Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Spelletje Belgen en Vlamingen claimen! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=19210)

Broz 23 augustus 2004 11:32

Spelletje Belgen en Vlamingen claimen!

Onder deze topic, zou ik namen willen horen van bekende mensen in het buitenland die kunnen geclaimd worden dat het Belgen of Vlamingen zijn. Het mogen zowel de grootste helden zijn, alsook de baarlijke duivel in persoon. Ik probeer het zo breed mogelijk te houden, aangezien ik deze topic liever niet besmeurd zie met het over en weer geroep van flaminganten en belgiscisten. Daarvoor lijkt het mij te leuk.

Als voorbeeld kan ik bijvoorbeeld aanhalen dat Ludwig von Beethoven eigenlijk Ludwig van Beethoven was. Dat zijn ouders of grootouders gevlucht waren naar Keulen en dat Beethoven in feite biethoven betekent en dat plaatsje ergens in het limburgse ligt.

Ik heb ook nog andere namen die wellicht kunnen geclaimd worden, bijvoorbeeld. Jimi Hendrix, Bob Geldhof, Rommel (zou van Izegem zijn), ... (iemand meer Info?) Indien je eens wilt checken of bepaalde familienamen in België voorkomen, de immer handige link: www.familienaam.be

Astenblieft mensen 23 augustus 2004 11:47

Eindelijk! Eindelijk een goede reden om een half naakte man te mogen posten! :-) Zijn naam (do I need to say more?) Jean-Claude Van Damme, geboren als Jean-Claude Van Varenber te Sint-Agatha Berchem

Broz 23 augustus 2004 13:11

Er zijn er wel nog meer. Ik denk nu maar even aan Christiaan Huyghens, daar is een ruimtependel naar genoemd, die zou ook zijn roots in onze regio gelegen hebben. Ik weet niet precies waar. Simon Stevin, uitvinder van de breuken en inginieur in vestingsbouwkunde, zou van het brugse afkomstig zijn.

circe 23 augustus 2004 13:37

Rubens niet te vergeten, en de rest van de Vlaamse schilders uit die periode? Van Dijck vb.

Peter Piot om het even in de huidige tijd te situeren?
Jacques Rogge lijkt me op dit ogenblik ook niet te versmaden.

jan hyoens 23 augustus 2004 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe
Rubens niet te vergeten, en de rest van de Vlaamse schilders uit die periode? Van Dijck vb.

Peter Piot om het even in de huidige tijd te situeren?
Jacques Rogge lijkt me op dit ogenblik ook niet te versmaden.

Pater damiaan, en alle andere talloze voornamelijk Vlaamse missionarissen!

Broz 23 augustus 2004 13:43

Misschien was het niet helemaal duidelijk gesteld. Ik vraag eerder naar mensen die een groot deel of heel hun leven in het buitenland geleefd hebben of leven en waarvan men vergeten is dat hun roots hier (al dan niet gedeeltelijk) liggen. Van Dijck zou je misschien daaronder kunnen klasseren omdat hij lang aan het engelse hof gewerkt heeft. Maar Rubens heeft buiten zijn Italiaanse periode vooral in Antwerpen rondgehangen en natuurlijk ook geschilderd

flyingrhyno 23 augustus 2004 13:47

Wat dacht je van onzen Toots Thielemans

Turkje 23 augustus 2004 14:25

Django Reinhardt

Turkje 23 augustus 2004 14:32

Robert Cailliau, co-inventor of the internet

flyingrhyno 23 augustus 2004 14:46

Audrey Hepburn
° te Brussel op 4/5/1924

Foto vroeger:

Eén van haar laatste foto's:

Tzuvar Raemborr 23 augustus 2004 14:54

8O :shocked!: :crazyeye: Had het maar bij die eerste gehouden!

flyingrhyno 23 augustus 2004 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
8O :shocked!: :crazyeye: Had het maar bij die eerste gehouden!

Misschien wel, maar ze is wel degelijk in Brussel geboren uit een Nederlandse moeder en een Engelse vader.

Dimitri 23 augustus 2004 15:12

De grootvader van Ludwig van Beethoven kwam uit Mechelen en was kapelmeester in Bonn, de geboorteplaats van Ludwig. Zijn vader was er zanger.

Wis-, natuur- en sterrenkundige Christiaan Huygens en zijn vader, de dichter Constantijn Huygens, zijn Nederlanders. Allebei geboren in Den Haag, terwijl de familie oorspronkelijk afkomstig is uit de buurt van Breda.

jOOSt 23 augustus 2004 15:57

Leo Hendrik Baekeland, een naar de Verenigde Staten uitgeweken Vlaming, was de uitvinder van het bakeliet, die de voorloper is van ons huidige plastic. Bakelandt werd geboren te Gent in 1863 en meer kan u vinden op het volgende webstek: http://www.time.com/time/time100/sci...baekeland.html

Zonder deze vlaamsche jongen zaten we nu voor een houten of ijzeren toetsbord. :-D

Astenblieft mensen 23 augustus 2004 16:09

desondanks zijn ze toch gemaakt... ;-)

jOOSt 23 augustus 2004 16:10

Karel Van den Poele, geboren in 1846, te Lichtervelde (West-Vlaanderen) en uitgeweken in 1869 naar Amerika, is de uitvinder van het het Trolley stelsel (het overbrengen van electrische stroom op tramkarren).

Astenblieft mensen 23 augustus 2004 16:19

Adrien Victor Joseph de Gerlache de Gomery

Ontdekkingsreiziger uit Belgie

Broz 23 augustus 2004 16:27

August Piccard, belgische zwitser, vaarde als eerste mens in de stratosfeer met een ballon. Zijn ballon haalde de hoogte van 16,919 m. Diezelfde daalde ook af tot de diepste diepten in de Oceaan met een onderzeeër.
http://www.britannica.com/eb/article...90#284990.hook

Broz 23 augustus 2004 16:40

Paul Deschanel, president van Frankrijk, geboren in Schaarbeek, in 1920. Voor een extreem korte periode president. 18 februari tot 21 september 1920. Afgezet wegens geheugenproblemen en seniliteit.

Hij heeft eens 2 maal dezelfde speech afgerammeld achter elkaar, de mensen hadden hem nochthans een daverend applaus gegeven.
Hij sukkelde ook eenmaal uit zijn presidentiele trein 's nachts in pyama en stelde zich dan voor als Je suis le president de la France.

Maus 23 augustus 2004 17:00

Jacques Brel, is eigenlijk een Belg ... Hij heeft echter een deel van zijn leven in Frankrijk gewoond ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be