![]() |
Europa's dramatische parel: De Barok
Licht en donker, vreugde en smart, leven en dood vloeien samen in de dramatiek van de Barok (17de en 18de eeuw).
Kenmerken: -Theatrale, dramatische versiering -Golfbewegingen -Ovale vormen en koepels -Symmetrie -Louter decoratieve gevelpilaren (pilasters) -(gebroken) frontons -Balustrades ... Vivaldi - Herfst, derde beweging ![]() |
Waar is de tijd...
|
Weer een "Vroeger was het Velen Beter" draad...
|
Citaat:
Antwerpen, vandaag. |
|
t'is niet echt mijn ding, maar dat waren nog eens architecten !!!!!!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bedankt voor de Youtubelink, Vrolijk op Vrijdag! Sinds de lessen esthetica in het middelbaar ben ik een fan van barokmuziek geworden. Prachtige muziek. Prachtige bouwstijl ook, véél mooier alleszins dan wat ze tegenwoordig neerpoten en 'architectuur' menen te moeten noemen, die blokken grijze en grauwe beton.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het wordt nu toch gebouwd ? Er zou even goed iets anders kunnen komen zijn. Het moet toch zijn dat de mensen de architectuur ervan appreciëren. Het zal immers niet worden zoals Versailles dat er gewoon staat om te bezoeken, maar zal functies herbergen.
Ik vind het oprecht jammer dat de bouwstijlen zo zijn geëvolueerd als ze geëvolueerd zijn de vorige eeuw. Neem bv het verschil tussen de Rozier (eclectisch, neostijlen waaronder neoclassicisme) en de Blandijn/Boekentoren in Gent. Ik heb in beide les, maar vind de Rozier heel wat inspirerender, het lijkt wel een tempel voor de kennis. Terwijl de Blandijn en Boekentoren een saaie inspiratieloze grijze blok zijn. Ik ben stikjaloers op de prachtige kastelen waar men in Engeland les geeft. |
Citaat:
|
Citaat:
Progressievenlogica... :lol: |
De shock zou zelfs nog vele malen groter zijn dan in een islamland, ongetwijfeld :-P ik vind al die bouwstijlen, barok, rococco, renaissancestijlen, neostijlen, gewoonweg vele malen mooier dan wat tegenwoordig moet doorgaan voor bouwkunst. Ik bedoel maar: als ik absolute zeggenschap had in een land over hoe overheidsgebouwen eruit zouden zien, dan koos ik die stijlen, en niet de monsters die bv. in Gent en Antwerpen voor gerechtsgebouw moeten doorgaan.
En op die manier vind ik ook dat in Europese steden in de bouwstijlen zou moeten gebouwd worden die er reeds aanwezig zijn. Dat er een beetje harmonie en esthetiek blijft. |
Citaat:
U bent links-progressief, u kan dat niet begrijpen. |
Citaat:
Als er geen wereldoorlogen waren geweest, dan hadden onze kunsten er heel anders uitgezien, naar ik mij meen te herinneren uit de lessen esthetica. Na WOI kwam er een radicale breuk met de stijlen van daarvoor, men snapte die periode van positivisme en vooruitgangsdenken niet meer, men had gezien dat dit slechts een laagje vernis was boven het beest in elk van ons. |
|
Citaat:
Het is als Brugge: het oogt mooi, maar het is nep. Deze gebouwen geven ons geen beeld van de middeleeuwse architectuur, maar wel van het romantisch beeld dat de 19e eeuwse mensen hebben van die kunstvorm. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be