| Bad Attila |
19 september 2013 08:07 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp
(Bericht 6808934)
Dat is het contradictorische aan dit land. Je hebt een pak partijen aan beide kanten van de taalgrens die bij hoog en laag beweren dat we allemaal Belgen zijn, dat er geen verschillen zijn tussen die Belgen behalve die dat je overal vindt in de wereld, dat taal geen verschil maakt in het denken.
Maar als je dan de logische conclussie trekt, en die is dat we dan gewoon allemaal op dezelfde partijen moeten kunnen stemmen, dan is opeens iedereen tegen of het moet zijn dat er moet rekening gehouden worden met...... de taalgemeenschappen.
|
Voor mij mag al die bullshit van taalgroepen in de Kamer afgeschaft worden, een federaal parlement is een federaal parlement, en een federale volksvertegenwoordiger vertegenwoordigt de Natie (zoals in de Grondwet trouwens is ingeschreven), niet zijn "kiezers", noch Vlaanderen, Brussel of Wallonië.
Voor de communautaire zaken kan de Senaat gebruikt worden.
Citaat:
Trouwens, er moet helemaal geen federale kieskring komen om dat te verwezenlijken, dat kan nu al. Politici worden in hun eigen kieskring gekozen, in ons geval is dat de provincie. Iemand uit Namen kan even weinig stemmen op Di Rupo als iemand uit Oostende.
Maw, je kan perfect opkomen met 1 federale partij, pakweg SPA-PS of MR-OVLD en per kieskring je mensen zetten.
|
Ik verdedig het idee van een federale kieskring op basis van iets anders: op dit ogenblik zet m'en de zwaargewichten in in provinciale kieskringen. Een federale verkiezing is eigenlijk een aaneenschakeling van mini-verkiezingen in lokale baronieën. Het systeem, in mijn ogen, versterkt het gewicht van de partijen, en niet van de kandidaten zelf.
Omdat wij geen presidentsverkiezingen hebben, is er dan ook geen overkoepelend gebeuren, wat spijtig is. Een federale kieskring komt daaraan tegemoet: een electorale strijd van man op man over het heel land, waar de kandidaten centraal staan, en niet de partijen. Ik ben misschien naïef, maar ik geloof erin, wie droomt er niet van van een rechtstreeks strijd De Wever - Di Rupo - Peeters - Reynders?
Dat zoiets het federaal gevoel kan versterken en legitimeren, is uiteraard mooi meegenomen. Maar ik denk vooral dat het de burgersaandacht voor verkiezingen zal verbeteren.
Citaat:
PVDA doet het al, dacht ik, BUB zeker. Groen en Ecolo doen het nog hypocrieter, die zeggen voor de verkiezingen dat ze verschillende partijen zijn (om geen stemmen te verliezen veronderstel ik) en gaan na de verkiezingen doodleuk in 1 fractie zitten.
|
Ik weet niet waarom ECOLO en Groen het zo hebben georganiseerd, ik vermoed een identificatieprobleem, want volgens mij zijn hun kiezers nu niet bepaald communautair bezig. Maar ik kan mij vergissen...
|