http://www.dewereldmorgen.be/artikel...-van-thuistaal
Schoolmoe? Allochtoon en het Nederlands slechts weinig machtig? Niet gevreesd, de linkse gutmensch-gazet heeft de oplossing.
Weg met de Nederlandstalig autochtone cultuur! Leve de thuistaal!
Citaat:
Komt nog bij dat het subtractief bilingualisme sterk impliceert dat het Nederlands superieur is aan de thuistaal van het kind. Ook Frans, Engels en Duits zijn sterk bevoordeeld. Tweetaligheid in Vlaanderen is enkel wenselijk als het twee Westeuropese talen betreft. Nederlands-Turks of Nederlands-Pools-Russisch, daar ben je weinig of niets mee.
|
Het zou er verdomme nog aan moeten mankeren, dat zijn de landstalen, en Engels is de wereldtaal bij uitstek! Ben ik nu werkelijk gek aan het worden of scheelt er iets met mijn elementaire logica, dat zoiets voor mij voor de hand liggend lijkt en voor de linkse medemens onvatbaar is?
Overigens, we weten allemaal dat het hier niet over Polen of Russen gaat. Zie ook 2 alinea's verder.
Citaat:
Iqra School
Een van de weinige scholen die dit probleem probeert op te lossen, is de Iqra school in Borgerhout. Eindelijk een school die confirmerend wilt omgaan met niet-Nederlandse talen en culturen. Jammer genoeg werd deze school meteen afgeschreven als Islamitisch en Marokkaans.
|
Ik wil de reactie van de Morgen eens zien moest ik een Vlaamse School oprichten, Die Vlaamse kinderen leert omgaan met hun eigen cultuur, die onder aanval ligt van de progressieven, en die actief leert uitdragen. Uiteraard streng Katholiek.
En tja, als
één van de oprichters zegt dat de Iqra school vernoemt is naar het eerst woord van de Qu'ran, lijkt het me niet vergezocht die school het kenmerk 'Islamitisch' toe te kennen.
Ik vraag me overigens af waarom andere migranten geen aangepaste scholen nodig hebben. Ik heb nog niet vaak gehoord van nood aan een Grieken- of Italianen-school omdat er een groot percentage schoolverlaters zou zijn die het Nederlands niet machtig zijn? De Grieken en Italianen die ik ken zijn nochtans zeer levendig in de beleving van hun cultuur en hun beide talen perfect machtig (en daarbovenop natuurlijk Frans, Engels en soms Duits).
Citaat:
Het Fins onderwijs wordt al maanden in elke krant en tijdschrift geprezen, en terecht. Het land kent een percentage schoolverlaters van 0.3 procent.
Ook op vlak van meertaligheid lijkt het Fins onderwijs het meest progressief: in Finland probeert het onderwijs de moedertalen van haar leerlingen te promoten. Meer dan 11.000 leerlingen krijgt les in een moedertaal die niet het Fins is. Sinds 1980 al heeft het onderwijssysteem een aantal Somalische leerkrachten in dienst, zodat leerlingen uit Somalië hun moedertaal kunnen onderhouden en hun woordenschat kunnen uitbreiden.
Het Fins onderwijs leidt tot een betere houding tegenover zowel de primaire als de secundaire taal – en dus tot meer eigenwaarde en meer zin om te leren.
|
Finland heeft zo'n 281 300 buitenlands-geboren inwoners (5.2%), waarvan het merendeel blijkbaar voormalig Soviet-Russen, Esten en Zweden zijn. Ziet U de link met de voornamelijk buiten-Europese en Oostblok-migratiestromen zoals die naar ons land zijn? Ik ook niet, maar volgens de Morgen is het duidelijk. Weg met ons!
Blijkbaar zijn er een aantal Somalische leerkrachten in dienst. Hoeveel wordt niet vermeld. 2 of 3 zou kunnen dus. Hoe autochtonen daar opgezet zijn met die ontwikkeling, lijkt me ook van belang, maar ach. Er zitten meer Russen (herriner U nog dat de morgen deze bij de probleemjongeren rekende) maar blijkbaar zijn Russische leerkrachten die in de thuistaal lesgeven, als die bestaan, niet van belang. Nogmaals, dit probleem lijkt enkel een probleem voor een beperkte groep van de migranten.
Hier, we krijgen er nog een zielig prentje van een kansarme bij.