Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Nummerplaat verplicht voor brommer en golfkarretje... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=192205)

Dower 1 oktober 2013 06:17

Nummerplaat verplicht voor brommer en golfkarretje...
 
Hmm, met die nummerplaten voor elk 'gemotoriseerd' voertuig: http://www.alles-over-verkeersrecht....omfietsen.html ...

T is n beetje n uitleg om nog wat meer controle uit te voeren en extra geld te slaan uit die nieuwe nummerplaten, toch? Langs de andere kant kunnen we zo misschien die vervelende golfkarretjes aan de kust bannen ;)

Jan van den Berghe 1 oktober 2013 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dower (Bericht 6822859)
T is n beetje n uitleg om nog wat meer controle uit te voeren en extra geld te slaan uit die nieuwe nummerplaten, toch? Langs de andere kant kunnen we zo misschien die vervelende golfkarretjes aan de kust bannen ;)

En eindelijk de mogelijkheid bepaalde bromfietsers op te sporen...

reservespeler 1 oktober 2013 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dower (Bericht 6822859)
Hmm, met die nummerplaten voor elk 'gemotoriseerd' voertuig: http://www.alles-over-verkeersrecht....omfietsen.html ...

T is n beetje n uitleg om nog wat meer controle uit te voeren en extra geld te slaan uit die nieuwe nummerplaten, toch? Langs de andere kant kunnen we zo misschien die vervelende golfkarretjes aan de kust bannen ;)

Ik heb ooit jongeren met een bromfiets vrijwillig door het rode licht zien rijden. De flitscamera ging telkens af, ze konden de jongeren echter niet traceren.

Gelukkig voor de politie waren de jongeren een beetje overmoedig en deden ze dit bijna dagelijks rond hetzelfde uur.

Een anonieme politieploeg kon ze bij de kraag vatten.

reservespeler 1 oktober 2013 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 6823078)
En eindelijk de mogelijkheid bepaalde bromfietsers op te sporen...

Inderdaad

Mahalingam 1 oktober 2013 20:04

Het voordeel voor de bezitter is: als de bromfiets gestolen wordt dan is die dankzij de nummerplaat snel opgespoord.

Zo werd de verplichting van de nummerplaat in Nederland voor de burger goed gepraat. En de kosten waren zo'n 100 euro.
In realiteit is er geen bromfiets minder gestolen door die nummerplaten. En ook niet vaker opgespoord. (volgens de statistieken)

lohabra 2 oktober 2013 00:11

Wat het journaille ervan kent, wordt alweer meteen pijnlijk duidelijk aan dwaze schrijfsels als:

Citaat:

Momenteel moeten brommobielen, auto’s waar geen rijbewijs voor nodig is, bromfietsen van minder dan 125 cc en golfkarretjes geen nummerplaat hebben.
Boven de 50 cc, is voor de wegcode namelijk al geen bromfiets meer ....

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wegcode
2.17. "Bromfiets" :

1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;

2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :

•elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;

•elk vierwielig voertuig uitgerust met een motor waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor de motoren met elektrische ontsteking of, voor andere typen van motoren, met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur;

De maximale lege massa van de driewielige bromfietsen is beperkt tot 270 kg; deze van de vierwielige bromfietsen tot 350 kg; voor de elektrische voertuigen geldt die massa evenwel zonder de batterijen.

De driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van deze wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m, wordt beschouwd als bromfiets met twee wielen.

De niet-bereden tweewielige bromfiets wordt niet als voertuig beschouwd.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een bromfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

De voertuigen bestuurd door personen met een handicap, uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voort te bewegen, worden niet als bromfiets beschouwd.


Skobelev 2 oktober 2013 05:56

Er was een tijd dat zelfs op een fiets een "nummerplaat" verplicht was....;-)

Jantje 2 oktober 2013 06:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dower (Bericht 6822859)
Hmm, met die nummerplaten voor elk 'gemotoriseerd' voertuig: http://www.alles-over-verkeersrecht....omfietsen.html ...

T is n beetje n uitleg om nog wat meer controle uit te voeren en extra geld te slaan uit die nieuwe nummerplaten, toch? Langs de andere kant kunnen we zo misschien die vervelende golfkarretjes aan de kust bannen ;)

Een nummerplaat voor een auto fo moto kost 30€, die voor brommers zal dus niet meer kosten.
Daarnaast is Belgie het enige land in de EU waar brommers geen nummerplaat hebben. En de verkeersovertredigen die worden gepleegd met deze voertuigen zijn enorm.
Vaak rijden deze voertuigen tegen 80 en 90 km/uur in een zone 50, en dit terwijl deze voertuigen slechts 45km/u mogen kunnen rijden.
De uitleg van vele jongeren is eenvoudig, " de pakkans is zo klein dat het idioot is om er bang voor te zijn."
Met een eenvoudige nummerplaat op brommers, is dit probleem opgelost, want plots kunnen ze ook gepakt worden met de flitspalen.

giserke 2 oktober 2013 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 6823104)
Ik heb ooit jongeren met een bromfiets vrijwillig door het rode licht zien rijden. De flitscamera ging telkens af, ze konden de jongeren echter niet traceren.

Gelukkig voor de politie waren de jongeren een beetje overmoedig en deden ze dit bijna dagelijks rond hetzelfde uur.

Een anonieme politieploeg kon ze bij de kraag vatten.

En wat voor moedige agenten dit waren.
:?

Skobelev 2 oktober 2013 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 6823865)
En wat voor moedige agenten dit waren.
:?

Tot ze door een andere weggebruiker, die wel "groen" heeft, worden aangereden. Dan begint het spelletje. Geen getuigen, zwakke weggebruiker, noem maar op.

giserke 2 oktober 2013 09:21

Pas op, ze hebben hiervoor wel een halve dag donuts met koffie gegeten in hun auto.

Blue Sky 3 oktober 2013 12:35

Eindelijk. Dit is een uitstekende maatregel. In de eerste versie was er sprake van een nummerplaat enkel voor klasse B brommers, maar gezien een hele hoop van de klasse a brommer opgevoerd zijn, zou deze maatregel zijn doel compleet voorbij geschoten zijn. Men zou dan gewoon overstappen van een B naar een opgevoerde A om aan de wet te ontsnappen.

Uitstekende maatregel dus zodat na een ongeval de bestuurder van een brommer er niet lekker anoniem vandoor kan gaan met een helm op zijn hoofd.

Micele 3 oktober 2013 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6825327)
Uitstekende maatregel dus zodat na een ongeval de bestuurder van een brommer er niet lekker anoniem vandoor kan gaan met een helm op zijn hoofd.

Nu nog de fietsers kunnen pakken die er vandoor gaan bij al hun veroorzaakte ongevallen. :-P

Blue Sky 3 oktober 2013 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6825328)
Nu nog de fietsers kunnen pakken die er vandoor gaan bij al hun veroorzaakte ongevallen. :-P

Je moet natuurlijk ergens een lijn trekken. Je zou ook voetgangers met een nummerplaat kunnen uitrusten. Het doel moet echter de middelen heiligen.

Het grote verschil is dat er bij brommers procentueel gezien ontzettend veel ongevallen zijn met vaak zware gevolgen en dat bestuurders van een brommer onherkenbaar zijn door hun helm. Hun snelheid ligt bovendien hoger dan fietsers of voetgangers waardoor ze er gemakkelijk anoniem vandoor kunnen gaan na een ongeval.

Micele 3 oktober 2013 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6825370)
Je moet natuurlijk ergens een lijn trekken.

Idd, fietsers dus ook een identificatieplaat(je), met de pakcamera´s van tegenwoordig geen probleem (bvb het roodlichtrijden zal dan zeker extreem verminderen # ).

# https://www.radverkehrspolitik.de/ta...adkennzeichen/
# http://www.heise.de/tp/blogs/8/151852
# http://www.wn.de/Archiv/2011/06/Buer...uer-Fahrraeder

ook onwettelijk parkeren of zelfs als schroot achterlaten enz...

Net onder de zit is er immers plaats genoeg, een bijkomend identificatieplaatje (vervalsingsbeschut) is sowieso nodig.


Vergeet ook de voordelen niet van zo´n kentekenplaat.

Kleiner als deze van-toen-en ergens-modellen:



Citaat:

Je zou ook voetgangers met een nummerplaat kunnen uitrusten
Een voetganger is onder andere al geen voertuig. ;-)

Blue Sky 3 oktober 2013 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6825383)
Idd, fietsers dus ook een identificatieplaat(je), met de pakcamera´s van tegenwoordig geen probleem (bvb het roodlichtrijden zal dan zeker extreem verminderen # ).

# https://www.radverkehrspolitik.de/ta...adkennzeichen/
# http://www.heise.de/tp/blogs/8/151852
# http://www.wn.de/Archiv/2011/06/Buer...uer-Fahrraeder

ook onwettelijk parkeren of zelfs als schroot achterlaten enz...

Net onder de zit is er immers plaats genoeg, een bijkomend identificatieplaatje (vervalsingsbeschut) is sowieso nodig.


Vergeet ook de voordelen niet van zo´n kentekenplaat.

Kleiner als deze van-toen-en ergens-modellen:




Een voetganger is onder andere al geen voertuig. ;-)

En go-carts met trappers en kruiwagens niet te vergeten! :-D

Nee, ik ben eerder voorstander van het vermijden van een hoop extra kosten en administratieve rompslomp die nauwelijks iets bijdragen, afslanken van het overheidsapparaat enz.

Micele 3 oktober 2013 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6825705)
Nee, ik ben eerder voorstander van het vermijden van een hoop extra kosten en administratieve rompslomp die nauwelijks iets bijdragen, afslanken van het overheidsapparaat enz.

Je bent vooral voorstander dat fietsers ongestraft door het rood licht (de conflictrijke kruispunten), kunnen blijven rijden heb ik een vermoeden...

Micele 4 oktober 2013 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6825705)
Nee, ik ben eerder voorstander van het vermijden van een hoop extra kosten en administratieve rompslomp die nauwelijks iets bijdragen, afslanken van het overheidsapparaat enz.

Die doen ze sowieso al met al die andere voertuigen die nu een nummerplaat krijgen, of heb je iets gemist ? Dan kunnen ze de fietsers er toch ook bijnemen, dan is het tenminste de moeite.

Zelfs de lokale politie brengt wat info (wel niet op de kemel letten)



via http://www.lokalepolitie.be/5445/nieuws.html

DewareJakob 4 oktober 2013 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 6825370)
Je zou ook voetgangers met een nummerplaat kunnen uitrusten.

Geen slecht idee, voor hooligans en gekende vandalen. :mrgreen:

Blue Sky 4 oktober 2013 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 6826519)
Die doen ze sowieso al met al die andere voertuigen die nu een nummerplaat krijgen, of heb je iets gemist ? Dan kunnen ze de fietsers er toch ook bijnemen, dan is het tenminste de moeite.

Zelfs de lokale politie brengt wat info (wel niet op de kemel letten)



via http://www.lokalepolitie.be/5445/nieuws.html

Het gaat om nummerplaten van 10 duizenden rijtuigen … en dan zouden ze er maar even meer dan 7.5 miljoen voor fietsen “moeten bijnemen”. U bent de leukste thuis zeker?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be