Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Talenkennis bij de "Belgen". (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192064)

circe 26 september 2013 16:56

Talenkennis bij de "Belgen".

Citaat:

42 procent van de Belgen tussen 25 en 64 jaar spreekt geen andere taal dan de moedertaal. Dat blijkt uit de AES-enquête (Adult Education Survey) die peilt naar de graad van volwasseneneducatie in België, die donderdag werd gepubliceerd op de website van de federale overheidsdienst (FOD) Economie. Bij de Belgen die minstens één vreemde taal kennen, is het Engels veruit het populairst.
De AES-enquête onderzoekt de opleiding van volwassen mensen tussen 25 en 64 jaar. 58 procent geeft aan minstens één vreemde taal te kennen, wat impliceert dat liefst 42 procent geen enkele vreemde taal kent. Toch wel opmerkelijk voor een land dat prat gaat op zijn talenkennis.

Opleidingsniveau

Bij de volwassenen die minstens één vreemde taal beheersen, zegt 49 procent het Engels het best te kennen. Het Frans volgt op ruime afstand. Hoe hoger het opleidingsniveau van de volwassenen, hoe meer vreemde talen ze kennen.

Een taal leren via een schoolopleiding is het populairst bij de volwassenen. Negentien procent van de opleidingen in het formele onderwijssysteem zijn taalopleidingen. Tenslotte leert de enquête dat talenkennis wel degelijk belangrijk is op de arbeidsmarkt. Bij de bevraagde ondernemingen zegt 28 procent dat de kennis van vreemde talen belangrijk is bij de aanwerving van personeel.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...emde-taal.aspx

Nu vraag ik me toch wel af w�*�*r ze die enquête hebben uitgevoerd vermits Frans in Vlaanderen verplicht als tweede taal wordt aangeleerd.

Witte Kaproen 26 september 2013 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 6817874)

Nu vraag ik me toch wel af w�*�*r ze die enquête hebben uitgevoerd vermits Frans in Vlaanderen verplicht als tweede taal wordt aangeleerd.

Waarschijnlijk in het Paleis te Laken ;-)

Eduard Khil 26 september 2013 18:19

Citaat:

en denkt u daarom dat pas afgestudeerden van het secundair frans spreken? Dikke misse!

Veel gasten van 18 kennen hun talen (inclusief het Nederlands) zeer slecht, en het hoeven daarvoor niet enkel mensen uit BSO of TSO te zijn.

Eduard Khil 26 september 2013 18:20

enne, zijn dat belgische cijfers of Vlaamse?

Amon_Re 26 september 2013 18:33

Citaat:

De gemiddelde Belg komt meer in aanraking met Engels dan respectievelijk Frans of Nederlands. Logisch dus.

nabat54 26 september 2013 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 6817960)
enne, zijn dat belgische cijfers of Vlaamse?

Ik ben er vrij zeker van dat dit juist het punt is circe.....:roll:

Another Jack 26 september 2013 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 (Bericht 6817991)
Ik ben er vrij zeker van dat dit juist het punt is circe.....:roll:

Uiteraard, onze Vlaamse jongeren zijn beter, knapper en veel slimmer dan de rest. Om nog maar te zwijgen over het selecte lerarenkorps waar ik deel van uitmaak...

nabat54 26 september 2013 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6817996)
Uiteraard, onze Vlaamse jongeren zijn beter, knapper en veel slimmer dan de rest. Om nog maar te zwijgen over het selecte lerarenkorps waar ik deel van uitmaak...

Nabat geeft een doosje aandacht aan Jack, blijkbaar is het nodig dat Jack aandacht krijgt.....:roll:

On topic,
Ik baseer me op mijn ervaringen ( 15 jaar) als nederlandstalige die in Brussel werkt....o ja in de private sector, not for the government.

PS
Doen we nu verder over boefers, stamnummers, dikke buiken, dikke spleten van IT werknemers ?
Ben vandaag wel in de "mood" anders....

Another Jack 26 september 2013 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 (Bericht 6818006)
Nabat geeft een doosje aandacht aan Jack, blijkbaar is het nodig dat Jack aandacht krijgt.....:roll:

On topic,
Ik baseer me op mijn ervaringen ( 15 jaar) als nederlandstalige die in Brussel werkt....o ja in de private sector, not for the government.

PS
Doen we nu verder over boefers, stamnummers, dikke buiken, dikke spleten van IT werknemers ?
Ben vandaag wel in de "mood" anders....

Heb ik ongelijk dan?

Gwylan 26 september 2013 19:08

Dit blijkt de AES-enquête te zijn :

http://economie.fgov.be/nl/statistie...p#.UkR1KT-eu2U

Kennelijk wordt er niet vermeld bij welke Belgische taalgroep de enquête werd gehouden. Er wordt enkel gesteld : "De verstrekte cijfers zijn het resultaat van de AES-enquête. Het zijn geen "absolute" cijfers maar benaderingen die gebaseerd zijn op de extrapolatie van een toevalssteekproef uit de Belgische bevolking. Bij de interpretatie van de cijfers dient hiermee rekening te worden gehouden.”

Gaat het om Nederlandstaligen of Franstaligen, en zo het om beide grote bevolkingsgroepen gaat, welke is dan de verhouding ? In een land met zeer onderscheiden taalgroepen (en even onderscheiden onderwijssystemen) lijkt mij dat toch een belangrijk gegeven...

Klojo eerste klas 26 september 2013 19:27

Steekproefomvang
± 13 500 individuen. Het gaat om een substeekproef van EAK ( de laatst verjaarde persoon in het gezin tussen 25 en 64 jaar).
Respons
De responsgraad van de recentste AES (2011) bedraagt ± 42.5%.
Is er hier een wiskundig genie, of daaromtrent, die weet te vertellen of een steekproef van 800 Belgen wetenschappelijk verantwoord is ?

djimi 26 september 2013 19:28

https://www.brusselnieuws.be/artikel...daalt-pijlsnel

Talenkennis in Brussel daalt pijlsnel

...

(© Bram Tack)

... taalbarometer blijft voor verrassingen zorgen. Socioloog Rudi Janssens presenteerde op de zomeruniversiteit van Aula Magna nieuwe cijfers die de drietaligheid weergeven bij Brusselaars die in het Nederlandstalig of Franstalig onderwijs les hebben gevolgd.
De cijfers zijn relevant omdat uit diezelfde taalbarometer is gebleken dat het taalgebruik op de werkvloer in Brussel in ijltempo veranderd is. Vroeger werd er voornamelijk Frans gesproken. Vandaag is het aantal bedrijven waar Frans, Nederlands en Engels wordt gesproken (30 procent) sterk in opmars. En het Frans is op zijn retour.

Dat is een groot verschil met de cijfers van de talenkennis bij Brusselaars uit het Nederlandstalig of Franstalig onderwijs. Waar in 2001 82 procent van de Nederlandstaligen zich goed tot zeer goed drietalig noemden, is dat vandaag nog maar 42 procent.

Bij de Franstaligen is het nog erger gesteld. In 2001 vond 15 procent dat ze goed tot zeer goed Nederlands en Engels spraken. Vandaag is dat nog maar 7 procent.
Ook de talenkennis van de andere landstaal gaat erop achteruit. In 2001 zeiden bijna alle Vlamingen in Brussel dat ze goed tot zeer goed Frans spraken. Vandaag is dat gezakt tot 86 procent. Het aandeel Franstaligen dat zei goed tot zeer goed Nederlands te spreken bedroeg in 2001 een kwart, vandaag is dat nog maar 14 procent.

Rudi Janssens wil de cijfers nog verder verfijnen. Zo is de leeftijdscategorie in deze cijfers tamelijk uitgebreid. De ondervraagden zijn Brusselaars tussen de 18 en 45 jaar. "Maar de tendenzen kloppen," zegt Janssens.

Voor verklaringen is verder onderzoek nodig. Heeft de achteruitgang van de talenkennis te maken met de kwaliteit van het Brussels onderwijs, of met de samenstelling van de Brusselse schoolpopulatie die in vijftien jaar tijd grondig door elkaar is geschud. Of met beide?

>>>

Ik vraag me in alle eerlijkheid af of De Heer Journalist Bram Tack écht een antwoord op z'n vraag wil.

Gwylan 26 september 2013 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 6818041)
https://www.brusselnieuws.be/artikel...daalt-pijlsnel

Talenkennis in Brussel daalt pijlsnel

...

(© Bram Tack)

... taalbarometer blijft voor verrassingen zorgen. Socioloog Rudi Janssens presenteerde op de zomeruniversiteit van Aula Magna nieuwe cijfers die de drietaligheid weergeven bij Brusselaars die in het Nederlandstalig of Franstalig onderwijs les hebben gevolgd.
De cijfers zijn relevant omdat uit diezelfde taalbarometer is gebleken dat het taalgebruik op de werkvloer in Brussel in ijltempo veranderd is. Vroeger werd er voornamelijk Frans gesproken. Vandaag is het aantal bedrijven waar Frans, Nederlands en Engels wordt gesproken (30 procent) sterk in opmars. En het Frans is op zijn retour.

Dat is een groot verschil met de cijfers van de talenkennis bij Brusselaars uit het Nederlandstalig of Franstalig onderwijs. Waar in 2001 82 procent van de Nederlandstaligen zich goed tot zeer goed drietalig noemden, is dat vandaag nog maar 42 procent.

Bij de Franstaligen is het nog erger gesteld. In 2001 vond 15 procent dat ze goed tot zeer goed Nederlands en Engels spraken. Vandaag is dat nog maar 7 procent.
Ook de talenkennis van de andere landstaal gaat erop achteruit. In 2001 zeiden bijna alle Vlamingen in Brussel dat ze goed tot zeer goed Frans spraken. Vandaag is dat gezakt tot 86 procent. Het aandeel Franstaligen dat zei goed tot zeer goed Nederlands te spreken bedroeg in 2001 een kwart, vandaag is dat nog maar 14 procent.

Rudi Janssens wil de cijfers nog verder verfijnen. Zo is de leeftijdscategorie in deze cijfers tamelijk uitgebreid. De ondervraagden zijn Brusselaars tussen de 18 en 45 jaar. "Maar de tendenzen kloppen," zegt Janssens.

Voor verklaringen is verder onderzoek nodig. Heeft de achteruitgang van de talenkennis te maken met de kwaliteit van het Brussels onderwijs, of met de samenstelling van de Brusselse schoolpopulatie die in vijftien jaar tijd grondig door elkaar is geschud. Of met beide?

>>>

Ik vraag me in alle eerlijkheid af of De Heer Journalist Bram Tack écht een antwoord op z'n vraag wil.

Uit één en ander blijkt in ieder geval dat er een groot verschil in talenkennis is tussen de Brusselse Franstaligen en Nederlandstaligen. Als ik dit eventjes onwetenschappelijk mag extrapoleren naar de Belgische Franstaligen en Nederlandlandstaligen, dan zou dat een even groot verschil geven.

Ergo, de bevolkingsgroep bij dewelke de AES-enquête werd gehouden heeft een zeer belangrijke invloed op het uiteindelijk resultaat. Indien niet wordt aangegeven bij welke bevolkingsgroep dit is gebeurd, en/of in welke verhouding, dan zeggen de AES-cijfers zo goed als niets…

DucDEnghien 26 september 2013 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 6818081)
Uit één en ander blijkt in ieder geval dat er een groot verschil in talenkennis is tussen de Brusselse Franstaligen en Nederlandstaligen. Als ik dit eventjes onwetenschappelijk mag extrapoleren naar de Belgische Franstaligen en Nederlandlandstaligen, dan zou dat een even groot verschil geven.

Ergo, de bevolkingsgroep bij dewelke de AES-enquête werd gehouden heeft een zeer belangrijke invloed op het uiteindelijk resultaat. Indien niet wordt aangegeven bij welke bevolkingsgroep dit is gebeurd, en/of in welke verhouding, dan zeggen de AES-cijfers zo goed als niets…

Wat duidelijk is bij ons, meer dan vijfhonderd kandidaten die we elk jaar interviewen, is dat de talenkennis bij de Franstaligen vooruitgang boekt en de talenkennis bij de Nederlandstaligen achteruit gaat.

Gwylan 26 september 2013 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 6818123)
Wat duidelijk is bij ons, meer dan vijfhonderd kandidaten die we elk jaar interviewen, is dat de talenkennis bij de Franstaligen vooruitgang boekt en de talenkennis bij de Nederlandstaligen achteruit gaat.

Dat is interessant, maar het zegt erg weinig over de verhouding qua talenkennis tussen de ene en de andere bevolkingsgroep, en zo mogelijk nog minder over de talenkennis van de "gemiddelde Belg". Mijn vraag : bestaat er, als het om talenkennis gaat, zoiets als een gemiddelde Belg" ?

meneer 26 september 2013 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 6817996)

Met leraars als gij vrees ik het ergste voor het niveau der leerlingen...:cry:

Stingray 27 september 2013 06:38

Citaat:

dat is er dan toch niet aan te merken wanneer ik een opdracht uitvoer in Wallonië...

Als je natuurlijk onder goede talenkennis van onze Zuiderburen het Nederlands met haar op van onze premier verstaat, kan ik je volgen. Van een Vlaamstalige wordt toch wel wat meer verwacht doorgaans. Van een Vlaamstalige wordt verwacht dat hij én vloeiend Frans spreekt en vloeiend Frans schrijft. Dat kan je van de premier en de meeste Franstaligen niet zeggen...zelfs niet van de Brusselaars.

Is zo één van de gevolgen van de Franstaligen die ervan uitgaan dat hun taal een wereldtaal is en iedereen hen maar moet verstaan.

subocaj 27 september 2013 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 6818131)
Dat is interessant, maar het zegt erg weinig over de verhouding qua talenkennis tussen de ene en de andere bevolkingsgroep, en zo mogelijk nog minder over de talenkennis van de "gemiddelde Belg". Mijn vraag : bestaat er, als het om talenkennis gaat, zoiets als een gemiddelde Belg" ?

Ja, net zoals met het gemiddeld loon van de Belg, blijkt hetzelfde met talenkennis, gemiddeld is die goed, naargelang er iemand voordeel bij heeft en slecht als er iemand nadeel bij heeft.

gertc 27 september 2013 07:22

Citaat:

Citaat:

In 2001 zeiden bijna alle Vlamingen in Brussel dat ze goed tot zeer goed Frans spraken. Vandaag is dat gezakt tot 86 procent. Het aandeel Franstaligen dat zei goed tot zeer goed Nederlands te spreken bedroeg in 2001 een kwart, vandaag is dat nog maar 14 procent.
De talenkennis van Nederlandstaligen gaat inderdaad achteruit - van 100% naar 86% volgens deze cijfers. Wat de Franstaligen betreft - laat ons het erop houden dat er ruimte is voor vooruitgang :twisted:

gertc 27 september 2013 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan (Bericht 6818131)
Mijn vraag : bestaat er, als het om talenkennis gaat, zoiets als een gemiddelde Belg" ?

Nee.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be