Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vlaming kruipt voor bijna elke verplaatsing in de auto (https://forum.politics.be/showthread.php?t=191706)

Blue Sky 18 september 2013 08:42

Vlaming kruipt voor bijna elke verplaatsing in de auto
 
En toch altijd maar klagen over het stokkende verkeer en de dure brandstofprijzen. :-D Zie hier de verklaring.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consume...-de-auto.dhtml

Ondernemerke 18 september 2013 08:49

Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.

Skobelev 18 september 2013 08:49

Buiten de steden is er dan ook geen alternatief. Om te pendelen evenmin. Op een infrastructuur van +30 jaar oud met een aantal wagens dat in die periode verdrievoudigd is. Geen wonder dat we stil staan.

Blue Sky 18 september 2013 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6807202)
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.

Yup. Een reden te meer om het autogebruik zwaarder te belasten i.p.v. het autobezit zodat de degene die zijn wagen veel van stal haalt en veel rijdt uiteindelijk meer mag betalen. Ook de fiscaal gunstige bedrijfswagen ( waarvan 2/3 eigenlijk niet nodig zijn ) zwaarder belasten al dan niet met een verlaging van de loonlast zodat het voordeliger wordt om een loonsverhoging toe te kennen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 6807203)
Buiten de steden is er dan ook geen alternatief. Om te pendelen evenmin. Op een infrastructuur van +30 jaar oud met een aantal wagens dat in die periode verdrievoudigd is. Geen wonder dat we stil staan.

Soms is dat zo. Meestal redeneren de mensen echter zo als ondernemerke. Zie ook het bewuste artikel. Als kippen zonder kop kijken ze enkel naar hun eigen voordeeltje ( zonder het totale plaatsje te bekijken ) en als iedereen dan hetzelfde doet als zij, dan staan ze natuurlijk in een overbevolkte regio als Vlaanderen overal in de file aan te schuiven. En dan worden ze boos natuurlijk en moet alles en iedereen het ontgelden; vrachtwagens, fietsers, voetgangers, de overheid, Crevits … . Ze willen dan vooral niet geconfronteerd worden met de gedachte dat ze eigenlijk zelf verantwoordelijkheid zijn; ze kiezen immers waar ze gaan werken, waar ze gaan wonen, hoe ze de verplaatsingen maken en hebben dus zelf de sleutel in handen.

Citaat:

Definitie
Ontkenning is een psychologisch afweermechanisme. Het verschijnsel treedt op als iemand wordt geconfronteerd met gevoelens of emoties die moeilijk of helemaal niet te accepteren zijn. De persoon spreekt dan de feiten tegen om het negatieve gevoel niet te hoeven confronteren

Anna List 18 september 2013 09:28

https://www.youtube.com/watch?v=DYUvTGcx-ec

Blue Sky 18 september 2013 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6807202)
Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden.

U maakt een grapje neem ik aan?

Hier alvast een linkje;

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130515_003


Het is goedkoop, je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren reistijd, goed voor je algehele gezondheid, je hebt geen stress meer, geen files en zoektochten naar parkeerplaatsen, geen vervuiling, geen lawaaiproductie, … kortom eigenlijk teveel voordelen om op te noemen. En u vraagt er slechts 1? :-D

De voorwaarde is natuurlijk wel dat je een gezonde en veilige fietsweg hebt. Als dat het geval is, dan is het een geschenk.

Anna List 18 september 2013 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6807202)
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.

ik rijd elke dag 15km enkel met de fiets naar t werk. 40 minuten zen. ik geniet daar enorm van. 40 minuten van mij. zonder gsm.

vroeger was ik gestresseerd tegen de tijd dat ik op de job kwam, en tegen de tijd dat ik thuis was nog erger (ik krijg er spontaan een slecht gevoel bij als ik nog maar aan die avondspitsen terug denk). Heb dan een aantal jaar met de moto gedaan, dat ging nog.

maar echt de fiets ... dat laat ik me niet meer afpakken gewoon. ik zweer het u, als den baas morgen zegt : hier is ne firmawagen én ge moet daar elken dag mee naar t werk komen ... dan is m van mij vanaf, daar moet ik geen minuut over denken, dan krijgt m gelijk mijn ontslag!

om maar te zeggen dat ik nen andere mens ben inmiddels. :-)

Ondernemerke 18 september 2013 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6807253)
U maakt een grapje neem ik aan?

Hier alvast een linkje;

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130515_003


Het is goedkoop, je doet je dagelijkse beweging tijdens anders verloren reistijd, goed voor je algehele gezondheid, je hebt geen stress meer, geen files en zoektochten naar parkeerplaatsen, geen vervuiling, geen lawaaiproductie, … kortom eigenlijk teveel voordelen om op te noemen. En u vraagt er slechts 1? :-D

Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.

Anna List 18 september 2013 10:00

eerlijk is eerlijk

dat goedkoop is ook relatief ... eens ge fietsverslaafd wordt ... hebt ge minstens drie pareltjes staan die samen zoveel kosten als uwen auto en ge hebt elk jaar goesting in iets nieuws...

we spreken dan over 11 �* 13 duizend fietskilometers per jaar ...

Anna List 18 september 2013 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6807300)
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.

geen mogelijkheid om die klanten op 1 dag te concentreren of zo ? (of desnoods die auto of ne moto op t werk te parkeren voor noodgevallen?)... ge mist wat hoor.

Blue Sky 18 september 2013 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6807300)
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.

De voordelen zijn objectief en onmiskenbaar. Uw geprivilegieerde situatie ken ik niet, maar ze lijkt me niet echt realistisch en zeker niet representatief voor 99% van de mensen. Dat u niet wakker ligt van vervuiling, zieke mensen, enz is ook zo typerend en ligt aan het feit dat de automobilist niet geconfronteerd wordt met de overlast die hij veroorzaakt. U zou er wellicht plotseling wel van wakker liggen als de uitlaat vooraan in de auto uitkwam of wanneer u een kind met astma had. Nu dat is niet het geval, vandaar de noodzaak van taksen ( de vervuiler betaalt ) om mensen een geweten te taxeren. Kent u dat een geweten?

Ondernemerke 18 september 2013 11:21

Maar ik ben juist voorstander voor het volledig afschaffen van alle mogelijke fiscale voordelen van bedrijfswagens. Maar ook het afschaffen van het oldtimerprincipe en het voordeel van de lichte vracht regeling. Laat iedereen dus ook vrachtwagens en camionetten volle pot aan rijbelastingen, BIV en andere zaken betalen. En geen fiscale aftrekbaarheid meer. Van niets wat gemotoriseerd is. Dus ook geen moto's!

En liever vandaag dan morgen een kilometerbelasting. Schaf bijvoorbeeld de jaarlijkse rijbelasting af en voer een standaard kilometerbelasting voor iedereen in. Verreken dit ineens in de brandstofprijzen. Geen extra onkosten of infrastructuur nodig. Gewoon benzine, diesel, LPG en noem maar op op het zelfde bedrag van bijvoorbeeld 2,5 euro/liter.

Het zou veel mensen met exclusieve sportwagens plezieren. Nu betaal je voor bijvoorbeeld een 6.2 V12 jaarlijks een fortuin aan belastingen. terwijl die wagens maar 1000-1500 km/jaar doen. Schaf die belasting af en reken 2,5 euro/liter aan. Dan mag die nog +20 liter/100km verbruiken. Dat betaal je dan met plezier!

En een geweten? Ja dat heb ik. Als het over mijn kinderen gaat. Al de rest zien je enkel staan zolang je niet in de goot ligt. Familie en vrienden is een ruim begrip. Leef je als een gemiddeld mens dan kennen ze u. verdien je veel meer dan zie je ze enkel als ze iets nodig hebben. Lig je in de goot dan willen ze u niet meer kennen. En dan is het familie of vrienden. Voor vreemden heb ik geen geweten nodig.

Blue Sky 18 september 2013 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6807407)
Maar ik ben juist voorstander voor het volledig afschaffen van alle mogelijke fiscale voordelen van bedrijfswagens. Maar ook het afschaffen van het oldtimerprincipe en het voordeel van de lichte vracht regeling. Laat iedereen dus ook vrachtwagens en camionetten volle pot aan rijbelastingen, BIV en andere zaken betalen. En geen fiscale aftrekbaarheid meer. Van niets wat gemotoriseerd is. Dus ook geen moto's!

En liever vandaag dan morgen een kilometerbelasting. Schaf bijvoorbeeld de jaarlijkse rijbelasting af en voer een standaard kilometerbelasting voor iedereen in. Verreken dit ineens in de brandstofprijzen. Geen extra onkosten of infrastructuur nodig. Gewoon benzine, diesel, LPG en noem maar op op het zelfde bedrag van bijvoorbeeld 2,5 euro/liter.

Het zou veel mensen met exclusieve sportwagens plezieren. Nu betaal je voor bijvoorbeeld een 6.2 V12 jaarlijks een fortuin aan belastingen. terwijl die wagens maar 1000-1500 km/jaar doen. Schaf die belasting af en reken 2,5 euro/liter aan. Dan mag die nog +20 liter/100km verbruiken. Dat betaal je dan met plezier!

En een geweten? Ja dat heb ik. Als het over mijn kinderen gaat. Al de rest zien je enkel staan zolang je niet in de goot ligt. Familie en vrienden is een ruim begrip. Leef je als een gemiddeld mens dan kennen ze u. verdien je veel meer dan zie je ze enkel als ze iets nodig hebben. Lig je in de goot dan willen ze u niet meer kennen. En dan is het familie of vrienden. Voor vreemden heb ik geen geweten nodig.

Ja daar zit wel iets in. Maar zo'n houding is nefast voor een maatschappij, die een verzameling is van individuen en waarbij al die individuen een verantwoordelijkheid hebben binnen de maatschappij. Het is aan de overheid het kader te creëren zodat die individuen dat ook zo goed mogelijk doen. Helaas loopt het daar meer dan eens mis.

Blue Sky 18 september 2013 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6807300)
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Dagelijkse beweging : daarvoor ga ik joggen, fitnessen of zwemmen in mijn vrije tijd!

Verloren reistijd : 10 minuten met de wagen (droog en warm) of 30 minuten met de fiets (koud, nat en kans op omver gereden te worden)?

Algehele gezondheid : idem punt 2, daarvoor ga ik sporten wanneer ik zin heb.

Stress en files : heb ik niet. Of ik moet naar een klant rijden. Maar daar kan ik niet met een fiets heen.

Zoektocht naar parkeerplaats : voldoende gereserveerde parking voor bedrijf zelf.

Geen vervuiling : lig ik daar van wakker? Niet dus.

Lawaaiproductie : idem vorige punt!

Dus ik vind nog steeds niet 1 reden.

Onbekend is onbemind.

Koenraad Noël 18 september 2013 20:50

Erg jammer. Maar hoe kan men een mentaliteitswijziging tot stand brengen? Autogebruik zwaarder belasten?

Nietzsche 18 september 2013 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 6808423)
Erg jammer. Maar hoe kan men een mentaliteitswijziging tot stand brengen? Autogebruik zwaarder belasten?

Waarom zou er een mentaliteitswijziging moeten komen?

Libro 18 september 2013 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 6808447)
Waarom zou er een mentaliteitswijziging moeten komen?

²

Stingray 18 september 2013 21:31

:sleeping:

Jan van den Berghe 18 september 2013 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6807202)
Verkeersbelasting, BIV en verzekering is betaald. Dat die wagens nu bollen of niet. De leasings lopen verder. En de VAA betaal je toch. Of je nu 1 of 20.000 kilometer per jaar privé doet. En de brandstof wordt grotendeels verrekend.

Dus geef 1 reden waarom ik elke dag met de fiets naar het bedrijf zou rijden. En als ik dan overdag weg moet snel met de fiets naar huis om de auto te gaan halen? En als je zou zeggen omdat het sportief is dan ga ik 's avonds wel enkele kilometers op mijn tempo in in alle rust joggen.

Bij mij is het juist omgekeerd: ik doe veel liever 's ochtends en 's avonds voor en na het werk mijn sportieve activiteit. Met de fiets dus naar en van het werk. Op die manier hoef ik geen bijkomende tijd te besteden aan dergelijke activiteiten. Eens thuis is het tijd voor ons gezin.

Jan van den Berghe 18 september 2013 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ondernemerke (Bericht 6807300)
Goedkoop : waar en deels niet waar want de bedrijfswagens kosten toch geld, stil staan of rijden.

Er zijn ondernemingen die alternatieven bieden voor bedrijfswagen. Dus, er is een mogelijkheid die extra-legale voordelen anders in te vullen. Fietsinvesteringen zijn voor bedrijven trouwens bijzonder interessant, daar 120% aftrekbaar.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be