![]() |
Zelf rijdende wagens
Het lijkt er nu eindelijk binnen redelijk korte termijn aan te zitten komen. De zelfrijdende wagens. Met prototypes van Google, Mercedes en Audi en plannen van deze bedrijven + Nissan en Tesla om tussen 2016 en 2020 met 90% tot 100% autonome wagens te komen.
Ik vind het verrassend dat men eerst met "consumenten" wagens komt. Men zou verwachten dat men eerst op de kar springt van de autonome vrachtwagen. Er zijn situaties waarbij deze steeds (24h/24h soms zelfs) hetzelfde traject afrijden. Het zou dus makkelijker zijn om deze te programmeren, men doet eenmalig een testrit en past de programmering hier en daar eventueel aan. De vrachtwagen moet in die situatie niet over elke aardeweg rijden in de uithoeken van het land. Nu het dilemma: 1 automatisch systeem kan tot 5 vrachtwagenchauffeurs vervangen. Uitladen/inladen/koppelen van leidingen kan door magazijnier/operator gedaan worden. De besparing is enorm en het systeem mag dus wel wat kosten, 100.000 euro is snel terugverdiend. Voor cijfermateriaal heb ik enkel iets van de VS teruggevonden, daar zouden 6 miljoen professionele chauffeurs zijn op 317 miljoen inwoners. Enorme winsten in efficiëntie versus een enorm aantal jobs dat verloren gaat... We zien dit ook in andere domeinen: automatische kassa's, automatische check in, automatische detailhandel via amazon (ipv winkelstraten),... Gaan we kunnen volgen in de creatie van nieuwe jobs? Of gaan we moeten beginnen accepteren dat we naar een maatschappij evolueren waarbij een deel van de mensen gewoon niet hoeft te werken (naast de reeds bestaande categorieën van ouderen, kinderen, ...) Anderzijds zitten we ook met de vergrijzing. 2 evoluties die op het juiste moment beginnen? |
Ik heb afgelopen maand een nieuwe GSM gekocht. Die is intussen al ik weet niet hoeveel keer binnen geweest omdat hij constant uitviel en is nu nog steeds binnen voor 'herstelling'.
Wat ga je doen als één van die boordsystemen die voor de helft uit Chinese brol bestaat uitvalt en je een botsing krijgt. Of als er niets uitvalt, maar de wagen botst toch. Wie is dan verantwoordelijk. Wie moet dan de schade betalen. De constructeur ? Ik wil wel eens weten welke BA-verzekeraar die constructeur wil afdekking tegen dit risico. Het is en technisch en juridisch niet verantwoord. Komt er m.a.w. nooit door. |
Citaat:
Maar alles in vliegtuigen is vrij zwaar redundant uitgevoerd, denk niet dat het nodig is voor een auto. Deze kan desnoods een alarm geven en stilvallen indien nodig (die 1 keer per jaar ofzo). Juridisch inderdaad nog wat problemen. Ik denk dat dit al doende ontdekt gaat worden. Er zijn nu al enkele staten in de VS waar automatisch rijden toegelaten is, we gaan dus wel in de praktijk zien hoe het uitdraait. Verzekeringen zullen wel met een model afkomen dat voor hun werkt. Als automatisch rijdende auto's het aantal ongevallen met 90% reduceert, dan zijn zij als geheel gewoon een grote winnaar in het verhaal. De verantwoordelijkheid voor een ongeval zal naar de constructeur gaan. En het zal deze worden die de verzekering zal moeten nemen, maar die prijs gaat dus lager liggen dan een full omnium nu. Gewoon een kwestie van veel testen en als bedrijf dan de verantwoordelijkheid durven nemen, google car rijd nu al 500.000 km ongeval-vrij... Het zou toch te zot zijn dat een systeem verboden wordt omdat we niet goed weten wie er de schuldige is in het geval van de resterende 10% ongevallen dat er nog zijn... Goed, misschien is 2020 te optimistisch, de vraag is niet of het er gaat komen, maar wanneer. |
Citaat:
Die automatische kassa's mogen ze voor mijn part afschaffen.. Je verliest er meer tijd als aan een gewone kassa doordat ze nog eens extra komen controleren, en dit terwijl het zogezegd sneller zou moeten gaan, pfffffff! |
Ja, die automatische kassa's zijn nog wel niet helemaal wat het moet zijn.
Maar wat als bijvoorbeeld alle producten een rfid tag krijgen (ipv barcode) en dat je kar (of) mand gewoon gescand wordt door langs een poortje te gaan. En dan gewoon betalen aan een automaat voordat je verder kan (of zelfs draadloze betaling...) Supersnel en efficiënt. |
Producten die gemaakt worden light's of fabrieken
Vervoerd met zelf rijdende trucks Distributie mbv van kiva systeem (http://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=Fr6Rco5A9SM) Aankoop via automatische webwinkel, met automatische betaling ... Volgende stap wordt het automatisch onderhouden van allerlei zaken met humanoid robots. En dan ook bouwen van woningen en gebouwen met die humanoid robots. |
Google car en consoorten zouden in theorie verzekeringen overbodig maken aangezien een computersysteem, indien goed ontworpen, volledig veilig kan zijn, in tegenstelling tot de mens.
Een computer gaat niet zat rijden, vergeet geen voorrang te verlenen, rijdt niet te snel, valt niet in slaap en kan reageren binnen de miliseconde. Cfr luchtvaart, hoe meer men de mens uitsluit, hoe veiliger ! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarenboven lijkt mij zo bij het handje genomen worden gruwelijk saai. |
"trein"
iemand? |
Als petrolhead ben ik vierkant tegen de zelfrijdende auto: ik rijd zelf wel en als het niet gaat, blijf ik vanachter het stuur en neem ik desnoods de bus of een taxi. Straks wordt ALLES van ons overgenomen door machines en worden wij gewoon overgenomen.
|
Citaat:
Het zit in de natuur van mensen om tegen vernieuwing te zijn. Denk maar aan de koeien die geen melk meer zouden geven als ze een trein zouden zien voorbij komen. Als ouwe zak heb ik veel vernieuwingen gezien en de aversie daartegen. En telkens beten de tegenstanders in het zand. In zo'n erge mate dat ze nu worden uitgelachen als ze er aan worden herinnert. De moraal: bereidt u voor. Waar je ook tegen bent, het komt er toch! En uw kinderen gaan zich niet kunnen voorstellen dat er ooit een wereld was zonder. |
Citaat:
Wat is er mis met de 'ijzeren weg' ? Wat me meer zorgen baart, is het idee bij sommigen hier dat techniek onfeilbaar is. Niet dus. Als onze wagen vreemd doet, kunnen we dadelijk reageren. Dat zou een computer ook kunnen, theoretisch. Maar wat als de techniek faalt in dergelijk systeem en dat "ding" rijdt met een rotvaart achterop een file ? Zonder te remmen uiteraard. Wie ervaring heeft met software zoals Windows, zal alleen maar kunnen beamen dat stabiliteit van een computer in sommige systemen belachelijk laag, zoniet gewoon afwezig is. En zoiets zou achter mij en mijn familie moeten rijden ? Ik dacht het niet ;-) |
.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
"De mannen en vrouwen spannen zich er zelf totaal niet meer in, maar liggen de hele dag plat op zwevende bedden, terwijl alles bij ze wordt gebracht wat ze verlangen en/of hen opgedrongen wordt door een door robots in stand gehouden Buy 'n' Large-commercie. Op de Axiom wordt zelfs kleine kinderen bij het leren van het alfabet al verteld dat "A staat voor Axiom, hun geliefde thuis" en dat "B staat voor Buy 'n' Large, hun beste vriend". De mensheid is zodoende dik en nog amper zelfstandig mobiel geworden"
WALL-E |
Citaat:
Of de wereld beter zou zijn als we ons allemaal verzetten en de "vooruitgang" tegenhouden is een andere discussie. Waar ik zo direct geen gefundeerd antwoord op weet. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be