dat een goede oplossing zijn? |
Niet. Tenzij je een volledige generatie zonder pensioen wilt zetten.
- Wil je iemand die deze maand net op pensioen gegaan is zonder pensioen laten zitten, terwijl hij heel zijn leven bijgedragen heeft? Indien niet, is de consequentie dat je hem de komende 20 jaar een pensioen uitbetaalt via een repartitiestelsel. - Iemand die pakweg 50 is, zou wellicht zelf een spaarpotje kunnen aanleggen - maar waarschijnlijk niet genoeg om zelf zijn pensioen volledig te financieren - dus je gaat ook hem vanaf zijn 65ste 20 jaar lang nog een (kleiner) repartitiepensioen moeten geven. - Dus grosso modo moet er nog 40 jaar lang een (langzaam dalend) pensioen via repartitie uitbetaald worden - en dus ook dezelfde bijdragen (uit belastingen of uit sociale zekerheid maakt niet veel uit - jij en ik betalen het). De volledige piek van de vergrijzing moet dus via repartitie gedragen worden. - Dus tegen een schoolverlater moet je vertellen dat hij heel zijn leven sociale bijdragen mag betalen voor de mensen voor hem, en dat hij daarbovenop ook nog eens pakweg 10% van zijn netto-loon opzij moet leggen voor zijn eigen pensioen - want hij gaat niets meer krijgen. Veel succes! |
Ik wist niet dat er ooit een aanzet geweest is voor een kapitalisatiestelsel.
De link gaat (nu) naar iets anders uit. Maar dit heeft geen belang. Overstappen van het huidige repartitiestelsel naar het kapitalisatiestelsel is een volle generatie ferm sparen bovenop de huidige pensioenuitgaven. Daar moet ik eens mee lachen. Ze lukken er nog niet in om de staatsschuld af te bouwen; het loopt alsmaar op. Zelfs na een splitsing van Vlaanderen en Wallonië, zal het enorm moeilijk zijn. Misschien dan mikken over twee of drie volle generaties ... . |
Wel ja, jullie geven nu alletwee problemen op die zich manifesteren bij de omschakeling van het ene naar het andere systeem.
Maar stel dat men kan omschakelen, is het kapitalisatiesysteem dan niet beter? Of wat zijn de nadelen dan? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
. |
Citaat:
2012 spendeerde België volgens het Planbureau 5,4% van het bbp aan werknemerspensioenen en 3,8% aan ambtenarenpensioenen. Op het eerste zicht niet zo’n spectaculair cijfer. Dat wordt het wel wanneer je wat gaat rekenen met de cijfers. Die 5,4% of 18,7 miljard moet over 1,59 miljoen gepensioneerden verdeeld worden terwijl de 3,8% of 12,3 miljard van de ambtenaren slechts over 399.000 mensen verdeeld wordt (bron: Vergrijzingsrapport Planbureau). Per gepensioneerde betekent dat gemiddeld 11.789 euro per jaar voor een werknemerspensioen en 31.759 euro per jaar voor ambtenarenpensioen. Dus bijna drie keer zoveel. |
Pensioenen kunnen best afgeschaft worden vanaf pakweg 2015.
De loonlasten kunnen dan naar beneden en men moet zelf dan maar voor zijn pensioen sparen. Wie wil werken heeft dan een goed pensioen. Wie zijn uurtjes maar wil doen of niet wil werken heeft geen goed pensioen. Eerlijkheid troef. |
Citaat:
Die 600.000 euro zou zijn wat één gemiddelde ambtenaar kost, samengeteld over een periode van tien jaar. Nu vraag ik me af waarom je niet rekent per 20 of per 30 jaar. Dan klinkt het nog spectaculairder. Toch zou ik het niet doen, mocht ik van jou zijn. Je gaat er niet alleen een maagzweer van krijgen, maar nog eens kanker ook. (volgens de volksmond kan je jezelf doodkankeren ...) . |
Citaat:
Feit blijft dat een gemiddeld STATUTAIR ambtenarenpensioen bijna 3 keer hoger ligt dan voor iemand uit de privé. |
Citaat:
Beter niet gelachen zeker? Hen eerst laten lachen, dan..... |
Citaat:
Eigenlijk zou dat 4 of 5 keer hoger moeten zijn. In openbare diensten zijn namelijk nogal wat hoog opgeleide mensen in grote densiteit aanwezig. Die krikken het gemiddelde nogal op; terecht natuurlijk. De gerechtelijke macht zit vol met magistraten: geen kleine jongens als het op rechtmatige verloning aan komt. De universiteiten zitten vol met professoren. Buitenlandse zakken telt enorm veel ambassadeurs. In het FAVV zitten nogal wat veeartsen en in volksgezondheid nogal wat dokteurs. Al wat openbare werken is: de werken worden uitgevoerd door aannemers na een openbare aanbesteding; maar op de diensten zitten nogal wat bouwkundige ingenieurs. Tsja, die mensen rekenen op een fatsoenlijk totaalpakket. En ons totaalpakket wordt gerekend van de aanwerving tot de dood. In de privé geldt de gouden handdruk en de tweede pijler nooit mee in het pensioen. Gelieve dus geen appelen met peren te blijven vergelijken. . |
Men mag het draaien of keren zoals men wil maar 'we' kunnen die ambtenarenpensioenen onmogelijk blijven betalen.
Die zijn trouwens ook oneerlijk... -------------------------------- En welke normale mens is nu aan de 'staat' gaan werken omdat hij 40 jaar later een beter pensioen zou krijgen?! 8O |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be